Kävin lukemassa omaa arvioitani voimasuhteista ennen kauden alkua. Arvioissani oli onnistumisia ja epäonnistumisia, kuten aina. Tuosta Liigan kärkiosastosta olin perin hyvin kärryillä, sillä Kärppien ja Tapparan sijoitukset sain aivan kohdilleen, HIFK:n sijoitus meni yhdellä mönkään ja JYP:n kahdella. TPS on yllättänyt minut läpi kauden kestäneellä hyvällä suorittamisellaan, enkä TPS:n kakkossijaa osannut ennakoida. Hyvä TPS!
En muistanutkaan, kuinka hurjaa palautetta sain Kärppien ykköseksi laittamisesta ja Tapparan pudottamisesta kolmanneksi. Yllättävän monella kaatui vati. Aikamoista oli se. On se aika ihmeellistä, miten yksi voimasuhdearvio voi joitakin kuumottaa. Toisaalta on hienoa, että tunnetta piisaa. Jokatapauksessa, hyvillä mielin pystyin lukemaan perustelujani Kärppien menestykselle ja Tapparan yleisiä odotuksia heikomalle menestykselle, sillä niin hyvin ne kestivät vertailun tapahtuneeseen.
Tässäpä on näkemykseni voimasuhteisiin lähdettäessä pudotuspeleihin:
Mestarisuosikki
- Kärpät on itseoikeutettu suosikki jo huikean runkosarjan perusteella. Fyysinen ja henkinen huippukunto on pystytty ajoittamaan runkosarjamenestyksen ansiosta pudotuspeleihin. Sarjan tulivoimaisimpaan hyökkäykseen on lisätty huikea Vesalainen. Paketti on kasassa.
Kovat haastajat
- Tapparan mahdollisuudet mestaruuteen kasvoivat huomattavasti Haapalan liityttyä joukkueeseen. Joukkueesta puuttui hyökkäyksellinen kärki täysin ennen Haapala. No, ei puutu enää. Tappara on vahva, ehkäpä vahvin haastaja Kärpille.
- Minun mielestäni JYP on ollut koko kauden Kärppien pahin haastaja. CHL-voitto, Immonen ja Suomela, siinäpä sitä valttikortteja voimasuhdekeskusteluun. Tuloksellisesti runkosarjan osalta JYP oli minulle lievä pettymys. Haapalan myötä Tappara on ajanut JYPin ohitse. Silti JYP on kova, pirullisen kova.
- TPS se jaksaa yllättää minut. Tiedän, että turkulaiset tietävät paremmin, eikä menestys ole heille yllätys. Minäkin alan pikkuhiljaa lämpenemään Tepsin kovuudelle. Palve ja Budish ovat loistavat hankinnat. Nyt TPS haastaa jopa JYPin sentteristön. Kova ja viihdyttävä haastaja.
Haastaja
- HIFK tulee hivenen kovien haastajien perässä. Jos HIFK onnistuu kaatamaan puolivälierissä JYPin, nousee joukkueen uskottavuus huomattavasti. Perustaa pelinsä pudotuspelimaailman tärkeimpiin lainalaisuuksiin eli hurjaan työntekoon ja loistavaan maalivahtipelaamiseen. Yllätysvalmis ja raikas haastaja.
Mustahevonen
- Ässät kuuluu materiaalinsa puolesta Liigan TOP-6 joukkueisiin. Talven hurjan loukkaantumissuman ja alavireyden vuoksi joukkue joutuu aloittamaan pudotuspelit säälikierrokselta. Ässät selvittänee säälikierroksen helposti. Jos Ässät voittaa puolivälieräsarjansa, usko jopa Ässien mestaruuteen herää. Päävalmentaja Kotkaniemi on iso kysymysmerkki minulle. Pirullinen haastaja.