Lidlin asiakkaaksi olen siirtynyt minäkin ja ihan vain hintojen takia. Varsinainen lähikauppani on K-Supermarket, mutta siellä pidetään aivan tosissaan sanottuna hinnat niin korkealla, että aivan vituttaa. ABC-asemillakin on halvemmat hinnat kuin K-kaupoissa.
700 gramman karjalanpaisti maksoi Hiirosen Lidlissä 3,99. K-kaupassa tuollainen maksaa vähintään seitsemän euroa. Laktoositon maitojuoma, eli tavara, jota Valio markkinoi Eila-nimikkeellä, maksaa Lidlissä 1,39 litralta, kun se maksaa K-Supermarketissa 2,29. Se on tismalleen samalta maistuvaa tavaraa. Ja meikäläinen kittaa päivässä vähintään 1,5 litraa maitoa. Kuukaudessa säästyy pelkästään maidossa viitisenkymmentä euroa minun kulutuksellani.
Ennen muinoin Lidlissä oli käsittämättömän lyhyet kassahihnat ja asiointi jotenkin omituista, kauppatavarat olivat hajallaan, ja ketjulla oli päivänvaloa sietämättömiä sisäänheittotarjouksia. Nyt on tilanne sikälikin muuttunut, kun kassahihnat ovat suomalaiseen tottumukseen oikean mittaisia ja ostokset voi pakata rauhassa.
Tutkittuani K- ja S-kauppojen hirmuisia katteita siinä missä tuottajille jää melkein luu käteen, ei minulla ole enää mitään intressiä lohkaista omasta rajallisesta taloudestani osuutta kotimaiseen kusetukseen. Toivonkin, että bonuksilla asiakkaita silmään sahaavien K- ja S-ketjujen kupla puhkeaisi. Kotimaisia tuotteita saa Lidlistäkin.