Uusi kausi ja uudet kuviot. Yritänpä itsekin avata tulevan kauden odotuksia Kärppälasien läpi.
Kärppien hyökkäys tulee mitä todennäköisimmin näyttämään jokseenkin tältä:
Turunen - Bunnaman - Mingoia
Antonen - Kemppainen - Junttila
Björqkvist - Tiivola - Koivunen
Jakobsson - Hyry - Anttila
Hyökkäyksen suhteen olen varovaisen optimistinen. Mingoia on tasonsa liigassa todistanut ja Bunnaman menee luokkaan ”hampaaton kanukki”, joka ainakaan videoiden perusteella ei pelkää ajaa maalille. Muuten Kärpillä on neljä suhteellisen tasaista ketjua ja hyvät, isokokoiset sentterit. Isoin kysymysmerkki hyökkäyksessä on luisteluvoima, mutta olen sitä mieltä, että viime kaudella Marjamäen pelikirja sai hyökkääjät näyttämään hitaammalta kuin mitä oikeasti ovat. Muihin joukkueisiin verrattuna Kärpät on selvästi perässä ainakin IFK:ta ja Tapparaa. IFK:lla on kolme ykkösketjua ja Tapparan laituriosasto on pelottavan kova. Nostaisin Kärppien edelle hyökkäyksen perusteella myös Pelicansin ja Ilveksen.
Kärppien puolustus:
Ohtamaa - Berglund
Koivisto - Jandus
Kivistö - Olkkonen
Paaso
Puolustus on pääosin hyvä, mutta Jandus ja Berglund ovat minulle arpoja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että parannusta viime kauteen on tapahtunut, eikä tällä puolustuksella perse edellä puuhun mennä. Puolustus on silti heikompi kuin mm. Ilveksellä, IFK:lla, Pelicansilla ja Tapparalla.
Maalivahtikaksikko Kärpillä on Westerholm-Kokko. Westerholm ei ole vielä näyttänyt mitään, minkä vuoksi hän voisi olla mestaruustason maalivahti. Kokko on yksi lupaavimpia nuoria hetkeen, mutta harvoin 19v kaveri vie joukkueen mestaruuteen asti. Maalivahdit ovat lähtökohtaisesti Kärpillä liigan keskikastia, ellei taikuri nimeltään Ari Hilli leivo Westerholmista (tai Kokosta) muuria.
Kuten kaikki tietää, valmentajana Kärpillä häärää edelleen Lauri Marjamäki. Toivon todella että a. Marjamäki muuttaa pelikirjaansa radikaalisti, tai b. Marjamäki ei näe Oulussa kevättä. Jatkoajalla huhutaan, että ensimmäisten harjoitusten perusteella pelikirja olisi muuttunut modernimpaan suuntaan. Pystyykö Marjamäen kaltainen mies siltikään muuttamaan itseään tarpeeksi paljon muutaman kuukauden aikana? Se jää nähtäväksi.
Kaiken kaikkiaan arvioisin Kärpät optimistisesti sijoille 4-7. Jos pelikirja ei muutu, eikä Marjamäki saa kenkää, niin sijoitus voi heikoimmillaan olla jopa säälien ulkopuolella. Sekä materiaalin, että valmennuksen perusteella Kärpät on heikompi kuin IFK, Tappara ja Ilves. Myös Pelicans on saanut kasaan kovan nipun ja taistelee Kärppien kanssa samoista sijoituksista. Samaan kastiin lasken myös mm. TPS:n ja Lukon.
Pahoittelut, että viesti meni melkein pelkästään Kärpistä jauhamiseksi. En ole perehtynyt kaikkien joukkueiden kokoonpanoihin niin paljoa, että voisin arvostella niitä riittävän objektiivisesti, vaan Kärppien lisäksi seuraaminen on rajoittunut enimmäkseen ”kärkiseuroihin”.