Miksi oopperaa tai muuta tuollaista pitää valtion tukea? Jos siis semmoinen ei pysy itse pystyssä niin onko sillä jotain itseisarvoa Suomelle? Muutakuin se että "pienituloisenkin" pitää päästä harrastamaan korkeakulttuuria. Onko korkeakulttuurin harrastaminen jotenkin tärkeämpää kuin muun kulttuurin harrastaminen?
Hautajaisten kulut eivät kuulu yhteiskunnalle, tuonkin voi sitten markkinat hoitaa. Tätä varten on henkivakuutukset ja muut, kulujen kattamista varten. Ja onko mitään syytä miksi kaikkien pitäisi saada unelmahäät jossain kirkossa? Jos ei ole varaa niin sitten kannattaa juhlia pienemmin.
Toki voi sitten ruveta tarjoamaan hääpalveluja tiettyyn hintaan jäsenille ja korkeammalla muille.
Ja Oopperan nykyisillä lipunhinnoilla joku voisi sanoa jotain siitäkin, kuinka paljon pienituloiset pääsevät tätä taidemuotoa kuluttamaan sekä siitä, kuinka tehokas tapa tukea kulttuuria tämä on.
Kirkon osalta hautauspalvelut voisi siirtää kuntien vastuulle, kuten monet muutkin nyt valtion rahoittamat palvelut, kunta voi sitten ostaa palvelun seurakunnalta tai joltain muulta palveluntarjoajalta. Nykyisenmallinen ”blanket order” ei kannusta tehokkuuteen.
Häiden osalta toki nämä ovat nytkin evlut-kirkon jäsentenvälisiä, mutta pidän erikoisena, että valtio kerää kirkollisveron, kun kirkkoja tulisi nyky-yhteiskunnassa kohdella kuin mitä tahansa muuta aatteellista tai harrastusjärjestöä, jossa yhdistys itse kerää jäsenmaksunsa jäsenistöltään.
Paikallisliikenteen osalta sama homma, alueet tai kunnat päättäköön itse miten haluavat homman hoitaa ja minkä verran tukea julkista liikennettä, se ei taas ole valtion asia rahoittaa tätä.
Edit.
Ja vaikka kuinka ollaan jääkiekkopalstalla, niin huippu-urheilun tukemista valtion rahoista on melkoisen vaikea perustella kovin kestävästi.
Viimeksi muokattu: