Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2020–2021

  • 1 061 965
  • 3 984

Jalmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara. One and only.
Olen arvioinut Kärpät eli suosikkijoukkueeni kolme kertaa peräkkäin napakymppiin. Tällainen onnistuminen syö uskottavuutta kaltaisiesi silmissä. Teidän silmissä minulla olisi enemmän uskottavuutta, jos olisin tahallaan arvioinut suosikkijoukkueeni huonommaksi kuin se todellisuudessa onkaan.
Ei.
Tästä ei ole kyse. Kuka tahansa muukin lajia ymmärtävä olisi pystynyt veikkaamaan Kärppien takavuosien materiaaleilla operoivan joukkueen runkosarjan voittajaksi. Ihan yhtä monta kertaa kuin sinäkin. Se ei ole vaatinut mitään sellaista tietämystä, jota ei olisi kellä tahansa jääkiekkoa vähänkin seuraavalla olisi.

Sen sijaan uskottavuutesi ”asiantuntijana” syö se, miten rankasti alakanttiin suhteessa omaan suosikkiisi arvioit sen pahimmat kilpailijat, vuodesta toiseen. Tänä vuonna realistisia sijoituksiaan alempana ovat Ilves ja Lukko, yleensä se on ollut Tappara.
Tappara-arviota ei ainakaan ole kesällä tai syksyllä tehty, se sisältää liiaksi syksyn aikana toteutuneita asioita, esim. Vanhatalo ja Tanus, joiden ei vielä uskonut kovinkaan moni ottavan sitä roolia, minkä ovat nyt ottaneet.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nimimerkki @McTorso olisi erittäin pätevä kirjoittaja, jos yksinkertaisesti alkaisi kirjoittamaan rehellisesti.

Sanoin jo jokin aika sitten, että hänen kannattaisi jättää julkaisematta kokonaan puuttuvat voimasuhdearviot. On suorastaan naurettavaa, että hän julkaisee "voimasuhdearviot" vasta joulutauolla. Jolloin osa jengeistä on pelannut jo kolmasosan runkosarjasta. Ja kuitenkin hän väittää, että on tehnyt arviot ennen kauden alkua. Paskapuhetta!

Esimerkiksi Lukon arviosta paistaa selvästi läpi, että alkukauden otteet ovat vaikuttaneet arvioon. Mitenkään muuten ei voi selittää esim. lausetta: Audette on osoittautunut vahvistukseksi. Audette tuli Liigaan vasta täksi kaudeksi. @McTorso , jos todella väität että teit arviot ennen kauden alkua niin miten vitussa voit tuollaisen lauseen perustella? Miten Audette on voinut osoittautua vahvistukseksi ennen kuin peliäkään on pelattu? Edes sinä et enää selviä tuosta selittelemällä.
Otan lainauksen alun kohteliaisuutena, kiitos. Tein joukkueisiin tutustumisen ja pisteytyksen ennen kauden alkua. Pisteytystä en ole muuttanut kauden edetessä. Sen voi tarkistaa ainakin osin kirjoituksistani, joissa paikoin olen tekstin sisään upottanut joukkueen aluekohtaisen sijoituksen. En oikein ymmärrä, mitä kukaan kuvittelee minun saavuttavan valehtelemalla. Se, että viimeiset kirjoitukset saan tehtyä näin myöhään, on tietenkin huono asia. Tämä palsta on minulle kuitenkin viihdettä ja ajanvietettä. En ole täällä urakoimassa, vaan kirjoittelen silloin, kun isku on päällä.

Joukkuekohtaisen puhtaaksi kirjoittamisen ja julkaisun ennätin tehdä häntäpään osalta ennen kauden alkua. Nyt olen kirjoitellut julki joukkueita sitä mukaa, kun viitseliäisyyttä ja aikaa on ollut. Tämänkin asian olen rehellisesti tällä palstalla jo ainakin pariin otteeseen kertonut. Ei tässä todellakaan mistään epärehellisyydestä ole kyse. Olen ollut rehellinen ja avoin.
 

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Otan lainauksen alun kohteliaisuutena, kiitos. Tein joukkueisiin tutustumisen ja pisteytyksen ennen kauden alkua. Pisteytystä en ole muuttanut kauden edetessä. Sen voi tarkistaa ainakin osin kirjoituksistani, joissa paikoin olen tekstin sisään upottanut joukkueen aluekohtaisen sijoituksen. En oikein ymmärrä, mitä kukaan kuvittelee minun saavuttavan valehtelemalla. Se, että viimeiset kirjoitukset saan tehtyä näin myöhään, on tietenkin huono asia. Tämä palsta on minulle kuitenkin viihdettä ja ajanvietettä. En ole täällä urakoimassa, vaan kirjoittelen silloin, kun isku on päällä.

Joukkuekohtaisen puhtaaksi kirjoittamisen ja julkaisun ennätin tehdä häntäpään osalta ennen kauden alkua. Nyt olen kirjoitellut julki joukkueita sitä mukaa, kun viitseliäisyyttä ja aikaa on ollut. Tämänkin asian olen rehellisesti tällä palstalla jo ainakin pariin otteeseen kertonut. Ei tässä todellakaan mistään epärehellisyydestä ole kyse. Olen ollut rehellinen ja avoin.

Juuri näin. Enkä ymmärrä kenelle on oikeasti ongelma, jos joku kirjoittaa voimasuhdearvioita vaikka loppukaudestakin. Tämä on keskustelupalsta. Jatka vain samaan malliin ja hyvää joulua!
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nimimerkki McTorso on yhtenä osana tuoretta Kärpän Raapaisu -kirjaa. Painettua, kovakantista Kärppäaiheista kirjaa, jonka on kirjoittanut pitkäaikainen Kärppäselostaja Ari Stenius. Tuossa kirjassa McTorso tunnustaa julkisesti, että koko nimimerkki on perustettu luomaan positiivisuutta Kärppien ympärille. Samassa yhteydessä, kun McTorso meni tuollaisia julkisesti laukomaan, hän käytännössä menetti myös uskottavuutensa Kärppien osalta.
Sen verran tähän tarkennan, että kirjoitin itse oman lukuni kirjaan. Se oli lähtökohta ja siksi projektiin innostuin. Pääsin kirjoittamaan kirjaan! Se oli iso juttu ja olen siitä ylpeä. Kirjoitukseni meni läpi sellaisenaan. Stenius keksi lukuuni oivan otsikon.
McTorso ei ikimaailmassa kritisoi Kärppiä. Voitte olla aivan satavarmoja, että hänen mielestään Kärpät on paras ikinä missään. Aina ja ikuisesti.
Olen kritisoinut Kärppiä useinkin. Joukkuetta kuitenkin kannustan ja tuen niin alamäessä kuin ylämäessä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Enkä ymmärrä kenelle on oikeasti ongelma, jos joku kirjoittaa voimasuhdearvioita vaikka loppukaudestakin. Tämä on keskustelupalsta. Jatka vain samaan malliin ja hyvää joulua!
Ihan mukava, että keskustelussa on tunnetta mukana. Kiitos kannustuksestasi! Hyvää joulua!
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se mikä kärpät vei viime kaudella runkosarjan ykköseksi oli huikea rutiinitaso alemman korin joukkueita vastaan, sillä kun tilastoja katsoo, niin kärkiporukoilta tuli lunta tupaan.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Oisko @McTorso mahdollista saada vielä lopuksi ihan vaan näkemykseksesi mukainen lista joukkueiden voimasuhteista tämän hetken mukaan. Tämän hetkinen antisihan on tosiaan ennen kauden alkua laadittua. Ois kiva nähdä onko heilahtelua.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tiedä häntä kuinka onnistuu lopulta herättämään positiivisuutta. Seuraosiossa ainakin herättää suuttumusta laajalti. Joihinkin tietenkin vetoaa pikkukakkosen tasoiset kertomukset/perustelut/vänkäämiset.

Aikoinaan torsoilut herättivät itsessäni ärtymystä. Nyt oikein jo odottaa näitä arvosteluja, kun niistä seurauksena on vakioväännöt. Ei ärsytä enää, koska pidän kieliposkessa tehtyinä.
Nimenomaan vuonna 2010, kun McTorso syntyi, keskityin erityisesti positiivisten asioiden esiin nostamiseen. Ehkäpä tuolloin kirjoitukseni herättivät positiivisia tuntemuksia ja toki varmasti myös hämmennystä, suuttumusta vähemmän. Suuttumuksen tunteet ja purkaukset nimimerkkiäni kohtaan ovat enemmän viime vuosien satoa. Näin itse tulkitsen. Kyllä tänne myös eripuraa mahtuu. On syytä muistaa, että olemme keskustelupalstalla. Hyvä siis, ettet enää ärsyynny kirjoituksistani.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuka tahansa muukin lajia ymmärtävä olisi pystynyt veikkaamaan Kärppien takavuosien materiaaleilla operoivan joukkueen runkosarjan voittajaksi. Ihan yhtä monta kertaa kuin sinäkin. Se ei ole vaatinut mitään sellaista tietämystä, jota ei olisi kellä tahansa jääkiekkoa vähänkin seuraavalla olisi.
Ei pidä paikkaansa. En todellakaan ole nähnyt tällä palstalla toista nimimerkkiä, joka on onnistunut Kärppien sijoituksen kolme viime kautta oikein ennakoimaan, vaikka kyllähän tällä palstalla paljon asiantuntemusta on. Paljon olen joutunut perustelemaan näkemyksiäni, sillä varsinkin Tapparaa ovat monet olleet tyrkyttämässä ohi Kärppien. Esimerkiksi kauden 2018 runkosarjassa Kärppiä veikkailtiin yleisesti kärkinelikon ulkopuolelle, jopa säälitaisteluun, kun taas Tapparaa pidettiin varmana voittajana.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oisko @McTorso mahdollista saada vielä lopuksi ihan vaan näkemykseksesi mukainen lista joukkueiden voimasuhteista tämän hetken mukaan. Tämän hetkinen antisihan on tosiaan ennen kauden alkua laadittua. Ois kiva nähdä onko heilahtelua.
Enköhän voi moisen listauksen tehdä. Tosin kausi on kokonaisuus ja heilahtelua syntyy, eikä syksyn mestareiden kelkkaan välttämättä kannata hypätä. Toki korona voi hyvinkin pelata syksyn mestareiden pussiin. Se jää nähtäväksi. Luotan vielä aika vahvasti nykyiseen listaukseeni. Kuten aiemmin kirjoitin, ehkäpä Ässät sekä JYP alemmas ja TPS ylemmäs. Tapparasta, Lukosta ja Kärpistä haluaisin kirjoittaa vielä lisää, sillä pidän kolmikkoa vallitsevassa tilanteessa selvänä kärkitriona. Tarkoitukseni on myös avata, millä perustein Tappara ja Kärpät ajavat Lukon ohi.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oman suosikkijoukkueen voisi jättää kokonaan arvioimatta, jos ei ole minkäänlaista kykyä realismiin vaan kirjoittaa pelkillä värilaseilla, syö uskottavuutta hyvistäkin havainnoista.
Miksi ihmeessä?

(seuraava teksti ei ole suoraan kohdistettu lainaamalleni kirjoittajalle, mutta liittyy aiheeseen)

Minusta on kummallista, miksi kotiinpäin vetäminen aiheuttaa niin rajuja vastareaktioita. On vain luonnollista, että oman joukkueen kohdalla monesti positiivisia asioita korostetaan ja negatiiviset asiat jäävät varjoon. Otin saman asian esille viimeksi, kun Ilveksen NHL-lainat herättivät keskustelua. Tottakai Ilveksen fanit halusivat nähdä sen mahdollisuuden, että osa lainapelaajista jäisikin Ilvekseen. Samoin lainapelaajien lähdön vaikutus varmasti nähdään ilvesfanien keskuudessa pienempänä, kuin monien muiden Liigan seuraajien keskuudessa. Miksi tämä olisi väärin?

En tarkoita, että muiden pitäisi olla samaa mieltä tai hymistellä värilasittuneille argumenteille. Mutta miksei kritiikkiä esitetä argumentit edellä, miksi pitää hyökätä kirjoittajan kimppuun silkalla vittuilulla? Tällä palstalla on viime aikoina ollut todella vähän keskustelua voimasuhteista. Minusta värilasittuneetkin tekstit ovat enemmän kuin tervetulleita synnyttämään keskustelua.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarkoitukseni on myös avata, millä perustein Tappara ja Kärpät ajavat Lukon ohi.

Koska selvästikään et ole halukas vastaamaan minun sinulle esittämään kysymykseen tämän sivun yläpuolella, niin otan tämän viestin sitten vastauksena, että mielestäsi Kärpät on vieläkin mestarisuosikki numero 1 ja ykkösheppa runkosarjan voittajaksi.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Koska selvästikään et ole halukas vastaamaan minun sinulle esittämään kysymykseen tämän sivun yläpuolella, niin otan tämän viestin sitten vastauksena, että mielestäsi Kärpät on vieläkin mestarisuosikki numero 1 ja ykkösheppa runkosarjan voittajaksi.
Älä hoppuile. Tässä on ollut paljon vastattavaa. Yöllä möröt ovat hereillä ja minä nukun. :) Koetan palata illalla asiaan. Nyt pitää kiiruhtaa jouluhommiin. Enää kolme yötä jouluun on.
 
H

Hidas_ja_kankea

Enkä ymmärrä kenelle on oikeasti ongelma, jos joku kirjoittaa voimasuhdearvioita vaikka loppukaudestakin. Tämä on keskustelupalsta.

On noita voimasuhteita päivitetty pitkin kautta aikaisemmin, mutta arviot ovat olleet nykyhetkessä. En muista aikaisemmin julkaistaneen kauden alkuarviota jouluna.

Tuskinpa tuosta mitään haittaa on. Runkosarjan päättyessä postuumisti julkaistuissa arvioissa voisi päästä mairittelevaan 15/15 napakymppiin.

En todellakaan ole nähnyt tällä palstalla toista nimimerkkiä, joka on onnistunut Kärppien sijoituksen kolme viime kautta oikein ennakoimaan, vaikka kyllähän tällä palstalla paljon asiantuntemusta on.

Kuinkas on muuten ollut osumatarkkuus. Itse muistelisin sinulla Tapparan olleen useamman pykälän systemaattisesti ala-arvioituna. Omat julkaisemani syksyarviot ovat menneet metsään. Lukon olin kuitenkin asettanut ykköseksi. Ainakin itseäni kiinnostaa kauden jälkeen kokonaisuuden keskipoikkeama. Mukava tietää, oliko yhtään kartalla.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin tuntuu, että jotkut täällä ottavat vapaaehtoispohjalta tehdyt, maksuttomasti luettavissa voimasuhdearvioinnit vähän turhan vakavasti. Mitä väliä, jos suosikkijoukkueesi on arvioitu liian alas? Sitä hienommalta se sitten tuntuu, kun se menestyykin. Tai mitä väliä, jos kirjoittaja on arvioinut suosikkijoukkueensa mielestäsi liian ylös? Ei näistä kuitenkaan yhtään pistettä saa sarjataulukkoon.

Erilaisia mielipiteitä tottakai saa olla enkä minäkään ole läheskään kaikista McTorson arvioista samaa mieltä mutta vähän turhan kovaa on meikäläisen makuun vittuilu, paikoin jopa henkilöön menevä, kun joku kerrankin tuottaa tänne palstalle jotain muuta sisältöä kuin miekkailua siitä kenellä on suipot korvat tai kuinka koronavirus taas neljännenkymmenennentoisen kerran on lopettamassa Liigakauden.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erilaisia mielipiteitä tottakai saa olla enkä minäkään ole läheskään kaikista McTorson arvioista samaa mieltä mutta vähän turhan kovaa on meikäläisen makuun vittuilu, paikoin jopa henkilöön menevä, kun joku kerrankin tuottaa tänne palstalle jotain muuta sisältöä kuin miekkailua siitä kenellä on suipot korvat tai kuinka koronavirus taas neljännenkymmenennentoisen kerran on lopettamassa Liigakauden.

Toisaalta joku voisi sanoa, että niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kuitenkin ko. käyttäjällä on ollut paha tapa vähätellä ja jopa vittuilla muiden mielipiteille, mikäli ne eivät vastaa hänen omiaan, jolloin argumenttina käytetään 'urheilun isoa kuvaa' ja muita hyvin outoja termejä.

Ei siinä, että itsekään olisin tällä palstalla joku puhdas pulmunen, kyllä minä sen voin myöntää. Lapasen nostan pystyyn aina virheen merkiksi, vaikka se saattaisi kuinka epämiellyttävää olla.

Siitä samaa mieltä, että yllättävän paljon Torson kirjoitukset Kärpistä aiheuttavat muissa tunteita. Osaksi syyttä ja osaksi syystä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja tietysti kannattaa muistaa, että se runkosarjan 9. on pelannut vasta 16 ottelua ja ne voittamalla (tietysti, niinhän tätä pitää tulkita) ei ole kuin 2 voittoa perässä kärkikaksikkoa eli melkein jo ohitse, kun kairaa keskinäiset. Toisaalta sijoilla 1, 2 ja 9 olevia joukkueita NHL:n alkaminen ja lainojen lentäminen heikentää niin rajusti, että sijalta 6 käveltäneen loppumetreillä hitaasti kiiruhtaen runkosarjan voittoon.

Tai sitten ei.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Miksi ihmeessä?

(seuraava teksti ei ole suoraan kohdistettu lainaamalleni kirjoittajalle, mutta liittyy aiheeseen)

Minusta on kummallista, miksi kotiinpäin vetäminen aiheuttaa niin rajuja vastareaktioita. On vain luonnollista, että oman joukkueen kohdalla monesti positiivisia asioita korostetaan ja negatiiviset asiat jäävät varjoon.
...
Ei kai noissa fanipoika-arvioissa (jotka toki oletusarvoisia mestarisuosikkeja fanittaessa ovat pitkässä juoksussa usein ainakin liki kohdallaan kun fanittamansa tiimin sijoittaa systemaattisesti ykköseksi) sinänsä mitään, paitsi jos esittää jotain analyyttista arvioijaa, vieläpä sellaista kenen ennustuksia muokkaillaan pitkin kautta ja näillä jälkiviisauksilla pyritään pönkittämään omaa asiantuntijastatusta. Sitten jos kaveri on vielä täältä luetun perusteella osa Kärppien markkinointikoneistoa (vaikka vapaaehtoisena olisikin) kun kerta kirjoitellut näitä fanijuttuja myös seuran omiin julkaisuihin, niin kyllä se hieman vielä lisää aiheuttaa ristiriitaa itseilmoitetun objektiivisen asiantuntejuuden ja juttujen biaksen suhteen.

Eli sen kun fanipoikailee ja onneksi olkoon siitä että sattuu fanittamaan ainakin tällä hetkellä dynastiamaisia otteita (useamman kauden kuntopuntarissa) esittänyttä joukkuetta, mutta turha ihmetellä jos dumaamiensa seurojen kannattajat kokevat että heidän jengejä arvioissa pöyhitään vastakarvaan.

Niin ja on siinä ulosannissa myös toki ainakin ajoittain ollut hyvin alentuvaa henkeä (siis muutenkin kuin tämä "minä tiedän, muut luulee" -meiningin lisäksi), etenkin pienempien seurojen suuntaan. Toisaalta näistä ulostuloista voinee ilmapuntaroida fiiliksiä Kärppien toimistolla ja samoja vihjailujahan sieltäkin on kuultu aiheesta että ketkä kuuluu ja ei kuulu millekin sarjatasolle.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kai noissa fanipoika-arvioissa (jotka toki oletusarvoisia mestarisuosikkeja fanittaessa ovat pitkässä juoksussa usein ainakin liki kohdallaan kun fanittamansa tiimin sijoittaa systemaattisesti ykköseksi) sinänsä mitään, paitsi jos esittää jotain analyyttista arvioijaa, vieläpä sellaista kenen ennustuksia muokkaillaan pitkin kautta ja näillä jälkiviisauksilla pyritään pönkittämään omaa asiantuntijastatusta. Sitten jos kaveri on vielä täältä luetun perusteella osa Kärppien markkinointikoneistoa (vaikka vapaaehtoisena olisikin) kun kerta kirjoitellut näitä fanijuttuja myös seuran omiin julkaisuihin, niin kyllä se hieman vielä lisää aiheuttaa ristiriitaa itseilmoitetun objektiivisen asiantuntejuuden ja juttujen biaksen suhteen.

Voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni viime vuonna kun aiheesta foorumilla miekkailtiin, totesi @McTorso ettei edes pyri objektiivisuuteen. Ja edelleen, tottakai sitä biasta saa nostaa esille ja kritisoida, sekä asiantuntijuutta kyseenalaistaa. Keskustelun kannalta vaan olisi paljon hedelmällisempää, jos taistoa käytäisiin asia-argumentein jatkuvan henkilöön menevän vittuilun sijaan.

Niin ja on siinä ulosannissa myös toki ainakin ajoittain ollut hyvin alentuvaa henkeä (siis muutenkin kuin tämä "minä tiedän, muut luulee" -meiningin lisäksi), etenkin pienempien seurojen suuntaan.

Varmaan onkin. Muistan sellaisia keskusteluja lukeneenikin, missä tällaista on ollut havaittavissa. Mutta jos joku on mielestäsi ylimielinen mulkku, tarkoittaako se, että kaikki mitä hän sanoo on paskaa? Jos ei, niin mitä jos nostettaisiin tikun nokkaan ne viestit silloin, kun mainittua ylimielisyyttä tai värilasien läpi kirjoitettua epäasiantuntijuutta ilmenee - ja muun aikaa keskustellaan muista asioista? Niihin kirjoittajiin, joiden viestien sisältö taas on jatkuvalla syötöllä sitä itseään, olen todennut palstan ignore-toiminnon toimivaksi lääkkeeksi.

Mutta tämä tästä, alkaa lipsua jo ohi aiheen. Pointtini oli vaan, että toivoisin McTorsonkin voimasuhdearvioiden kritiikin kohdistuvan siihen, mitä tämä milloinkin kirjoittaa. Tällä hetkellä iso osa McTorson saamasta kritiikistä tässä ketjussa on täysin perustelematonta paskanjauhantaa.
 

Valdin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laadukasta, uutta kristallipalloani vilkaisin loppurunkosarjan osalta

1. Lukko
2. Pelicans
3. Kärpät
4. HIFK
5. Ilves
6. Tappara
—-
7. KooKoo
8. TPS
9. KalPa
10. Sport
—-
11. Jukurit
12. Ässät
13. SaiPa
14. HPK
——
15. JYP
——

1. Lukko ja Press. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on veskariosaston tason säilyminen kärkipaikan vaatimalla tasolla. Joukkueessa on valtava määrä onnistujia.

2. Pelicans ja Lasch. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on Laschin loppukauden kattava sopimus.
Keskeisille paikoille on saatu pelaaja, joka onnistuu pelipaikan tärkeimmässä tehtävässä. Kristallipalloni suurin yllätys on lahtelaisten paikka toisena, mm. Ilveksen ohittaminen ja sarjasijoituksen nostaminen suuren romahduksen sijaan.

3. Kärpät ja Byström. Joulupukille osoitetuissa toiveissa on kaksi keskeistä kohtaa: loppukausi ilman uutta koronapysähdystä ja kotivireen löytyminen. Kärppien ykkösketju on keväällä yhtä kova kuin harjoituskaudella Puljujärven tehoillessa.

4. HIFK ja Lyytinen. Oikeastaan samat sanat kuin Kärppiin sopivat myös HIFKiin koronalausekkeen osalta. Leskisen pääseminen nopeasti pelirytmiin olisi helsinkiläisten kannalta toivottavaa.

5. Ilves ja Suomi. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on kiekkoja torjuva maalivahti. Alkukauden pistekeruu kantaa ainakin sijalle viisi.

6. Tappara ja Heljanko. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on Heljangon viimeaikaisten otteiden säilyminen. Se ja ylivoimatehokkuus riittävät takaamaan suoran pleijaripaikan.

7. KooKoo ja Oksanen. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on tasaisuuden löytyminen otteisiin. Kärkiosaamista karkasi viime kauden päätteeksi enemmän kuin tuli tilalle, mutta on sitä tullutkin. Tämä veikkaukseni voi pissiä ja heilahtaa hyvinkin.

8. TPS ja Kestner. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on Kestnerin maalisyljennän jatkuminen, jatkuminen ja jatkuminen. Kyllä sääleistä pakataan varustekassit varsinaisiin pleijareihin.

9. KalPa ja Pitkänen. Joulupukille osoitetuissa toiveessa päällimmäisenä ei oikeastaan ole omaan peliin kohdentuvat toiveet vaan ajatus, etteivät takana olevat saa peliään liian hyvin uomiinsa. KalPa on ollut omien lasieni takaa katsottuna lahtelaisten ohessa kauden suurin yllättäjä. En vieläkään osaa sanoa, onko KalPan sijoitus sarjataulukossa kuinka suuri kupla vai kupla alkuunkaan.

10. Sport ja Stålberg. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on Keränen-Keränen-kaksikon otteiden säilyminen positiivisina. Sport voi hyvinkin ohittaa sekä KalPan että TPS:n.

11. Jukurit ja Rajaniemi. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on nyt läpimurron kynnyksellä olevien pelaajien kanssa jatkosopimus. Rindell, Rohdin, Rajaniemi ovat olleet pirteitä. Tekeekö Mikko Kokkonen maalin tällä kaudella?

12. Ässät ja Stenqvist. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on sama toive kuin kuopiolaisilla. Takana olevat eivät saisi saada peliään uomiinsa. Toive on ehkäpä kovin joulupukille osoitetuista, sillä kyllä Ässät olisi tarvinnut enemmän pisteitä kuin sai Borgmanin johdolla. Ässät kärsii Ilveksen ohella paljon lainapelaajien lähtemisestä. Ei kai sarjasijoitus voi kovin rumasti pudota kymmenenneltä paikalta.

13. Saipa ja Zaborsky. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on yleisön saaminen katsomoihin, mikä tarkoittaa, ettei pelaajia saisi myydä pleijariviivan jäädessä uloittumattomiin. Loimaranta, Olkkonen ja Koskiranta ovat kiinnostavimmat loppukauden pelaajat SaiPassa.

14. HPK ja Innala. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on kurssin kääntäminen. Peli lähti väärille jengoilleen. Viisasten kivi löytyy taas joulukuun tauolla, mutta ero ei kutistu riittävästi, minkä myötä seurajohto aloittaa pajatson tyhjentämisen. Kaikki ovat kaupan, paitsi Innala.

15. JYP ja Helenius. Joulupukille osoitetuissa toiveissa päällimmäisenä on yleisön saaminen katsomoihin ja nuorten pelaajien jatkaminen isossa roolissa 2021-2022. Hyökkäys ei ole niin huono kuin sarjatilanne kertoo. JYPin vaikeuksia en osannut ennakoida: kevään tyhjennysmyynnin jälkeen alkaa yllättävä pistekeruu. Kaipaako joku seura Jarkko Immosesta aloittajaa kauden huipennukseen?
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuinkas on muuten ollut osumatarkkuus. Itse muistelisin sinulla Tapparan olleen useamman pykälän systemaattisesti ala-arvioituna. Omat julkaisemani syksyarviot ovat menneet metsään. Lukon olin kuitenkin asettanut ykköseksi. Ainakin itseäni kiinnostaa kauden jälkeen kokonaisuuden keskipoikkeama. Mukava tietää, oliko yhtään kartalla.
Viime kaudella joku viitseliäs ja ystävällinen palstalainen teki tilastotulkintaa arvioistani useamalta kaudelta. Viime kauden ketjusta löydät vastauksia osumatarkkuuksiini. Vai olikohan se minun omassa voimasuhdeketjussa. Mitä tulee tuohon Tapparaan, niin aika hyvin olen sitä asemoinut. Toki olet oikeassa siinä, että olen Tapparaa sijan tai pari monesti aliarvioinut. Huoli pois, jos Tappara ei nousekaan tänä vuonna keskikastista ennakoimalleni toiselle sijalle, saadaan tuohonkin korjaus. Voidaan siis tehdä johtopäätös, että mitä huonommin Tappara minulla tällä kaudella osuu, sitä objektiivisempi olen monen palstalaisen silmissä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta joku voisi sanoa, että niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kuitenkin ko. käyttäjällä on ollut paha tapa vähätellä ja jopa vittuilla muiden mielipiteille, mikäli ne eivät vastaa hänen omiaan, jolloin argumenttina käytetään 'urheilun isoa kuvaa' ja muita hyvin outoja termejä
Nämä on näitä muna vai kana juttuja. Olen kohtelias kirjoittaja. Erittäin harvoin kirjoitan nimimerkkiin liittyviä asioita. Tuolloinkin keskustelun sävy on vastavuoroista. Minä luulen, että pahamieli on tullut joillekin nimimerkille siitä, että kirjoitan usein kovin suoraan. Suora mielipide, joka ei vastaa ollenkaan lukijan omaa näkemystä ja liittyy vielä itselle tärkeään asiaan, voi tuntua lukijasta pahalta, jopa henkilökohtaiselta hyökkäykseltä. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitukseni.

Urheilun iso kuva ja kokonaisvaltainen urheiluymmärrys ovat varmasti termejä, jotka sinä koet epämääräisinä. Lyhyesti sanottuna niiden tarkoitus on ollut osoittaa, ettei jääkiekko ole vain pelikirjashakkia, eivätkä pelaajat ole robotteja tai tunteettomia fantasy manager hahmoja.
 
Viimeksi muokattu:

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Itse asiassa luottamukseni Ilvekseen perustuu nimenomaan Myrrän luomaan selkeään tapaan ja jatkumoon.

Liigan kolme kärkiyksilöä ovat poissa ja sitä on turha vähätellä. Nyt nähdään kuinka oikeassa olen uskossani.

Ilves on runkosarjassa top-4.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei kai noissa fanipoika-arvioissa (jotka toki oletusarvoisia mestarisuosikkeja fanittaessa ovat pitkässä juoksussa usein ainakin liki kohdallaan kun fanittamansa tiimin sijoittaa systemaattisesti ykköseksi) sinänsä mitään, paitsi jos esittää jotain analyyttista arvioijaa, vieläpä sellaista kenen ennustuksia muokkaillaan pitkin kautta ja näillä jälkiviisauksilla pyritään pönkittämään omaa asiantuntijastatusta.
En ole asiantuntija, olen kannattaja. Avoimesti olen tämänkin asian lukuisia kertoja tänne kirjoittanut. Tuo pönkittämisväitteesi ei ole tosi. Minulla ei ole tuollaisia tarkoitusperiä.
Sitten jos kaveri on vielä täältä luetun perusteella osa Kärppien markkinointikoneistoa (vaikka vapaaehtoisena olisikin) kun kerta kirjoitellut näitä fanijuttuja myös seuran omiin julkaisuihin, niin kyllä se hieman vielä lisää aiheuttaa ristiriitaa itseilmoitetun objektiivisen asiantuntejuuden ja juttujen biaksen suhteen.
En ole osa Kärppiä muuten kuin maksavana kausikorttilaisena, joka sekin on nyt koronan vuoksi tauolla. En ole koskaan kirjoittanut yhtään mitään mihinkään Kärppien julkaisuun, en koskaan. Enkä todellakaan ole osa Kärppien markkinakoneistoa. Tuollaiset väitteet voisit korjata pois. Jos ajatuksesi kumpuaa @Porvoon Kärppä tekstistä, voi hänkin pohtia, minkälaista referaattia kirjasta tuo julki.
Niin ja on siinä ulosannissa myös toki ainakin ajoittain ollut hyvin alentuvaa henkeä (siis muutenkin kuin tämä "minä tiedän, muut luulee" -meiningin lisäksi), etenkin pienempien seurojen suuntaan. Toisaalta näistä ulostuloista voinee ilmapuntaroida fiiliksiä Kärppien toimistolla ja samoja vihjailujahan sieltäkin on kuultu aiheesta että ketkä kuuluu ja ei kuulu millekin sarjatasolle.
Minun kirjoituksistani ei voi tulkita fiiliksiä Kärppien toimistolla. Minulla ei ole mitään tekemistä Kärppien toimiston kanssa.

Toivoisin, että ymmärrät, ettei minulla ole mitään Jukureita vastaan. Toivoisin, että Jukurit olisi täysiverinen ja menestyvä liigaseura, liikevaihto olisi rutkasti suurempi, yleisöä kävisi hallilla aiempaa enemmän ja joukkueessa olisi useita mielenkiintoisia laadukkaita pelaajia. Sarvipäät olisivat kaikkien huulilla. Näin ei kuitenkaan ole, enkä näe Jukureiden merkitystä Liigalle positiivisena. Liigassa on mielestäni liikaa joukkueita. Toivoisin, ettet ota henkilökohtaisesti näitä näkemyksiä. Ei tämä kritiikkini kohdistu sinuun. Sinähän olet ihan kelpo nimimerkki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös