Hyvä uutinen että liigakarsinnat palaavat. Huonoa on se että mahdollinen nuosu ei tapahdu pelillisesti vaan puhtaasi byrokraattisista syistä. Eli kabinettipeliä.
Omasta mielestäni on käsittämätöntä, että jos Mestisjoukkue (esim. Jukurit) voittaa pelillisesti (esim. Kalpan), mahdollinen nousu ratkaistaan sikaria polttaen ja renault -konjakkia nauttien jossain saunaillassa. Muistamme varmaankin että Kärpät nousivat pelaamalla liigaan taannoin, kukistamalla Pelicansin. Urpo ja Turpot kuitenkin päättivät, että hei eipäs pudotetakkaan Pelicanssia liigasta pois. Pelicans sai armon käydä oikeudesta. Miten tämä armosta annettu liigapaikka sitten alkuvaiheessa vaikutti Pelicansin suorituksiin, esim. taloudellisesti ? Pelicanshan taisi olla aika suurissa taloudellisissa vaikeuksissa ja käytännössä katsoen konkursissa? Vain viime hetken rahalliset sijoitukset pelastivat Pelicansin.
Kuten monet ovat aiemmin kommentoineet, on Urpon puheet taas sitä tyypillistä paskaa, ei Mestikseen putoaminen tapa. Itse voisin sanoa, että jopa päin vastoin?
Totuushan on se, että 14:sta joukkueesta 10 on tehnyt suuria tappioita. Joskus ne Salonojan eurotkin loppuu... Tietyt joukkueet ovat joutuneet haalimaan kasaan suurella rahalla joukkueen, jolla yritetään pärjätä sekä taloudellisesti että myöskin pelillisesti liigassa. Osa huonolla menestyksellä ja osa vielä huonommalla. Blues on tästä hyvä esimerkki...
Itse olen sitä mieltä, että jos esim. Saipa sattuisi häviämään Jukureille ja putoaisi Mestikseen, (josta voisi taas ensi kaudella pyrkiä liigaan pelillisellä tavalla ) saattaisi ko. joukkue saada jopa parannettua talouttaan.
Okei myönnetään, että näkyvyys Mestiksessä on heikompi kuin liigassa, mutta onko muka näkyvyys liigassa kovin hyvä kun pelit joita tv:ssä esitetään ovat maksukanavilla jossa katsojia on vähemmän kuin mitä oli maikkarilla. Mestiksessä joukkue pärjäisi pienemmällä budjetilla kuin liigassa, jolloin velkataakkaa pystyisi pienentään. En usko, että katsojamäärätkään kauheasti putoaisi mahdollisen mestiksen putoamisen vuoksi. Itse en hylkäisi joukkuetta jota kannatan sen takia että se pelaakin nyt Mestiksessä. Liigasta mestikseen pudonnut joukkue voisi vetää ainakin kotiotteluissa väkeä halliin, sillä joukkue on varmasti suurempi ennokkosuosikki kuin esim. Jokipojat ?
Liigasta putoaminen vaikuttaisi myös putoamisvaarassa oleviin joukkueisiin. Jos liigasta voi pudota, ei kenelläkään ole varaa tyhjentää pelaajapajatsoaan laskemalla tammikuussa huippupelaajia pois kokoonpanostaan muihin joukkueissin. Tällä estettäisi fanien ja sponsorien pettäminen. Fanit ja sponsorit ovat loppupeleissä ne jotka liigajoukkueen taloutta ainakin osittain pyörittävät. Itse jos olisin sponsori, tuntisin tulleeni petetyksi. Jos sijoitan summan x tiettyyn joukkueeseen, toivoisin ko. joukkueen taistelevan loppuun asti. On todella munatonta nostaa kädet pystyyn tammikuussa ja luovuttaa kun ei ole riskiä pudota liigasta.
Summa summaarum, edessä ovat mielenkiintoiset ajat. Katsotaan mitä tulevan pitää ja ketkä karsivat keväällä. Jos taas käykin niin, että Mestiksen joukkue voittaisi ja taloudellisetkin syyt ovat kunnossa ja joukkue nousee liigaan on liigassa taas pariton määrä joukkueita, joten tasapuolisen (tosin systeemi ei ole tasapuolinen nytkään vaikka joukkuiden määrä on parillinen ) liigajärjestelmän laatiminen olisi mahdotonta.