Teetät kamalan paljon töitä muille palstalaisille, mikset itse kuluttaisi aikaasi noiden kausien selvittelyyn ja esittäisi sitä meille muille, koska asia tuntuu olevan sinulle tärkeä? Minua ainakin kiinnostaisi lukea laaja kattaus suljetun sarjan aikaisista tammikuun kaupoista.
Teethän tälläisen? Teethän, teethän!!
Miksi tekisin? KKtig heitti luettelon, jossa oli kahdeksan joukkuetta, jotka ovat tehneet suljetun liigan aikana tyhjennysmyynnin. HPK:n selvitettiin, seitsemän jäljellä. Käsittääksen väitteen esittäjällä on perusteluvelvollisuus.
Kannatan avointa liigaa. Minun puolestani voisi vaikka kaksi viimeistä joukkuetta karsia paras seitsemästä systeemillä Mestiksen kahden parhaan kanssa. Karsintasarjaa en kannata, koska siinä viimeisillä kierroksilla on todellinen sopupelien vaara.
Tämän keskustelun ongelma on sen musta-valkoisuus, ei ole olemassa harmaan sävyjä. Tässä keskustelussa tulee nopeasti tietty leima ja se painetaan polttoraudalla syvään. Vellun haastattelu on hyvä esimerkki, viime vuonna Urheilugaalassa ehdolla vuoden sykähdyttävimmän urheiluhetken luojaksi, nyt alinta paarialuokkaa.
Hänen mukaansa yksikään organisaatio ei ole valmis liigaan, vaikeaa tulee. Kysymys on organisaatioiden rakenteista, olosuhteista, taloudesta ja junioritoiminnasta. Ja hän on täysin oikeassa, yksikään organisaatio ei ole valmis.
Minkälainen organisaatio olisi valmis?
Sellainen, jolla on olosuhteet kunnossa tai ainakin realistinen suunnitelma niiden kehittämiseen. Lisäksi seuralla on ammattitaitoiset ihmiset avainpaikoilla, tj, utj, valmennus, junioripäällikkö jne. Selkeä ja realistinen suunnitelma organisaation laajentamisesta toiminnan kasvaessa. Osoitus pitkäjänteisestä juniorityöstä ja sen kehittämisestä. Ja ennen kaikkea talous kunnossa, näyttöä siitä, että toiminta tapahtuu taloudellisten realiteettien rajoissa. Myös mestis-seuralla voisi olla taloudellinen puskuri, jota on kasvatettu vuosien varrella. Jos liigaseura tekee esim. 100.000€:a tulosta, mestis-seura voisi tehdä 10.000€:a.
Näiden asioiden toteaminen julkisuudessa aiheuttaa sanojalle tässä seurassa sellaisen polttomerkin mikä ei koskaan poistu.