Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2022–2023

  • 1 048 113
  • 5 041

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Maalivahdit

1. Tappara
2. Ilves
3. TPS
4. Lukko
5. Kärpät
6. KooKoo
7. Jukurit
8. HPK
9. Pelicans
10. JYP
11. SaiPa
12. IFK
13. Ässät
14. Sport
15. KalPa
Tiputtaako tosiaan Leinonen & Parkkinen JYPin noin alas maalivahtien osalta?
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lisäsinkin tuohon viestii Kaskisesta pienen pätkän, en vertaa näitä kahta suoraan enkä usko, että Myrrä pupeltaa samalla tavalla, joukkuekkin on paljon parempi, mitä Kaskisen viimeisellä kaudella, mutta kuitenkin.

Runkosarjassa meni lujaa, pudotuspeleissä lässähti. Pelkällä "hyvällä arjella" ei voitettu mestaruuksia, vaikka tuolloin Tepsillä oli ihan kiva joukkue käytössä ja runkosarjasijoitukset antoivat ymmärtää kyseessä olevan mestaruutta tavoitteleva joukkue. Todellisuudessa ei oltu edes Top-4 kuin tuurilla tuolla valmennuksella.

Runkosarja ja pudotuspelit ovat vain eri maailma, halusi sitä uskoa tai ei. Toisessa sijoituksen ratkaisee noin yleisesti 60 ottelun otannalla suoritukset, toisessa haetaan sitten ne aivan pienetkin asiat, joilla sarjat käännetään ja kaveri täytyy kaataa 4 kertaa. Valtava ero esim. Valmennuksen merkityksessä vrt. Runkosarjaan.
En edes värilaseilla itsekään nosta Myrrää kovin korkealle valmentaja hierarkiassa. Itse ehkä asettelisin johonkin 8-10 sijoille. Ja kyllä, Ilves ja Myrrä epäonnistui edellis kevään pudotuspeleissä. Olkoonkin että siellä oli paljon kaikkea muutakin vastoinkäymistä, mutta parempaan olisi pitänyt pystyä.

Mutta lisäisin sellaisenkin näkemyksen vielä, että olihan koko Ilveksen organisaatio vielä varsin noviisi koko pudotuspeli maailmaan. Harvalla siellä oli kokemusta mitä noiden sarjojen voittaminen vaatii. Tulevalla kaudella on jo vähän kokemusta niistäkin. Jos tulee taas samanlainen mahalasku, niin olen kyllä itsekin melko valmis tuuppaamaan Joken luiskaan.

Ilves lasien takaa katsottuna kuitenkin Myrrä on ollut se koutsi joka on nostanut meidät takaisin huipulle. Kyllä Ilves fanienkin keskuudessa ymmärretään hyvin Myrrän vajavaisuudet ja heikkoudet, mutta samaan aikaan hän on se mies joka meidät on tuonut takaisin. Siksi varmaan osa faneista tarttuvat kärkkäästi Myrrän dumaamiseen täällä palstoilla.
 

Polvitaklaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Timo Koskelan pyydykset
Valmentajista: Minua ei ainakaan Ilves-kannattajana harmita lukea kritiikkiä Jouko Myrrää kohtaan. Olen kritisoinut häntä itsekin (reagoimattomuus pelin sisällä jne.) Ja jos irroitettaisiin Ilves Tampereelta ja jostain löytyisi joku terra nullius jonne sen voisi istuttaa, niin Liigassa on varmaankin ainakin kourallinen valmentajia, jotka olisivat päässeet viime kaudella vielä vakuuttavampaan tulokseen. Ja siis kolmas sijahan oli toki jo todella kova juttu, itse hymyilen välillä vieläkin sitä ajatellessani!

Mutta Ilves on Tampereella. Petteri Sihvonen pohti joskus Twitterissä miten Tapparan ja Ilveksen kulttuurit eroavat niin täysin toisistaan. Minustakin Tappara on jotenkin malliesimerkki tehokkaasta "Suomi-kiekosta", samasta puusta veistettyä kuin se peli, jolla on nyt voitettu maailmanmestaruus ja olympiakulta. Ilves taas on enemmän sellaista NHL 94 -hokia Segalla. Ja Ilves-kannattajat tavallaan myös odottavat omiltaan sellaista kiekkoa, mitä vähän Myrränkin alaisuudessa on pelattu; taitavat ja nopeat yksilöt lähtevät alivoimaisina hyökkäämään, puolustajat avaavat lähinnä nopeasti pystyyn, jos eivät ole jo törmäämässä toisiinsa vastustajan maalin takana, ja näin edespäin. Toki täällä Karri Kivikin kelpasi, mutta se ei silti nähdäkseni muuta kokonaiskuvaa.

Kun Ilves joskus voittaa seuraavan mestaruutensa (toivottavasti! ja toivottavasti lähiaikoina!), niin se ei tule Tapolan-Marjamäen linjoilla, vaan Ilveksenä, jonka pelistä löytyy varmasti taktisia puutteita.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
Erikseen vastaamatta yksittäisiin asioihin, niin oikein hyvää pohdintaa Ilves-leiristä yläpuolella, nämä ovat niitä ajatuksia joita mielellään kuulisi enemmän. Ei pelkästään sokeaa puolustelua tai syyllisten etsimistä ulkopuolelta ilman, että annetaan hetki edes sille, mitä voisi itse tehdä paremmin. Bravo!
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Arvelinkin, että täytyy löytyä jyrkkää kritiikkiä Myrrää kohtaan, kun noin alas asettaa. En minäkään Myrrää erityisen hyvänä pidä, mutta en myöskään koe, että liigan toiseksi huonoin valmentaja voisi valmentaa joukkuettaan pronssille, vaikka materiaali olisikin kunnossa. Itse asettelisin Myrrän johonkin sijoille 8-10.

Sen verran usein on nähty, että liigan aidosti heikoimmat valmentajat pystyvät tupeloimaan joukkueensa pohjamutiin, vaikka olisi käytössä kärkiluokan pelaajisto.
Itse näkisin, että Myrrä tarvitsee monta muuta liigavalmentajaa enemmän hyvää valmennustiimiä taustalleen, eikä Myrrä ole siinä se pelillinen johtaja. Toisin sanoen Marko Ojasen ja Pasi Saarisen merkitys Ilvekselle on suuri, mutta hekin yhtälailla tarvitsevat Myrrää hengenluojana ja tsempparina. En toki halua likaa petrimatikaisiin ja kaisuikkasiin, jotka ovat jo katoava luonnonvara, vaan Myrrä on hyvä moderni tiimivalmentaja.

Yksin Myrrää en arvosta liigavalmentajissa kovin korkealle, mutta valmennus kokonaisuudessaan on playoff-tasoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäsinkin tuohon viestii Kaskisesta pienen pätkän, en vertaa näitä kahta suoraan enkä usko, että Myrrä pupeltaa samalla tavalla, joukkuekkin on paljon parempi, mitä Kaskisen viimeisellä kaudella, mutta kuitenkin.

Runkosarjassa meni lujaa, pudotuspeleissä lässähti. Pelkällä "hyvällä arjella" ei voitettu mestaruuksia, vaikka tuolloin Tepsillä oli ihan kiva joukkue käytössä ja runkosarjasijoitukset antoivat ymmärtää kyseessä olevan mestaruutta tavoitteleva joukkue. Todellisuudessa ei oltu edes Top-4 kuin tuurilla tuolla valmennuksella.

Runkosarja ja pudotuspelit ovat vain eri maailma, halusi sitä uskoa tai ei. Toisessa sijoituksen ratkaisee noin yleisesti 60 ottelun otannalla suoritukset, toisessa haetaan sitten ne aivan pienetkin asiat, joilla sarjat käännetään ja kaveri täytyy kaataa 4 kertaa. Valtava ero esim. Valmennuksen merkityksessä vrt. Runkosarjaan.
On erikoista, että pelkästään pudotuspelien takia tiputat valmentajan koko sarjan toiseksi huonoimmaksi. Lisäksi otanta on todella pieni Myrrän kohdalla. Runkosarjan merkitys on kuitenkin todella suuri, koska osa valmentajista pystyy puppeloimaan tähtijengien kanssa niin pahasti, että pudotuspelit jäävät haaveeksi tai seinä tulee vastaan jo sääleissä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse näkisin, että Myrrä tarvitsee monta muuta liigavalmentajaa enemmän hyvää valmennustiimiä taustalleen, eikä Myrrä ole siinä se pelillinen johtaja. Toisin sanoen Marko Ojasen ja Pasi Saarisen merkitys Ilvekselle on suuri, mutta hekin yhtälailla tarvitsevat Myrrää hengenluojana ja tsempparina. En toki halua likaa petrimatikaisiin ja kaisuikkasiin, jotka ovat jo katoava luonnonvara, vaan Myrrä on hyvä moderni tiimivalmentaja.

Yksin Myrrää en arvosta liigavalmentajissa kovin korkealle, mutta valmennus kokonaisuudessaan on playoff-tasoa.
Tämä on ihan totta, mutta toisaalta en tiedä mitä virkaa näillä vertailuilla on, jos ei verrata valmennuksia kokonaisuutena. Itse en halua katsoa pelkästään sitä mainittua päävalmentajaa, vaikka siitä ehkä lähtökohtaisesti onkin kyse, koska en näe sellaisessa vertailussa mitään pointtia. Vaikka päävalmentaja ottaisi vähemmän kokonaisvaltaista roolia, niin hänen täytyy silti osata käsitellä valmennuksen kokonaisuutta oikein, että se voi onnistua tehtävässään.

Aidosti paska päävalmentaja pystyy ajamaan joukkueen suohon, vaikka apuvalmentajat olisivat timanttia.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä en kyllä allekirjoita, että Myrrä olisi Marjamäkeä vastaan laitettu johonkin taskuun. Tuo sarjahan oli käytännössä yhtä päätä lähes 3 peliä ja kun joukkue luuli kävelevänsä ymmärrettävästi jatkoon Kärppien ollessa niin surkea, niin taisi rotsin napit aueta pelaajilla. Hienosti ne kuitenkin solmittiin tasatilanteessa ja hoidettiin sarja kotiin.
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Tämä on ihan totta, mutta toisaalta en tiedä mitä virkaa näillä vertailuilla on, jos ei verrata valmennuksia kokonaisuutena. Itse en halua katsoa pelkästään sitä mainittua päävalmentajaa, vaikka siitä ehkä lähtökohtaisesti onkin kyse, koska en näe sellaisessa vertailussa mitään pointtia. Vaikka päävalmentaja ottaisi vähemmän kokonaisvaltaista roolia, niin hänen täytyy silti osata käsitellä valmennuksen kokonaisuutta oikein, että se voi onnistua tehtävässään.

Aidosti paska päävalmentaja pystyy ajamaan joukkueen suohon, vaikka apuvalmentajat olisivat timanttia.
Myrrällä on ainakin tämä kokonaisuus hyvin hallussa ja tiimivalmentamisen merkitys on korostunut tällä vuosituhannella reilusti. Päävalmentajat ovat silti kaikesta huolimatta tiiminsä esimiehiä ja Myrrä hyvä sellainen.

Ehkä Kai Suikkanen on malliesimerkki, miten Kärpät sukelsi kaudella 2016-2017. Apuvalmentajat olivat samat kuin täysin eri koulukunnan Marjamäen aikana eli Manner ja Sihvonen. (Mambahan on apuvalmentajana paras mahdollinen, vaikka vastuuvalmentajana voi olla monta mieltä). Loppua kohden Mamba kantoi koko pelillisen vastuun ja veti harjoituksetkin, kun taas Suikkanen veti kauden loppuun vain maskottina. Sukelluksen voi toki laittaa osaksi myös loukkien ja repalaisuuden piikkiin.

Suikkasella on ollut toki komeakin valmennusura TPS-mestaruuden ja Pelicans-hopean kera, mikä kertoo että tyyli on yhteen aikaan myös toiminut ja monen asian summat kohdanneet. Voi olla, että Suikkasen filosofia on toiminut paremmin vielä ICEHL:ssäkin, missä hän valmensi Bolzanon hänniltä mestariksi ja heittopussi Dornbirnin playoff-joukkueeksi.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
On erikoista, että pelkästään pudotuspelien takia tiputat valmentajan koko sarjan toiseksi huonoimmaksi. Lisäksi otanta on todella pieni Myrrän kohdalla. Runkosarjan merkitys on kuitenkin todella suuri, koska osa valmentajista pystyy puppeloimaan tähtijengien kanssa niin pahasti, että pudotuspelit jäävät haaveeksi tai seinä tulee vastaan jo sääleissä.
Ensinnäkin on hyvä muistaa, että nämä ovat juuri tämän hetken arvioita, yhden ihmisen mielestä. Jos Myrrä voittaa Ilveksen kanssa mestaruuden ensikaudella, nousee osakkeet aikalailla. Nyt näyttöjä ei juuri ole ja OMASTA mielestä pari pudotuspelisarjaa ollut selvästi vastustajan valmentajaa perässä. Minun mielipide. Dufva on minulla ja parilla muulla sijalla 15. Vaikka hänen yläpuolella on paljon väkeä jolla meriittejä on vähemmän. Mutta minulla nämä ei ainakaan paina yhtä paljon kun tekeminen ihan viimeaikoina.

Toiseksi meillä on tässä selvästi näkemysero asiaan, kun sinä näet, että minä pelkästään yksien pudotuspelien takia tiputan, kun taas minusta tuo on ollut se "The Näytönpaikka" tähän mennessä, joka Myrrälle on eteen tullut ja suoritukset eivät minua vakuuttaneet. Siksi minä laitoin näin. Toki olisin helpommalla päässyt selvästi kun olisin lätkäissyt 8-10 niin olisi kaikki ollut tyytyväisiä.

Ja tosiaan tämä lista jos joku joustaa ja paljon. Vuoden päästä sijoitukset on taas aivan eri. Ja tosiaan muistutuksena vielä, että valmennus on Ilveksen osalta ainoa, joka menee minun rankingissa näin alas, veikkaan edelleen top-3 sijoitusta ja pelaajisto itsessään on oikein hyvä. Näytönpaikka on jälleen uusi tänä keväänä, kun itse ainakin uskon, että Ilves pudotuspeleihin lähtee ja kotiedun kanssa vieläpä.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensinnäkin on hyvä muistaa, että nämä ovat juuri tämän hetken arvioita, yhden ihmisen mielestä. Jos Myrrä voittaa Ilveksen kanssa mestaruuden ensikaudella, nousee osakkeet aikalailla. Nyt näyttöjä ei juuri ole ja OMASTA mielestä pari pudotuspelisarjaa ollut selvästi vastustajan valmentajaa perässä. Minun mielipide. Dufva on minulla ja parilla muulla sijalla 15. Vaikka hänen yläpuolella on paljon väkeä jolla meriittejä on vähemmän. Mutta minulla nämä ei ainakaan paina yhtä paljon kun tekeminen ihan viimeaikoina.

Toiseksi meillä on tässä selvästi näkemysero asiaan, kun sinä näet, että minä pelkästään yksien pudotuspelien takia tiputan, kun taas minusta tuo on ollut se "The Näytönpaikka" tähän mennessä, joka Myrrälle on eteen tullut ja suoritukset eivät minua vakuuttaneet. Siksi minä laitoin näin. Toki olisin helpommalla päässyt selvästi kun olisin lätkäissyt 8-10 niin olisi kaikki ollut tyytyväisiä.

Ja tosiaan tämä lista jos joku joustaa ja paljon. Vuoden päästä sijoitukset on taas aivan eri.
Mikä näkemysero se on, kun olet itsekin samaa mieltä, että näihin yksiin pudotuspeleihin arviosi perustat? Ero tulee ehkä siitä, että sinun mielestäsi se on pätevä syy arvioida tällä tavoin, mutta minun mielestäni ei ole.

Ehkä tässä on nyt kyse vain siitä, että odotin tuon olevan muutakin kuin hetkellinen fiilispohjalta heitetty listaus. Nostan käden pystyyn virheen merkiksi.
 

LiutunLätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja tosiaan tämä lista jos joku joustaa ja paljon. Vuoden päästä sijoitukset on taas aivan eri.
Joustaa. Ja kun rankataan valmennuksia, niin se on se osa-alue mitä on oikeastaan kaikkein vaikein arvottaa mihinkään järjestyksen. Menee eniten sinne "musta tuntuu" osastolle. On helpompaa puhua ja vertailla miksi pelaaja x on parempi, kuin pelaaja y. Vertailukelpoista dataa löytyy paljon enemmän.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
Mikä näkemysero se on, kun olet itsekin samaa mieltä, että näihin yksiin pudotuspeleihin arviosi perustat? Ero tulee ehkä siitä, että sinun mielestäsi se on pätevä syy arvioida tällä tavoin, mutta minun mielestäni ei ole.

Ehkä tässä on nyt kyse vain siitä, että odotin tuon olevan muutakin kuin hetkellinen fiilispohjalta heitetty listaus. Nostan käden pystyyn virheen merkiksi.
No jos en saa Myrrän meriittejä ratkaista yksien pudotuspelien kautta, niin kerrotko mitkä meriitit pitää hakea ja mistä? Edellisen kauden pupellus ulos Top-6 ja lopullinen sijoitus 8? Vai keskenjääneen kauden runkosarjasijoitus? Kun ei ole mitään konkreettista, millä voisin perustella Myrrän meriittejä, niin otan nyt sen kerran kun pudotuspeleissä meni ensimmäisestä kierroksesta eteenpäin. Vai haetaanko tässä nyt jotain pelaajauran pisteitä Tutosta, nyt olen kyllä minäkin pudonnut jo kärryiltä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viitaten keskusteluun Suikkasesta (ja oululaiset varmasti korjaavat jos olen väärässä) niin Marjamäen ensimmäisen stintin jälkeen Oulussa odotukset alkoivat kasvaa peliä suuremmiksi. Marjamäki sai erityisesti viimeisellä sopimuskaudellaan hyvistä suoritteista huolimatta runsasta kritiikkiä erityisesti tylsästä pelitavasta ja monipuolisen jääkiekon puutteesta. Suikkasta oli haluttu Ouluun aikaisemminkin ja muistikuvani mukaan häntä jopa tervehdittiin innolla. Kärpät antoi työmääräyksen, jossa Suikkasen piti poistaa pelistä hitaat vaiheet ja korvata ne maalirikkaalla ryminällä.

Tämä meni tunnetuin seurauksien vihkoon heti kärkeen, koska Suikkanen ei ole koskaan ollut mikään pelin organisoija vaan hän on aina tarvinnut tiimiinsä kavereita, jotka oikeasti organisoivat peliä. TPS:n ja Pelicansin loistosuoritteet mielestäni kuvasivat sitä, millaisessa pelissä Suikkasen joukot loistivat - hän oli hyvä saamaan joukkueensa tunnetilan oikeaksi, mutta pelillisesti myös Pelicans olisi heikoissa kantimissa: muistan, että todella heikko Tappara pystyi heiluttamaan Pelicansia tuolloin, koska pelitavassa oli paljon valuvikoja - puolustus oli heikosti organisoitua ja heikotkin joukkueet osasivat hyödyntää sitä. Maalintekokilpailuissa Suikkasen joukot sitten taas olivat todella hyviä.

Kun Suikkanen sitten palasi TPS:n niin uudistuminen unohtui. Ei jaksanut enää muuttaa oikein mitään ja yritti jumputtaa samalla tavalla läpi. Ensin TPS käytännössä riisui Suikkaselta "oikeudet" poistamalla treenaamisen hänen vastuultaan kokonaan (vrt. Pelicans, jossa Suikkanen tunnetusti videoiden kera vastasi harjoittelusta melkein yksin). TPS:stä tulikin lopulta potkut, kun hän ei saanut edes nimekästä materiaalia pelaamaan taitotasolla. Suikkasen viimeinen mahdollisuus suomalaiseen huippu-uraan aukesi Kärpistä, joilla oli tarvetta Suikkasen edustamalle kiekolle. Kärpissä ei kuitenkaan osattu (jälkiviisaus rumaa) analysoida Marjamäen kausia kovin tarkasti - Kärpät menestyi voimakkaasti kiekollisen pelin prinsiipeillä ja tuo tapa oli jo juurtunut Kärppiin. Sen seurauksena oli luonnollista, että Manner pärjäsi tuon kiekon uranuurtajana paremmin kuin Suikkanen. Suikkasen piti muuttaa kaikki, mutta muutos onnistuikin kaikista huonoimpaan.

Ja miten helvetissä tämä liittyy kauteen 2022-23? No ei oikeastaan juurikaan, mutta se on eräänlainen puolustuspuheenvuoro Myrrälle. Myrrä peri itse asiassa Karri Kiveltä kiekottoman pelitavan lähes sellaisenaan, mutta hän modasi sitä oikeasta suunnasta: Myrrä kehitti Ilveksessä erityisesti puolustuspelaamista parempaan suuntaan. Myrrän aikakaudella Ilveksen pelistä on tullut selkeämmin kaksivaiheista. Kukaan ei kuitenkaan ole valmentajana täydellinen - kaikilla on omat ongelmansa ja heikkoutensa. Myrrän heikkous on kiekollisen pelin organisointi, josta apuvalmentajat taas ovat "oire": Pomo Ojanen ei oikeastaan muuta jumppaakaan kuin kiekollista peliä. Ilveksellä Kivi-Myrrä jatkumo tuotti enemmän kuin otti. Pelin kiekollistaminen on usein helpompaa kuin kiekottomaan suuntaan meneminen - Kärpillä puolestaan Marjamäestä Suikkaseen tehtiin suunnilleen harppaus asiakaspalveluorganisaatiosta myyntiorganisaatioon - eihän sellainen onnistu koskaan missään, jos kaikki tekijät eivät ole siihen sitoutuneita.

Summa summarum: Suikkanen olisi saanut todennäköisesti Kärpissä ja omalla urallaan enemmän, jos hän olisi löytänyt itselleen sopivia apuvalmentajia. Suikkasen tiimeissä apuvalmentajat vaihtuivat tuon tuosta, mutta Kärpissä apuvalmentajia ei ilmeisesti suostuttu vaihtamaan, mutta päävalmentaja kylläkin. Suikkasen ura tuhoitui siihen, ettei hän löytänyt itselleen sopivia adjutantteja - Myrrä taas kasvoi parempien adjutanttiensa voimin. Ja se isoin juttu Myrrässä on kuitenkin se, että ihmisten parissa työskentelevien tärkein ominaisuus on kuitenkin "ihmisosaaminen" ja siinä Myrrä on aivan kärkeä: Ilveksen pelaajista on kaudesta toiseen näkynyt läpi ilo pelaamisesta ja Myrrä tuntuu osaavan väännellä ihmisissä oikeita ruuveja. Tätä taitoa usein keskustelupalstoilla valmentajista vähätellään, koska meillä pelitapapuhe (allekirjoittanut tähän myös syyllinen) on paljon voimakkaampi kuin ihmispuhe jääkiekossa. Jos katsotte Myrrän tiedotustilaisuuksia niin Jouko on ihan mielettömän hyvä ihminen ja miellyttävä puhuja. Noilla ominaisuuksilla voitetaan ihmisiä puolelleen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jos en saa Myrrän meriittejä ratkaista yksien pudotuspelien kautta, niin kerrotko mitkä meriitit pitää hakea ja mistä? Edellisen kauden pupellus ulos Top-6 ja lopullinen sijoitus 8? Vai keskenjääneen kauden runkosarjasijoitus? Kun ei ole mitään konkreettista, millä voisin perustella Myrrän meriittejä, niin otan nyt sen kerran kun pudotuspeleissä meni ensimmäisestä kierroksesta eteenpäin. Vai haetaanko tässä nyt jotain pelaajauran pisteitä Tutosta, nyt olen kyllä minäkin pudonnut jo kärryiltä.
Kolme kautta, runkosarjasijoitukset 4, 8 ja 3. Koronaan päättyneellä kaudella Myrrän aikana Ilves taisi kerätä enemmän pisteitä kuin mikään muu joukkue.

En ymmärrä miksi et anna runkosarjalle mitään arvoa, siinäpä se.
 

isokynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tää on helppo:

1. Tappara - Jussi Tapola
2. Kärpät - Lauri Marjamäki
3. TPS - Jussi Ahokas
4. SaiPa - Pekka Virta
5. JYP - Jukka Rautakorpi
6. KooKoo - Olli Salo

7. HPK - Jarno Pikkarainen
8. Jukurit - Olli Jokinen
9. Ässät - Karri Kivi
10. Lukko - Marko Virtanen

11. IFK - Ville Peltonen
12. Pelicans - Tommi Niemelä
13. KalPa - Tommi Miettinen
14. Ilves - Jukka Myyrä
15. Sport - Risto Dufva
 

VeeJiiJii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Sharks, Avalanche
Viitaten keskusteluun Suikkasesta (ja oululaiset varmasti korjaavat jos olen väärässä) niin Marjamäen ensimmäisen stintin jälkeen Oulussa odotukset alkoivat kasvaa peliä suuremmiksi. Marjamäki sai erityisesti viimeisellä sopimuskaudellaan hyvistä suoritteista huolimatta runsasta kritiikkiä erityisesti tylsästä pelitavasta ja monipuolisen jääkiekon puutteesta. Suikkasta oli haluttu Ouluun aikaisemminkin ja muistikuvani mukaan häntä jopa tervehdittiin innolla. Kärpät antoi työmääräyksen, jossa Suikkasen piti poistaa pelistä hitaat vaiheet ja korvata ne maalirikkaalla ryminällä.

Tämä meni tunnetuin seurauksien vihkoon heti kärkeen, koska Suikkanen ei ole koskaan ollut mikään pelin organisoija vaan hän on aina tarvinnut tiimiinsä kavereita, jotka oikeasti organisoivat peliä. TPS:n ja Pelicansin loistosuoritteet mielestäni kuvasivat sitä, millaisessa pelissä Suikkasen joukot loistivat - hän oli hyvä saamaan joukkueensa tunnetilan oikeaksi, mutta pelillisesti myös Pelicans olisi heikoissa kantimissa: muistan, että todella heikko Tappara pystyi heiluttamaan Pelicansia tuolloin, koska pelitavassa oli paljon valuvikoja - puolustus oli heikosti organisoitua ja heikotkin joukkueet osasivat hyödyntää sitä. Maalintekokilpailuissa Suikkasen joukot sitten taas olivat todella hyviä.
Täysin totta, että Suikkanen ei kyennyt juurikaan enää uudistumaan. Jännä juttu, että Suikkasen jälkeen Mikko Mannerin ensimmäisen kauden pystysuuntaan mennyt peli oli kaikkea muuta kuin tylsää. Itsekin kirosin vuonna 2017 Marjamäen pelitapaa Leijonissa sekä Rautakorpi-Tapola-koulukunnan vastaavaa Tapparassa, kun taas Mamban ja Sami Kapasen (uudisti Pekka Virrankin) uudistuksia tervehdin ilolla. Näistäkään ei ollut lopulta pitkään iloa. Viime keväänä Lauri Marjamäki tuli lopulta pelastavana enkelinä laittamaan Kärpille ylipäätään pelitavan. Vaikka pahimmista trapeista on päästy eroon, niin enemmän tai vähemmän hyvä kiekkokontrollipeli pysyy suomikiekon menestyksen avaimena.
 

WestCoast110

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, I Giallorossi
Kolme kautta, runkosarjasijoitukset 4, 8 ja 3. Koronaan päättyneellä kaudella Myrrän aikana Ilves taisi kerätä enemmän pisteitä kuin mikään muu joukkue.

En ymmärrä miksi et anna runkosarjalle mitään arvoa, siinäpä se.
Ilveksen joukkueella tuleekin runkosarjasijoitukset näyttää tuolta, itseasiassa tuo 8 oli aikamoinen kyykkäys. Ja kyllä, nyt ollaan vasta uuden alun edessä ja Ilves on vasta astumassa esiin ja palannut liigan kärkeen, mutta Myrrälle henkilökohtaisesti en pysty antamaan pelkästään materiaaliin peilaten OK runkosarjoista ihan hirveästi pisteitä. Mestaruudesta kuitenkin pelataan ja pudotuspelit ratkoo vasta kunnolla, mistä itse kukin on tehty. Jos Myrrällä olisi aiempaa näyttöä pitkistä pudotuspelisarjoista ja niiden voitoista, mutta nyt Ilveksen kanssa ei ihan vielä ole vaan lähtenyt niin tilanne eri. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä, täytyisi antaa jotain muuta, kun 2/3 hyvää runkosarjaa hyvällä joukkueella, että saan valmentajan itse rankattua ylöspäin. 2/3 hyvää runkosarjaa löytyy myös eräältä saunamajurilta, joka ei valmenna liigassa enää koskaan, joten tuo ei vaan minulle mene läpi.

Mutta sinänsä minusta vähän turha jatkaa kun minusta näkemysero on täysin selvä, sinä näet pari hyvää ja yhden epäonnistuneen runkosarjan liigan yksillä kärkipäästä olevilla nipuilla riittäväksi, minä taas haluan nähdä tuloksia keväällä. Sen takia minun arviossa mm. Vuoden valmentajanakin pidetty OJ ei ihan hirveän korkealla ole hyvästä runkosarjasta huolimatta. Olli Salo mm. Häntä ylempänä. OJ taas on Myrrän yläpuolella, koska ensimmäinen kausi, tuli ennakolta sinne ihan pohjapään jengiin, jolla ei mitään saavutuksia liigassa ja hinasi nämä aivan kärkikahinoihin runkosarjassa. Myrrällä ennakkoon kuitenkin kärkipään pelinappulat.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@isokynä pidän valmentajien vertailua ehkä hedelmättömimpinä muotona vertailusta. Ja tämä ei oikeastaan ole palaute sinulle - voin itsekin järjestellä oman listani, mutta valmentajat ovat ilman apuvalmentajiaan usein kovin alastomia pelillisesti. Puhe pitää siirtää enemmän siihen, millaiset adjutantit ovat käytössä.

En nyt tee tästä listaa, koska en edes tunne kaikkien liigajoukkueiden valmennustiimejä. Käytän sitä parhaiten tuntemaani keissiä lähinnä esimerkkinä: Tapparassa on hyvin roolitettu valmennus kokonaisuutena, johon liittyy myös fysiikkavalmentajat sekä taustalla hääräävät valmentajat laajemminkin, vaikkei heistä juuri mitään puhutakaan. Tapparassa kovin vähäiselle arvolle on jäänyt, että Puputti vaihtui Pärmäkoskeen - joukkueen yleisilme muuttui aivan toisenlaiseksi, vaikkei joukkueen muu valmennus muuttunut mitenkään. Tapparassa huonojen hetkien kritisointi usein kanavoituu Tuomas Tuokkolaan, jonka vastuulla Tapparassa ovat puolustuspeli ja alivoima. Näiden organisointi oli Tapparassa se kaikista suurin syy, minkä takia keväällä nostettiin pyttyä ilmaan. Tässäkin jää rooleja mainisematta, mutta jokainen ymmärtää esimerkin: Yhteistyö on asioiden ytimessä.

Kun asioiden ytimessä ovat tällaiset hyvin erilaiset vastuualueet niin mielestäni päävalmentajien vertailu ei tee siihen kunniaa yhtään. Jos tähän sovelletaan toista esimerkkiä niin kannattaa laajasti tsiigailla, mitä tekee Jukka Rautakorpi. Usein Rautakorpi kyllä huomataan siellä ja täällä - hän imee itseensä sen "valokeilan", mutta sitä samaa hän tekee joka paikassa: Rautakorpi kokoaa valmennustiimin. Hän on tuonut Tapparan organisaatioon NYTKIN lähes kaikki valmentajat, jotka siellä nyt häärivät ja katsokaa, millainen tiimi on koossa Jyväskylässä. Tämän vuoksi on aika helppo taas ymmärtää se, miksi on helppoa veikata Rautakorven jengille menestystä. Rautakorpi ei ehkä ole ykkösenä markkinoiden paras, mutta aika nopeasti on koonnut mielestäni Liigan top 3 valmennustiimin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilveksen joukkueella tuleekin runkosarjasijoitukset näyttää tuolta, itseasiassa tuo 8 oli aikamoinen kyykkäys. Ja kyllä, nyt ollaan vasta uuden alun edessä ja Ilves on vasta astumassa esiin ja palannut liigan kärkeen, mutta Myrrälle henkilökohtaisesti en pysty antamaan pelkästään materiaaliin peilaten OK runkosarjoista ihan hirveästi pisteitä. Mestaruudesta kuitenkin pelataan ja pudotuspelit ratkoo vasta kunnolla, mistä itse kukin on tehty. Jos Myrrällä olisi aiempaa näyttöä pitkistä pudotuspelisarjoista ja niiden voitoista, mutta nyt Ilveksen kanssa ei ihan vielä ole vaan lähtenyt niin tilanne eri. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä, täytyisi antaa jotain muuta, kun 2/3 hyvää runkosarjaa hyvällä joukkueella, että saan valmentajan itse rankattua ylöspäin. 2/3 hyvää runkosarjaa löytyy myös eräältä saunamajurilta, joka ei valmenna liigassa enää koskaan, joten tuo ei vaan minulle mene läpi.

Mutta sinänsä minusta vähän turha jatkaa kun minusta näkemysero on täysin selvä, sinä näet pari hyvää ja yhden epäonnistuneen runkosarjan liigan yksillä kärkipäästä olevilla nipuilla riittäväksi, minä taas haluan nähdä tuloksia keväällä. Sen takia minun arviossa mm. Vuoden valmentajanakin pidetty OJ ei ihan hirveän korkealla ole hyvästä runkosarjasta huolimatta. Olli Salo mm. Häntä ylempänä. OJ taas on Myrrän yläpuolella, koska ensimmäinen kausi, tuli ennakolta sinne ihan pohjapään jengiin, jolla ei mitään saavutuksia liigassa ja hinasi nämä aivan kärkikahinoihin runkosarjassa.
Minä ainoastaan koen, että liigan toiseksi huonoin valmentaja ei todellakaan pystyisi tällaiseen suorittamiseen, mihin Myrrän Ilves on kolmen kauden aikana pystynyt. Kuten jo aiemmin sanoin, niin en pidä Myrrää erityisen hyvänä valmentajana, mutta en vain pysty mitenkään allekirjoittamaan sinun äärimmäisen karua arviota.

Myrrällä on paljon parantamisen varaa, se on täysin selvää.
 
Pakko sen verran kommentoida itsekin, että valmentajien jos kenen asettaminen paremmuusjärjestykseen on aivan hiton hankalaa. Omassa arviossa jättäisin melkeinpä valmennuksen arvioinnin kokonaan pois tai laskisin sen painoarvoa radikaalisti. Ja tämä ei ollut kritiikkiä yhtäkään arvioiden tekijää kohtaan, vaan pelkkä toteamus.

Olli Jokinen esimerkiksi voisi löytyä ihan kummasta päästä listaa tahansa ja näille löytyisi perustelut. Tai Olli Salo tai Jouko Myrrä. Tai kuka tahansa liigan valmentajista.
 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilveksen joukkueella tuleekin runkosarjasijoitukset näyttää tuolta, itseasiassa tuo 8 oli aikamoinen kyykkäys. Ja kyllä, nyt ollaan vasta uuden alun edessä ja Ilves on vasta astumassa esiin ja palannut liigan kärkeen, mutta Myrrälle henkilökohtaisesti en pysty antamaan pelkästään materiaaliin peilaten OK runkosarjoista ihan hirveästi pisteitä. Mestaruudesta kuitenkin pelataan ja pudotuspelit ratkoo vasta kunnolla, mistä itse kukin on tehty. Jos Myrrällä olisi aiempaa näyttöä pitkistä pudotuspelisarjoista ja niiden voitoista, mutta nyt Ilveksen kanssa ei ihan vielä ole vaan lähtenyt niin tilanne eri. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä, täytyisi antaa jotain muuta, kun 2/3 hyvää runkosarjaa hyvällä joukkueella, että saan valmentajan itse rankattua ylöspäin. 2/3 hyvää runkosarjaa löytyy myös eräältä saunamajurilta, joka ei valmenna liigassa enää koskaan, joten tuo ei vaan minulle mene läpi.

Mutta sinänsä minusta vähän turha jatkaa kun minusta näkemysero on täysin selvä, sinä näet pari hyvää ja yhden epäonnistuneen runkosarjan liigan yksillä kärkipäästä olevilla nipuilla riittäväksi, minä taas haluan nähdä tuloksia keväällä. Sen takia minun arviossa mm. Vuoden valmentajanakin pidetty OJ ei ihan hirveän korkealla ole hyvästä runkosarjasta huolimatta. Olli Salo mm. Häntä ylempänä. OJ taas on Myrrän yläpuolella, koska ensimmäinen kausi, tuli ennakolta sinne ihan pohjapään jengiin, jolla ei mitään saavutuksia liigassa ja hinasi nämä aivan kärkikahinoihin runkosarjassa. Myrrällä ennakkoon kuitenkin kärkipään pelinappulat.
Ilveksen pelaajabudjetti 8 sijalle runkosarjassa päättyneellä kaudella oli kuudenneksi isoin 1.9 miljoonalla ja siinä heti takana oli monta joukkuetta n.1.75 miljoonalla. Ei tuossa siis kyllä NHL-lainojen lähdettyä voi kyllä sanoa olleen "kärkipään pelinappulat", kun Kärpillä oli tuolloin esim. perinteinen 3m budjetti.
 

Äänetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erittäin hyvä kysymys, jos nyt esimerkiksi pitää Kalevi Numminen -palkintoa jonkinlaisena meriittinä niin viime kauden kärkikolmikkohan oli Olli Jokinen (voitti), Jussi Tapola ja Olli Salo.

Listalla Olli Jokinen on sijalla 11. ja Olli Salo sijalla 14. Tapola sentään on kärjessä. Ymmärtäisin, jos perusteena käytetään esim sitä, että Jokinen ja Salo aloittavat nyt toisen vuoden päävalmentajina ja siksi puuttuu vielä "dataa" onnistumisen arviointiin.

Ettei nyt mene ihan länkyttämiseksi ni laitetaan ny oma lista:

1. Tappara - Tapola
2. Kärpät - Marjamäki
3.TPS - Ahokas
4. Ilves - Myrrä
5. JYP - Rautakorpi
6. Jukurit - Jokinen
7. KooKoo - Salo
8. HPK - Pikkarainen
9. SaiPa - Virta
10.Lukko - Virtanen
11. IFK - Peltonen
12. Pelicans - Niemelä
13. KalPa - Miettinen
14. Ässät - Kivi.
15. Sport - Dufva

Ja laiskana pelaan saman kortin:
Kyllä nyt purskahti kahvit suusta, kun esim Miettinen, Niemelä ja Salo ovat Kiven edellä. Mitkä ovat näytöt?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös