Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2018–2019

• 1 059 832
  • 3 918

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Laitan tuohon alas KooKoon kokoonpanon kyseistä pelistä niin voit katsoa itse, uupuuko pari kentällistä.

Lukumääräisesti melkein täydet kaksi kenttää puuttuu, tosin mukana listassa myös pari junnua. Tuosta ottelusta KooKoolta olivat sivussa:

- Martin Berger
- Ville Järvinen
- Emil Kristensen
- Peetro Seppälä
- Olli Korhonen
- Toni Kähkönen
- Ed Wittchow
- Kimi Koivisto

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
JYP runkosarjan viides, johan vitsin väänsit. Eiköhän kutossija ole jyväskyläläisten mestaruus ja säälit realismia. Samaten KooKoon pudottaminen kahdenneksitoista mutta Ilveksen pitäminen yhdeksäntenä aiheuttaa meillä erimielisyyttä. Totta kai sulla on silti oikeus mielipiteeseesi. Hieman vain kyseenalaistan KooKoon aliarvioinnin ja JYPin jumaloinnin.

No tähän on totuttu, että @McTorso arvioi KooKoon aina jumboksi tai vähintäänkin viimeisten joukkoon. Ennen kauden alkua hän arvioi KooKoon hyökkäyksen liigan huonoimmaksi. KooKoo on kuitenkin tehnyt tällä hetkellä liigassa kahdeksanneksi eniten maaleja (83) ja liigan pistepörssissä kahdeksan parhaan joukossa on kolme KooKoon pelaajaa. En nyt kuitenkaan ala sen enempää arvostelemaan @McTorso :n näkemyksiä. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja jos hän näkee KooKoon hyökkäyksen liigan huonoimpana niin siihen näkemykseen hänellä toki on oikeus.

Alla olevaan lainaukseen lihavoitu @McTorson arvio KooKoon hyökkäyksestä.

Hyökkäys 6,5
Mielestäni KooKoon hyökkäys on kovin heikko, vaikka joukkueessa pelaavat suuret soturit Kähkönen ja Haataja. Haataja oli yksi HIFK:n parhaista hyökkääjistä keväällä, ellei jopa paras. Kähkönen puolestaan löysi kasvaneen vastuun myötä Kouvolasta uuden alun uralleen. Viime kaudella ihastuttanut ruotsalainen Strömwall saa nyt seurakseen pelaajan kotimaastaan Erik Karlssonin saapuessa sentteröimään Kouvolaan. Näillä länsinaapurin pojilla on iso rooli KooKoossa. Toivottavasti Karlsson ei kuitenkaan ole ykkössentteri. Se voisi olla olla hänelle liikaa. Olisko viime kaudella tyylikkäät 33 pistettä tehneellä nuorella Miikka Pitkäsellä mahdollisuus hoitaa tyylillä ykkössentterin paikka läpi kauden? Kärkiketjuissa pelaa myös Anrei Hakulinen. Kovin rikkonainen on ollut tämän taiturin ura. Taas on uusi mahdollisuus.

Kolmossentteriksi sijoitan Yhdysvalloista yliopistosarjasta saapuvan 23-vuotiaan Kasperi Ojantakasen. Hänen vasemmalle laidalle kokeneen liigapelaajan Tomi Leivon ja oikealle laidalle Lahdesta saapuneen Kimi Koiviston. Nelossentterinä jatkaa Mikko Virtanen. Laitureiksi asetan hänelle Lukosta tulleen Toni Suurosen sekä oman kasvatin Olli Korhosen. Sami Tamminen kamppailee kovasti nelossentterin paikasta. Ei hirvittävän vakuuttava ole KooKoon alaketjusto, ainakaan vielä. Arvioin KooKoon hyökkäyksen tässä vaiheessa pohdintojani Liigan huonoimmaksi.

Hakulinen-Pitkänen-Haataja
Kähkönen-Karlsson-Strömwall
Leivo-Ojantakanen-Koivisto
Korhonen-Virtanen-Suuronen

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lukumääräisesti melkein täydet kaksi kenttää puuttuu, tosin mukana listassa myös pari junnua. Tuosta ottelusta KooKoolta olivat sivussa:

- Martin Berger
- Ville Järvinen
- Emil Kristensen
- Peetro Seppälä
- Olli Korhonen
- Toni Kähkönen
- Ed Wittchow
- Kimi Koivisto
Kuinka moni noista olisi mahtunut terveinä illan kokoonpanoon? Kuinka monella olisi ollut merkittävä rooli? Kähkösellä, Kristensenillä ja Wittchowilla nyt ainakin. En kuitenkaan kahta kentällistä saa millään.

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuinka moni noista olisi mahtunut terveinä illan kokoonpanoon? Kuinka monella olisi ollut merkittävä rooli? Kähkösellä, Kristensenillä ja Wittchowilla nyt ainakin. En kuitenkaan kahta kentällistä saa millään.

No näiden lisäksi varmasti vielä Berger ja Koivisto. Viime keskiviikon Kärpät-KooKoon pelistä KooKoolta puuttui kokoonpanosta kuitenkin vieläkin enemmän pelaajia:

- Martin Berger
- Ville Järvinen
- Emil Kristensen
- Olli Korhonen
- Toni Kähkönen
- Ed Wittchow
- Juha-Pekka Haataja
- Santeri Salmela
- Kimi Koivisto
- Samu Perhonen
- Alexander Bonsaksen
- Anrei Hakulinen

Ei kai tässä nyt kuitenkaan ole tarkoitus arvioida joukkueiden voimasuhteita yhden tai kahden runkosarjan pelin perusteella? KooKoolle nyt sattui varmasti runsaiden poissaolojen takia Kärppiä vastaan kauden huonoimmat ottelut, mutta KooKoo on nyt kuitenkin kaatanut sarjassa jo mm. Tapparan ja TPS:n kertaalleen ja JYP:n kaksi kertaa. En nyt väitä, että KooKoo olisi Kärppiä voittanut parhaalla rosterillakaan, mutta varmasti paremman vastuksen kuitenkin olisi antanut.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No tähän on totuttu, että @McTorso arvioi KooKoon aina jumboksi tai vähintäänkin viimeisten joukkoon.
No, eikös se KooKoo ole siellä viimeisten joukossa sitten ollut? En viitsi tahallaan väärin veikata.
Ennen kauden alkua hän arvioi KooKoon hyökkäyksen liigan huonoimmaksi. KooKoo on kuitenkin tehnyt tällä hetkellä liigassa kahdeksanneksi eniten maaleja (83) ja liigan pistepörssissä kahdeksan parhaan joukossa on kolme KooKoon pelaajaa. En nyt kuitenkaan ala sen enempää arvostelemaan @McTorso :n näkemyksiä. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja jos hän näkee KooKoon hyökkäyksen liigan huonoimpana niin siihen näkemykseen hänellä toki on oikeus.
Eikö sinulle ei ole kauden aikana tullut yhtään yllätystä verrattuna kesäisiin mietteisiisi? Minulle on montakin. KooKoon hyökkäyksen kärki on ollut yksi niistä. Ja en, en pidä KooKoon hyökkäystä enää Liigan huonoimpana. Olin kesällä KooKoon hyökkäyksen suhteen ihan väärässä.

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No, eikös se KooKoo ole siellä viimeisten joukossa sitten ollut? En viitsi tahallaan väärin veikata.

Niin tuo lainaamasi vastaukseni oli oikeastaan osoitettu @Smitty#41 :lle kun hän ihmetteli KooKoon aliarviointiasi. Minulle sinänsä on täysin sama vaikka arvioisit KooKoon valmiiksi jumboksi ja KooKoon hyökkäyksen, puolustuksen ja maalivahtipelin liigan huonoimmaksi. Kuten jo mainitsin niin jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä ja mikäs minä olen arvostelemaan kenenkään näkemyksiä tai arviointeja voimasuhteista.

Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei kai tässä nyt kuitenkaan ole tarkoitus arvioida joukkueiden voimasuhteita yhden tai kahden runkosarjan pelin perusteella? KooKoolle nyt sattui varmasti runsaiden poissaolojen takia Kärppiä vastaan kauden huonoimmat ottelut, mutta KooKoo on nyt kuitenkin kaatanut sarjassa jo mm. Tapparan ja TPS:n kertaalleen ja JYP:n kaksi kertaa. En nyt väitä, että KooKoo olisi Kärppiä voittanut parhaalla rosterillakaan, mutta varmasti paremman vastuksen kuitenkin olisi antanut.
Olen minä aika paljon voimasuhteista tässä viime päivinä kirjoittanut, eivätkä ne ole pelkästään yhden pelin perusteella tuotetut. Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä, kun vastasin palautteeseen liittyen JYPin jumalointiin ja KooKoon aliarvioimiseen. Minä vain nyt olin sattumoisin juuri nähnyt Kärppien pelaavan sekä KooKoota että JYPiä vastaan ja tasoero noiden kahden joukkueen välillä noissa peleissä oli valtaisia. Toki kirjoitin heti alkuun, että kyseessä ovat yksittäiset pelit.

Nostit tuossa aiemmin esille kesäisen arvioni KooKoon hyökkäyksestä. Mitenkäs meni kesäinen arvioni KooKoon puolustuksesta? En tarkkaan muista sitä, mutta sellainen vaikutelma minulla, että aika hyvin on osunut. Voin toki olla väärässäkin. Sen muistan, että keskustelimme kovin Santeri Salmelan roolista. Sen suhteen on tainnut lantti kääntyä enemmän ennakkoni suuntaiseksi.

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
KooKoolle nyt sattui varmasti runsaiden poissaolojen takia Kärppiä vastaan kauden huonoimmat ottelut, mutta KooKoo on nyt kuitenkin kaatanut sarjassa jo mm. Tapparan ja TPS:n kertaalleen ja JYP:n kaksi kertaa.

Tapparalla oli siinä pelissä jäällä pelkästään tyhjät pelihousut. Mutta ei siinä, luulenpa, että kouvolalaiset vääntävät itsensä tällä kaudella playoffiin.

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitenkäs meni kesäinen arvioni KooKoon puolustuksesta? En tarkkaan muista sitä, mutta sellainen vaikutelma minulla, että aika hyvin on osunut. Voin toki olla väärässäkin. Sen muistan, että keskustelimme kovin Santeri Salmelan roolista. Sen suhteen on tainnut lantti kääntyä enemmän ennakkoni suuntaiseksi.

No joo kyllä pienen budjetin joukkueessa varmasti näkyy kärkipakkien loukkaantuminen. Itse arvioit Emil Kristensenin KooKoon ykköspakiksi ja ykköspakkipariin myös Ed Wittchown ja isoa roolia heille varmasti oli kaavailtu myös KooKoossa. Kristensen on pelannut loukkaantumisen vuoksi vain kuusi peliä ja Wittchow ollut sivussa viimeiset kymmenen peliä. Olisi perin merkillistä, jos nämä loukkaantumiset eivät millään tavoin heikentäisi KooKoon puolustusta.

No jos tarkkoja ollaan niin nimenomaan olet veikannut väärin, kun olet veikannut KooKoota jumboksi. KooKoo ei ole kolmen edellisen kauden aikana jäänyt kertaakaan jumboksi. Kaudella 2015-16 KooKoo oli sijalla 11., kaudella 2016-17 KooKoo oli 13. ja kaudella 2017-18 KooKoo oli 14. Toki laskeva käyrä on ollut ja ei sijoituksilla pääse rintoja röyhistelemään ja ehkä veikkaus jumbosijasta osuus vielä tällä kaudella kohdilleen.

Tapparalla oli siinä pelissä jäällä pelkästään tyhjät pelihousut. Mutta ei siinä, luulenpa, että kouvolalaiset vääntävät itsensä tällä kaudella playoffiin.

Joo olet aivan oikeassa. En usko, että Tapparalle tulee enää tällä kaudella tuon kaltaista ohipeliä. Tapparan koneet käynnistyivät syksyllä hitaasti, mutta meno on nyt taas sen näköistä, että eiköhän Tampereen ylpeys pelaa taas keväällä finaaleissa.

Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No joo kyllä pienen budjetin joukkueessa varmasti näkyy kärkipakkien loukkaantuminen. Itse arvioit Emil Kristensenin KooKoon ykköspakiksi ja ykköspakkipariin myös Ed Wittchown ja isoa roolia heille varmasti oli kaavailtu myös KooKoossa. Kristensen on pelannut loukkaantumisen vuoksi vain kuusi peliä ja Wittchow ollut sivussa viimeiset kymmenen peliä. Olisi perin merkillistä, jos nämä loukkaantumiset eivät millään tavoin heikentäisi KooKoon puolustusta.
Tottakai näkyy, en minä sitä kysynyt. Kysyin, miten tuo kesäinen KooKoon puolustuksen arviointini on mielestäsi osunut. Hyökkäyksen nostit jo esille, olisi mukava jutella myös puolustuksesta.

No jos tarkkoja ollaan niin nimenomaan olet veikannut väärin, kun olet veikannut KooKoota jumboksi. KooKoo ei ole kolmen edellisen kauden aikana jäänyt kertaakaan jumboksi. Kaudella 2015-16 KooKoo oli sijalla 11., kaudella 2016-17 KooKoo oli 13. ja kaudella 2017-18 KooKoo oli 14. Toki laskeva käyrä on ollut ja ei sijoituksilla pääse rintoja röyhistelemään ja ehkä veikkaus jumbosijasta osuus vielä tällä kaudella kohdilleen.
Olenko veikannut KooKota jumboksi? En ainakaan tälle kaudelle. En muista tarkasti aiempia vuosia, mutten mielestäni ole KooKoota vuosi toisensa perään jumboksi veikannut. Viimeisten joukkoon olen ja olen aivan tyytyväinen osumatarkkuuteeni KooKoon suhteen. Viimeisten joukossa KooKoo on rämpinyt.

Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No jos tarkkoja ollaan niin nimenomaan olet veikannut väärin, kun olet veikannut KooKoota jumboksi.
Nyt olet kyllä erittäin epätarkka, enkä oikein ymmärrä, miksi tällaista virheellistä tietoa kirjoitat. Tarkistin omat voimasuhdepohdintani KooKoon osalta ja tässä tulos:
Kausi 2018-2019 Arvioni 12. / Sijoitus 11. (Kauden puolessa välissä)
Kausi 2017-2018 Arvioin vain sijoja 1-8. Niiden joukkoon en KooKoota laittanut / Sijoitus 14.
Kausi 2016-2017 Arvioni 11. / Sijoitus 13.
Kausi 2015-2016 Arvioni 15. / Sijoitus 11. (Arvion KooKoon kamppailevan sijoista 10-15)

Olen siis yhden kerran arvioinut KooKoon jumboksi ja tuolloinkin pidin mahdollisena jopa säälipaikkaa. Tuo veikkaus on muutaman vuoden vanha. Onko tuosta veikkauksesta jäänyt sinulle joku mielipaha, vai mistä ihmeestä keksit tuon jumbo-tarinasi?

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko tuosta veikkauksesta jäänyt sinulle joku mielipaha, vai mistä ihmeestä keksit tuon jumbo-tarinasi?

Kuten jo mainitsin aikaisemmin niin minua ei hetkauta kenenkään veikkaukset suuntaan tai toiseenkaan ja vastasin edellä vain @Smitty#41 :n asialliseen kysymykseen, kun hän ihmetteli KooKoon aliarviointiasi. Minua ei yllätä, että arviot KooKoon häntäpäähän, mutta en todellakaan saa kenenkään yksittäisen henkilön veikkauksista mielipahaa. Sinulla on melkoisen suuret luulot itsestäsi, jos todella näin uskot.

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuten jo mainitsin aikaisemmin niin minua ei hetkauta kenenkään veikkaukset suuntaan tai toiseenkaan ja vastasin edellä vain @Smitty#41 :n asialliseen kysymykseen, kun hän ihmetteli KooKoon aliarviointiasi. Minua ei yllätä, että arviot KooKoon häntäpäähän, mutta en todellakaan saa kenenkään yksittäisen henkilön veikkauksista mielipahaa. Sinulla on melkoisen suuret luulot itsestäsi, jos todella näin uskot.
Uskomukseni pohjana eivät ole ylisuuret kuvitelmat itsestäni, vaan sinun kirjoituksiesi sävy ja niissä esitetty virheellinen tieto. Lähinnä tuon virheellisen tiedon perään kyselen. Miksi moisia raapustelet? Yhtenä vaihtoehtona tuli mieleen mielipaha. Sen verran kitkerä sävy kyseisissä viesteissäsi on ollut.

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
McTorson arvioihin voi yhtyä JYP:iä lukuunottamatta. Kärkiketjujen ikärakenne ja pelinopeus ei mielestäni anna aihetta nostaa JYP:iä arvioissa kuuden joukkoon. Puolustuksen kiekollisuus on alempaa keskitasoa, ja Yonkmanin hankintaa voi pitää todella erikoisena hakuna.

Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
McTorson arvioihin voi yhtyä JYP:iä lukuunottamatta. Kärkiketjujen ikärakenne ja pelinopeus ei mielestäni anna aihetta nostaa JYP:iä arvioissa kuuden joukkoon. Puolustuksen kiekollisuus on alempaa keskitasoa, ja Yonkmanin hankintaa voi pitää todella erikoisena hakuna.
Ikärakenne sinällään ei ole este pelinopeuden toteuttamiseen, pelitapa voi tukea hitaampaakin hyökkäystä, tällöin kiekon pitää tehdä työ, ja pelaajien sijoittautuminen on oltava oikea. Tässä JYP on tällä kaudella epäonnistunut, kun kiekon liike on hidasta, niin vastustaja katkoo hyökkäyksiin lähdöt, jonka seurauksena peli puuroutuu omalle puolustusalueelle.
Puolustuksen kiekollisuudesta olen samaa mieltä, vaikka Mäenpää palaa Joulun jälkeen kokoonpanoon, on kiekollisuus silti ohuella pohjalla. Yonkmannin ja Eklundin pestit tehtiin pakon sanelemana, kun Mäenpää oli pitkällä saikulla, sekä Hongan taitotaso ei vielä riittänyt Liiga vauhtiin, täytyi tilanteessa jotain tehdä. JYPin yksi ongelma on pakkien huono maalinteko taito, laukaukset menee ohi, tai vastustaja blokkaa ne. Mäenpään palatessa kiekollisia pakkeja on myös Vainio ja Ikonen, Allen on yllättänyt positiivisesti, pelaa todella ennakkoluulottomasti ja harvoin antaa huonoa avaus syöttöä. Uskon että Eklund saa loppukauden pestin Jypiin, on ollut varma peruspakki, joka osaa myös laukoa. Pahimpia pettymyksiä on Kalteva ja Kuukka, molemmat ali suorittaa pahasti, joka on yksi syy JYPin tämän kauden ongelmiin.

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuomarilinjan vetäminen tähän keskusteluun on pikkaisen hassua. Laitan tuohon alas KooKoon kokoonpanon kyseistä pelistä niin voit katsoa itse, uupuuko pari kentällistä. KooKoon kokoonpano 30.11 Kärppiä vastaan:
Strömberg-Pitkänen-Strömwall
Hakulinen-Karlsson-Haataja
Mutanen-Kanninen-Ojantakanen
Leivo-Virtanen-Suuronen

Bonsaksen-Carson
Salmela-Pelli
Keskitalo-Valtola
Tamminen

Järvenpää
Niin, Strömwall oli tuolloin kokoonpanossa, mutta hänellä oli aikaisemmalla viikolla kädessä vamma, joka vaikutti selvästi hänen pelaamiseen. Ja siis minä otin kantaa vain tuohon kun mietit oliko poissaoloja paljon. Siis noiden loukkaantumisten lisäksi oli vielä tuo Strömwallin käsivamma, josta ei ollut täydessä pelikunnossa. En tosiaan väitä, että KooKoo olisi sitä mitenkään voittanut ilman suonenvetoa. Ja noista poissaolijoista kuusi: Berger, Korhonen, Kristensen, Wittchow, Kähkönen ja Koivisto olisivat mahtuneet kokoonpanoon ja Korhosta lukuunottamatta olisi varmasti tuonut jotain siihen. Korhonenkaan ei huonoin olisi tuossa. Kehittyi kesän aikana ihan järkyttävästi.

Mutta pitää muistaa myös mainita, että molemmat tämän kauden Kärppäottelut ovat osuneet tähän aallonpohjaan, joka on nyt meneillään. Esim. tämän viikon ottelusta KooKoolta puuttui kapteenistostaan 75%. Varmasti näkyy kaikessa tekemisessä. Edellisessäkin oli kapteeni pois.

KooKoon sija 12 on hyvinkin mahdollista, vai oliko 13 mihin sen sijoitit. Mutta jos, siis jos, tämä loukkaantumissuma alkaisi tästä hieman hälvenemään, niin uskon KooKoon taistelevan vahvasti jopa säälien kotiedusta. Tai no, katsotaan. Kiitokset kuitenkin näistä arvioista, kiva on lukea muidenkin joukkueiden osalta.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Toisaalta isoimmat hyödyt Yonkmanista taisi olla kentän ulkopuolella selkeästi toi sinne jotain uutta kun joukkueella lähti kulkemaan jo ennenkuin edes mies oli kokoonpanossa. Tuonnut kyllä myös kentällä joukkueelle vahvistusta omilla vahvuuksilla kun osaa antaa helppoja hyviä perussyöttöjä ja käyttänyt kokoaan hyödyksi omalla alueella, vastustajalla ei niin kivaa ole ollut siellä maalinedessä mitä vielä alkukaudesta oli. Saa nähdä sitten onko roolia enää tammikuun 20 päivä jälkeen kun sopimus loppuu ja tässä on Mäenpää ja Jakko Jokinen tulossa sairastuvalta, mutta tähän asti todella järkevä sopimus ollut. Tulee mieleen melkein se jatkoajan uutinen missä toimittaja pilkkasi kun Tappara hankki Bloodin Pubiliigasta ja JYP Eklundi ja Yonkmanin. Kaikki kolme tainnut olla hyviä vahvistuksia omissa joukkueissaan.

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Nyt reilu puolet peleistä pelattu, katsotaan kuntopuntarin kautta mihin suuntaan joukkueet on viime aikoina voimasuhteiden kanssa menneet. kun ajatellaan suoria pudotuspelipaikkoja.
Suhdanteet tupaa vaihtumaan, mutta nyky trendiä voi siitä päätelleä kenellä nyt kulkee. katsotaan taaksepäin 5, 10 ja 15 peliä kuuden parhaan osalta.

5 pelin kuntopuntarin top 6 on seuraava:
Lukko 15
Kärpät 11
Tappara 11
Kalpa 9
Pelicans 8
Sport 8

10 pelin kuntopuntari
Tappara 24
Kärpät 23
Lukko 23
Jyp 18
Kalpa 17
TPS 16

15 pelin kuntopuntari
Kärpät 36
Tappara 32
Lukko 28
TPS 26
Sport 24
Saipa 23

Muutama huomio, Lukon kausi on nousujohtoisin, nyky tason säilyttäminen takaa suoran pudotuspelipaikan jopa kotietu on mahdollinen, Tappara ja Kärpät suorittaa tasaisesti. TPS , Saipan ja HPK:n trendi lentävän alkukauden jälkeen on ollut laskeva. Kalpa nousussa. Nyt top 6 joukkueista HPK ja Saipa ovat ne joukkueet jotka tekee tilaa suorissa puodutpelipaikoista taistellessa kun katsotaan otteita kuntopuntarin vinkkelistä. Ketkä tilalle ? Jypin ja Hifk on joulun jälkeen alettava heräileen ja oltava kuntopuntarin top 6 joukkueita mikäli haaveilee suoraa pudotuspelipaikkaa, tällä vittaan MCTorson arvioon.

edit. typo korjattu

Viimeksi muokattu:

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Okkul Lukko on ollut viimeiset kierrokset tuloksellisesti erittäin hyvä ja viimeiset 15 kierroksta parempi kuin esim. Dufvan aikana koko kauden otannalla koskaan. Pistetahti tulee varmasti laskemaan 15 pelin kuntopuntarin tahdistakin. Sanoisin että @McTorso on aikalailla oikeassa siinä että Lukko tulee tuolta TOP-6 sijoilta jonkin verran alas (vaikka en tätä toivo). Tällä viikolla kokoonpanosta puuttuvat varmasti Lehtinen, Heinola, Ahonen, Riikola, Nyman ja Friberg. Tilalla on 18-20v. junnuja ja jos Lehtinen, Heinola ja Nyman kisapaikat ottavat ja Saarela lähtee U18-joukkueen matkaan Joulu-viikolla, Lukolla on kokoonpanon suhteen tilanne vieläkin huonompi välipäivinä ja ensi vuoden ekalla viikolla. Tälle viikolle sentään saavat takaisin Kreijcikin ja Ganahlin.

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
@#16 en usko että Lukko vajoaa poissaolosta huolimatta alkukauden (ensimmäiset 15 peliä) tasolle. Piste/ottelu ka voi pudota viimeisen 10 pelin tahdistä mutta sekään ei haittaa jos on top 6 tasoa tästä eteenkinpäin niin se riittää.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@#16 en usko että Lukko vajoaa poissaolosta huolimatta alkukauden (ensimmäiset 15 peliä) tasolle. Piste/ottelu ka voi pudota viimeisen 10 pelin tahdistä mutta sekään ei haittaa jos on top 6 tasoa tästä eteenkinpäin niin se riittää.
En minäkään siihen usko että Lukko sukeltaisi niin pahasti kuin alkukaudella, mutta tuo TOP-6 sijoitus on jo Lukolta aika kova suoritus. Jos Lukko parantaa tämän hetken kokokauden pistekeskiarvoaan (1,52), niin se näkyy sijoituksen paranemisena vs. viime kausi. Siihen en ihan vielä uskalla uskoa että TOP-6 sakissa pysytään. Siihen tarvitaan sellaiset n. 95-100 pinnaa ja loppupeleistä pistekeskiarvon pitää olla silloin 1,65 - 1,85 välillä. Tuo 1,65 loppukauden peleistä on ihan mahdollinen, mutta kovan tempun saavat tehdä tuohonkin ja todellakin toivon näin tapahtuvan.

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
En minäkään siihen usko että Lukko sukeltaisi niin pahasti kuin alkukaudella, mutta tuo TOP-6 sijoitus on jo Lukolta aika kova suoritus. Jos Lukko parantaa tämän hetken kokokauden pistekeskiarvoaan (1,52), niin se näkyy sijoituksen paranemisena vs. viime kausi. Siihen en ihan vielä uskalla uskoa että TOP-6 sakissa pysytään. Siihen tarvitaan sellaiset n. 95-100 pinnaa ja loppupeleistä pistekeskiarvon pitää olla silloin 1,65 - 1,85 välillä. Tuo 1,65 loppukauden peleistä on ihan mahdollinen, mutta kovan tempun saavat tehdä tuohonkin ja todellakin toivon näin tapahtuvan.
Karkeasti 1.6 pistekeskiarvo riittänee kuudenjoukkoon ja 1.70 taistellaan kotiedusta , nyt 15 pelin kuntopuntarissa Lukon piste ka on 1.86 joten tuosta voi pikkuisen pudota niin silti ollaan kelkassa mukana. Lukon kannalta on tärkeää että alkukauden tapaista dyykkausta ei saa tulla, siksi tasaista keskikastissa on. Katsotaan kenen kunnonajoitus osuu kohdilleen.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Karkeasti 1.6 pistekeskiarvo riittänee kuudenjoukkoon ja 1.70 taistellaan kotiedusta , nyt 15 pelin kuntopuntarissa Lukon piste ka on 1.86 joten tuosta voi pikkuisen pudota niin silti ollaan kelkassa mukana. Lukon kannalta on tärkeää että alkukauden tapaista dyykkausta ei saa tulla, siksi tasaista keskikastissa on. Katsotaan kenen kunnonajoitus osuu kohdilleen.
Kunhan sittten Lukko kerää niitä pisteitä 1,6-1,7 pinnan tahtiin ja mielellään vähän vahvistaisi joukkuettaankin vielä ennen siirtorajan umpetumista, sillä aivan liian ohkaisella rosterilla mennään. Nyt pidemmät poissaolot ovat osuneet tuonne 3-4 ketjuihin ja 4-8 pakkeihin. Jos joku nelikosta DeFazio, Danforth, Ilomäki tai Keränen onkin yhtäkkiä pidempään pois, niin voipi olla että paikkaajaa ei enää omista löydy, vaikka esim. Koivistoinen onkin ollut hyvä ja muutamalla ukolla pitäisi olla vielä varaa parantaa.

Vaikka Lukon tekeminen säilyisikin edes lähes nykyisellään, uskon että KalPa, JYP ja HIFK tulevat parantamaan pistekeskiarvoaan reilusti ja Pelicans ehkä hieman. Tämä tarkoittaa Lukonn osalta silloin jännittäviä aikoja. SaiPan käyrä on ollut vähän alaspäin ihan viimeisissä peleissä ja tuskin Kärpätkään ihan tuota samaa tahtia pystyy pitämään yllä, mutta sillä ei ole kauheasti vaikutusta laajaan keskikastiin, ellei Kärpät nyt sitten ala lahjoittamaan pisteitä jollekin siitä porukasta. Sportin, pistekeskiarvo varmaankin laskee hieman ja Ilves parantanee hieman viime ajoista. Tasaista tullee kuintekin olemaan sijojen 4-13 välillä vielä jonkun aikaa, mikä on hyvä homma Liigan mielenkiinnon kannalta.

Apheu

Jäsen
Maalivahdit
Heljanko(91,67% / 2,19) joutui kovaan paikkaan, kun mentoriksi ja kirittäjäksi hommattu Bäckström(90,24% /2,16) on kärsinyt loukkaantumisista tai ainakin vajaasta pelikunnosta pitkin syksyä. Ihan kelvollisesti nuorikko on selvinnyt. Parannettavaa kuitenkin on, varsinkin suoritusvarmuuden osalta, mikäli keväällä meinaa joukkuettaan kannatella. Toki Bäckströmin kuntoutuminen poistaa taakkaa ja se voi osaltaan edistää Heljankon suoritusvarmuutta. Nuori maalivahti kehittyy sitä mukaa, kun pelejä kertyy alle. Ihan kelpo aloitus Heljankolta, parempi kuin uskoinkaan.

Heljangon pelaamiseen voi olla tyytyväinen. Vähän lisää tasaisuutta ja sellaista luotettavuutta otteisiin vielä, niin lienee Liigan parhaita veskareita. Luotettavuudella tarkoitan sitä, että puolustus ja muu viisikko tietää, mitä Heljanko tekee, ja mies ei tee niin paljoa ylimääräisiä liikehdintöjä. Nyt välillä vähän hosumista, mutta toisaalta eipä se hirveästi ole haitannut.

Muihin kärkijoukkueisiin verrattuna Heljanko ei ole yhtä "varma ja rutinoitunut" -tapaus, mutta toisaalta ei hän nyt suunnattomasti jäljessäkään ole. Jotenkin sellainen fiilis, että voi olla keväällä odotettua vaikeampi ohitettava, mies kehittyy kuitenkin koko ajan - ja Bäckström antaa vinkkejä taustalla.

Puolustus
Tapparan puolustus on hyvin roolitettu ja laadukas, kuten jo kesällä todettiin. Joonas Järvinen kävi paikkomassa Mäntylän lyhyttä loukkaantumista ja jatkoi sitten odotetusti matkaansa KHL:ään. Ruotsalainen konkaripakki Fälth vaikuttaa ihan kohtuulliselta kiekolliselta puolustajalta. Ben Blood hankittiin alakerran isännäksi. Mielestäni Blood on hyvä haku. Hän tuo Tapparan puolustukseen tarvittavaa jämäkkyyttä. Blood, Vittasmäki ja Elorinne, siinäpä ihan luotettava ja jämäkkä kolmikko. Rantakari ja Kemiläinen ovat olleet tuttuja ja turvallisia kiekollisen pelin maestroja. Utuselle ja Rautaselle ei Rautakorpi ole nähnyt suurta käyttöä.

Tapparan puolustus on tavallaan niin kova, kuin sen voi tehdä näillä resursseilla. Utunen on mielestäni ihan selvä TOP-6 -pakki, mutta rooli on nyt seiskapakkia, ja myös Rautanen on ollut ihan hyvä pelaamissaan peleissä. Roolitus toimii ja yksilöt ovat kovia pelaajia tähän Liigaan.

Tavallaan on vähän sääli, että Kärppien pakisto on kuitenkin selvästi kovempi. Jollain tapaa ei oikein ole intoa minkäänmoisessa tarkemmassa vertailussa, joita toki olen aiemmin yleensä harrastanut näissä Tappara vs Kärpät väännöissä. Pakisto menee selvästi Kärpille, ja Tappara ei nyt oikein mahda asialle mitään. Kärpistä löytyy se hivenen parempi yksilö joka vertailuun. Tapparan pakistossa jokaisella on heikkouksia ja vahvuuksia, Kärppien puolella on huomattavasti tasaisemman kovaa pelimiestä. Ehkä Kärpät voisi jotain tehdä Rantakarilla ja ylivoimapommilla. Torpatkaa nyt tämäkin väite.

Muihin seuroihin nähden näkisin Tapparalla kuitenkin sen toisiksi kovimman pakiston. En yleensä kuitenkaan koe mielellääksi vertailla toisiksi parhaita, vaan verrata joko mestaruussuosikkiin, kärkijengiin tai tulevaan pudotuspelivastustajaan.

Fälth on myös pelaaja, joka voi keväällä olla aika kova. Mies aloitti huikeasti, mutta en tiedä mille kuntokuurille laitettiin, kun jalka on ollut melko raskas viimeisen kuukauden ajan. Kun saanee taas lentokelin päälle, on vaarallisen hyvä pakki.

Hyökkääjät
Kritisoin kesällä Tapparan hyökkäystä huonosti roolitetuksi ja olen edelleen samoilla linjoilla. Perin tasapaksu on tuo hyökkäys. Tosin keskikaista on parempi kuin ennakoin, varsinkin Maliselle nousee minulta peukku. Zaborskysta kiisteltiin myös kovin. Hän on tehnyt mukavasti pisteitä ja alkukausi näytti jopa loistavalta. Olen nähnyt Tapparalta viime aikoina muutaman pelin, eikä Zaborsky ole niissä vakuuttanut. Alavireisesti etenee parhaillaan Zaborsky. Ei tule tykkikautta tästä kaudesta hänelle, jos ei myöskään floppia. Vakaan kahdensuunnan hyökkääjän Rauhalan nostin läpimurtopelaajaksi tälle kaudelle myös pisteiden valossa. Ei osunut tuo ennakointi. Onneksi on Kuusela. Hänen roolinsa tämän kauden Tapparassa on jättimäinen.

Tappara kun saisi jossain vaiheessa ns. kaikki koneet samaan aikaan täysille. Alkukaudesta kovassa lyönnissä olivat Zaborsky, Malinen ja Ojamäki, nyt taas selvästi parempaa virettä ovat löytäneet Kuusela, Erkinjuntti sekä Levtchi. Ainoa vaan, että pikkuhiljaa tuo syksyn tuloskolmikko on vähän hyytynyt. Tavallaan tuo tasapaksuus on taas vähän sellainen juttu, että sitten, jos se keväällä kääntyy voimavaraksi, se onkin hurjaa neljällä sylinterillä menemistä. Zaborsky on painanut nyt kuitenkin puoleen kauteen samat pinnat kuin viime kaudella yhteensä, ja olisi menossa noin 40 pisteen kauteen, joka nyt on kuitenkin kelpo suoritus. Kuusela pitänee kuitenkin kultakypärää loppukauden.

Suosittelen hyökkääjistöstä seuraamaan Anton Levtchiä. Siinä on tavallista tallaajaa selvästi paremman peliälyn omaava nuori pelaaja. Kausi on ollut nousujohteinen, ja viime pelin ylivoimakutsunkin mies palkitsi tekemällä tehot 1+1 kahteen ylivoimayritykseen. Myös esimerkiksi Erkinjuntti on kuitenkin keväällä varmasti raskas vastustajalle, osaa pyöriä ja mennä pieniin väleihin omaamalla kuitenkin myös sitä taitoa. Alkukausi oli aivan hirveä, mutta mies on selvästi löytänyt pelivirettä muutaman viime viikon aikana. Ja täytyy myös muistaa; Matti Järvinen johti ykkössentterinä Tapparaa viime kaudella finaaleihin, mutta nyt sentteristöön on viime kauteen verrattuna tullut Malinen lisää - tuo sentteristö on oikeasti aika hyvä. Ei sillä mitään "jorilehterää" ole, mutta kolme todella hyvää sentteriä ja Juhani Jasu.

Jälleen, myös hyökkääjien vertailu kärkeen on kuitenkin tavallista ankeampaa. Hyvä hehkuttaa esimerkiksi Levtchiä, mutta silti Kärpillä samantapaisella tarinalla vetävä Koblizek painanut kuitenkin kovempaa tehoa tilastoihin. Kolmossentteri Kristof tehnyt näköjään enemmän tehoja, kuin Tapparan yksikään sentteri - vaikka heitä vähän tuossa kehuinkin. Oskar Osalasta nyt puhumattakaan - onhan tuo nyt tavallista poikkeavan iso ero kärkiporukan ja minkään muun jengin välillä. Kärpät on niin hyvä, että se ei voi kaatua mihinkään. Se on minun papereissani varma mestari, ja toki toivon aivan helvetisti, että joku sen kaataa. Minä en siihen kuitenkaan realistisesti usko, ja sen takia esimerkiksi tähän ketjuun on tällä kaudella kirjoittelu jäänyt; kesällä oli hyvää pöhinää, mutta vie se makua, kun yksi on selkeästi ylitse muiden - jokaisella osa-alueella.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy