Se mitä tässä ilmeisemmin muutamien liigaseurojen faneja sylettää, on tämä playouteihin joutuminen. Sen sijaan että päästäisiin rauhassa rakentamaan ensi kauden joukkuetta sarjapaikan ollessa vakuutena kassakaapissa, joudutaankin nyt tahkomaan raskaita playouteja, jonka palkintona on liigakarsinta. Kymmenessä vuodessa on kummasti ehditty tuudittautua väärälaiseen ylpistävään turvallisuudentunteeseen, ja nyt uusi tilanne saa porukkaa raivon partaalle. Kummallisen voimakas raktio, varsinkin kun Mestiksessä ei näyttäisi olevan mitään pelättävää.
Onko tässä takana sitten sitäkin, että divaritasolta on ponkaissut viimeisinä kertoinan kaksi varsin potentiaalista organisaatiota (Kärpät ja KalPa), jotka ovat sittemmin jyränneet alleen näitä vanhempia liigaornisaatioita. Itse rohkenen kysyä, onko edes tarpeellista, että esimerkiksi SaiPa ja Lukko siellä liigassa jatkuvasti pelaavat, vaikkei merkkejä urheilullisesta menestyksestä vielä vuosien uurastuksen jälkeenkään ole? Korostan sitä, ettei minulla kyseisiä jengejä vastaan mitään ole, mutta mitäpä jos joku muu organisaatio ja talousalue pärjäisikin liigassa urheilullisesti paremmin kuin SaiPa ja Lukko? Minun mielestäni sitä on syytä pohtia.