tommy36 kirjoitti:
Luultavasti ihan hyvin. Sponsseilakin olisi näkyvyyttä tiedossa muuallekin kuin liiga paikkakunnille.
Ketä valtakunnantason sponsoria kiinnostaa satsata kunnolla Mestis-joukkueeseen, kun näkyvyyttä saa samalla rahalla myös liigasta? Oletusarvona on kuitenkin se, että liigakiekko kiinnostaa ihmisiä myös liigakaupunkien ulkopuolella. Mestis kiinnostaa Mestis-joukkueiden kotikaupungeissa.
tommy36 kirjoitti:
Se palvelisi niiden joukkueiden etua, jotka jo nyt palkkojen karattua täysin järjettömälle tasolle, haluavat turvata tulevaisuutensa. Ei kukaan sponssi tykkää edustaa tippuvaa joukkuetta. Jotta joukkueilla olisi siis edes jonkinlainen turva tulevaisuuden suhteen ei siihen näillä satsauksilla sovi mahdollisuus putoamiseen. Ja itsekin varmaan ossat päätellä miten motivoitunut jokkue on kyseessä jos koko kauden on ryvettynyt liigassa ja karsintoja aletaan pelaamaan.
Liiketoimintaan kuuluu myös riski, että joutuu pois markkinoilta. Jos/kun tällaiset kauhukuviot ovat realistisia, kannattaa miettiä toimitaanko oikeilla periaatteilla.
Jos sarjapaikka olisi kyseessä, niin pelaajana/seuran toimihenkilönä tekisin kaikkeni, että joukkue säilyttää paikkansa. Fanina menisin ilman muuta katsomaan karsintoja. Onko viisi vuotta niin pitkä aika, etteivät ihmiset enää muista, millaiset liigakarsinnat olivat? Ja kyllä, pettymyksetkin kuuluvat urheiluun.
tommy36 kirjoitti:
Tässä nyt itsekin perustelit juuri sen minkä takia mestistä on turha pelata nousukarsinnan järkkäämiseksi 2-3 potentiaaliselle nousijalle. Jos niillä joukkueilla on resurssit liigan edellyttämällä tasolla, niin tervetuloa vaan liigaan. Avutuupa mestikseen tilaa uusille joukkueille.
Kuten jo aiemmin totesinkin. Jos itse olisin pyörittämässä nykytilassaan olevan liigan joukkuetta ja sinne asetettaisiin putoamisriski. Lähtisin minä joukkueen edustajana neuvottelemaan vakavasti muiden liigaseurojen kanssa oman liigan perustamisesta. Ja jättäisin nykyisen kiiton alaiset seurat pelailemaan nousemis/tippumis liigaansa. Ja niin tekisit sinäkin. Tai sitten puhut jätkä paskaa!
Kyllä tässä paskaa puhuu nyt joku muu.
Kuviostasi uupuu keskeinen pointtini, miksi karsinnat pitää järjestää. Karsinnat merkitsevät koko kauden kestävää kisaa nousijaehdokkaille ja piristysruisketta koko sarjalle. Samalla se merkitsisi liigaorganisaatioille ryhtiliikkeen paikkaa. Jos seurat eivät ole pelillisesti valmiita testaamaan kykyään säilyttää paikkansa liigassa, kuinka uskottavasti ne voivat perustella tavoitettaan pelata mestaruudesta?
Liigassa kaikki haluavat voittaa Jokerit ja Kärpät, koska ne ovat sarjan ennakkosuosikkeja. Mestiksessä kaikki haluavat voittaa Jukurit ja Spåran. Jos Mestiksessä kolmekin joukkuetta hamuaa liiganousua, on jokaisella kierroksella ainakin kaksi ottelua, joissa kihisee ekstralataus.
tommy36 kirjoitti:
(Salamat) On poikkeus ja ei kuulu liigaan.
Niinpä.
tommy36 kirjoitti:
Hyvin rakennettu tuote varmasti kiinnostaa kaikkia noita instansseja!
Edellä jo totesin, että isot sponsorit tuskin alkavat laittaa pelimerkkejään Mestikseen, kun liigassakin saa näkyvyyttä maanlaajuisesti. Isojen urheilusponsorien määrä on Suomessa rajallinen. Kakusta ei riitä leijonanosaa kaikille jakajille.
Nuoria ja kehittyviä pelaajiakaan tuskin kiinnostaa lähteä jonnekin Mestikseen tahkoamaan jonnekin hevonperseenkokkolaantaiminnenyttahansa, kun urakehityksen kannalta on parempi vaihtoehto pelata hajavaihtoja liigassa. Siellä joku sentään huomaa, että se A-junnu Virtanen yleensä pelaa vielä kiekkoa.
tommy36 kirjoitti:
Lue edelliset argumentit, ei jaksa uudelleen kirjoittaa!
Eli liigan hiekkalaatikolle ei mielestäsi ole punaisen Mestis-ämpärin kanssa asiaa.
tommy36 kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi. Mietipä nyt salamit liigassa???
Mietipä itse uudelleen. Salamat tuskin on potentiaalinen liigaseura, vaikka se Mestiksessä kolkuttelee tällä hetkellä kärkisijoja. Ei yksi hyvä syksy vielä muuta asioita.
tommy36 kirjoitti:
Ei huoleta. Uskon kaiken menvän hyvin kun vaan mestiksestäkin rakennetaan kunnollinen tuote.
Mestiksen hyvä maine ja kiinnostavuus kulkee käsi kädessä kilpailullisten tavoitteiden kanssa.
tommy36 kirjoitti:
Ei tartte palkokasvia nokkaan kiskoa. Edelleen tervetuloa suljettuun liigaan jos tuntuu siltä että rahket kestää! Ja jos todella katsot olevasi älynlahjoiltasi korkeammassa kategoriassa kuin minä. Niin pahoittelen että olen puuttelisen tai liki olemattoman älynlahjojeni tuotteilla sinun älykkyyttäsi loukannut.
Ei kommentissani älykkyyden kyseenalaistamisesta ollut kyse. Ihmettelen vain, miten pystyt moisia tulkintoja esimerkiksi minun viesteistäni vetämään. Ilmeisesti vika on sitten täällä päässä, kun viestieni sanoma tulkitaan miten sattuu.
Suljettuun liigaan ei ole halua. Enkä itse asiassa halua Jukureita nähdä liigassa muutenkaan. Sen sijaan haluaisin nähdä muutaman nykyisen liigaseuran Mestiksessä.
Pekonille sen verran, että kirjoituksesi heijastaa hyvin asian toisen puolen, eli miksi liiga on alun perin suljettu.
Suomessa ei liiku niin isoja rahoja, että tänne voitaisiin perustaa taloudellisesti kannattava suljettu ammattilaissarja, jossa hyvää riittäisi kaikille. Kilpailussa käy aina niin, että joku kasvaa toista suuremmaksi ja joku putoaa pelistä pois.
ps. Kaikille niille, jotka jankkaavat, että SM-liigakiekko on liiketoimintaa: Liigakierroksen tuloksia ei lueta talousuutisissa.