Noista Lidl:n tuotteista vähän asiaa.
Silloin kun Lidl tuli suomeen, eli muistaakseni 2001 Keravalle.
Niin silloin Lidl lähti aika suurella salamyhkäisyydellä liikenteeseen, eli Milbonan maidot, lihat, makkarat, leivät ym. tuoretuotteet, jotka tehtiin suomessa tuli merkkaamattomilla autoilla kauppaan, ettei kenellekään selviä kuka tuottaa tavarat. Ainakin silloin oli tapana merkitä kaupan oman brandin tuotteisiin vain valmistuttaja (Lidl, Inex partners, Kesko jne.) ja valmistusmaa.
Käsittääkseni Lidl:n strategia joka puolella on markkinoida etupäässä omia tuotetmerkkejään. Mutta suomessa lupaavan alun jälkeen Lidl joutui jonkinlaisiin vaikeuksiin, koska suomessa ollaan brandiuskollisempaa kuin muualla euroopassa. Eli ostetaan laadusta riippumatta HK:n, Valion, Ingmanin, Vaasan, Koffin jne. tuotemerkkejä samoin kuin kansainvälisesti tunnettuja Pepsiä, Fairyä, Marsia jne. vaikka "halpistuote" olisi samaa tavaraa.
Niin, koska ne ongelmat oli jossain määrin vakavia, eli Milbona ei liikkunut, niin Lidl joutui ottamaan Valion maitoja ja HK:n sinistä jne. myyntiin, jotta ihmiset kävisivät Lidl:ssä kaupassa.
Suomalaisessa kielenkäytössähän on jossain määrin käynyt niin, että kaupassa voidaan käydä noiden kahden korporaation kaupoissa, mutta Lidlissä käyminen on Lidlissä käymistä, ei kaupassa.
Nyt kun Lidl purjehtii jossain määrin myötätuulessa, on seuraava tapahtuma sitten se, että tänne rantautuu Tescot ja muut massiiviset ketjut. SPAR meni aikoinaan jostain syystä vituiksi, entisen T-kaupan raunioille perustettu monikansallinen ketju kitui lähtötelineissä muutaman vuoden ja siirtyi lopulta HOK-Elannon omistukseen ainakin PK-seudulla. Eli Elannot koki tien Elanto-Marketta-SPAR-Alepa.
Uskoisin, että Lidl:n menestys tarkoittaa siis sitä, että meidän ruokakauppamafia murtuu pikkuhiljaa. Tuossa Kallista, elämä on-ketjussa on paljon asiaa siitä mitä helvetin poliittista puuhastelua suomessa ruokakauppa on ollut.