Liigajoukkueiden kannattajaryhmät & kulttuuri kaudella 2023–2024

  • 236 208
  • 1 190

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulle lippujen heiluttelu tauotta ei tuo matsin tunnelmaan lisäarvoa. Tuntuu vähän, että se syö sitä efektiä kun vertaa, että se lippu liehuu sitten kun omalle joukkueelle tapahtuu hyvää. Jos lippujen liehuttamisen tarkoituksena on tuoda tunnelmaa koko halliin, niin aktiivisen pelin aikana lippuja ei ehdi katsomaan, mutta pelikatkoilla kyllä. Itse vierastan ajatusta, että muuallakin tehdään näin (Keski-Eurooppa) niin meidänkin pitää.
Vierivä kivi ei sammaloidu ja tyytyväisyys tappaa kehityksen. Itse ajattelen matkimisen itseisarvon sijaan, että ennemminkin kyse on terveestä uteliaisuudesta asioita kohtaan, joita voitaisiin kehittää ja tehdä paremmin. Miten ottelutapahtumasta saataisiin entistä vaikuttavampi kokemus. Ajatellaanko ennemminkin, että mitä hyviä elementtejä kannattaa poimia mukaan jo valmiiksi toimivista kokonaisuuksista. Hiljalleen on kehitys edennyt maassamme tälläkin saralla.

Kyse on myös asenneilmapiirin murroksesta. Hyvin paljon on edelleen tätä ajattelumallia, että sitä tukea annettaisiin suosikkijoukkueelle vain myötämäessä, mutta onneksi ollaan yhä vahvemmin menossa Suomessakin siihen suuntaan, että sitä vahvaa tukea pystyttäisiin antamaan myös silloin kun on vaikeampaa.

Postaan nyt vielä uudelleen tämän aiemmin laittamani pätkän ihan vain mielikuvia herättämään. Ajatellen nyt sitten, että miltä vaikka sarjajumboisesta joukkueesta tuntuu, jos takana on tuollainen tuki illasta toiseen. Sen verran vahvaa sykettä ilmentää toi toiminnan taso, ettei jää epäselväksi ollaanko tosissaan. Kyllä siinä alkaa kenttäpelaajaakin jurppimaan, jos katsomossakin laitetaan kaikki likoon ja kentällä ei tahdo onnistua:



Toki nyt sitten jääkiekon puolella on vaikeutena tältä kantilta nämä runsaat ottelumäärät ja se sitten tuo inhimillisesti haastetta mukaan sen kanssa, että väistämättä saattaa tulla heikompiakin matseja katsomossa. Verraten tuolla futiksenkin parissa, jossa pelataan tyyliin kerran viikossa.
 
Viimeksi muokattu:

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Pidän äärimmäisen tyylittömänä ja junttimaisena toimintana. Samaa verbaliikkaa havaitsin KooKoon fanikatsomosta taannoisessa Jukurit-KooKoo-pelissä. Puhtaan Jukuri-taklauksen jälkeen, kun tuomari ei jäähyä viheltänyt, fanikatsomo alkoi chantata "Vittu mikä nuija! Vittu mikä nuija!". En arvosta.

Tosin, samaisessa ottelussa toisella erätauolla muutama mikkeliläinen tenava kulki käytävällä KooKoo-fanin perässä provoja huudellen ja konfrontaatiota hakien. Naurettavaa pelleilyä tuokin.

Minulta ei liikene lainkaan ymmärrystä tälle faniryhmien väliselle huutelulle ja provoamiselle, eikä älyttömälle vitun, paskan ja saatanan huutelemiselle. Ehkä olen sitten tiukkapipo ja nössö.

Voi elämän kevät. Oletko tosissasi? Vai menenkö nyt sarkasmimiinaan?

Ei fanien nyt kaiken maailman "vittu mikä homo" chantteja tarvitse alkaa laulamaan, mutta "vittu mikä nuija" huuto kuuluu Suomen fanikulttuuriin samalla tavalla mitä sauna elämään. Yritetäänkö täällä oikeasti tappaa kaikki tunne lätkästä? Ensimmäisenä kentältä ja nyt katsomostakin? Saako pian enää taputtaa, kun tulee maali?

Mietitään mitä kokemuksia esimerkiksi Isomäen seisomapääty sai, kun Metsolalta saatiin kasetti rikki huutamalla seulaa? Pari kevättä sitten joku Tepsin pelaajista lensi suihkuun polvitaklauksen jälkeen, jonka kohteena oli Innala. Hetken kuolevien joutsenien jälkeen heti pyörittämään ylivoimaa, johon täysi 11k ihmisiä vastasi viheltämällä joka kerta, kun Jerellä oli kiekko. Ei saanut mitään aikaiseksi koko pelissä. Onko tämäkin yli hyvän maun rajan? Mihin vedetään raja?
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ironistahan tässä on, että tätä "liput estävät kaiken näkyvyyden" keskustelua käydään Liigan suurimman hallin osalta, jossa on peruspelissä suunnilleen puolet penkeistä täyttämättä. Mutta kun just ostatte ne liput siitä fanikatsomon takaa. No joo onhan siellä ne tonnin Stefan's steak housen paikat, tiedetään.
No kerropa sitten ihan konkreettisesti, mistä katsomosta esimerkiksi pyörätuolikatsojan tulisi ostaa lippu?
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Vierivä kivi ei sammaloidu ja tyytyväisyys tappaa kehityksen. Itse ajattelen matkimisen itseisarvon sijaan, että ennemminkin kyse on terveestä uteliaisuudesta asioita kohtaan, joita voitaisiin kehittää ja tehdä paremmin. Miten ottelutapahtumasta saataisiin entistä vaikuttavampi kokemus. Ajatellaanko ennemminkin, että mitä hyviä elementtejä kannattaa poimia mukaan jo valmiiksi toimivista kokonaisuuksista. Hiljalleen on kehitys edennyt maassamme tälläkin saralla.

Kyse on myös asenneilmapiirin murroksesta. Hyvin paljon on edelleen tätä ajattelumallia, että sitä tukea annettaisiin suosikkijoukkueelle vain myötämäessä, mutta onneksi ollaan yhä vahvemmin menossa Suomessakin siihen suuntaan, että sitä vahvaa tukea pystyttäisiin antamaan myös silloin kun on vaikeampaa.

Postaan nyt vielä uudelleen tämän aiemmin laittamani pätkän ihan vain mielikuvia herättämään. Ajatellen nyt sitten, että miltä vaikka sarjajumboisesta joukkueesta tuntuu, jos takana on tuollainen tuki illasta toiseen. Sen verran vahvaa sykettä ilmentää toi toiminnan taso, ettei jää epäselväksi ollaanko tosissaan. Kyllä siinä alkaa kenttäpelaajaakin jurppimaan, jos katsomossakin laitetaan kaikki likoon ja kentällä ei tahdo onnistua:



Toki nyt sitten jääkiekon puolella on vaikeutena tältä kantilta nämä runsaat ottelumäärät ja se sitten tuo inhimillisesti haastetta mukaan sen kanssa, että väistämättä saattaa tulla heikompiakin matseja katsomossa. Verraten tuolla futiksenkin parissa, jossa pelataan tyyliin kerran viikossa.

Tietenkin tukea pitää antaa myös huonoilla hetkillä.
 

Perandori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi elämän kevät. Oletko tosissasi? Vai menenkö nyt sarkasmimiinaan?

Ei fanien nyt kaiken maailman "vittu mikä homo" chantteja tarvitse alkaa laulamaan, mutta "vittu mikä nuija" huuto kuuluu Suomen fanikulttuuriin samalla tavalla mitä sauna elämään. Yritetäänkö täällä oikeasti tappaa kaikki tunne lätkästä? Ensimmäisenä kentältä ja nyt katsomostakin? Saako pian enää taputtaa, kun tulee maali?

Mietitään mitä kokemuksia esimerkiksi Isomäen seisomapääty sai, kun Metsolalta saatiin kasetti rikki huutamalla seulaa? Pari kevättä sitten joku Tepsin pelaajista lensi suihkuun polvitaklauksen jälkeen, jonka kohteena oli Innala. Hetken kuolevien joutsenien jälkeen heti pyörittämään ylivoimaa, johon täysi 11k ihmisiä vastasi viheltämällä joka kerta, kun Jerellä oli kiekko. Ei saanut mitään aikaiseksi koko pelissä. Onko tämäkin yli hyvän maun rajan? Mihin vedetään raja?
Itse koen että nuija, seula ym. tämän tyyliset huudot ihan ok. Jätettäisiin ne vitut ja perkeleet pois. Toivon ainakin oman joukkueen kannattajilta tätä - paljon kivempi käyttää lapsiakin pelissä. Lapsia ja nuoriahan sinne nimenomaan tarvitaan.

Keski-eurooppalaista kannustuskulttuuria itsekin kannatan! Mitä noihin lippuihin tulee niin mielestäni isoja lippuja heiluteltaisiin pelikatkoilla, jos kerran häiritsevät muita katsojia. Ymmärrettävästi monet tulevat katsomaan jääkiekkoa, eivätkä huutamaan ääntään käheäksi, kuten esimerkiksi itse :D.

Meitä on moneen junaan (suosittelen k-junaa :D), joten otetaan se huomioon, toivottavasti saadaan hyvällä oman joukkueen kannustamisella käännytettyä lisää katsojia siihen kulttuuriin. Vitun huutelulla ei varmasti saada - eikä saada niin monesti sitä hallia täyteenkään, jää piletit ostamatta monilla sen takia.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Itse koen että nuija, seula ym. tämän tyyliset huudot ihan ok. Jätettäisiin ne vitut ja perkeleet pois. Toivon ainakin oman joukkueen kannattajilta tätä - paljon kivempi käyttää lapsiakin pelissä. Lapsia ja nuoriahan sinne nimenomaan tarvitaan.

Keski-eurooppalaista kannustuskulttuuria itsekin kannatan! Mitä noihin lippuihin tulee niin mielestäni isoja lippuja heiluteltaisiin pelikatkoilla, jos kerran häiritsevät muita katsojia. Ymmärrettävästi monet tulevat katsomaan jääkiekkoa, eivätkä huutamaan ääntään käheäksi, kuten esimerkiksi itse :D.

Meitä on moneen junaan (suosittelen k-junaa :D), joten otetaan se huomioon, toivottavasti saadaan hyvällä oman joukkueen kannustamisella käännytettyä lisää katsojia siihen kulttuuriin. Vitun huutelulla ei varmasti saada - eikä saada niin monesti sitä hallia täyteenkään, jää piletit ostamatta monilla sen takia.

Siis en itsekkään nyt välttämättä halua mitään Pohjoiskaarteen "Luke nussii stadikalla" chänttejä tai muita, mutta en pahoita mieltäni esimerkiksi tuosta Sportin spontaanista chantista. Kuuluu asiaan.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922

Jäässä

Jäsen
Oikeassahan käyttäjä oli ja bannia tuli.
Tappara sais kieltää ton lipun liehuttamisen omissa peleissä kun peli kesken. Tästä tulee varmaan taas bänniä mut Osaston lipunleihuttajat lienee kehitysvammaisia "minä" "minä" ihmisiä.

Tarkoitukseni ei ole millään tavalla väheksyä oikeasti kehitysvammaisia ihmisiä, niille minä tuon liehuttamisen soisin jopa, mutta on kyllä niin paljon jäänyt kehityksestä tuo osaston porukka.
 

Jäässä

Jäsen
Tappara sais kieltää ton lipun liehuttamisen omissa peleissä kun peli kesken. Tästä tulee varmaan taas bänniä mut Osaston lipunleihuttajat lienee kehitysvammaisia "minä" "minä" ihmisiä.

Tarkoitukseni ei ole millään tavalla väheksyä oikeasti kehitysvammaisia ihmisiä, niille minä tuon liehuttamisen soisin jopa, mutta on kyllä niin paljon jäänyt kehityksestä tuo osaston porukka.

Noni! Osa Ilveskannattajista lukee ilmeisesti jatkoaikaa. Nyt ei näytä enää niin pahalta ja peliäkin näkee
 

Jäässä

Jäsen
Noni! Osa Ilveskannattajista lukee ilmeisesti jatkoaikaa. Nyt ei näytä enää niin pahalta ja peliäkin näkee

No en sittenkään tiedä. Tämä ei edes ole teidän kotiottelu. Lopettakaa nyt hyvänen aika tuo liehuttaminen pelin aikana. Oli virhe mennä katsomaan Ilveksen peliä, ainakaan noiden turaanien taakse. Tekis mieli mennä itse repimään nuo liput käsistä. Harkitsen vakavasti pistäväni Tapparan toimistoon viestiä.
 

Oranssia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MLSE
No en sittenkään tiedä. Tämä ei edes ole teidän kotiottelu. Lopettakaa nyt hyvänen aika tuo liehuttaminen pelin aikana. Oli virhe mennä katsomaan Ilveksen peliä, ainakaan noiden turaanien taakse. Tekis mieli mennä itse repimään nuo liput käsistä. Harkitsen vakavasti pistäväni Tapparan toimistoon viestiä.
Etkö tiennyt, että lippuja saa tänään heilutella pelin aikana ihan luvan kanssa? Tästähän ollut täälläkin monta päivää juttua..

Veikkaan, että et tiennyt, koska silloin et varmasti olisi mennyt fanikatsomon taakse.. Eikö niin?
 

rs2681

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Markus Nurmi
No en sittenkään tiedä. Tämä ei edes ole teidän kotiottelu. Lopettakaa nyt hyvänen aika tuo liehuttaminen pelin aikana. Oli virhe mennä katsomaan Ilveksen peliä, ainakaan noiden turaanien taakse. Tekis mieli mennä itse repimään nuo liput käsistä. Harkitsen vakavasti pistäväni Tapparan toimistoon viestiä.
Kuvasta päätellen myös muualle oli mahtunut peliä katsomaan.
 

Trick9

Jäsen
Suosikkijoukkue
-..'
Tappara sais kieltää ton lipun liehuttamisen omissa peleissä kun peli kesken. Tästä tulee varmaan taas bänniä mut Osaston lipunleihuttajat lienee kehitysvammaisia "minä" "minä" ihmisiä.

Tarkoitukseni ei ole millään tavalla väheksyä oikeasti kehitysvammaisia ihmisiä, niille minä tuon liehuttamisen soisin jopa, mutta on kyllä niin paljon jäänyt kehityksestä tuo osaston porukka.
Jos kirjoitat loppuun viestin mikä alkaa että "tästä taitaa tulla bänniä" taitaa kertoa siitä että jokunen muumi saattaa olla joutunut veden varaan sinunkin veneestäsi.
 

Yabada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No en sittenkään tiedä. Tämä ei edes ole teidän kotiottelu. Lopettakaa nyt hyvänen aika tuo liehuttaminen pelin aikana. Oli virhe mennä katsomaan Ilveksen peliä, ainakaan noiden turaanien taakse. Tekis mieli mennä itse repimään nuo liput käsistä. Harkitsen vakavasti pistäväni Tapparan toimistoon viestiä.
Kumpi vakavampi synti, lippujen liehuttaminen pelin aikana, vai samasta sukupuolesta tykkääminen?
 

#J81#

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulkitsenko äänimaailmasta väärin, vai pitääkö Sinioranssit paljon kovempaa meteliä kuin Osasto tällä hetkellä Tampereen paikallisessa? En nimittäin olisi heti uskonut.

Mahdollista. Kyllä kotijoukkueen fanikatsomo täydempi varmaankin oli?

Hyvä meteli jokatapauksessa tuntui hallissa olevan television välityksellä.
 

repalefarkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
per aspera ad astra
Sentään pihviraflasta näkivät oikean joukkueen voittavan tänään.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Voi elämän kevät. Oletko tosissasi? Vai menenkö nyt sarkasmimiinaan?

Ei fanien nyt kaiken maailman "vittu mikä homo" chantteja tarvitse alkaa laulamaan, mutta "vittu mikä nuija" huuto kuuluu Suomen fanikulttuuriin samalla tavalla mitä sauna elämään. Yritetäänkö täällä oikeasti tappaa kaikki tunne lätkästä? Ensimmäisenä kentältä ja nyt katsomostakin? Saako pian enää taputtaa, kun tulee maali?

Mietitään mitä kokemuksia esimerkiksi Isomäen seisomapääty sai, kun Metsolalta saatiin kasetti rikki huutamalla seulaa? Pari kevättä sitten joku Tepsin pelaajista lensi suihkuun polvitaklauksen jälkeen, jonka kohteena oli Innala. Hetken kuolevien joutsenien jälkeen heti pyörittämään ylivoimaa, johon täysi 11k ihmisiä vastasi viheltämällä joka kerta, kun Jerellä oli kiekko. Ei saanut mitään aikaiseksi koko pelissä. Onko tämäkin yli hyvän maun rajan? Mihin vedetään raja?
Kyllä, olen tosissani. Nuijaa tai seulaa saa toki huutaa, ne kuulunevat asiaan jos tuomarin kanssa on eri linjoilla tai maalivahtia haluaa hiillostaa. Ja vislata saa kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa, en sitä olisi kieltämässä lainkaan.

Mutta kun ei sitä vittupersesaatanaa vaan jaksaisi kuunnella. Se oli toki kova juttu silloin kun oli 13-vuotias, mutta tässä iässä alkaa olemaan jo aika kuultu juttu, ja kun itse vähän ymmärtää asioita paremmin kuin esiteininä, niin aivan todella junttia se on.

Tietysti kun urheilufaniporukoita katsoo, niin siellä se 13-vuotiaan sielunmaisema tuntuu olevan aika vallitseva olotila, että sikäli ymmärrän. Ja siksi suhtaudunkin yleisesti ottaen faniporukoihin kuin keskenkasvuisiin ja vähämielisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös