Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2018–2019

  • 1 052 716
  • 3 931

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Toki nyt, kun kävin suosikkijoukkueesi, eli Ässien pakkilistan uudelleen läpi, huomasin, että Juuso Ketola olisi ollut erittäin mielenkiintoinen nuori mies 8.pakin paikalle nostettavaksi. Hän on kuitenkin kolunnut juniorimaajoukkueet ja tehoillut tosi hyvin viime vuonna A-junnuissa. Käynkin lisäämässä hänet heti. Mukava oppia uutta.Paljastan lisää tietämättömyyttäni ja kysyn, jotta hän lienee sukua legenda Ketolalle.

Ei ole tietääkseni minkäänlaista sukua. Edes sitä kaukaista.
 

Pataatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata, rispektit Saipalle ja Spåralle. TML
Ensiksi kiitokset kehuista. Sitä minä vain ihmettelen, miten olet alkujaan minusta moisen kaksinaamisen kuvan saanut. Olen yrittänyt usein toitottaa, että olen intohimoinen Kärppien kannattaja, enkä todellakaan siinä suhteessa mitenkään viileän objektiivinen. En ole myöskään pyrkinyt mitään erityisasinatuntijaa esittämään, vaan olen useasti maininnut olevani jääkiekosta kiinnostunut maallikko. No, hienoa, että tähän väärinkäsitykseen on nyt saatu paikkausta.


On hienoa että joku näkee todella paljon vaivaa eri joukkueiden analysointiin keskustelun pohjaksi. Kyllä meistä ihan jokainen täällä katsoo oman joukkueen asioita värillisten lasien läpi. Mutta McTorso yrittää ja onnistuu olemaan aidosti objektiivinen. Älkää nyt hyvät ihmiset vetäkö hernettä nesuliin noin fiksuista analyysistä. Jatka vaan samaan malliin, analyysisi pesee 100-0 monet ns. Asiantuntijat
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
On hienoa että joku näkee todella paljon vaivaa eri joukkueiden analysointiin keskustelun pohjaksi. Kyllä meistä ihan jokainen täällä katsoo oman joukkueen asioita värillisten lasien läpi. Mutta McTorso yrittää ja onnistuu olemaan aidosti objektiivinen. Älkää nyt hyvät ihmiset vetäkö hernettä nesuliin noin fiksuista analyysistä. Jatka vaan samaan malliin, analyysisi pesee 100-0 monet ns. Asiantuntijat

Jostain syystä alkoi soida päässä Limp Bizkit -keep trolling trolling trolling... khm..

No eikun, asioikseni lähdin tuota boldattua kritisoimaan. Ihan vaan että ei, Jos siinä olisi "kyllä täällä varmaan suuri osa katsoo... " tms. niin sen vois sulatella tuosta vaan.
 

Pataatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata, rispektit Saipalle ja Spåralle. TML
Jostain syystä alkoi soida päässä Limp Bizkit -keep trolling trolling trolling... khm..

No eikun, asioikseni lähdin tuota boldattua kritisoimaan. Ihan vaan että ei, Jos siinä olisi "kyllä täällä varmaan suuri osa katsoo... " tms. niin sen vois sulatella tuosta vaan.

Totta puhut. Meistä Suurin osa katsoo asioita värillisten lasien läpi (kuten minä ), mutta ei välttämättä kaikki tosiaankaan niin tee.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ne eivät ole liigan parhaita, ne ovat liigan ylempää kastia.
Millä joukkueilla on parempi puolustus kuin Kärpillä? Millä joukkueilla on parempi valmennus kuin Kärpillä? Millä joukkueilla on parempi maalivahtiosasto kuin Kärpillä? Mielipiteesi kiinnostaa minua. Jos vielä jonkinmoista perustelua laitat, niin olen kiitollinen.
Vielä yksi kysymys ennenku päästän sinut ignoren autuaille maille, kuvastavatko nuo sinun arviosi pisteissä myös suhteellisesti joukkueiden tasoeroa ? Eli esim HPK on yhtä kaukana Jypistä tai TPS tasollisesti kun mitä kyseiset joukkueet ovat perässä Kärppiä ?
Suosittelen tuota ignore -toimintoa sinulle vilpittömästi. Tunnut aika helposti ärsyyntyvän kirjoituksistani, joten miksi itseäsi enemmälti kiusaisit. Viimeiseen kysymykseesi vastaus on: Kyllä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hyvää duunia McTorsolta. Minua ei ainakaan häiritse, vaikka oma joukkue olisi rankattu pahnan pohjimmaiseksi, enkä itse olisi samaa mieltä (en ole vielä rankkausta tehnyt). Se on ihan selvä, että tulevaa menestystä peilataan aiempaan kauteen/kausiin ja tutkitaan muutoksia. Onneksi kuitenkin pelit ratkaistaan kentällä ja likimain joka kausi on positiivisia yllättäjiä ja floppaajia.

Ehkäpä menestyspaineiden ja korkeiden odotusten kanssa sai myötäelää tarpeeksi pitkän tovin Mestiksen aikana, joten tämä asetelma tuntuu ihan piristävältä vaihtelulta.
 

Bobby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tässä vaiheessa jo närästää HPK:n rankkaaminen Pelicansin edelle mutta antaa kauden näyttää.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Millä joukkueilla on parempi puolustus kuin Kärpillä? Millä joukkueilla on parempi valmennus kuin Kärpillä? Millä joukkueilla on parempi maalivahtiosasto kuin Kärpillä? Mielipiteesi kiinnostaa minua. Jos vielä jonkinmoista perustelua laitat, niin olen kiitollinen.

Suosittelen tuota ignore -toimintoa sinulle vilpittömästi. Tunnut aika helposti ärsyyntyvän kirjoituksistani, joten miksi itseäsi enemmälti kiusaisit. Viimeiseen kysymykseesi vastaus on: Kyllä.


No otetaan esimerkiksi puolustus käsittelyyn ja verrokiksi Tappara. Olet varmaan itsekin sen verran kartalla että Tappara tuskin lähtee 7 puolustajalla kauteen. Nykyinen runko on jonerittäin hyvä ja top6 ei kalpene Kärpille. Jos väität että Tappara ei puolustajahankinnalla pysty ohittamaan Kärppiä niin se on sinun mielipiteesi.

Vaikea ehkä hakea verrokkipareja joukkueista mutta Mäntylä on mielestäni vähintään Kukkosen tasoinen pelaaja. Elorinne ja Vittasmäki niitä oman pään luutijoita kuten Hakanpää ja Ohtamaa. Tässä tosin annan edgen Kärppäkaksikolle, mikäli Hakanpää nyt ensi kaudella sitten Kärpissä pelaa.
Jäljelle jää sitten ns kiekolliset puolustajat ja viivapelotteet, tässä Heshka ja joku (Niemelä?)saa vastaansa Kemiläisen ja Rantakarin ja tähän taas ei Kärpillä ole lyödä mitään millä voittaisi tuon vertailun.
Eli jos olet sitä mieltä että jos Tappara hankkii (ja hankkiikin) vahvistusta puolustukseen mutta ei pysty kuitenkaan ohittamaan kärppien vastaavaa niin ok...

Vehviläinen on omasta milestäni myös liigan parhaimpia maalivahteja, Rynnästä sen sijaan pidän sitten kaikkea muuta kuin luotettavana mutta tässäkin kohtaa totean että mielestäni Kärppien ja IFKn maalivahtikaksikot vaikuttavat kaikkein vahvimmilta. Kärppien maalivahtiosasto ei kuitenkaan ole NIIN hyvä etteikö joku joukkue pystyisi tuonkin matsaamaan hankinnalla.

Valmennuksen suhteen en kyllä jakelisi mitään arvioita suuntaan tai toiseen, jokainen kausi on uusi ja Manner , mestaruudesta huolimatta, kokematon vielä. Toinen kova kausi putkeen niin rupeaa arvostus täälläkin nousemaan paljon korkeammalle. Kyllä sekä Rautakorpi että Selin ovat mielestäni vähintäänkin samalla viivalla ja omasta mielestäni jopa edellä tällä hetkellä.

Hyökkäyksessä Kärpillä on niin paljon kysymysmerkkejä että en saa sitä tällä hetkellä edes top5 mahtumaan. Potentiaalia on mutta se vaatii että nämä täysin katsomattomat kortit lunastavat odotukset. Jos Krystof ja Heponiemi ovatkin ihan sukkia niin tuossa roaterissa ei löydy kyllä todellakaan paikkaajia noihin kaavailtuihin rooleihin niinnettä kestäisi vertailun muiden kärkeen povattujen joukkueiden kanssa. Siellä on sentään jo tasonsa liigassa osoittaneita (positiivisessa mielessä) pelaajia paljon enemmän.

En muista miten arvioit esim Kärppien ja Tapparan hyökkäysmateriaalit mutta olen aivan varma että ne hankinnat mitä Leinonen vielä tuohon lisää vie ainakin Tapparan Kärppien edelle

Edit. Ja jottei jäisi epäselväksi niin tällä hetkellä pidän itsekin Kärppien joukkuetta yhtenä vahvimmista, en tosin noin itsestäänselvänä kuin sinä. Lähinnä hiertää tuo ajatus että muilla ei ole mahdollisuuksia hankinnoillakaan ohittaa noita sinun ”kymppi-kategorioita”
 
Viimeksi muokattu:

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
En ala sen kummin ruotimaan tuota McTorson analyysiä, mutta sen verran korjaan noista lisähankinnoista. Kerho on ensisijaisesti kertonut hakevansa vahvistusta puolustukseen. Mitään ykkössentteriä ei todennäköisesti ole tuloillaan vaan siihen tavoitellaan omien, lähinnä Leinon, tason nostoa.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Jatketaan vielä tuolla Kärppien 9 hyökkäyksellä, tai siis 10 jos/kun Jokinen siihen liittyy. Tarkoittaa siis että yhdelläkään joukkueella ei ole mahdollisuuksia, edes vahvistusten kautta, haastaa Kärppiä hyökkäyksen osalta.
Viime kauden joukkueesta lähti :
Junttila 52p, Bertrand 51p, Ruohomaa 49p,Mäenalanen 46p ja Vesalainen 43 p. Tämä viisikko teki runkosarjassa 104 maalia, Kärpät yhteensä 195.
Nyt tilalle on hankittu Pyörälä, Kristof, Lindsten, Heponiemi.
Näistä Pyörälältä voi ehkä odottaa sellaista 20-25 maalia jos kaikki menee ihan putkeen. Lindsten sellainen 10 maalin mies. Heponiemi oli ihan kusessa jo U20 kisoissa ja on tainnut viimeksi pelata isossa kaukalossa 16 vuotiaana. Kyse ei todellakaan ole mistään Vesalaisesta, Ahosta,Puljusta etc... tämä puolivuotta Vesalaista vanhempi 2 kierroksen varaus ei ole myöskään koskaan pelannut aikuisten sarjaa uransa aikana.
Sitten on vielä tämä 24 vuotias Krystof joka ei nyt ihan suoranaisesti herätä mitään odotuksia. Surkeassa Slovakian liigassa kohtuu tehot ja surkeassa Slovakian maajoukkueessa sitten ei sitäkään. Kevytrakenteinen slaavi...

Kysynkin nyt McTorso... onko tuo nyt ihan oikeasti mielestäsi liigan parhaita hyökkäyskalustoja, ja Jussi Jokisen tullessa jo sitten niin kova ettei siihen pysty muut joukkueet vastaamaan ?
 
Viimeksi muokattu:

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Junttila 52p, Bertrand 51p, Ruohomaa 49p,Mäenalanen 46p ja Vesalainen 43 p. Tämä viisikko teki runkosarjassa 104 maalia, Kärpät yhteensä 195.

Puutun tähän sen verran, että Vesalaisen sisällyttäminen on hiukan kyseenalaista kun kaveri pelasi runkosarjassa kokonaisen 5 peliä Kärppien paidassa.

Hienoa työtä McTorsolta kokonaisuudessaan, hienoa, että joku jaksaa tällaisia tehdä. Tässä oppii itsekin muista joukkueista lisää! Numeroista voi olla montaa mieltä, mutta mitä sitten? Hyvää pohjaa keskustelulle.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Puutun tähän sen verran, että Vesalaisen sisällyttäminen on hiukan kyseenalaista kun kaveri pelasi runkosarjassa kokonaisen 5 peliä Kärppien paidassa.

Hienoa työtä McTorsolta kokonaisuudessaan, hienoa, että joku jaksaa tällaisia tehdä. Tässä oppii itsekin muista joukkueista lisää! Numeroista voi olla montaa mieltä, mutta mitä sitten? Hyvää pohjaa keskustelulle.

Juu, huomasin tuon kirjoittaessani mutta unohdin sen korjata. Pointti kuitenkin lienee melko selvä. Siinä missä McTorso mainitsee että Pyörälä valittiin vuosi sitten liigan parhaaksi pelaajaksi niin jäi mainitsematta nuo 4+5 tehot Sveitsissä 32 peliin viime kaudella. Annoin sikäli siimaa että uskon että Pyörälän rooli on ihan eri Kärpissä ja tulostakin tullee.

Mutta, jos hyökkäys ei toimi niin ei toimi puolustuskaan. Ja jos puolustus ei toimi niin se on ihan se ja sama kuka siellä tolppien välissä seisoo. Ja jos ei tulosta synny niin se saa minkä vaan valmentajan näyttämään huonommalta kun mitä on. Toimii toki kääntäen toisinkin päin.

Itse en vain voi käsittää edellämainituista syistä miten joku saa Kärpistä niin suvereenin
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Juu, huomasin tuon kirjoittaessani mutta unohdin sen korjata. Pointti kuitenkin lienee melko selvä.

Juu, typerän yksittäisen asian poimin seasta, mutta tarttui vain silmään sen verran räikeästi. Samaa mieltä olen asiasta sinänsä, että tuo arvosana oli liian korkea, mutta sinällään se on omasta mielestä se ja sama. Minä olen ainakin tottunut katsomaan sormien läpi ihmisten omien joukkueiden arviointeja. Vaikka kuinka muuta väittäisi, niin kannattaja ei pysty olemaan täysin objektiivinen omiensa suhteen. Sen takia ainakin oma huomio keskittyy niihin muihin joukkueisiin ja siinä on mielestäni onnistunut McTorso hienosti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
McTorson arvioinnit ovat pääosin todella hyviä ja perusteltuja, mutta kun lähtee liikkeelle siitä, että arvostaa oman joukkueen lähes täydelliseksi ja ei osaa löytää siitä kunnolla heikkoja kohtia, niin se hieman romuttaa näitä arviointeja yleisellä tasolla. Oman joukkueen kohdalla kannattaisi olla jopa hieman ylikriittinen, jos haluaa olla mahdollisimman vakavasti otettava kirjoittaja. Kärppien kohdalla ylikriittinenkin arviointi olisi jättänyt joukkueen näiden arviointien kärkipaikalle.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
McTorson arvioinnit ovat pääosin todella hyviä ja perusteltuja, mutta kun lähtee liikkeelle siitä, että arvostaa oman joukkueen lähes täydelliseksi ja ei osaa löytää siitä kunnolla heikkoja kohtia, niin se hieman romuttaa näitä arviointeja yleisellä tasolla. Oman joukkueen kohdalla kannattaisi olla jopa hieman ylikriittinen, jos haluaa olla mahdollisimman vakavasti otettava kirjoittaja. Kärppien kohdalla ylikriittinenkin arviointi olisi jättänyt joukkueen näiden arviointien kärkipaikalle.

No tuohan tuossa juuri vie pohjan koko voimasuhde vertailusta kun pistetään laput silmillä se oma joukkue sinne täydelliseksi (jussi jokisen kanssa) ja nähdään omassa joukkueessa vain potentiaalia. McTorson Kärpissä velatkin muuttuu saataviksi ja sen takia nimimerkkiä pidtäänkin yleisesti trollina
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Vaikka se että @McTorso rankkasi IFK:n kakkoseksi mukavalta tuntuu, en silti sitä ihan allekirjoita, joitain asioita rankasti yläkanttiin on arvioitu. Ruusu ja Halonen ovat enempivähempi kysymysmerkkejä, joten vaikka Engrenin tasosta ei ole epäilystäkään, täppäisin puoli pistettä pois koska viimekaudella nähtiin ettei Engren pysty ylläpitämään tasoaan jollei saa välillä levähtää joten jos Ruusu floppaa on joukkue kusessa.
Pakistosta ottaisin kokonaisen pisteen pois koska siellä on niin paljon kysymysmerkkejä. Pystyykö Eronen ottamaan lisästepin ja olla pelillinen ykköspakki? Mitä helvettiä Varakas tekee kokoonpanossa? Jatkaako Ulanderin kehityskäyrä nousujohteisesti vai jääkö junnaamaan paikallaan? Löytääkö O'Connor tasaisuutta? Onko Finleyn olkapää vihdoin kondiksessa ja kestääkö se? Lähteekö Kanki taas jahtaamaan jäähypörssin voittoa JA riittääkö jalka miten? Onko Laakso pelimies vai Salmi/Salmela 2.0? Itseasiassa pakiston arvosana voi olla +-2.5 riippuen ylläolevista.

Hyökkäyksen suhteen aika paljon riippuu the ykkössentteristä. Jos sellainen löytyy on keakikaista kunnossa, jossei tulee ongelmia sillä esim Nykoppin varaan ei voi laskea, Nypsi kuitenkin istuu puoket kaudesta lasaretissa. Santala on myös pieni kysymysmerkki, ikää kuitenkin on reippaasti. Ja Kangasniemen suhteen mietityttää onko miehen huhuttu edarius jäänyt Lahteen. Nordgren voi olla joko Heiskanen 2.0 ikä/peliesitys-mittarilla tai vaihtoehtoisesti heiveröinen koohottaja joka on joka vaihdossa katollaan. +- puoltoista pistettä riippuen ylläolevista.
Valmennuksen suhteen allekiejoitan täysin.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Tuntuu nyt lähinnä siltä ettei välttämättä itse kirjoittaja vaan eräs joukkue on erään toisen kirjoittajan ihon alla.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Tuntuu nyt lähinnä siltä ettei välttämättä itse kirjoittaja vaan eräs joukkue on erään toisen kirjoittajan ihon alla.

Jos minusta puhut niin ei todellakaan. Minulla ei ole Kärppiä vastaan mitään muuta kun kunnioitusta ja tietenkin siitä on muodostunut viime vuosien aikana myös rakas kilpakumppani
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
9. HPK
Uskon, että HPK palaa pudotuspelijoukkueeksi. Viime kausi oli surullinen, mutta eiköhän Pennanen ole nöyrtynyt ja palannut perusasioiden äärelle. HPK:n joukkue on tasapainoisen näköinen. Toki hyökkäyksestä uupuu ykkössentteri. Tuolla puolustuksella voi kauteen lähteä, kunhan vain Porseland nousee takaisin tutulle tasolleen. Potentiaalisia pelaajia on paljon kautta linjan. Jos useimmat heistä ottavat isoja kehitysaskelia, voi HPK nousta yllättävänkin korkealle laadukkaan valmentajansa ohjaksissa. HPK on joukkue, joka voi näyttää minulle ja monelle muullekin pitkää nenää kauden edetessä.

Maalivahdit 7,5
Tiedän, etteivät HPK: kannattajat ole kanssani samaa mieltä antamastani maalivahtien arvosanasta. Olen huomannut, että Larmi nauttii HPK:n kannattajien keskuudessa suurta arvostusta ja hyvä niin. Larmi on kelpo maalivahti, parhaimmillaan jopa loistava. Olen nähnyt häneltä tukun huikean hyviä pelejä. Kuitenkaan tilastot eivät ole vielä huipputasolla. Tasaisuutta otteisiin olisi tälle kaudelle tilauksessa. Karjalainen on keskiverto kakkosmolari, eikä Luukkonen ole vielä kypsä. Toki HPK:n maalivahdit ovat nuoria ja kehitystä voi tulla paljonkin. Nähtäväksi jää.
Larmi
A.Karjalainen
Luukkonen

Puolustus 7

HPK:n puolustus vaikuttaa ihan tasapainoiselta. Kätisyydet täsmäävät ja puolustuksesta löytyy sopivasti taitoa ja kovuutta. Lehtivuoren korvaajaa varmasti toivotaan, mutta luulen, että Lehtivuori pyritään korvaamaan joukkueen sisäisellä kasvulla. Almarin ja Lindgrenin voidaan odottaa kehittyvän kiekollisessa pelaamisessaan entisestään. Myös Porseland pystyy paljon edelliskautta parempaan. Luulen, että Markus Niemeläinen ottaa askeleita eteenpäin. Hänestä voi kuoriutua hyvä yleispuolustaja Liigaan jo ensi kaudeksi. Lieköhän HPK säästää rahansa sentterikauppoihin? Mahdollinen kokoonpano:
Almari-Porseland
Nikkilä-Lindgren
Friman-Laavanainen
Niemeläinen-M.Karjalainen

Hyökkäys 7

HPK:n hyökkäyksessä on muutama nuori potentiaalinen läpimurron tekijä, joten siinä suhteessa tilanne on hyvä. Jos potentiaali valjastuu täyteen kukkaansa, näyttäytyy tuo antamani hyökkäysarvosana perin negatiivisessa valossa. Ongelmana hyökkäyksessä on se, että kovin paljon rahaa on kiinni kaksikossa Viitaluoma&Lahti. Tämä on vaikeuttanut ykkössentterin hankintaa. Hyökkäysmateriaali on myös perin kapea. Nenonen, Cornet ja Paajanen ovat joukkueen eliittiosastoa. Varsinkin kapteeni Paajasen arvostan todella korkealle. Teemu Turunen on pelannut jo kaksi miehekästä kautta. Taas on mahdollisuus ottaa askel eteenpäin ja se veisi jo aivan Liigan terävimpään kärkeen. Innala ja Tuulola ovat myös valmiina nousemaan aiempaa paremmalle tasolle. Jaakko Kuusisto kyttää reservissä iskunpaikkaa, samoin Jokipojista tullut mestislinko Oskari Lehtinen. Ja taas arvotaan mahdollinen kokoonpano:
Lahti-Paajanen-Turunen
Cornet-Leino-Nenonen
Innala-Viitaluoma-Tuulola
Ruokonen-Krivosik-Kainulainen

Valmennus 9

Pennanen nauttii edelleen meikäläisen suurta arvostusta, vaikka viime kausi olikin heikompi. Laitan hänet Sami Kapasen kanssa samaan koriin. Molemmat erinomaisia moderneja valmentajia. Pennanen näyttelee erittäin tärkeää roolia HPK:n ensi kauden menestyksessä. Pelitavallinen osaaminen on huippuluokkaa. Uskon myös hänen olevan oikea mies luotsaamaan nuoria lupauksia uusille, isommille vesille.

Mahdolliset vahvistukset
Sentteri lienee hakusessa?

Epävarmuustekijät
Paljon on kiinni siitä, nouseeko nuorten taso. Ykkössentteri?

Yhteispisteet 30,5
Ensimmäiseksi annan McTorsolle kiitokset rohkeudesta arvioida julkisesti joukkueita. Toiseksi annan kiitokset asiallisuudesta, perehtyneisyydestä ja asiantuntemuksesta. Perustellut analyysit ovat saaneet paljon hyvää(kin) keskustelua aikaan.

HPK:n osalta arviot ovat mielestäni lievästi yläkantissa, mutta varsinaisia virheitä en löydä muuta kuin yhden typon: Laavainen on tuon pakin nimi. Joistakin arvioista olen toki hiukan eri mieltä.

Itse arvostan toki Larmia, mutta Karjalainen ei vakuuttanut viime kaudella kakkosena. Luukkosesta en myöskään ole täysin vakuuttunut. Pojalla on paljon opittavaa, mutta ilmeisesti myös potentiaalia on. Jos Larmi ei syystä tai toisesta pysty pelaamaan paljon (reilusti yli 40 peliä), riskit ovat joka tapauksessa suuret. Nähdäkseni tuo 7½ on aivan paikallaan.

Puolustuksen osalta olen itse huolissani. Nikkilää pidän hyvänä liigapelaajana. Porseland on ollut parhaimmillaan tähtiluokaa, mutta viime kaudella tulleet loukkaantumiset näyttivät vaikuttaneen niin, etten suoraan sanoen usko entisen Porsen palaavan koskaan - valitettavasti. Friman on hyväasenteinen peruspakki, joka täyttää tonttinsa kolmosparissa. Lindgren, Almari, Laavainen ja Niemeläinen ovat kaikki vasta parikymppisiä, ja Karjalainenkin täytti juuri 22. Potentiaalia joukosta löytyy, mutta kokemattomuus tuo myös virheitä. Paljon on siitä kiinni, miten kausi lähtee pojilta kulkemaan. Kovin nuori pakisto kuitenkin on, joten pidän todennäköisenä, että joku pakki vielä tulee "lehtivuoreksi". Nyt ei ole ylivoimalla viivapelotetta eikä ylipäätään pakkia, joka tekee myös pisteitä. Joukkueen sisältä pistelinkoa tuskin löytyy. Kuka pystyisi tekemään 34 pistettä, kuten Lehtivuori viime vuonna? Jos laadukas vahvistus tulee, tuo 7 on ehkä oikea. Ilman vahvistusta se on liikaa ja 6½ riittää.

Hyökkäyksen osalta olen hiukan pessimistinen. Kaksi selkeästi parasta pistemiestä poistui vahvuudesta. Kaksi tulijaa (Nenonen, Cornet) toki on, mutta en usko heidän pystyvän aivan samaan pisteiden määrään kuin Palve ja Vesalainen. Nyt ykkössentterinä on Paajanen, joka on kaksi kertaa urallaan päässyt yli 30 pisteen. Paajanen on erinomainen yleissentteri ja ehdottomasti kapteeniainesta asenteeltaankin, mutta itse kovasti kaipaisin, ettei hän joudu kantamaan liikaakin vastuuta. Periaatteessa potentiaalisia jopa 20 maalin laitureita on useampiakin: Nenonen, Cornet ja Tuulola. Paljon on kiinni siitä, miten he onnistuvat ja miten vanha kaarti (Viitaluoma, Lahti) pystyy tukemaan joukkuetta. Lisäksi ratkaisevaa on se, pystyykö Leino nostamaan tasoaan ja pysymään pelikuntoisena. Hyökkäyksessä on kuitenkin niin paljon kysymysmerkkejä, että nykyisellään se saa minulta 6½. Jos joukkueeseen tulee ykkösentterin luistimet täyttävä pelimies, tarjoan 7.

Valmennuksesta olen melkein samaa mieltä. Pennanen on mahdollinen tuleva tähti. Ensimmäinen kausi oli loistava, mutta viime kauden alkupuolen pitkä harhailu huolestuttaa. Siksi tarjoan "vain" 8½.

Nykypisteet ovat siis arvioni mukaan 29 ja mahdollisten vahvistusten myötä 30. Olen mielelläni väärässä. Pennanen saa yllättää kaikki ehjällä joukkuepelillä, jonka myötä HPK nousee kirkkaasti play offseihin. Sitä näin kausikorttilaisena todella toivon. Viime kaudella oli vain ajoittain tuska niin suuri, että se saattaa vieläkin tuntua takaraivossa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
10. Lukko
Rauman Lukko on perinteikäs ja hieno jääkiekkoseura. Loistavalla toimintamallillaan seura on pystynyt kasaamaan pääsarjajoukkueen jo vuosikymmenten ajan. Lukon resurssit ovat niin hyvät, että se on onnistunut tuomaan sarjaamme useita erittäin mielenkiintoisia ison statuksen pelaajia vuosien saatossa. Kiitos siitä. Joukkueen menestys on kuitenkin kiertänyt seuraa turhan sitkeästi. Tasapainoisia ja hyvin roolitettuja joukkuetta ei oikein ole seurajohto onnistunut rakentamaan.

En usko Lukon menestykseen tälläkään kaudella. Päävalmentaja Virta ei vielä ole onnistut missään muualla kuin KalPassa. Joukkueen materiaali on kapea ja kärkipelaajien parasta ennen päiväys alkaa olemaan jo pari vuotta vanha. Voi olla, että arvioin Lukon vähän turhankin ylös, sillä Lukossa näen todellisen floppivaaran. Luotetaan nyt kuitenkin Lukon meritoituneeseen pelaajaosastoon sen verran, että sijoitetaan raumalaiset viimeiselle pudotuspelipaikalle.

Maalivahdit 7,5

Setänen tekee paluun kotikonnuilleen. Tuollainen lämmittää urheiluromantikon mieltä. Setäsen pisteet laskivat meikäläisen silmissä viime kauden aikana jonkin verran. Edelleen mies pystyy esittämään aivan häikäiseviä torjuntoja, mutta lapsusten määrä on liian suuri. Rankkaan Setäsen Larmin ja Bernardin kanssa samaan kerhoon. Vaikka pidän Lasse Lehtistä perin heikkona kakkosmaalivahtina, asettelen Lukon maalivahteja koskevan arvosanan samalle tasolle HPK:n ja Ässien kanssa. En usko, että Lehtinen montaa peliä pelaa, joten hänen vaikutuksensa joukkueen menestykseen ei liene suuren suuri.
Setänen
Lehtinen

Puolustus 7,5

Lukon puolustuksessa on mukavasti kokemusta Niskalan, Ahosen ja Marttisen muodossa. Riikola täydentää kolmikkoa hyvin. Oma kasvatti Sevänen ja Tepsistä tullut Reunanen ovat sitten viitospakki ja kuutospakki. Molemmat heistä vasta aloittelevat liigauriaan. Seiskapakkina viilettää 14 ottelun kokemuksella herra Suistio. Kapea, perin kapea on vielä Lukon puolustus.

Kiekollista osaamista on kammottavan vähän, vaikka maestro Janne Niskala joukkueessa onkin. Myös Ronny Ahonen on mainettaan parempi kiekollisessa pelaamisessa. Erinomainen yleispuolustaja on hän tähän sarjaan. Huomionarvoista on myös se, että vain yksi rightin puolustaja on joukkueessa tässä vaiheessa. Rightin pakki on ilmeisesti haussa? Vaikka puolustusmateriaali on kapea, ovat neljä kärkipakkia sen verran vahvoja, että arvioin Lukon puolustuksen vahvemmaksi kuin HPK:n vastaavan. Mahdollinen kokoonpano:
Ahonen-Riikola
Niskala-Marttinen
Sevänen-Reunanen
Suistio

Hyökkäys 7,5

Lukon hyökkäys suorastaan pursuaa kokemusta. Toisaalta se on tietenkin loistava asia, mutta toisaalta potentiaalia ei ole juurikaan. Nuorta voimaa edustavat 21-vuotias Aaro Vigren, joka tehoili viime kaudella kolme pistettä, kymmenen pistettä tehnyt 22-vuotias Jere Friberg, kaksitoista pistettä tehoillut 22-vuotias Eetu Koivistoinen sekä Pohjois-Amerikan junioriliigasta OHL:stä saapunut Suomen nuorten maajoukkueissakin esiintynyt 18-vuotias Linus Nyman.

Kokeneet laiturit Vahalahti ja Tukonen ovat erinomaisia pelaajia tähän sarjaan, mutta montakohan peliä voi odottaa heidän ensi kaudella pelaavan. Toivottavasti he saavat pelata ehjät kaudet, mutta vahvasti epäilen. Ilomäki on kelpo sentteri ihan ykkösketjua myöten. Päävalmentaja Virran luottomies Tapio Laakso on hyvä lisä sentteriosastolle. Keränen ja Koivisto ovat hyviä laitureita tulosketjun. Saa nähdä, mistä ketjusta kymmenen maalia viime kaudella latonut Heikki Liedes itsensä löytää. Viime kaudella sai muistaakseni peliaikaa ihan kärkiäijien kanssa. Myös ulkomaalaishankinta Justin Danforth on mielenkiintoinen seurattava. Ihan kuin olisin jostain lukenut, että erittäin liukas kaveri on kyseessä. Mahdollinen kokoonpano:
Keränen-Ilomäki-Koivisto
Vahalahti-Laakso-Danforth
Liedes-Fribeg-Tukonen
Nyman-Koivistoinen-Vigren


Valmennus 8
Pekka Virta on aikamoinen persoona. Toisaalta hän vaikuttaa ryhdikkäältä ja suoraselkäisellä mieheltä, joka seisoo joukkueensa tukena viimeiseen asti. Toisaalta hän vaikuttaa itkupilliltä, joka löytää syyn epäonnistumiseen kovin usein ulkoisista syistä. Milloin syy on tuomareiden, milloin kokeneiden pelaajien, milloin huonon pelaajamateriaalin. Jokatapauksessa syy on aniharvoin hänessä itsessään. Tuollainen ajatusmalli ei johda kehitykseen.

Mielestäni Virran valmennuksellinen kyvykkyys on perin vaikeasti arvioitavissa. Hän on mies, joka ei ole onnistunut muualla kuin Kuopissa. Toisaalta Kuopiosta hänellä on kelpo näytöt. Minulta alkaa kuitenkin usko loppumaan, että hän mistään muualta tulee asiallisia näyttöjä ansioluetteloonsa saamaankaan. Sen verran meritoitunut valmentaja on kuitenkin kyseessä, että arvion Lukon valmennuksen paremmaksi kuin JYPin, jossa keltanokka Merikivi ottaa ensimmäisiä askeleitaan päävalmentajana Liigassa Ahvenjärven tukemana

Mahdolliset vahvistukset
Tähän toivon lukkolaisten kertovan oman näkemyksensä, sillä heillä lienee enemmän tietoa. Mielestäni yksi rightin pakki on pakko hommata, mielellään kaksi. Vincourin koeajasta päätellen myös hyökkäystä pyritään vahvistamaan. Rahaa on.

Epävarmuustekijät
Päävalmentaja Virran psyyke. Kokeneiden pelaajien mahdollinen iskukyvyn lasku. Kapea materiaali.

Yhteispisteet 30,5
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
HPK:n osalta arviot ovat mielestäni lievästi yläkantissa, mutta varsinaisia virheitä en löydä muuta kuin yhden typon: Laavainen on tuon pakin nimi. Joistakin arvioista olen toki hiukan eri mieltä.
Kiitos palautteesta. Käyn korjaamassa Laavaisen nimen oikein. Vaikka paljon kirjoittaa, joskus kiireessäkin, ei pelaajien nimissä saisi olla virheitä. Oli mukava lukea näkemyksiäsi HPK:sta. Yksi syy, miksi minä tähän ketjuun kirjoittelen, on se, että saisin muita aktivoitumaan ja kirjoittamaan mielipiteitään ainakin omasta suosikkijoukkueestaan. Näin voin oppia uutta ja saada tarkasteltavakseni uusia näkökulmia.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mulle on ihan se ja sama jos Tappara tai joku muu joukkue mitä kannattaisin rankataan milloin mihinkin mutta onhan tuo nyt ihan sontaa mitä tuolta taas tulee ( ja tästä voi jättää Tapparan pois)
.McTorson Kärpissä velatkin muuttuu saataviksi ja sen takia nimimerkkiä pidtäänkin yleisesti trollina
En minä oikein ymmärrä, miten sinä näin kärkkäästi kirjoitukseni otat, varsinkin, kun en edes väitä olevani mikään objektiivinen erityisasiantuntija. Minä en nyt viitsi tästä eteenpäin sinua sen kummemmin noteerata, toki luen viestisi, sillä usein ne ovat ihan hauskoja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ala sen kummin ruotimaan tuota McTorson analyysiä, mutta sen verran korjaan noista lisähankinnoista. Kerho on ensisijaisesti kertonut hakevansa vahvistusta puolustukseen. Mitään ykkössentteriä ei todennäköisesti ole tuloillaan vaan siihen tavoitellaan omien, lähinnä Leinon, tason nostoa.
Kiitos tiedosta. Kapeaksi jää tuo HPK:n sentteriosasto. Onko nelossentterinä oikeasti Krivosik, vai pystyykö joku kokeneempi laituri pelaamaan myös sentterinä? Vai onko minulta kenties unohtunut joku?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosin realistisempaa on odottaa sijoitusta 12-13.
Mä jotenkin yhdyn McTorson näkemykseen, että Pennaselle tuli viime kaudella joku ohikausi tai muuten vaan vauhtisokeus, ja nyt tulevalla kaudella oikaistaan viime kauden virheitä. Ei se kympin sakkiin meneminen välttämättä ihan utopistinen ajatus ole. Eikä tietenkään jämäsijoista taistelukaan mahdotonta ole tuolla sopimus- ja loukkaantumistilanteella.

Ja hyvää duunia @McTorso
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös