Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

• 157 952
  • 719
Mistä luulet että ne bonukset (alennukset) revitään? Entä millä rahoitetaan nuo bonuskortti-järjestelmät?
..
Jepjep. Mutta pointtihan olikin, että ymmärtääkseni Xtra ja Rainbow ei juurikaan, jos ollenkaan, ole kalliimpia kuin Lidlin tuotteet. Ja niistä vielä muutama prosentti alennusta, jonka saa samalla myös polttoaineesta - tehden siitä edullisimman myös.

Tai siis lähinnä se olikin kysymys, että onko jollakulla parempaa tietoa tuosta hintaerosta. Xtran tuotteet ainakin vaikuttavat hyvinkin edullisilta.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin kun myyvät nykyään muidenkin panimoiden tuotteita. Eli pakko hyväksyä. Ennen tätä laittoivat hanttiin mistä johtuen muutkaan kaupat eivät sitten vastaanottaneet Lidlin palautuspulloja. Eli tämä menee kyllä ihan sakemannien piikkiin.

Menee ja menee. Lidl on syystäkin pannut hanttiin tässä pullonpalautusasiassa.

Pullonpalautusjärjestelmä on suurpanimoiden ja kaupan ikioma pikku kartelli.

Suosikkijoukkue
Ilves
ernestipotsi, avaatko hiukan viestiäsi. Kartelli, ehkä mutta ainakin saakelin hyvin toimiva systeemi tuo meikäläinen pullojen /tölkkien kierrätyssysteemi.
Meillähän muovipulloista palautuu noin 94%, tölkeistä noin 96% ja lasipulloista liki 100 %. Tiedot täältä.

Lidl astui valitettavasti omaan miinaansa tuossa alkuun. Mutta hekin ovat jo kohtuu ajan maksaneet pantin kaikista palautusjärjestelmään kuuluvista pulloista/tölkeistä.

Toki rasittavaa, kun Lidlin omat pullot on palautettava Lidliin kun haluaa pantin takaisin.

Mitä työn puolesta ja muuten olen tätä palloa kiertänyt, niin uskomaton määrä saastetta kieppuu pitkin roskiksia, teiden varsia, niityillä, metsissä jne kun ei ole toimivaa pullojen/ tölkkien palautusjärjestelmää.

Mitä itse Lidliin muuten tulee, niin hyvä,toimiva ja aika kokonaisedullinen kauppa.

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Täsmälleen samaa mieltä Sherwoodin Hartsan kanssa. Suomen pullojen palautussysteemi on paras mihin olen törmännyt. Ei tarvitse palauttaa esim. S-kaupan pulloja S-kauppoihin vaan kaikki pullot käy kaikkialle. Ja pantti on pulloissa tarpeeksi suuri, että suurimmatkin tuhlaajat haluavat ne palauttaa kauppaan ilman että jäävät joka nurkkaan pyöriin. Helvetin hyvä systeemi kaikin puolin.

Itse aiheesta sen verran, että en juuri Lidliä käytä. Tietyt tuotteet ovat hyviä ja vieläpä edullisia, mutta liian iso osa tuotteista (joita olen maistanut) eivät ole olleet mieleeni. K-ketjun kaupoista tulee kyllä ostettua Pirkan tuotteita, mutta ES:t jää hyllylle. Samasta syystä kuin Lidlin tuotteet. Mutta makuasioitahan nämä. Lidlin tulo Suomeen oli kuitenkin hyvä juttu hintapaineen takia. Ei pääse Ässä ja Kesko tekemään ihan mitä lystää.

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki rasittavaa, kun Lidlin omat pullot on palautettava Lidliin kun haluaa pantin takaisin.

Tässä on kaksi puolta. Joskus tuli ostettua Lidlistä vain halpaa vettä, siis hapollista, ja näistä kertyneet pullot piti sitten palauttaa juuri Lidliin. Pikkuhiljaa alkoi mukaan tarttua muutakin kuin vettä ja nykyään ostan Lidlistä melkein kaiken tarvittavan. Tietty ostoskoria pitää täydentää Prismassa/Citymarketissa Lidlin suhteellisen suppean valikoiman takia.

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Onko tästäkin jo kohta 10 vuotta. Ketjunavauksesta siis. Melkoisesti aika lentää ja ajat muuttuvat. Tosin Lidlissä en käy oikein vieläkään, ehkä kerran kuukaudessa maksimissaan. Lähinnä nyt Sodankylän Lidlissä on tullut käytyä pohjoisen matkoilla. Valikoima on ruokapuolella edelleen joka suhteessa hyvin kapea. Joko tykkäät vaihtoehdosta tai sitten et. Yleensä valinnanvaraa ei kauheasti ole. Vaatteita, kenkiä yms. tavaraa on edelleen aina se hyvin rajoitettu erä. Yleensä joka kokoa 1-2 kappaletta. Ja kassalla on varmasti aina jonot. Ihan sama montako asiakasta liikkeessä on...

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ernestipotsi, avaatko hiukan viestiäsi. Kartelli, ehkä mutta ainakin saakelin hyvin toimiva systeemi tuo meikäläinen pullojen /tölkkien kierrätyssysteemi.

Miten sen nyt ottaa. Toko ekojeesus-näkökulmasta pullonpalautus on hyvä asia, mutta asioita pitäisi yrittää ajatella myös hieman monipuolisemmin.

Pullonpalautuksesta lähes monopolimaisesti vastaa PalPa, joka on puoliksi kaupan ja puoliksi suurpanimoiden omistuksessa. Toisin sanoen pienpanimot, maahantuojat ym sekä yksityiset ja Suomen markkinoille pyrkivät kaupat ovat näiden talutusnuorassa. Toki ulkopuolinen pääsee Palpan järjestelmään, se vain sattuu olemaan kallista (=maksat "pakollista" maksua suoraan kilpailijoille). Ja jos Palpan järjestelmään ei liity, on kaksi vaihtoehtoa. Pistää pystyyn oma pullonkierrätys, tai olla kierrättämättä pulloja ollenkaan. Jälkimmäisen tapauksessa tulisi sitten erittäin painavia veroseuraamuksia mm. ympäristöministeriöltä ja saisi mulkun roskaajan maineen.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pullonpalautuksesta lähes monopolimaisesti vastaa PalPa, joka on puoliksi kaupan ja puoliksi suurpanimoiden omistuksessa. Toisin sanoen pienpanimot, maahantuojat ym sekä yksityiset ja Suomen markkinoille pyrkivät kaupat ovat näiden talutusnuorassa. Toki ulkopuolinen pääsee Palpan järjestelmään, se vain sattuu olemaan kallista (=maksat "pakollista" maksua suoraan kilpailijoille). Ja jos Palpan järjestelmään ei liity, on kaksi vaihtoehtoa. Pistää pystyyn oma pullonkierrätys, tai olla kierrättämättä pulloja ollenkaan. Jälkimmäisen tapauksessa tulisi sitten erittäin painavia veroseuraamuksia mm. ympäristöministeriöltä ja saisi mulkun roskaajan maineen.

Jep, PalPalle on annettu valta painaa rahaa. Keväällä tuli voimaan uusi PalPa-asetus, jonka mukaan jokainen Suomessa myytävä pullotuote on rekisteröitävä erikseen PalPalle. Jollekin pienelle viinitukkurille se on ihan helvetinmoinen kulu, kun jokainen viini pitää rekisteröidä järjestelmään ja jokaisesta myydystä pullosta pitää vielä maksaa maksu. Rekisteröintimaksu on ymmärtääkseni joka tuotteelle sama, myytiin sitä kuusi pulloa tai 600000 pulloa vuodessa.

Jotenkin tuntuu kummalliselta että palautuspullojen kierrätys on annettu monopoliksi panimoille ja kaupalle. Homma olisi ihan ok jos pulju olisi vaikkapa valtion omistama.

Tuolta hinnastoa: http://palpa.fi/files/palpa2011/pantinmaksajat/Hinnasto_KLP_2013_01_01.pdf

Suosikkijoukkue
Arsenal
Niin kun myyvät nykyään muidenkin panimoiden tuotteita. Eli pakko hyväksyä. Ennen tätä laittoivat hanttiin mistä johtuen muutkaan kaupat eivät sitten vastaanottaneet Lidlin palautuspulloja. Eli tämä menee kyllä ihan sakemannien piikkiin.

Korjataanpa nyt muutaman kirjoittajan "faktoja" oikeilla faktoilla.

Lidl tuli Suomeen 2002. Päästäkseen mukaan Palpan kartelliin Lidl joutui alusta asti ottamaan vastaan muidenkin kauppojen pantillisia pulloja. Tämä on siis tapahtunut alusta asti ja se on faktaa. Panttia noista pulloista ei maksettu ihan alusta asti, mutta jo vuonna 2003 näin tapahtui (avautui itsellekin vasta 2006), tämäkin on faktaa. Tämä oli suurten kauppaketjujen politiikkaa, haluttiin vaikeuttaa Lidlin tulemista maahan kun pakotettiin ottamaan kaikki pullot vastaan vaikka niitä ei itse myisikään. Suomalaisten panimoiden tuotteita on ollut valikoimassa vuodesta 2004, joten siinä vaiheessa ne on ollut senkin takia pakko ottaa vastaan. Luonnollisesti Lidl ei ole mainostanut ihmeemmin sitä, että kaikki pullot kelpaavat heille, koska toivovat että ne pullot ostettaisiin Lidlistä eikä S-marketista ja palautettaisiin S-marketiin eikä Lidliin.

Alkon pulloista Lidl ei ole maksanut panttia kuin vasta vähän aikaa, enkä ole ihan varma maksaako vieläkään jokaisessa Lidlissä. Saman aikaa käsittääkseni myös uudemmat automaatit isoissa K- ja S-marketeissa (CM:t ja Prismat?) ovat ottaneet vastaan Lidlin ikiomia pulloja ja tölkkejä. Tätä en ole omakohtaisesti testannut, mutta näin pitäisi olla. Muuttui muistaakseni tämän vuoden alussa.

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lidlin tölkithän on voinut palauttaa kaikkialle jo pidemmän aikaa (en muista oliko näin heti alustakin lähtien), niissä ei luekaan mitään sellaista että pitäisi juuri Lidliin palauttaa, on vain standardi palatustölkkimerkinnät.

Suosikkijoukkue
Arsenal
Lidlin tölkithän on voinut palauttaa kaikkialle jo pidemmän aikaa (en muista oliko näin heti alustakin lähtien), niissä ei luekaan mitään sellaista että pitäisi juuri Lidliin palauttaa, on vain standardi palatustölkkimerkinnät.

Lidlistä ostettu Karjala-tölkki tms. on kelvannut aina muihinkin kauppoihin, mutta ymmärtääkseni Lidlin oma Karlens-siideritölkki/Nobelaner-tölkki/Saskia-pullo ei ole kelvannut kuin tämän vuoden. Voi olla, että olen väärässä tai voi olla, että asiassa on ollut paikkakuntakohtaisia eroja, mutta joku muutos tuli vuodenvaihteessa, joka käsittääkseni vähän niin kuin velvoitti isoja marketteja/Alkoja tähän.

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lidlistä ostettu Karjala-tölkki tms. on kelvannut aina muihinkin kauppoihin, mutta ymmärtääkseni Lidlin oma Karlens-siideritölkki/Nobelaner-tölkki/Saskia-pullo ei ole kelvannut kuin tämän vuoden. Voi olla, että olen väärässä tai voi olla, että asiassa on ollut paikkakuntakohtaisia eroja, mutta joku muutos tuli vuodenvaihteessa, joka käsittääkseni vähän niin kuin velvoitti isoja marketteja/Alkoja tähän.

Voi olla että olen minäkin väärässä mutta muistelisin kyllä että Nobelanereita sun muita Lidlin omia tölkkejäkin olisi voinut pidempäänkin muualle palautella. No ehkä joku kolmas muistaa varmasti miten asianlaita on ollut.

Suosikkijoukkue
Ilves
Ekojeesustelua tai ei, mutta kun kuljen tuolla entisissä itäblokin maissa työreissuilla, niin ei se mieltä ylennä kun kaiki pientareet sun muut on täynnä muovipulloja.

Siellä kun kansa ostaa vettä pulloissa kaupasta ihan eri tahtiin kuin Pohjoismaissa, johtuu paikoitellen paskasta infrasta. Jos olisi keräys/palautusjärjestelmä niin nekin rojut saisi pois kieppumasta muualta.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Jepjep. Mutta pointtihan olikin, että ymmärtääkseni Xtra ja Rainbow ei juurikaan, jos ollenkaan, ole kalliimpia kuin Lidlin tuotteet. Ja niistä vielä muutama prosentti alennusta, jonka saa samalla myös polttoaineesta - tehden siitä edullisimman myös.

Tai siis lähinnä se olikin kysymys, että onko jollakulla parempaa tietoa tuosta hintaerosta. Xtran tuotteet ainakin vaikuttavat hyvinkin edullisilta.

Kaikista tärkein eli maitorahka on Lidlissä halvempaa. 79 senttiä taisi olla 500 gramman purnukka ja koostumus on sama kuin Rainbowin maitorahkassa. Rainbow maitorahka taisi olla 49 senttiä 250 grammaa, kun viimeksi sitä ostin.

Lisäksi vähän aikaa sitten Lidl otti valikoimiinsa Dolen ananaspalat ja niiden hinta on 89 senttiä purkki, eikä ole mitään sokerilitkua. Nyt raaskii opiskelijakin välillä laittaa ananasta rahkansa sekaan.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsekin suosin Lidliä. Ilokseni olen huomannut, että hyllyissä täysin samaa tavaraa kuin saksalaisissa Lidleissä, joissa tuli aina käytyä. Kun huomasi jotkut jogurtit tms. niin tulipa mukavia flashbackejä. On tosin aika paljon hintaeroa Suomi vs. Saksa samoissa tuotteissa. Esim. suklaarusinat (sellainen violetti pussi) näytti olevan 1.49€ kun sama tavara saman kokoisessa pussissa oli Saksassa 1.09€.

Muutenkin saisi tulla enemmän kilpailua ruokakauppaan. Netot, Rewet, Aldit jne. tännekin.

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Voi olla että olen minäkin väärässä mutta muistelisin kyllä että Nobelanereita sun muita Lidlin omia tölkkejäkin olisi voinut pidempäänkin muualle palautella. No ehkä joku kolmas muistaa varmasti miten asianlaita on ollut.
Ainakin minä olen palautellut vuosikaudet (varmaan aina) kaikki Lidlin tölkit ongelmitta myös S- ja K-ryhmän kauppoihin. Eli väittäisin, että sinä muistat tämän asian nyt oikein.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Lidlin tölkkejä on voinut palauttaa kaikkiin kauppoihin Lidlin alusta asti. Pulloja ei.
Alkon pulloja tämän vuoden alusta.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä pullonpalautusjärjestelmä kusee kotimaisilla kauppaketjuilla. Mulla on tässä kävelymatkan etäisyydellä Alepa, K-market, Valintatalo ja Lidl. Kun himasta löytyy Lidlin pullo, joka pitää palauttaa, mihinköhän liikkeeseen sen palautan? Ja mistä sitten tulee samalla haettua perheen ruoat? Lidl.

Lidlin omista merkeistä sen verran, että kannattaa tsekata ne leikkeleet. Lihapitoisuus 94%. Siihen ei herra Snellman pysty. Ei pysty muuten Atria, HK-Skan, ja mitä näitä suolavettä lihana myyviä lafkoja onkaan.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Lidleissä on muuten myös erinomainen tuoreiden leipien osasto josta saa myös bretzeleitä noita saksalaisissa kapakoissa myytäviä mainioita suolarinkeleitä. Nam!

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lidlin omista merkeistä sen verran, että kannattaa tsekata ne leikkeleet. Lihapitoisuus 94%. Siihen ei herra Snellman pysty. Ei pysty muuten Atria, HK-Skan, ja mitä näitä suolavettä lihana myyviä lafkoja onkaan.
Kivikylän Kotipalvaamo Oy - Savumaukas
Eikös joka puljulla näitä 90+% leikkeleitä ole? On toki paskempiakin.

Lidlissä tulee joskus käytyä lähinnä Lidlin pullot palauttamassa ja samalla tulee ostettua vissyä sekä joku turha vimpain. Aina joku veivattava taskulamppu tai rengaspainemittari. Nuo tyhjät pullot kolisevat takahutlaarissa aina viikkokaupalla.

Ihan ok tavaraa Lidlissä on.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lidlissä on hyviä ruokia, mutta valitettavasti aina vaihtavat valikoimia ja poistavat ne ruoat, joihin olen tykästynyt. Sama juttu tosin aina ja kaikkialla, mm. Alkossa (jossa ei ole enää yhtään juomaa, jota ostaisin, kun Alkoista on poistettu 5-6 luottojuomaa).

Lidlissä myydyt currywurst-valmisateriat (rasiassa currywurstia kastikkeessa ja currymaustetta, annoksen saattoi lämmittää) sekä kesäaikaan myydyt sianpotkat maistuivat mainiosti, kumpaakaan ei vain nyt ole saatavana. Lidlissä tulee tosin harvemmin käytyä, sillä ilman autoa on hankala käydä lähimmässä Lidlissä, johon ei toki mene edes bussiyhteyttä. Turun keskustan liepeillä on sentään yksi Lidl, jos haluaa sieltä asti raahata ruokatavaroita bussilla kotiin.

Sianpotka on kyllä erinomaista, suosittelen. 500 gramman setti maksoi alle neljä euroa. Sen kyytipojaksi kun laittaa pannulla sauerkrautia eli hapankaalia ja keittää vaikka perunoita, niin makuelämys on erinomainen. Knödeleitäkin voi tietysti ostaa. Saksalais- ja itäeurooppalaistyyliset ruoat ovat muutenkin hyviä, hapankaali sopii lähes mihin tahansa. Puolalainen bigos-metsästäjänpata maittaa myös.

Pitäisikin käydä taas Lidlissä pitkästä aikaa, nyt alkoi tehdä mieli germaanisperäisiä herkkuja.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Alkossa (jossa ei ole enää yhtään juomaa, jota ostaisin, kun Alkoista on poistettu 5-6 luottojuomaa).

Mulla on vielä ainakin yksi korkkaamaton Sorbus-pullo jemmassa. Milloin siemaillaan?

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mulla on vielä ainakin yksi korkkaamaton Sorbus-pullo jemmassa. Milloin siemaillaan?

Hyvin muistettu tämä Sorbus-pulloasia.

Täytyy säästää oma soppapullo johonkin ylevään juhlahetkeen. Se korkkaus kun on sitten tosiaan se viimeinen Sorbuksen korkkaus ja sen jälkeen tämäkin klassikkojuoma on iäksi historiaa. Paljon mainettaan parempi juoma, ainoa viini jota olen viitsinyt juoda useampia pullollisia.

Jemmassa on lisäksi vielä viimeinen pottu Herbaa, sekin odottaa sopivaa tilaisuutta. Herbaa, Sorbaa ja sitten turpaan, siinä perisuomalainen puistokemistien ja laitapuolen hyökkääjien motto.

Katkera olen edelleen Sorbuksen ja Herban tuhoamisesta, saatanan trendi-Alko lopetti jälleenmyynnin ja keskittyy muutenkin ties mihin viininlitkuihin. Saa nähdä, koska kaatavat vielä Gambinankin.

Alkojen monopolin saisi murtaa, Sorbus ja Herba takaisin markkinoille ja lähikauppojen hyllylle! Vaikka Lidliin.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Täytyy säästää oma soppapullo johonkin ylevään juhlahetkeen.

Minä olen puolestaan jäänyt odottamaan sitä päivää, että näkisin lehdessä lööpin "Perintömiljoonilla rikastuneen spurgun viimeinen toive" ja pääsisin rikastumaan. Jotenkin veikkaan, että kovin kamalasti soppaa ei ihmisten viinakaapeista löydy. Se oli varmaankin sellainen juoma, mitä ostettiin ns. käyttöön. Mulle noita kertyi joulupukkipalkkioina enemmän kuin ehti juoda.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lidlissä ei ollut enää Velkopopovich Kozelia. Nykyään harvoin kun juon oluen, niin sen täytyy olla tuota kyseistä nektaria. Tummana.

Mieluummin käyn sitten tulevaisuudessa Citymarketissa tai Prismassa jos oluthammasta alkaa kolottamaan kauppareissulla. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy