9. HPK
Uskon, että HPK palaa pudotuspelijoukkueeksi. Viime kausi oli surullinen, mutta eiköhän Pennanen ole nöyrtynyt ja palannut perusasioiden äärelle. HPK:n joukkue on tasapainoisen näköinen. Toki hyökkäyksestä uupuu ykkössentteri. Tuolla puolustuksella voi kauteen lähteä, kunhan vain Porseland nousee takaisin tutulle tasolleen. Potentiaalisia pelaajia on paljon kautta linjan. Jos useimmat heistä ottavat isoja kehitysaskelia, voi HPK nousta yllättävänkin korkealle laadukkaan valmentajansa ohjaksissa. HPK on joukkue, joka voi näyttää minulle ja monelle muullekin pitkää nenää kauden edetessä.
Maalivahdit 7,5
Tiedän, etteivät HPK: kannattajat ole kanssani samaa mieltä antamastani maalivahtien arvosanasta. Olen huomannut, että Larmi nauttii HPK:n kannattajien keskuudessa suurta arvostusta ja hyvä niin. Larmi on kelpo maalivahti, parhaimmillaan jopa loistava. Olen nähnyt häneltä tukun huikean hyviä pelejä. Kuitenkaan tilastot eivät ole vielä huipputasolla. Tasaisuutta otteisiin olisi tälle kaudelle tilauksessa. Karjalainen on keskiverto kakkosmolari, eikä Luukkonen ole vielä kypsä. Toki HPK:n maalivahdit ovat nuoria ja kehitystä voi tulla paljonkin. Nähtäväksi jää.
Larmi
A.Karjalainen
Luukkonen
Puolustus 7
HPK:n puolustus vaikuttaa ihan tasapainoiselta. Kätisyydet täsmäävät ja puolustuksesta löytyy sopivasti taitoa ja kovuutta. Lehtivuoren korvaajaa varmasti toivotaan, mutta luulen, että Lehtivuori pyritään korvaamaan joukkueen sisäisellä kasvulla. Almarin ja Lindgrenin voidaan odottaa kehittyvän kiekollisessa pelaamisessaan entisestään. Myös Porseland pystyy paljon edelliskautta parempaan. Luulen, että Markus Niemeläinen ottaa askeleita eteenpäin. Hänestä voi kuoriutua hyvä yleispuolustaja Liigaan jo ensi kaudeksi. Lieköhän HPK säästää rahansa sentterikauppoihin? Mahdollinen kokoonpano:
Almari-Porseland
Nikkilä-Lindgren
Friman-Laavainen
Niemeläinen-M.Karjalainen
Hyökkäys 7
HPK:n hyökkäyksessä on muutama nuori potentiaalinen läpimurron tekijä, joten siinä suhteessa tilanne on hyvä. Jos potentiaali valjastuu täyteen kukkaansa, näyttäytyy tuo antamani hyökkäysarvosana perin negatiivisessa valossa. Ongelmana hyökkäyksessä on se, että kovin paljon rahaa on kiinni kaksikossa Viitaluoma&Lahti. Tämä on vaikeuttanut ykkössentterin hankintaa. Hyökkäysmateriaali on myös perin kapea. Nenonen, Cornet ja Paajanen ovat joukkueen eliittiosastoa. Varsinkin kapteeni Paajasen arvostan todella korkealle. Teemu Turunen on pelannut jo kaksi miehekästä kautta. Taas on mahdollisuus ottaa askel eteenpäin ja se veisi jo aivan Liigan terävimpään kärkeen. Innala ja Tuulola ovat myös valmiina nousemaan aiempaa paremmalle tasolle. Jaakko Kuusisto kyttää reservissä iskunpaikkaa, samoin Jokipojista tullut mestislinko Oskari Lehtinen. Ja taas arvotaan mahdollinen kokoonpano:
Lahti-Paajanen-Turunen
Cornet-Leino-Nenonen
Innala-Viitaluoma-Tuulola
Ruokonen-Krivosik-Kainulainen
Valmennus 9
Pennanen nauttii edelleen meikäläisen suurta arvostusta, vaikka viime kausi olikin heikompi. Laitan hänet Sami Kapasen kanssa samaan koriin. Molemmat erinomaisia moderneja valmentajia. Pennanen näyttelee erittäin tärkeää roolia HPK:n ensi kauden menestyksessä. Pelitavallinen osaaminen on huippuluokkaa. Uskon myös hänen olevan oikea mies luotsaamaan nuoria lupauksia uusille, isommille vesille.
Mahdolliset vahvistukset
Sentteri lienee hakusessa?
Epävarmuustekijät
Paljon on kiinni siitä, nouseeko nuorten taso. Ykkössentteri?
Yhteispisteet 30,5
Edit. Laavainen korjattu.