Koska laissa on säädetty niin. Kokonaisen puhelinnumeron saa vain poliisi rikoksen tutkintaa varten.
Ok tämä selvä. Uutta tietoa minulle. Mielestäni toki liittymän haltijalla tulisi olla oikeus tarkistaa että mihin puhelimella on soiteltu.
Koska laissa on säädetty niin. Kokonaisen puhelinnumeron saa vain poliisi rikoksen tutkintaa varten.
Nykyäänkin yhteiskunnassa on ihan vastaavia hirveitä yksityisyyden suojan rikkomisia. Kaupoissa on esim valvontakameroita ettei ihmiset saisivat vapaasti varastaa kauppojen omistaisuutta. Kuka niiden nauhojen käyttöä valvoo?
Poliisi ihan samalla tavalla kuin nytkin. Ei lainmuutos tarkoita että poliisin valvontatarve kasvaisi yhtään. Päinvastoin se pienenee, sillä nykyään heidän ei tarvitse enää valvoa että tapahtuuko tietoverkon valvontaa koska se ei ole laitonta.
Työsähköpostien ja mm. ns. kotihakemistojen yksityisyyden suoja aiheuttaa myös isoja vaikeuksia työnantajalle jatkuvasti. Joku voi nyt ohjeista ja kielloista huolimatta tehdä vuosikaudet töitä tysähköpostillaan ja kerätä massiviiset määrät työdataa kotihakemistoonsa. Työsuhteen päättymisen tai vaikka kuoleman sattuessa joudutaan mielenkiintoisiin tilanteisiin. Käytännössähän tuollaisessa tapauksessa liiketoiminnan kannalta tärkeä data kaivetaan hissun kissun vaikka varmistuksista. Jos siinä vaiheessa vierekkäisissä hakemistoista paljastuu massiivinen varasto homojynkkymateriaalia ja sähköposti on täynnä vaimon perskuvia, niin se on voi voi.
Tässä uudessa laissa oikeus olisi yrityksellä itsellään ja se voisi ilman mitään lupamenettelyjä valvoa mitä se haluaa (vaikka luottamusmiehen sähköpostiliikennettä, joka olisi varmaan Nokialla huomattavasti arvokkaampaa kuin tieto tykkääkö se Pekka enemmän tissi- vai peppukuvista). Poliisi joutuu sentään anomaan luvan tuomioistuimelta eli mukana on jonkinlaista kontrollia ja valvontaa.
Eihän tuo sääntö koske muuta kuin juuri sitä nynnynyy@nokia.fi osoitetta eikä esim työntekijän omaa hotmail-tunnusta. (Korjatkaa jos olen taas väärässä).
Jos kerta siellä sähköpostissa ei ole mitään laitonta tai epäilyttävää niin on ihme ettei joku sitä missään tapauksessa halua pomon tietoon.
Huutonaurua näille "ei rehellisillä ihmisillä ole mitään piiloteltavaa" -perusteluille.
Minä nauran taas näille salaliittoteorioille.
Sähköposti on kirjesalaisuuden piiriin kuuluva viestinnän muoto. Miltä sinusta tuntuisi jos posteljooni avaisi ja lukisi sinulle osoitettuja kirjeitä. Ja asiayhteys on se, että posti kuljettaa sinun kirjeesi ja voi pian vaatia, että postin on tiedettävä lähetysten/kirjeiden sisältö, jotta mitään lainvaistaista toimintaa ei harjoiteta postin välityksellä/avustamana.
Olen myös ihmetellyt, että miten helvetin vaikeaksi tämä homma voidaan tehdä. Jos saat työnantajaltasi sähköpostiosoitteen käyttöösi työjuttuja varten niin miksi työnantaja ei saisi tuota antamaansa sähköpostia valvoa? Ja nyt kun on vielä kyse siitä, että ei tarkkailla sisältöä vaan pelkkiä tunnistetietoja. Lähetteleekö ihmiset työsähköpostistaan jotain laitonta kun ei kerta saa siihen edes palveluntarjoaja kajota? Ihan sama kuin työpuhelimella. Jos työnantaja haluaa ottaa puheluerittelyn niin hän saa sen tehdä. Miksi Nokia ei saisi tietää mitä työntekijät tekevät firman sähköpostilla?
...
... Ja mikä estää nykypäivänä firmoja pistämästä lapun työntekijälle allekirjoitettavaksi missä lukee "suostun edelle oleviin ehtoihin". Jos et suostu, niin et saa sähköpostiosoitetta. Jos et suostu työnantajan ehtoihin niin ei sinua oteta töihin.
Eihän tuo sääntö koske muuta kuin juuri sitä nynnynyy@nokia.fi osoitetta eikä esim työntekijän omaa hotmail-tunnusta. (Korjatkaa jos olen taas väärässä).
Tämä pistääkin miettimään, että mikä on sitten se varsinainen tarve tälle laille? Luulisin, että Nokian johdossa on haluja kehittää joku isoveljen pelkoon perustuva systeemi vähentämään kaiken näköistä ikävää kommunikointia isoveljen selän takana.
urkintalain vastaiset mainokset
http://urkintalaki.fi/media.html
kiteyttävät aika hyvin koko sopan...
Kuitenkaan ehdotetussa lainsäädännössä ei edes puututa tälle alueelle perusoikeuksia kaventaen. Henkilökohtaisen viestin sisältö nauttii aina suojaa, vaikka se työnantajan järjestelmästä pongattaisiinkin, mikä myös uteliaiden nörttien järjestelmän ylläpitäjän tms. olisi aina muistettava, vaikka se työnantajan vastuulla onkin tämä nörttien ohjeistaminen työpaikalla tietoturvasta ja lainsäädännön noudattamisen tärkeydestä.
Itse tuosta HS artikkelista olin lukevinani näkökantoja / viitteitä näkökantoihin ainakin seuraavilta henkilöiltä, joita itse en osaa arvostelukyvyttömiksi nörteiksi, sen paremmin kuin haaveileviksi toimittajiksikaan lukea:Lehdistön tulisi ottaa muitakin näkökantoja huomioon kuin kaikkein arvostelukyvyttömimpien nörttien ja toimittajien haaveiluja.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta pyysi lausunnot lakiesityksestä kahdeksalta oikeustieteen professorilta. Professorit tyrmäsivät lain perustuslain vastaisena ja arvostelivat ankarasti sen sisältöä.
Professorien kuuleminen oli lähinnä muodollisuus, koska heidän painavinta kritiikkiään ei otettu huomioon. Marraskuussa 2008 perustuslakivaliokunta teki yksimielisen päätöksen, että lakiesitys ei ole perustuslain vastainen.
Se on Espoossa ja se on siellä Valtion pk-seutua suosivan politiikan seurauksena.
Itse tuosta HS artikkelista olin lukevinani näkökantoja / viitteitä näkökantoihin ainakin seuraavilta henkilöiltä, joita itse en osaa arvostelukyvyttömiksi nörteiksi, sen paremmin kuin haaveileviksi toimittajiksikaan lukea:
- valtiosääntöoikeuden professori Veli-Pekka Viljanen
- apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen
Nämä siis valmisteluvaiheessa ja sittemmin vielä:
HS artikkelissa on tältä osin lainattu Helsingin Yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojasta ja Joensuun yliopiston julkisoikeuden professori Teuvo Pohjolaista.
Artikkelissa edelleen vedetään johtopäätös:
Mistä siis tuon perusteella väitteesi/näkemyksesi siitä, että huomioon on otettu pelkästään kaikkein arvostelukyvyttömimpien nörttien ja toimittajien haaveiluja?
Oman "puoliperustellun" arvaukseni mukaan Nokia useimmissa asioissa toimii "sisäsiistimmin" kuin perinteisemmät teollisuusyritysten vuorineuvokset ja ay-lobbarit, mutta jos hakemalla haluaisi kaivaa jotakin keskusteltavaa myös mediaan, niin kannattaisi kiinnittää huomiota tutkimusrahoituksen puolelle.