Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2021–2022

  • 997 569
  • 4 476

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tokihan nämä Galimovilla on kovemmat lukemat, eikö vaan?
Minä en ole väittänyt Galimovin olevan sarjan paras maalivahti. Galimov on kuitenkin paras maalivahti, jonka minä olen Kärpissä nähnyt. Tämä perustuu empiirisen havainnointiin. Siinä on riskinsä. Voi esimerkiksi olla, että Kärppien luokaton puolustuspelaaminen on saanut näyttämään Galimovin livenä paremmalta kuin onkaan, sillä niin paljon hän on joutunut venymään. Mielenkiintoista olisi nähdä hänet Marjamäen trapin takana pelaamassa. No, toivottavasti vielä nähdäänkin. Mutta hei, sinä väitit Heljankoa sarjan parhaaksi maalivahdiksi. Onko sinulla jotain perusteluja, vai yritätkö vain väistellä esittämällä typeriä kysymyksiä minulle.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eipä näissä muuttujissa mitään vikaa ole, suurin piirtein samojen tekijöiden pohjalta itse maalivahteja arvioin. Jonkin verran ihmettelen, mikäli näiden perusteella ei Heljankoa voi mitenkään nähdä Liigan parhaana.
No mutta, kun noiden muuttujien perusteella hän ei ole paras. Ei siinä sen kummempaa. Jos joku Heljankon pelaamista paljon nähneenä pitää häntä parhaana, niin se sopii kyllä minulle. Minä joudun tukeutumaan tilastoihin ja täytyy sanoa, että ne eivät Tapparan puolustuspelaamisen takana ole sellaiset, että hänelle voisi Liigan parhaan maalivahdin pystin luovuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos nyt puhutaan joukkueiden vahvuuksista ja heikkoksista, niin liigan parhaan maalivahdin määrittäminen on aika turhaa. Tappara ei tule Heljankoon kaatumaan ja se riittää Tapparalle.
Heljanko on hyvä maalivahti ja hän voi aivan hyvin torjua mestaruuden Tapparalle. Tappara on tosi kova joukkue. HIFK on myös tosi kova. Ei varmastikaan yhtä tasapainoinen kuin Tappara, mutta hyökkäyksellistä kärkiosaamista HIFK:lla on lähes rajaton määrä. Pieni maalivahtihaaste tosin sielläkin. Sitten on myös todella kova Ilves. Ilveksellä on tämän kolmikon paras maalivahti. Pikkaisen jopa lämpenen eniten Ilveksen mahdollisuuksille, jos näistä kolmesta pitää mestari valita.

Sitten on Kärpät, joka voi sekoittaa pakan kokonaan, jos ei jää yhdenneksitoista. Tiedän, huvittavaa. Huomenna Kärpät kohtaa elämän ja kuolen ottelussa Pelicansin. Poissa ovat ykköspakit Ohtamaa ja Topi Niemelä, ykkösmaalivahti Galimov, ykköshyökkääjä Mäenalanen sekä Liigan tähtikaregoriaan kuuluva Leskinen. Kaikesta tästä huolimatta Kärpillä on otteluun materiaalietu. Saa nähdä, mihin se riittää. Jos Kärpät pääsee täysin purjein puolivälieriiin, se on menoa!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Sanottukin tässä ketjussa kai aikaisemmin mutta kyllä tulee olemaan julma kohtalo sillä joukkueella joka jää sijalle 11. Ja taisteluhan on vielä täysin auki. Vielä enemmän auki sen jälkeen jos Pelicans voittaisi huomenna Kärpät ns. kuuden pisteen pelissä.
 

Jalmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara. One and only.
Minä en ole väittänyt Galimovin olevan sarjan paras maalivahti. Galimov on kuitenkin paras maalivahti, jonka minä olen Kärpissä nähnyt. Tämä perustuu empiirisen havainnointiin. Siinä on riskinsä. Voi esimerkiksi olla, että Kärppien luokaton puolustuspelaaminen on saanut näyttämään Galimovin livenä paremmalta kuin onkaan, sillä niin paljon hän on joutunut venymään. Mielenkiintoista olisi nähdä hänet Marjamäen trapin takana pelaamassa. No, toivottavasti vielä nähdäänkin. Mutta hei, sinä väitit Heljankoa sarjan parhaaksi maalivahdiksi. Onko sinulla jotain perusteluja, vai yritätkö vain väistellä esittämällä typeriä kysymyksiä minulle.
Noh, liigan ykkösmaalivahdeista pienin pm/ottelu, 7 nollapeliä on liigan parhaat. Ja kun minäkin olen tuota empiiristä tutkimusta Tapparan peleistä tässä kauden mittaan tehnyt, niin ei se Tapparan puolustus nyt ihan niin tiivis ole ollut, millä väitteellä pyrit ottamaan Heljangolta pois. Lisätään vielä nuo tehot 0+5 vähän niin kuin bonuksena. Mitä ne kertoo sinulle?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noh, liigan ykkösmaalivahdeista pienin pm/ottelu, 7 nollapeliä on liigan parhaat. Ja kun minäkin olen tuota empiiristä tutkimusta Tapparan peleistä tässä kauden mittaan tehnyt, niin ei se Tapparan puolustus nyt ihan niin tiivis ole ollut, millä väitteellä pyrit ottamaan Heljangolta pois. Lisätään vielä nuo tehot 0+5 vähän niin kuin bonuksena. Mitä ne kertoo sinulle?
Lähdetään turhimmasta, eli syötöt 0+5, eivät kerro juuri mitään, paitsi sattumasta ja varmasti osin myös hyvästä mailapelaamisesta.

Mitä tulee nollapelien määrään ja pieneen päästettyjen maalien keskiarvoon, niin ne kertovat selvää kieltä Tapparan laadukkaasta puolustuspelaamisesta. Kovan joukkueen tasapainoinen puolustupelaaminen johtaa lähes poikkeuksetta siihen, että päästettyjen maalien määrät ovat alhaiset. Normaalisti tuollaisen laadukkaan joukkueen maalivahdin voittoprosentti ja torjuntaprosentti ovat selkeästi paremmat kuin Heljankolla on nyt.

Mutta kuten kirjoitin, sinulla on Heljankosta ennemmän havaintoja kuin minulla. Toki sinulla pitäisi olla havaintoja niistä muistakin kärkivahdeista, jotta voit asetella Heljankon kokemusten perusteella oikealle janalle. Tilastot ja Tapparan kovuus eivät tue väitettäsi siitä, että Heljanko on sarjan paras maalivahti. Voittoprosentti tuonne 70 tuntumaan ja torjuntaprosentti lähemmäksi 93, niin alamme olla siellä, missä runkosarjan voittajajoukkueen laadukkaan maalivahdin tilastot kuuluvatkin olla.
 

Jalmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara. One and only.
Lähdetään turhimmasta, eli syötöt 0+5, eivät kerro juuri mitään, paitsi sattumasta ja varmasti osin myös hyvästä mailapelaamisesta.
Hyvä. Juuri niin. Se kertoo hyvästä mailapelistä, jolla silläkin on merkitystä hyvää maalivahtia määritellessä. Jotain ymmärrät siis maalivahtipelistä.
Mitä tulee nollapelien määrään ja pieneen päästettyjen maalien keskiarvoon, niin ne kertovat selvää kieltä Tapparan laadukkaasta puolustuspelaamisesta. Kovan joukkueen tasapainoinen puolustupelaaminen johtaa lähes poikkeuksetta siihen, että päästettyjen maalien määrät ovat alhaiset. Normaalisti tuollaisen laadukkaan joukkueen maalivahdin voittoprosentti ja torjuntaprosentti ovat selkeästi paremmat kuin Heljankolla on nyt.
Kuten sanoin, nelisenkymmentä Tapparan peliä nähneenä voin kyllä kertoa puolustamisen olleen hyvinkin pitkälle tällä kaudella kaikkea muuta kuin timanttista. Kauden edetessä se on toki kehittynyt, niin kuin syytä toki onkin, jos menestyä aikoo.

Mutta kuten kirjoitin, sinulla on Heljankosta ennemmän havaintoja kuin minulla. Toki sinulla pitäisi olla havaintoja niistä muistakin kärkivahdeista, jotta voit asetella Heljankon kokemusten perusteella oikealle janalle. Tilastot ja Tapparan kovuus eivät tue väitettäsi siitä, että Heljanko on sarjan paras maalivahti. Voittoprosentti tuonne 70 tuntumaan ja torjuntaprosentti lähemmäksi 93, niin alamme olla siellä, missä runkosarjan voittajajoukkueen laadukkaan maalivahdin tilastot kuuluvatkin olla.


Kärkimaalivahdeista mitä olen nähnyt ehkä Salminen on samalla viivalla Heljangon kanssa. No okei, sanotaan nyt sun mieliksi Galimov myös, vaikken oikeasti sitä mieltä olekaan. :D
 

Puttepossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karjalaisen mikkihiiret (23-24)
En sano, että KalPa tulisi menestymään kevään peleissä, mutta näin värilasien takaa nään mahdollisuuden isoihinkin yllätyksiin keltapaitojen osalta.

KalPa on noussut hieman varkain kuntopuntarin kovimmaksi joukkueeksi 5, 10, 15 ja 20 ottelun otannalla. Koko kauden otannalla joukkue on myös sarjan paras kotiottelujen osalta. Erikoistilanteet on hyvällä mallilla, kun YV on sarjan toiseksi kovin Kärppien jälkeen ja AV-tilastoissa KalPa on 4. Kärkihepat (Lappalainen, Kiiskinen, Rissanen, Kilpeläinen…) ovat yltyneet kovaan kevät vireeseen ja taustalla on paljon muitakin onnistujia (Klemetti, Räsänen, Pitkänen, Pivtsakin…).

Tietysti jos Tappara tulisi jälleen vastaan puolivälierissä niin tie nousee hyvin äkkiä pystyyn neljättä pleijarikevättä putkeen.
 

Puttepossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karjalaisen mikkihiiret (23-24)
Tuossa on vain se, että puolivälieriin jos pääsevät, siellä ei ole kotietua, ja vieraissahan KalPa ei ole varsinaisesti loistanut.
Se on totta. Koko kauden otannalla KalPa on kolmanneksi heikoin joukkue vieraissa.

Toki nyt lähiaikoina vieraspelaaminenkin on alkanut näyttämään paremmalta muunkin pelin parantuessa ja voittoja on tullut tien päältäkin.

Tässä varmasti yksi kompastuskivistä kevään peleissä, jos ajatellaan, että KalPan tulisi onnistua ryöstöretkellä esimerkiksi Tampereella sarjan voittaakseen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tuossa on vain se, että puolivälieriin jos pääsevät, siellä ei ole kotietua, ja vieraissahan KalPa ei ole varsinaisesti loistanut.
No tämän vuoden puolella vain kerran pisteittä yhdeksässä vieraspeleissä, viisi voittoa, yksi jatkoaikavoitto, kolme jatkoaika/pilkku tappiota ja yksi tappio eli 22 pistettä.
Hiukan tuo on siis parantanut alkukaudesta ja vaikka otettaisiin joulukuun alusta niin 12 vieraspeliä joista 25 pistettä.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Ilves ollut paska ja Tappara oli sysipaska ja siellä ne on sarjan kärjessä. Mites muilla menee? Onko vielä sysipaskaakin paskempaa.
Hyvin menee! Otettiin vain 0-7 turpaan. Sitähän sä tarkoitit, kai?
 

findmuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
jääkiakko
Siellä taas kerran mestarisuosikki esitteli raumalaisille vähän kolmannen erän nousuja huonollakin pelillä ja sementoi itseään vahvemmin runkosarjan kärkeen. Ylihypetetty Tappara taas veti perinteisen antijääkiekkopelin Sportia vastaan ja näyttää taas entistä enemmän sitä omaa oikeaa tasoaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä miksi maalivahtien paremmuudesta pitää väitellä kuin se olisi makuasia. Tälle kun on selvät mittarit.
Ensinnäkin on järkevää ottaa vertailuun joukkueen maalivahtikaksikko. Tämän ja viime kauden otteet huomioidaan.
-Urpo Ylönen -palkinnosta saa yhden pisteen.
-Pelaavana maalivahtina torjutusta Suomen mestaruudesta saa yhden pisteen.
-Pelatusta NHL-ottelusta saa yhden pisteen.
Ranking:
Lukko: 3+p
Muut: 0p
Ai niin, unohdinko mainita että kolmosvahdin KHL-otteluista saa plus-pisteen.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ilves ollut paska ja Tappara oli sysipaska ja siellä ne on sarjan kärjessä. Mites muilla menee? Onko vielä sysipaskaakin paskempaa.
Paskat kolmen kimpassa?
 

Liitteet

  • 20220308_221127.jpg
    20220308_221127.jpg
    51,5 KB · kertaa luettu: 209
Suosikkijoukkue
IPA
En tiedä miksi maalivahtien paremmuudesta pitää väitellä kuin se olisi makuasia. Tälle kun on selvät mittarit.
Ensinnäkin on järkevää ottaa vertailuun joukkueen maalivahtikaksikko. Tämän ja viime kauden otteet huomioidaan.
-Urpo Ylönen -palkinnosta saa yhden pisteen.
-Pelaavana maalivahtina torjutusta Suomen mestaruudesta saa yhden pisteen.
-Pelatusta NHL-ottelusta saa yhden pisteen.
Ranking:
Lukko: 3+p
Muut: 0p
Ai niin, unohdinko mainita että kolmosvahdin KHL-otteluista saa plus-pisteen.
Oletko varma ettei liiga maalivahdeista kenelläkään muulla ole nhl kokemusta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös