Tämä aihe pullahtelee pintaan parin kuukauden välein jonkin lehtiartikkelin jälkeen ja aina tulee samat argumentit, harvemmin mitään uutta. Toki Mestis-fanille sopisi vallan mainiosti tuollainen suuremman nousumahdollisuuden tarjoava systeemi, mutten näe sitä täysin toimintakelpoisena.
Miksi olen itse välisarjaa vastaan?
1) Se aiheuttaa mahdollisesti jojo-efektin sarjojen välille. Tämän kanssa voin itse elää, mutta voivatko seurat ja niiden talous? En tiedä, pohdin vain.
2) Suomessa on liigan lisäksi suuria seuroja Sport, KooKoo, TUTO, Jukurit & varauksella Jokipojat. Mistä pelaisivat SaPKo, Hokki, Peliitat, yms. Entäpä Suomi-sarjan joukkueet? Itse kunnioitan RoKin herättämää kiinnostusta kotiseudullaan ja uskoisin sillä olevan hyvät mahdollisuudet nousta Mestikseen mahdollisesti jo kolmen vuoden sisällä. Lisäksi Rovaniemellä on mahdollisuus vielä suurempaan kasvuun, liigajoukkueeksi asti. Vuosiahan se vaatisi, mutta potentiaalia on, mutta sitten tulevat Titaanit, PYRYt, KeuPat, FPS:sät ja vastaavat. Näillä joukkueilla sitä potentiaalia liigaan asti ei ole, heidän tavoitteensa lienevät vain Mestiksessä, jonka mehukannu olisi heille aivan eri luokkaa, kuin esimerkiksi Sportille. Farmeista en tässä yhteydessä jaksa erikseen höpöttää, totean vain niiden olevan perseestä.
3) Jääkiekko on bisnes. Sauna on kuumana ja viini virtaa. Niin kauan kun Hannu Kapasen kaltaisia persläpejä löytyy sanakirjasta termin "suomalaiset kiekkovaikuttajat" alta, ei välisarjaa ole tulossa.
4) Mestis-joukkueet eivät ole valmiita liiga-tasolle - vielä:
a) Ongelmia löytyy Mestiksen omasta organisaatiosta, jo kuva Sirviön kaltaisesta palkannostajasta saa meikäläiselle sen kuuluisan banaanin otsaan.
b) Junnusarjat ja niiden tämänhetkinen systeemi on Mestis-joukkueita vastaan. Juniori, joka tahtoo oikeasti kehittyä ja jahdata NHL-unelmaa, ei yksinkertaisesti voi jäädä esim. Jukurien junioriorganisaatioon, koska siellä ei saa alleen tarpeeksi kovia pelejä. On pakko siirtyä organisaatioon, jossa voi pelata ikäluokkansa parhaita vastaan, ts. SM-liigajoukkueen leipiin. Tätä kautta ei palata enää Mestis-joukkueeseen, paitsi ehkä käymään kaudeksi (aikuisten pelit ja sitä rataa) - tavoitteena on liigapaikka. Sen puoleenhan liiga-junnuissa onkin kiva pelata, että silloin saa helpommin kokeilupaikkoja liigassa kuin Mestis-klubin junnuna.
c) Mestis-organisaatioiden puuhastelu. Esimerkkejä:
Miten vittu Vantaalla ei saada kiekkoseuraa pyörimään talouden puolella? Mitä vittua? Nyt sinne on sitten tulossa niitä korealaisia neekereitä, kun ei itse osattu hommaa hoitaa. Great effin job. Sportin ketjussa puhutaan yhdestätoista johtajasta organisaation leivissä, samaan aikaan kauden tulos oli joko jäämässä tappiolliseksi, tai ainakin jäämässä tavoitteista. Mikä meni vikaan? Eräs savonlinnalainen joukkue on tuottanut aika paljon nimimiehiä, jotkut pelaavat ihan rapakon takanakin. Nykyään joukkue on sanallasanoen paska + HMV. En kuullut koko seurasta mitään erikoista koko kauden aikana. Siellä puhallellaan muniin ja koitetaan päästä pleijareihin pikkuhiljaa. MISSÄ ON TEKEMISEN MEININKI?
Enpä jaksa enempiä kirjoitella tuolle saralle. Tekemisen meininkiäkin toki sarjassa on voisin lätkätermein sanoa, että ETEENPÄIN ON MENTY joissakin organisaatioissa. TUTO, KooKoo (pl. alkukausi), Jukurit, Hokki. En jaksa perustella.
No mitä vittua minä täällä kitisen, enkä tarjoa mitään ratkaisumallia? Paska jätkä. Välisarja voisi olla toimiva joskus 10 vuoden päästä, mikäli sarjojen välistä tasoeroa onnistutaan jatkuvasti kuromaan kiinni.
Vaihtoehtoinen mallini olkoon vaikkapa 14+12. Liigassa 11-14 & 12-13 pelaavat vastakkain, häviäjät pelaavat karsinnoissa. Liigan runkkarin paskin karsija saa vastaansa Mestiksen kärjen, paremmin r:ssa pärjännyt saa vastaan Mestiksen ns. heikomman karsijan. To it this way Liigakin pysyy jotakuinkin kiinnostavana loppuun asti. Tai sitten ei. Joku voi kehittää jonkun kivan tavan saada esiin Mestiksen kaksi kovinta joukkuetta tuohon aisapariksi. Ehtona se, että pienemmilläkin Mestis-seuroilla tulee olla mahdollisuus voittaa jotain.