Henkilökohtasesti jo SaiPassa on monia pelaajia, jotka ei soita kelloja ollenkaa ni mielelläni luen jos sen vaivan näet(te).
Tuskin soittaa hirveästi kenellekään muullekaan. SaiPan viime kausi oli sellaista sekoilua, että ne hyvin pelanneet pelaajat voidaan laskea yhden käden sormilla. Jos puhtaasti viime kauden tilastoja katsotaan, niin aika hirveältähän tuo näyttää. Toisaalta itse en kyllä jaksa uskoa, että esimerkiksi Jarno Koskiranta on hyvin organisoidussa liigajoukkueessa mikään 25 pisteen sentteri, vaikka viime kauden sekoilussa hän ei parempaan pystynytkään. Paljon on Virralla tehtävää ja nähtäväksi jää, että miten nopeasti hän saa joukkueen kurssin käännettyä. Sitä kuuluisaa potentiaalia on ja ainakin itse suhtaudun ensimmäistä kertaa moneen vuoteen varauksellisen positiivisesti SaiPan joukkueeseen. Tiettyjä ongelmia ja kysymysmerkkejä joukkueessa tietenkin on, mikä on ihan luonnollista tuollaisella budjetilla, mutta nyt ne kysymysmerkit on mielestäni SaiPan kohdalla poikkeuksellisesti oikeilla osa-alueilla.
Lisää epävarmuutta SaiPan tilanteeseen tuo myös se, että tässä kohtaa on vielä vähän vaikea arvioida ketkä pääsevät edes pelaamaan. SaiPalla on todella laaja rinki, jossa on kymmenkunta puolustajaa ja parikymmentä hyökkääjää, jotka ihan tosissaan taistelevat pelipaikasta. Virran tuntien pelaajan nimi selässä ei hirveästi paina, joten sieltä voi nousta yllättäviäkin nimiä kokoonpanoon. Kilpailutilanne pelipaikoista on myös SaiPalle vähän poikkeuksellinen tilanne, kun SaiPalla ei ole varmaan koskaan ollut noin laajaa pelaajarinkiä. Itse näen ainakin tuon kilpailutilanteen ihan positiivisena ja jos ihan todennäköisyyksiä miettii, niin eiköhän tuolta ainakin joku pelaaja nouse vähän puskista jopa yllättävän isoon rooliin.
Se SaiPan ehdoton vahvuus on sentteriosasto. Itse uskon, että nelikko McIntyre-Koskiranta-Lantta-Petman voi olla jopa SaiPan historian paras sentterinelikko. Toki pari vuotta sitten SaiPalla oli samaan aikaan Kunyk ja Morley, mutta heidän takanaan ei ollut hirveästi tarjolla tulitukea. McIntyreen ja Koskirantaan liittyy tiettyjä kysymysmerkkejä, mutta parhaalla tasolla pelatessaan molemmat ovat ihan Liigan sentterieliittiä. Lantta oli ihan ylikylän jätkä Mestiksessä ja viime kaudella nähtiin myös Liigassa joitain väläytyksiä, vaikka kokonaisuudessaan kausi oli haastava. Ensi kaudella on todennäköisesti SaiPassakin parempi ympäristö ja toisaalta myös Liigan vaatimustaso on selvillä, joten ehkä sieltä tulee jonkunlainen läpimurto. Petman oli jo Virran Lukossa erinomainen nelossentteri, joten miksi hän ei olisi sitä myös Virran SaiPassa. Nostetaan vielä senttereistä sellainen tärkeä seikka esiin, että nuo SaiPan kolme kärkisentteriä ovat olleet kaikki edellisellä liigakaudellaan noin 55% aloittajia.
Pakistoon olen myös itse tyytyväinen. Maalahti on oikeastaan parasta, mitä SaiPa voi saada ja Pyrochtaa pidän myös kovana hankintana. Olkkonen oli viime kaudella hyvä top-4 puolustaja (niitä harvoja onnistujia) ja Huttula nousi viime kauden edetessä Kärpissä yllättävän isoon rooliin. Ihan kelpo top-4. Näiden takana sitten pelipaikoista taistelevat Riikola, Jalonen, Peltomäki, Viitasalo ja Koskimies. Ei mitään nimimiehiä, mutta ehkä joku noista onnistuu. Itse odotan eniten Viitasalolta, joka sai viime kaudella paljon kehuja Jokereiden kannattajilta ja oli kestänyt ilmeisesti melko hyvin myös KHL-vauhdissa mukana. Viitasalo on ehkä se isoin musta hevonen, jota suosittelisin SaiPasta seuraamaan. Maalissa Westerholm on hyvä ykkösmaalivahti, mutta kakkosmaalivahti Markkanen on liigatasolle vielä kysymysmerkki. Westerholm tulee kuitenkin ilman loukkaantumisia pelaamaan ensi kaudella varmaan Liigan ykkösmaalivahdeista eniten.
Se isoin kysymysmerkki SaiPan joukkueessa on tuo laituriosasto. Lähtökohtaisesti top 4:ssa on ulkomailla hyvin maaleja tehneet Lakatos ja Okuliar, viime kaudella flopannut Krivosik ja tasaisesti kehittynyt Loimaranta. Eihän tuo kovin vakuuttavalta paperilla vaikuta, vaikka Lakatoksen uskonkin olevan huippuhankinta. Näiden takana on muutama alaketjujen duunari ja pari ketjullista sellaisia pelaajia, jotka ovat huippupelaajia Mestiksessä, mutta jotka eivät ole kuitenkaan ainakaan vielä lyöneet läpi Liigassa. Virran tehtävä olisi sitten saada noista pelaajista mahdollisimman moni onnistumaan. Mielenkiintoisin nimi ennakolta on varmastikin Zdenek Sedlak, joka teki viime kaudella Mestiksen pudotuspeleissä käytännössä mitä tahtoi.
Yhteenvetona toteaisin itse, että valmennus, sentteriosasto, pakiston top-4 ja ykkösmaalivahti ovat SaiPan standardeille hyvää tasoa, joten periaatteessa tuossa on ihan hyvät palaset, joiden päälle lähteä rakentamaan. Laituriosasto, pakiston laajuus ja kakkosmaalivahti ovat sitten ehdottomasti kysymysmerkkejä ja Virran tehtävänä olisikin kaivaa sieltä niitä läpimurtopelaajia. Vaikea tuota SaiPan tilannetta on kuitenkaan etukäteen arvioida, mutta henkilökohtainen tavoitteeni ensi kaudelle on säälipleijaripaikka, eikä se nyt mitenkään mahdottomalta tavoitteelta kuulosta. Kysymysmerkkejä on toki paljon, mutta laajan ringin myötä SaiPalla on myös paljon pelaajia, jotka koittavat poistaa nuo kysymysmerkit.