Muutama pikainen kommentti tähän keskusteluun:
SM-liigan TV-näkyvyys on kiistatta lisääntynyt. Minuutteja tulee enemmän kuin viime vuonna. Tavoitettavuus on sen sijaan pudonnut, se on selvä. Notkahdus ei kuitenkaan ole niin paha kuin ennen kautta odotin, kiitos YLE:n selvän panostuksen. Urheiluruutu on kuitekin todella katsottu ohjelma ja nyt siellä näytetään puolitoista kertaa enemmän kiekkoa kuin vuosi sitten. Tämä tarkoittaa, että välähdyksiä tulee useammilta paikkakunnilta. Voisi kuvitella, että varsinkin pienten paikkakuntien kotikaukalot näkyvät nyt useammin.
Tukijat ovat varmasti huolissaan. Varsinkin kun yksi näkymiskanava eli hokinaitin mainoskatkot ovat poistuneet. Jos suuri yleisö ei uusia ohjelmia (Nelonen ja Canal+) löydä, niin varmasti osa sponsoreista vähentää tukeaan. Sponsorirakenne muuttunee samalla. Mukaan saattaa tulla enemmän paikallisia "Arskan snagareita", joille riittää näkyvyys hallilla. Jos kansalliset yhtiöt eivät vähennä näkyvyyttään, niin ainakin vaativat sen edullisemmin. Tuloksena enemmän jääkiekkoon sitoutuneita tukijoita, niinkuin tuossa ylempänä esim. Kärppien kohdalla viitattiin. Näkyykö SM-liiga muuten Ruotsissa? Jos näkyy, niin se mahdollistaa uusia täsmämahdollisuuksia.
Yksi ongelma on yksinkertaisesti me suomalaiset TV-katsojat. Viime syksynä maailmankuppi keräsi aika pienet katsojaluvut. Kun ämmäm-kisat alkoivat, haettiin mummukin vanhainkodista kotistudioon hurraamaan. Mielenkiintoista nähdä, minkälaisen yleisön olympiakiekko kerää tänä vuonna suhteessa MM-kisoihin. MM-kisat ja hokinaitti ovat/olivat (vaikka osa meistä kiekkoharrastajista niitä parjaamme) loistavia TV-tuotteita suurelle yleisölle. Helppoa kamaa, viihdettä. Mielenkiintoista myös nähdä, miten vuodenvaihteen euroopankuppi kerää katsojia (valtakunnallisesti).
Kohderyhmistä. Kohderyhmät pirstaloituvat koko ajan. Ovat tehneet sitä jo pitkään. Nuoruus alkaa aikaisemmin ja kestää pitempään. Keski-ikäiset eivät nykyään ole kalkkiksia kuten parikymmentä vuotta sitten. Suuret ikäluokat ovat todella arvaamattomia ja toki myös todella tavoiteltuja. Miksi 55v. Herra Johtaja ostaa itselleen Harrikan? Kätevämpiäkin kulkupelejä luulisi löytyvän? Herra Johtajan kollega sen sijaan panostaa Espanjan Golf-osakkeeseen. Miksi vihreitä äänestäneelle kannattaa kaupata moottoriöljyä? Koska hän haluaa pittää autonsa kunnossa ja mahdollisimman vähän saastuttavana. Tätä voi jatkaa loputtomiin.
Pahoittelen heikkoa jäsentelyä, on pirun kiire töissä ja pitää taas jatkaa brändäämistä, että kerkiää hallille...