Liiga ja Jokerit 2013–2014

  • 819 461
  • 2 909

Hogrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Välimiesoikeuteen todennäköisesti kun loogisin välittäjä Jääkiekkoliitto on Kal€n toiminnan takia pelattu ulos siitä hommasta.

HIFKillä oli perinteet, brändi ja identiteetti jo ennen Jokereita. Hifkin brändille ja tulevaisuudelle on oleellisempaa uudet joustokaukalot jotka mahdollistaa terveen pelin Hifkin "brändi-kiekolle". Ettei käy samalla tavalla kuin Peltoselle ja monelle muulle kiekkoilijalle viime kaudella. Uusi ajamukainen halli jota aika moni Jokerit fani vastustaa kun Hjalliskin vastustaa vaikka virallisia tukia ei olla edes hakemassa. Hjalliksen bisneksiä se ei enää haittaa jos Jokerien KHL tuote on kunnossa. Jos se ei ole kunnossa sen tulee kaatamaan jo Espoon tuleva Honka-areena. Hjalliksen Jokereilla ei ole ollut tuote kunnossa SM-Liigassa(tappiota) joten kovasti joutuu kirimään että sen saa kuntoon KHL starttiin mennessä.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Välimiesoikeuteen todennäköisesti kun loogisin välittäjä Jääkiekkoliitto on Kal€n toiminnan takia pelattu ulos siitä hommasta.

Sinneppä sinne, lunastuslauseketta koskevat erimielisyydet ratkaistaan siellä.

Ja tämä on tieto, mulla on tuossa SM-liigan yhtiöjärjestys paperilla.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Sinneppä sinne, lunastuslauseketta koskevat erimielisyydet ratkaistaan siellä.

Ja tämä on tieto, mulla on tuossa SM-liigan yhtiöjärjestys paperilla.

Eikös tässä ole kyse nimenomaan osakassopimuksen piiriin kuuluvasta asiasta eikä yhtiöjärjestyksen? Asiahan ei sinällään muutu mihinkään, koska osakassopimuksessa on varmasti myös välityslauseke.
 
Viimeksi muokattu:
En menisi vannomaan. Joku Kimmo Kapanen möläyttäisi summan kuitenkin.

Tuskinpa vain, koska todennäköisesti tuo möläytys maksaisi Kapasen Kimmolle aka Neekerille pitkän pennin. Kyllä tuollaisiin välitystuomioihin on asianomaispiiriä sitova vaitiolovelvollisuus kytkeä.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Eikös tässä ole kyse nimenomaan osakassopimuksen piiriin kuuluvasta asiasta eikä yhtiöjärjestyksen? Asiahan ei sinällään muutu mihinkään, koska osakassopimuksessa on varmasti myös välityslauseke.

Mulla ei ole juristin koulutusta joten joudun lähestymään asiaa maallikon näkökulmasta.
Sulla on käsissä 14 firman kimppa joka pyörittää yhteista yhteistä bisnestä. Yksi näistä firmoista haluaa lähteä omille teilleen vuoden päästä mutta haluaisi edelleen hengailla yhden vuoden entisissä kuvioissa ja kääriä sovitun kuvion mukaan oman osansa yhteisestä potista.
Mä en pyytäisi tuollaisia armonpaloja.
Aivan sama kun heittäisin muijan eteen avioeropaperit joiden päivämäärä on vuoden päässä ja kärttäisin seksiä siihen saakka vaikka kävisin painamassa Pietarin tarjontaa samaan aikaan. Vain kyykkääjät tekevät tuollaista.
Muut valitsevat leirinsä ja elävät sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisinkin ollut yllättynyt, mikäli Leinonen olisi tuossa haastattelussa ilmoittanut Tapparan olevan halukas siirtymään KHL:ään.

Enhän minä väittänytkään, että Tapparan liittyminen KHL:ään lähivuosina olisi todennäköistä, vaan että Tappara on ehkä se todennäköisin vaihtoehto Jokereiden seuraajaksi, koska seuran taustalta löytyy Poju, jonka rahoilla budjetin nostaa helposti KHL-tasolle eli Tapparan ei tarvitsisi olla riippuvainen venäläisrahasta, jos KHL:ssä pelaaminen alkaakin jossain vaiheessa kiinnostaa. Millään muulla liigaseuralla ei ole samaa etua.

Ihan ansiokasta pohdiskelua, mutta olen vahvasti eri mieltä. Poju on koonnut valtaisan omaisuuden hyvillä bisneksillä. Tuollainen omaisuus ei kartu rahan hassaamisella taivaan tuuliin. Tapparaankin hän on sijoittanut käsittääkseni varsin mitättömiä summia.

Poju tuskin lähtee mukaan bisnekseen, jonka tarkoitus on vain ja ainoastaan ryssäpropagandan levittäminen niin maan sisällä kuin länteenkin päin. Rahanpesuakin taitaa olla mukana kuviossa. Nämä asiata kun ymmärtää, niin ymmärtää myös miten pitkäaikainen on Harkimoffin osallistuminen KHL:ään. Hänen rahoilla ei homma pyöri, eikä Pojun älykkyydellä varustettu mies myy joukkuettaan Moskovan pelinappulaksi.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, toisaalta jokaikinen Jokerifanin oma mielipide on täällä tuomittu ylimieliseksi ja KHL-hehkutuksille naurettu. Eikös nekin nyt kuitenkin ole omia mielipiteitä? Vai menikös se nyt niin, että Jokerifanit eivät saa kommentoida mitään, vaan pitää kiltisti ottaa kaikki vittuilu muilta vastaan?

Kyllähän suuri osa noista KHL-hehkutuksista perustuu aivan hillittömään liioitteluun KHL:stä ja SM-liigan valtavaan vähättelyyn, tai toisinpäin. Siis liioitteluun ja vähättelyyn jota pyritään esittämään faktana joillain sellaisilla asioilla joita ei pysty faktaksi todistamaan. Asiallisiin mielipiteisiin toki suhtaudutaan kuten niihin pitääkin suhtautua. Tai jos räikeänkin mielipiteen tukena on oikeasti faktaa jonka voi tarkistaa. Jos joku sanoo, että mun mielestä SM-liiga on paska sarja, niin se on okei. Jos joku sanoo, että SM-liiga on paska sarja, koska siellä ei saa taklata, niin silloin tuohon pitäisi kyllä saada jo jotain tueksi.
Jos kauden aikana menee muutama tuomio päin vittua, niin se ei esim. tuota taklausasiaa vielä faktaksi tee. Olen minäkin väittänyt suunnilleen, että KHL:ssä on saatanan hidasta peliä josta puuttuu intesiteetti kokonaan. Sen mielikuvan olen tehnyt muutaman pelin perusteella, jonka olen myös muistaakseni maininnut. Olen myös hyväksynyt sen tosiasian, että osassa KHL pelejäkin tuota vauhtia ja intesiteettiä varmasti on, kuten kaikissa sarjoissa joissain peleissä. Vastaavasti jos yritetään mielipidettä esittää faktana, niin silloinhan se ei ole mielipide eikä faktaa, vaan pelkkää paskaa. Ja silloin se yleensä saa huomattavasti vastahyökkäystä osakseen. Toki tuohon syyllistyy molemmat leirit, enempi tai vähempi.

Yleensähän asiallisiin tiedusteluihin ei saa minkäänlaista vastausta, ilmeisesti hukkuvat tuonne juupas-eipäs vittuilun sekaan. Vastaavasti hyökätään jonkun sivulauseen kimpuun heti jos on pienikin mahdollisuus vittuilla ankarasti, tai edes vähän. Se on nykyään liian vallitsevaa koko palstalla. Ja myönnän, syyllistyn siihen, kuten moniin muihinkin tässä viestissä mainitsemiini asioihin itsekkin. Eli ei tarvitse kenenkään linkitellä tähän minun kirjoituksia ja lällätellä, että mitäs se tämä sitten on jos ei tuota (hymiö).

Minä kuitenkin tykkään kyseenalaistaa juurikin noita täytenä totuutena huudeltavia hehkutuksia ja vähättelyitä. Olen kyllä valmis antamaan periksi jos sen pystyy oikeasti toteen näyttämään, eikä pelkästään esitetä jotain sellaisia esim. tilastoja jotka voidaan kääntää katsontakannasta riippuen mihin suuntaan hyvänsä. Tai rippuu tilanteesta...

Voi jumalauta kun on sekava viesti, mutta menköön.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ihan ansiokasta pohdiskelua, mutta olen vahvasti eri mieltä. Poju on koonnut valtaisan omaisuuden hyvillä bisneksillä. Tuollainen omaisuus ei kartu rahan hassaamisella taivaan tuuliin. Tapparaankin hän on sijoittanut käsittääkseni varsin mitättömiä summia.

Pojun älykkyydellä varustettu mies ei myy joukkuettaan Moskovan pelinappulaksi.

Menee vähän ohi otsikosta, mutta jep: vaikka PZ on pitänyt Suomessa hyvin matalaa profiilia, se on sentään tiedossa, että omistus Tapparasta on todella peanuts omaisuudessa ja liiketoiminnassa. Eikä pääasiassa Lontoossa asuva mies käytännössä sekaannu lainkaan seuran operatiiviseen toimintaan, koska ei ole a)aikaa b)sen alan kompetenssia.
Ja vaikka ideologiat useimmiten väistyvät bisneksen tieltä, on aika helvetin vaikea uskoa, että tällä perheellä olisi kovin isoja intressejä tukea edes välillisesti nyky-Venäjän mahtimiehiä/päättäjiä (vrt. avoin antisemitismi).
 
Viimeksi muokattu:

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Miten sä voit väittää tollasta paskaa, missä ei ole mitään totuuspohjaa? Tänne ihmiset kirjoittavat omia mielipiteitä. Jos sinä et niitä usko, niin miksi edes luet näitä ketjuja? Ja vielä vaivaudut vastaamaankin.

Mä pyrin laittamaan kaikkiin mun lauseiden perään joko sanan mielipide tai fakta tai epäselvissä tapauksissa sanan mutu. Ehdotan sitä myös kaikille muille, ettei nimim. Melko Huono:n tarvitse enää toimia niin uutterasti ojentamassa meitä ajattelemattomia tässä asiassa.

Sä perustelet omia, usein hyvin raflaavia, kirjoituksiasi sillä, että ne ovat mielipiteitä ja samaan aikaan peräänkuulutat muilta faktaa kirjoituksien tueksi. Kuitenkin tuomitset tuossa lainauksessani toisen kirjoittajan viestin valheelliseksi paskaksi, eikö kyseessä ole kuitenkin mielipide? (mielipide)
Kuvastaa juurikin sinunlaisiasi tietäjiä, että vain oma mielipide on ainoa oikea ja jos joku on eri mieltä niin sen on pakko olla valetta. Juuri tuollaisiin kulminoituu koko Jokereiden organisaatio.
Onko tämä mielipide vai muilta peräänkuuluttamaasi faktaa? Mua kiinnostaa tämä ihan aidosti (faktaa) Onko siis niin, että koko Jokereiden organisaatio (kuten väität) toimistoväkineen, pelaajineen (edustus+junnut), valmentajineen (edustus+junnut) huoltajineen (edustus+junnut) ovat henkilöinä sellaisia, jotka omaavat kollektiivisen luonteenpiirteen pitäen valheena kaikkea mistä ovat erimieltä?

Sitä mä en ihan sisäistä, että kuinka KHL on yhtäkkiä muodostunut sulle niin kiinnostavaksi asiaksi sen jälkeen, kun Jokerit tiedottivat KHL-suunnitelmistaan 28.6.? Ennen sitä et ollut kirjoittanut lausettakaan KHL:stä ja nyt kuukauden sisään aihe on kiinnostanut sinua siinämäärin, että olet katsonut aiheelliseksi tuoda faktaa sisältäviä mielipiteitäsi yli 70 viestin sarjatulella asiaa käsitteleviin eri ketjuihin (faktaa). Asia olisi helpommin ymmärrettävissä, jos suosikkijoukkueesi kohdalla lukisi Jokerit. Samalla jo kuukausi ja about 70 viestiä sitten totesit seuraavasti (faktaa):
Jokerit ei herätä enään mitään tunteita. Se on vain yksi tuntematon seura muiden khl joukkueiden seassa.

joka mielestäni on hieman ristiriidassa kaiken kirjoittelusi kanssa (mielipide)

Ja KHL:stä (faktaa):
Kiinnostavuus sama kuin Tanskan pääsarjaan.

Taitaa se KHL sittenkin kiinnostaa enemmän kuin Tanskan pääsarja vai onko tämä aktiivinen kirjoittelusi tästä aihepiiristä vain optinen harha? Nopealla vilkaisulla et ole ihan niitä kärkipään kirjoittelijoita Tanskan pääsarja-keskustelussa (0 viestiä) (fakta) On tietysti mahdollista, että Jokerit/KHL ei kiinnosta sinua lainkaan ja satut vain olemaan sellainen kirjoittaja, joka kirjoittaa aktiivisesti itseään ei-kiinnostavasta asiasta (mutu)

Toinen asia mitä mä en ihan ymmärrä on se, että nuo yli 70 viestiäsi ei sisällä ymmärtääkseni yhtään edes poikkipuolista positiivista asiaa Jokereiden KHL-kuviosta (mutu) Ne HIFK-fanit, joita ystäväpiiriini kuuluu ja, jotka ovat HIFK:ta kannattaneet yli 30 vuotta, ovat jokainen olleet aidosti harmissaan siitä, että paikallispelit jäävät ensikauden jälkeen historiaan (nyt en pysty todistamaan tätä faktaksi, sori.) Koko Hjalliksen KHL-sotkusta ovat olleet samaa mieltä kuin minäkin eli röyhkeästi omaan pussiin Hjallis on varmasti asiaa ajanut ja on oikein, että joutuu siitä tilille. Samaan hengenvetoon ovat kuitenkin todenneet, että täytyy hattua nostaa Hjalliksen rohkeudelle viedä Jokerit liigasta kohti isompia ympyröitä. Pointtini on siis siinä, että pienelle objektiivisuudelle on aina tilausta. Edes aika-ajoin (mielipide).

Ja ei, tarkoituksei ei ollut vittuilla (faktaa, vaikka en sitä pystykään todistamaan)

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:

Anzi

Jäsen
HIFKillä oli perinteet, brändi ja identiteetti jo ennen Jokereita. Hifkin brändille ja tulevaisuudelle on oleellisempaa uudet joustokaukalot jotka mahdollistaa terveen pelin Hifkin "brändi-kiekolle".

HIFK ei ollut juurikaan mainittava tai edes uskottava jääkiekkojoukkue muutamaa 50-luvun himmeämpää SM-mitalia lukuunottamatta, ennenkuin Brewer pelasi kauden 1968-69 HIFK:ssa ja loi "HIFK-brändikiekon". HIFK saavutti myös ensimmäisen Suomen Mestaruuden 1969.

Narrit perustettiin loppuvuodesta 1967 ja Narrit nappasivat ensimmäisen Suomen Mestaruuden 1973.

Eli aika vaikea puntaroida kummalla oli perinteet, brändi ja identiteetti ennen toista jos jääkiekosta puhutaan. Molemmilla ne osuu tohon 60-70-luvun vaihteeseen. Toki voidaan puhua HIFK:sta ajanjaksolla ennen 1968 ja Julleista 1968-. Narreilla noita identiteettejä on ollut vaikka...no ainakin neljä jo nyt: Aimo Mäkinen-identiteetti. Stadin Pikkuveli-identiteetti. Teksti-tv-hankinta-identiteetti ja nyt tulee sitten Itä-identiteetti.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Narreilla noita identiteettejä on ollut vaikka...no ainakin neljä jo nyt: Aimo Mäkinen-identiteetti. Stadin Pikkuveli-identiteetti. Teksti-tv-hankinta-identiteetti ja nyt tulee sitten Itä-identiteetti.

Mihis se 90-luku unohtui? Silloin kuitenkin tapahtui Jokereissa jotain sellaista, mistä Hifkileirissä voidaan vain nähdä märkiä unia.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sä perustelet omia, usein hyvin raflaavia, kirjoituksiasi sillä, että ne ovat mielipiteitä ja samaan aikaan peräänkuulutat muilta faktaa kirjoituksien tueksi. Kuitenkin tuomitset tuossa lainauksessani toisen kirjoittajan viestin valheelliseksi paskaksi, eikö kyseessä ole kuitenkin mielipide? (mielipide)

Tuossa henkilö kertoi mitä tulee tapahtumaan, ilman minkäänlaista mutuilua tai vastaavaa. Provoahan se tietysti vain olikin.

Onko tämä mielipide vai muilta peräänkuuluttamaasi faktaa? Mua kiinnostaa tämä ihan aidosti (faktaa) Onko siis niin, että koko Jokereiden organisaatio (kuten väität) toimistoväkineen, pelaajineen (edustus+junnut), valmentajineen (edustus+junnut) huoltajineen (edustus+junnut) ovat henkilöinä sellaisia, jotka omaavat kollektiivisen luonteenpiirteen pitäen valheena kaikkea mistä ovat erimieltä? Vai kuvastaako kirjoituksesi sinunlaistasi tietäjää, jolla on tarve esittää typeriä yleistyksiä?

Typerä yleistys jolla ei ole faktan kanssa mitään tekemistä. Minulla ei kuitenkaan ole yleensä tarve eikä tapana tehdä niitä. Nyt lipsahti ainakin.

Sitä mä en ihan sisäistä, että kuinka KHL on yhtäkkiä muodostunut sulle niin kiinnostavaksi asiaksi sen jälkeen, kun Jokerit tiedottivat KHL-suunnitelmistaan 28.6.? Ennen sitä et ollut kirjoittanut lausettakaan KHL:stä ja nyt kuukauden sisään aihe on kiinnostanut sinua siinämäärin, että olet katsonut aiheelliseksi tuoda faktaa sisältäviä mielipiteitäsi yli 70 viestin sarjatulella asiaa käsitteleviin eri ketjuihin (faktaa). Samalla jo kuukausi ja about 70 viestiä sitten totesit seuraavasti (faktaa):
joka mielestäni on hieman ristiriidassa kaiken kirjoittelusi kanssa (mielipide)

Tähän olen vastannut jo aikaisemminkin. Minua kiinnostaa tuo tapaus kokonaisuutena, sen kummemmin ei ole merkitystä mikä joukkue siihen on SM-liigasta osallisena. Tuossa on kuitenkin niin paljon mielenkiintoisia käänteitä ollut ainakin julkisuudessa joka pistää minut ajattelemaan, että mitä vittua. Kuten huomaat, KHL ei ole kiinnostanut aikaisemmin, eikä se kiinnosta senkään jälkeen kunhan tämä tapaus nyt saadaan loppuunkäsiteltyä. Toivottavasti sen käänteet avataan julkisesti ihan perinpohjin. Pelkään kyllä että niin ei tule tapahtumaan. Ja toki räikeät piikittelyt puolin ja toisin myös saavat helposti ihmisen keskusteluun osallistumaan.

Ja KHL:stä (faktaa):


Taitaa se KHL sittenkin kiinnostaa enemmän kuin Tanskan pääsarja vai onko tämä aktiivinen kirjoittelusi tästä aihepiiristä vain optinen harha? Nopealla vilkaisulla et ole ihan niitä kärkipään kirjoittelijoita Tanskan pääsarja-keskustelussa (0 viestiä) (fakta) On tietysti mahdollista, että Jokerit/KHL ei kiinnosta sinua lainkaan ja satut vain olemaan sellainen kirjoittaja, joka kirjoittaa aktiivisesti itseään ei-kiinnostavasta asiasta (mielipide)

Kuten jo totesin. Kunhan tämä tapaus on paketissa niin tuskin kirjoitan kumpaankaan ketjuun. Toki on mahdollista jos satun esim. KHL:n pelin katsomaan ja se onkin mielestäni viihdyttävää peliä jonka seuraamisesta tykkään, saattaa mielipide muuttua. Seuraan myös NHL:ää aktiivisesti, mutta muistaakseni en ole sillekkään puolelle kirjoittanut kertaakaan.

Toinen asia mitä mä en ihan ymmärrä on se, että nuo yli 70 viestiäsi ei sisällä ymmärtääkseni yhtään edes poikkipuolista positiivista asiaa Jokereiden KHL-kuviosta (anteeksi nyt tuli mutu)

Tähän voisi kyllä todeta ainakin leikkisästi, että ei pidä paikkaansa. Minähän olen iloinen Jokereiden lähdöstä ja olen toivottanut hyvää matkaa. Jos ihan oikeasti mietitään, niin minä en tuosta kuviosta yksinkertaisesti löydä sellaisia positiivisiä asioita joista voisin olla iloinen mikäli kyseessä olisi HIFK. Ainoa vähänkään positiivinen asia voisi olla omaan joukkueeseen mahdollisesti tulevat muutamat huippunimet. Jotenkin sekään ei hirveästi lämmittäisi kun näkisin heidänkin otteitaan todennäköisesti vähemmän kuin nyt.

Ne HIFK-fanit, joita ystäväpiiriini kuuluu ja, jotka ovat HIFK:ta kannattaneet yli 30 vuotta, ovat jokainen olleet aidosti harmissaan siitä, että paikallispelit jäävät ensikauden jälkeen historiaan (nyt en pysty todistamaan tätä faktaksi, sori.)

Voi olla, että jos edelleen asuisin Stadissa niin minäkin suhtautuisin hieman erilailla. Minäkin olen sen 30 vuotta HIFK:ta kannattanut ja muistan kyllä kun paikallispelit olivat todellisia kauden supertapahtumia 80-luvulla. Muistan myös ajan jolloin niitä ei ollut kuin Bogo-cupissa, vai mikä se nyt oli. Mutta ilman niitäkin on toimeen tultu ja olen yhtä kiinnostunut ollut aina HIFK:n edesottamuksista. Nykyään kun fyysisesti pelissä käynti rajoittuu yhteen tai kahteen matsiin kaudessa, niin mulle on ihan sama kuka on vastassa. Tai mikä on se halli missä käyn HIFK:n pelin katsomassa, paitsi Ilmala, sinne en ole astunut, enkä astu. Aivan pelkkä periaate. Kai se on sitä Hjallisvihaa sitten. Muutenkin täälläpäin asuville ei noi paikallisten poistumiset ole ainakaan kovaa harmia tuottaneet, HIFK-fanien silmissä. Myöskään Jokereiden kannattajat ei täälläpäin tunnu niinkään jäävän kaipaamaan paikallisia, vaan kyllä nimenomaan tuntuvat jäävän kaipaamaan SM-liigaa. Samoin sitä keskustelua muiden joukkueiden kannattajien kanssa. Tuossa on varmasti iso merkitys juurikin asuinpaikalla ja sillä miten hyvin pääsee peleissä käymään. Nyt on kuitenkin ihmiset tottuneet siihen, että ne oman joukkueen pelit näkee asui sitten missäpäin Suomea tahansa, tai ainakin kuulee ja voi siten elää mukana. Miten käy Jokereiden pelien kanssa tulevaisuudessa, en tiedä.

Koko Hjalliksen KHL-sotkusta ovat olleet samaa mieltä kuin minäkin eli röyhkeästi omaan pussiin Hjallis on varmasti asiaa ajanut ja on oikein, että joutuu siitä tilille. Samaan hengenvetoon ovat kuitenkin todenneet, että täytyy hattua nostaa Hjalliksen rohkeudelle viedä Jokerit liigasta kohti isompia ympyröitä.

Tuosta tavasta ei varmaan ole voinut kukaan olla tyytyväinen. Osa sanoo juurikin että rohkea veto kaikenkaikkiaan, mutta salle herättää myös vähän tunteita, että olikohan perseelleen menneiden bisnesten takia jopa "vähän pakotettu" tekemään radikaalit ratkaisut nopeasti. Tähän tuskin vastausta saadaan.

Ja ei, tarkoituksei ei ollut vittuilla (faktaa, vaikka en sitä pystykään todistamaan)

En missään nimessä ottanutkaan vittuiluna. Ihan aiheellisia kysymyksiä ja mielipiteitä. Kyllä minä tiedän, että jotkut kirjoitukseni ovat varmasti ristiriidassa keskenään enemmän tai vähemmän. Eikös se vanha sananlasku sano, että älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon?

p.s. Tulikohan nyt joka kohtaan vastattua? Toivottavasti edes tärkeimpiin. Jos se edes vähän avaisi minun mietteitä paremmin. Enempään en kuitenkaan enään tänään jaksa vastata. Joten jos joku vielä mietityttää niin palataan asiaan huomenna.
 
Viimeksi muokattu:

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Täällä tuntuu jullit huutelevan historian, identiteetin ja brändin perään.

Ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn, että mitenkä tämä hifkin helvetin pitkän historian muovaama identiteetti ja brändi näkyy Hifkissä nykyään?

Minusta Hifkillä OLI joskus identiteetti ja se tosiaan oli brändin näköinen joukkue. Viime vuosina ja eritoten kaudella 12-13 joukkue on vaellellut kyllä täysin ilman minkänsortin identiteettiä.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Mulla ei ole juristin koulutusta joten joudun lähestymään asiaa maallikon näkökulmasta.
Sulla on käsissä 14 firman kimppa joka pyörittää yhteista yhteistä bisnestä. Yksi näistä firmoista haluaa lähteä omille teilleen vuoden päästä mutta haluaisi edelleen hengailla yhden vuoden entisissä kuvioissa ja kääriä sovitun kuvion mukaan oman osansa yhteisestä potista.
Mä en pyytäisi tuollaisia armonpaloja.
Aivan sama kun heittäisin muijan eteen avioeropaperit joiden päivämäärä on vuoden päässä ja kärttäisin seksiä siihen saakka vaikka kävisin painamassa Pietarin tarjontaa samaan aikaan. Vain kyykkääjät tekevät tuollaista.
Muut valitsevat leirinsä ja elävät sen mukaan.
Näitä työpaikka- ja akkavertauksia on täällä useampikin ja itse en kyllä ymmärrä miten jotkut voi vetää mutkat näin suoriksi. Jos duunissa joku sanoo "mä lähen vuoden päästä kilpailijalle" niin kyllä, Matti Möttönen pihalle ja Mikko Muttunen sisään. Sama jos akka sanoo "käyn paneen naapurin Perttiä ja sit vuoden päästä haen eroa" niin joo, akka pihalle ja parempaa tilalle. Nämä kaksi asiaa saadaan tehtyä suunnilleen sormia napsauttamalla.

Mutta jos Jokerit haluaa lähteä liigasta, niin eikö se nyt ole vaan hyvä että siitä tiedetään etukäteen. Nyt liigalla olisi vuosi aikaa reagoida miten 13 joukkueen liiga saataisiin toimimaan. Mestis joukkueen nostaminen liigaan tai liigajoukkueen tiputtaminen mestikseen ei mielestäni tapahdu sormia napsauttamalla kuten uuden työntekijän palkkaaminen tai akan pihalle heittäminen. Tai ehkä liiga haluaa jatkaa 13 joukkueella. Joka tapauksessa on mielestäni parempi ilmoittaa asiasta etukäteen, eikä vain lähteä 2 viikkoa ennen kauden alkua ja nauraa paskasesti kun liigan päättäjät miettii että mitä helvettiä me nyt tehdään.

Mikäli Hjallis on rikkonut sääntöjä niin silloin pitää rangaistus antaa ja liigasta sulkeminen on yksi vaihtoehto, mutta ihan vaan vittuillakseen on mielestäni turha ketään liigasta sulkea.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta Hifkillä OLI joskus identiteetti ja se tosiaan oli brändin näköinen joukkue. Viime vuosina ja eritoten kaudella 12-13 joukkue on vaellellut kyllä täysin ilman minkänsortin identiteettiä.
Tää on kyllä ihan totta. Ja jos käy lueskelemassa HIFK-puolella niin siellä tästä on marmatettu melko paljon.

Itselle tämä koko juttu on perseestä. HIFK-Jokerit oli yksi juttu liigan sisällä. Nyt sitä ei enää ole. Vähän sama kuin 80-luvun lopussa kun Jokerit putosi. Joku jäi puuttumaan.

Koko homma vedettiin nyt väärin. Tänne olisi pitänyt perustaa tyhjästä yksi jengi lisää KHL:ään jos/kun se nyt koettiin tarpeelliseksi. Se, että Jokerit sinne menee tarkoittaa pahimmillaan sitä, että nämä Rothenbergit ja kumppanit ostavat myös joukkueen parin vuoden kuluttua. Nythän ostettiin vasta halli. Oma pelko on se, että sen jälkeen KHL-Jokerit eroaa täysin emo-Jokeista, muuaa nimensä joksikin kyriiliseksi, ja Helsingissä on pirun hyvä juniorimylly millä ei ole edustusta. Uusi Jokerit potkaistaan pystyyn edustukseen, mutta asetelma on jo mennyt.

Vähän siis sama kuin fudispuolella PK-35 --> Jokerit --> nyt joku PK-35 Vantaa ykkösessä.

No, katsotaan nyt mitä tapahtuu. Jotain KHL-matsia voin käydä katsomassa jos korruptiolipun saan, mutta en Jokereiden takia. Enkä kyllä itse lipusta mitään maksa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
jos tuo 5,2m€ pitää paikkansa niin veikkaisin että liigalla on kortit vahvasti kourassa. En usko hetkeäkään että tuota summaa edes kuvitellaan saatavan, se on vain vaihtoehto jollekin muulle. Olisiko se jokin muu joko KHL-siirron peruutus tai Jokerien välitön poistuminen liigasta?
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tekstiä...
Nimenomaan näin. Muiden seurojen kannalta on sitä parempi mitä aiemmin tiedetään yhden aikovan lähteä muihin sarjoihin. Nyt sm-liigalla on, kuten sanottua, se vuosi aikaa valmistautua Jokereiden poislähtöön.

Mestisseurojen kannalta toivoisin myös sm-liigan ilmoittavan mahdollisimman pian että miten liigaa aiotaan kaudella 14-15 pelata. Nostetaanko yksi seura Mestiksestä vai mennäänkö 13 joukkueella. Näin myös Mestisseurat osaisivat varautua odotettua helpompaan kertaluonteiseen nousumahdollisuuteen. Ainakin Vaasassa varmasti hykerrellään tästä mahdollisuudesta.
 

JuliusAhto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Ässät
Olen minäkin seurannut tätä casea mielenkiinnolla. En niinkään Jokereiden siirtymisen takia (minulle on ihan sama olisi siirtyvä seura mikä tahansa), vaan kaiken asiassa tapahtuneen sekoilun takia.

Muutama oikeudellinen asia on jäänyt kaivelemaan. Samoin jutussa mukana olleiden toimijoiden oikeus tiettyihin päätöksiin.

1. Onko Kummolalla todella oikeus yksin päättää Suomen jääkiekkoliiton puolesta näin mittavasta asiasta (yhden joukkueen siirtyminen toisen maan liigaan pelaamaan) liiton hallitusta kuulematta?

Liittohallitukseen kuuluvat seuravat henkilöt:

Kalervo Kummola (pj)
Jukka-Pekka Vuorinen
Harry Bogomoloff
Seppo Alajoutsijärvi
Jukka Koivu
Jukka Toivakka
Kalevi Halonen
Mika Anttonen

( Tiedot liiton sivuilta. Linkki sinne: Liittohallitus - Suomen Jääkiekkoliitto)

Päättelen tuon listan perusteella, että Kummola on yksin päättänyt asian. Muita hallituksen jäseniä ei edes informoitu asiasta. Luulisi nimittäin ainakin Bogomoloffin (HIFK) ja Koivun (TPS) asiasta kuullessaan älähtäneen tai ainakin vuotaneen tiedon eteenpäin. Muitten liigahallituksen jäsenten taustajoukkueita en tiedä, enkä jaksa kaivella.

Kysyn uudelleen: Oliko Kummolalla valtuudet päättää noin isosta asiasta yksin? (Ilmoitus Faselille Sveitsiin pitänee paikkansa, mutta sielläkin päätös siirtymisluvasta on vain Faselin tiedossa. Muille hallituksesta ei siitä ole ilmoitettu. Sieltäkin tieto olisi varmasti Suomeen vuotanut, jos siitä koko kansainvälisen liiton hallitukselle olisi kerrottu. Varsinaisia diktaattoreita molemmat, ilmeisesti.)


2. Liiton säännöissä (Toimintasäännöt - Suomen Jääkiekkoliitto) ei ole mainintaa miten tällaisessa asiassa toimitaan.

Liitosta pystyy kyllä eroamaan, mikä Jokereille tulee eteen viimeistään vuonna 2014, mutta oikeastaan jo vuoden 2013 lopussa. Lainaus ko. sivulta:

6 § LIITOSTA EROAMINEN...

"Jäsen voi erota liitosta ilmoittamalla siitä kirjallisesti liittohallitukselle, sen puheenjohtajalle tai ilmoittamalla eroamisesta liittokokouksessa. Eroaminen tulee voimaan sen kalenterivuoden lopussa, jonka aikana siitä on ilmoitettu."

Suoraan säännöissä ei sanota, että jäsenjoukkueen pitää olla suomalainen tai sen pitää pelata suomalaisessa jääkiekkosarjassa, mutta tekstissä niin annetaan faktisesti ymmärtää.


2 § LIITON TARKOITUS

"...on toimia jäsentensä valtakunnallisena liittona..."

Sekä

9 § LIITTOKOKOUS

"Kullakin jäsenvelvollisuutensa täyttäneellä jäsenellä on yksi (1) perusääni."

Tämän jälkeen samassa pykälässä luetellaan lisä-äänet, jotka joukkueet saavat sarjatasonsa perusteella. Kaikki sarjatasot ovat suomalaisia.

Joukkue ei voi osallistua toisen maan sarjaan ja kuulua samalla Suomen jääkiekkoliittoon. Sen on liitosta erottava.

Näillä perusteilla Jokereiden on jätettävä eroilmoitus viimeistään 31.12.2013. Jos eroilmoitus jätetään vasta vuoden 2014 puolella, niin Jokerit ei voi vielä syksyllä 2014:kaan osallistua KHL-liigaan. Toisaalta jos eroilmoitus jätetään tänä vuonna (2013), niin Jokerit ei voi osallistua kevään 2014 liiton tapahtumiin, koska se ei ole liiton jäsen.

(Ehkä jollain erikoisjärjestelyillä osallistumisoikeus tapahtumiin voisi olla mahdollista, mutta äänioikeutensa Jokerit joka tapauksessa menettää)

Onkohan tätä kukaan liitossa tai Jokereissa miettinyt. Miten tämä solmu avataan?

Näitten kohtien (1. ja 2.) perusteella voi olla vielä mahdollista, että vaaditaan liiton hallituksen kokous, joka käsittelee Kummolan tekemän päätöksen uudelleen. Lopputusta tuosta ei voi päätellä, mutta saattaa olla, että liiton hallitus päättää, että siirtyminen ei ole lainkaan mahdollista. Tai jotain sellaista, että vieraan maan sarjaa ei Suomen maaperällä pelata. Suomessa pelataan ja edistetään vain Suomen jääkiekkoliiton sääntöjen mukaan suomalaista jääkiekkoa. Näistä ei kukaan voi tietää.


3. Hallikaupoista (sekä KHL-diilistä) tiedottaminen

Kuinka moni oikeasti uskoo, että ostajat ostivat vain halliyhtiön ja sen liiketoiminnan? Toivottavasti ei kukaan.

Tottakai ostajat ovat vaatineet nimet sopimuksiin, joissa todetaan, että Jokerit-niminen jääkiekkojoukkue (kaikkine oikeuksineen) siirtyy ostajien hallintaan siirtymäajan jälkeen. Tällaisessa sopimuksessa täytyy olla myyjän nimi. Kutsutaan sitä sitten aiesopimukseksi tai esisopimukseksi. Näissä sopimuksissa on ehdot ja sopimussakot niiden rikkomisesta ja sopimuksen purkamisesta. Pelkällä kauppasumman palautuksella ei selviä (ja tämänkin ratkaisee välimiesoikeus). Ihan varmasti tämä on vaadittu. Kukaan sellainen, joka on kerännyt miljardiomaisuuden ei tee noin alkeellista virhettä.

Jokereiden tilanne ei ole kehuttava (ketjun suurin understatemant). Tulee mieleen juttu harakasta tervatulla katolla. Jos ei ole nokasta kiinni tervassa, niin sitten pyrstöstä. Jokereilla on pitävät sopimukset kahteen suuntaan. Kumpaakaan ei voi pitää, eikä kumpaakaan voi hylätä.

Muut liigaseurat vievät ensin ja sitten taitavat ostajat viedä tuhkatkin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En ihmettelisi yhtään, vaikka Kärpistä löytyisi useampaa mielipidettä asioihin. Tämä selittäisi periaatteen hyväksynnän antamisen Jokereille. Kärpät on kuitenkin itsekin uumoillut isompia ympyröitä ja varmasti tulevat tulevaisuudessakin miettimään näitä asioita. Veikkaan kuitenkin, että Kärpät on joukkueena muiden liigaseurojen kanssa samassa rintamassa, mitä sitten ikinä päättävätkin tehdä.

Edelleen kiinnostaisi tietää missä ja koska näitä positiivisia mielipiteitä on esitetty? Viittaat varmaan tähän palstatotuuteen, jossa jääkiekon suur-emeritus Juha Junno siunaa Jokerien Venäjälle lähdön. Missä tämä tapahtui?
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Vähän luulen, että tuon 5,2 miljoonan maksaminen tulee halvemmaksi kuin saada venäläiset perääntymään diilistä. Itse en usko, että tämän asian takana olisi Hjalliksen puolelta mitään rohkeutta tai suurta visiota vaan todennäköisesti (tämä siis ihan mutua) joko venäläiset tekivät niin suuren tarjouksen hallista ettei Hjallis voinut siitä kieltäytyä tai HIFK:n Garden on edennyt kulisseissa sen verran, että Hjallis päätti että nyt on hyvä aika myydä Areena pois, tai vähän molempia. Venäläiset halusivat sitten sisällyttää diiliin sen ehdon, että Jokereiden tulisi siirtyä KHL:ään.

Tosin kuin monet kateuskorttia kovasti heiluttavat uskovat niin liigalla ei ole mitään velvollisuutta päästää Jokereita helpolla tässä asiassa, varsinkaan jos tämä tapahtuu liigan omalla kustannuksella. Ihan liigan oman uskottavuuden takia toivoisin ettei Jokereita päästettäisi pois pelkällä rahalla ja nuhteilla, tai ainakin nyhdettäisiin niin paljon, että tuo tosissaan tuntuu. Jos kyseessä olisi joku pienempi seura niin se olisi saanut liigasta fudut jo julkistusta seuraavana päivänä.
 
Viimeksi muokattu:

Hogrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en usko, että tämän asian takana olisi Hjalliksen puolelta mitään rohkeutta tai suurta visiota vaan todennäköisesti (tämä siis ihan mutua) joko venäläiset tekivät niin suuren tarjouksen hallista ettei Hjallis voinut siitä kieltäytyä tai HIFK:n Garden on edennyt kulisseissa sen verran, että Hjallis päätti että nyt on hyvä aika myydä Areena pois, tai vähän molempia.

Jos Helsinki Garden saadaan ylös ja tuleva Espoon Honka-Areena pykättyä niin kilpailu kovenee todella merkittävästi. Venäjän naapuri rahatukku kourasssa (millä he ennenkaikkea haluavat ostaa sillanpääaseman länteen) alkaa näyttämään kummasti enkelin laskeutumiselta maan kamaralle.

Hjalliksen avautuminen osa 5
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hjalliksen avautuminen osa 5

Kyllä Harkimo itselleen sopan keitti. Toivon Jokereiden pelaavan ensikaudella SM-liigaa. Tuo huhuiltu 400k €/joukkue tuntuisi ihan hyvältä kompensaatiolta. Minkälaisella äänestyksellä SM-liigan yhtiökokouksessa tällaisesta asiasta voidaan päättää? Minkälaisen määräenemmistön vaati päätös Jokereiden sarjasta sulkemisesta?

Jos kompensaatioita vaaditaan, maksaako Jokerit vai ajaako se itsensä vuodeksi alas?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös