E-Type - Loud Pipes Save Lives
Tätä olen odottanut kolme vuotta; uutta tuotantoa konemusiikkiartistilta nimeltään Martin Eriksson, joka tuttavallisesti tunnetaan myös nimellä E-Type. Entinen hevirumpali, joka jaksaa kantaa vanhaa aatettaan dancelevyissään. Nytkin mies poseeraa reteesti harrikan päällä niittiset nahkahousut jalassa. Munaa siis löytyy, huumoria unohtamatta.
Olen ollut koko pienen ikäni siitä lähtien, kun kuulin ensimmäisen kerran E-Typeä hänen suuri faninsa. Tosin aluksi olin kuullut jo aiemminkin muuta tuotantoa, mutta en silloin vielä tiennyt artistin nimeä, joka myöhemmin siis paljastui E-Typeksi. Nyttemmin musiikkitietämys on hieman kasvanut noista ajoista, ja muistan kun kuulin esmes E-Typen nimen väärin radiosta nauhoittaessani sitä ja kirjoitin kasetin kanteen "timitime".
Se historiasta ja omista muistoista. Palataan tähän nykyiseen aikaan ja uunituoreeseen albumiin, joka tottelee nimeä "Loud Pipes Save Lives". Levyn avaa perinteisesti intro, joka kantaa levyn nimeä. Aluksi kuullaan säkkipillimäistä surinaa, kunnes mukaan tulee rumpuja ja muuta älämölöä. Persoonallinen aloitus jälleen kerran. Introa seuraa ensimmäinen singlejulkaisu "Paradise". Samaisella kappaleella E-Type otti osaa Ruotsin euroviisukarsintaan sijoittuen loppufinaalissa puolivälin paremmalle puolelle. Aluksi en pitänyt kappaletta mitenkään suurena hittinä, mutta albumilla se tuntuu sopeutuvan hyvin kokonaisuuteen jääden tosin yleisestä tasosta ja parhaista viisuista jonkin verran.
Levyn kolme seuraavaa kappaletta tarjoavat huikeaa tykitystä: "Camilla", "The Predator" ja "Dans La Fantasie". "Camillan" vetovoimaisuus ja tarttuvuus on huikeaa ja epäilen, että tässä on seuraava single. Yleensä Eriksson on irroittanut albumin kakkossinkun kappaleesta numero kolme. Mikä ettei siis nytkin. "The Predator" alkaa hienolla predator-lausahduksella ja meininki on taas taattu. Naiskertosäe on mahtavan kuuloista, vaikka äänessä ei olekaan Ruotsin parhaimman äänen omaava Nana Hedin (tunnetaan myös nimellä Na Na). Nana on poistunut äänestä aika monesta kappaleesta, eikä häntä kuulla kuin kolmessa kappaleessa. Uudet naisvokalistit osaavat myös hoilata erittäin kauniisti, eikä varmasti ulkonäössä ole valittamista. Nana ei mikään ruusunnuppu ole, mutta se ääni on tässä tapauksessa se tärkein elementti. "Dans La Fantasie" pistää ilmoille uudenkuuloisen raikkaan E-Typesoundin. Trancemainen tausta tuo kivan lisän, ja ennen kaikkea ranskankielinen kertosäe erittäin kauniilla naisäänellä hoilattuna. Levyn paras kappale mielestäni. Erikssoninkin vokaalit kuulostavat hyviltä - tässäkin.
"The Original You" pistää hetkeksi letkeämmän menon. Reaggemainen soundi tuo mieleen vanhan kappaleen "So Dem A Comin" E-Typen tuotannosta. Kertosäe on melkeinpä tämän hieman heikommanpuoleisen kappaleen paras osa. Nanan ääntä kuullaan kahdessa seuraavassa kappaleessa, jotka ovat "Far Up In The Air" ja "Forever More". Jälkimmäinen pistää reilusti paremmaksi kuin ensin mainittu, joka ei sekään ole huono viisu. "Forever Moressa" kuullaan myös vierailevia miesvokaaleita, joista vastaa ENTOMBEDIN LG. Örinää peliin ja tunnelma kattoon! Vokaalit ovat tosi pienet, mutta tuovat mukavan piristyksen. Kertosäe on Nanan laulamana levyn paras. Takuuvarma tarttuvuus ja huikea melodia.
Levyn loppupäässä "Rain" jatkaa tuttua turvallista eetyyppistä soundia, jossa on viittauksia niin modernista trancesta kuin wanhan kunnon eurodancesta. "If Heaven Were To Fall" ei sävytä niin paljon enää, kun tunnelma tuntuu latistuvan sopivasti ennen viimeistä kappaletta. "Lost And Goodbye" tarjoaa levyn päätteeksi aivan erilaista tunnelmaa. Koneet ovat karsittu hieman pienemmälle liekille ja tunnelma on kuin oltaisiin leirinuotiolla. Noin kärjistetysti. Ja tämähän toimii! Eriksson laulaa, huom. ei puhelaula, tässä viimeisessä veisuussa. Ihan hyvin sekin onnistuu.
Levy on tasainen, pari hieman vaisumpaa, mutta ei huonoa viisua löytyy. Jos pidän edellistä levyä, "Euro4Everia" E-Typen parhaana levynä, niin tämä jakaa kakkostilan debyttilevyn kera. Hyvä levy, ja hienoa, että hieman uudistusta näin 2000-luvun henkeen. Siitä iso käsi Erikssonille ja vielä isompi siitä, että ylläpitää eurohumppaa vielä yllä.
9½/10
Tätä olen odottanut kolme vuotta; uutta tuotantoa konemusiikkiartistilta nimeltään Martin Eriksson, joka tuttavallisesti tunnetaan myös nimellä E-Type. Entinen hevirumpali, joka jaksaa kantaa vanhaa aatettaan dancelevyissään. Nytkin mies poseeraa reteesti harrikan päällä niittiset nahkahousut jalassa. Munaa siis löytyy, huumoria unohtamatta.
Olen ollut koko pienen ikäni siitä lähtien, kun kuulin ensimmäisen kerran E-Typeä hänen suuri faninsa. Tosin aluksi olin kuullut jo aiemminkin muuta tuotantoa, mutta en silloin vielä tiennyt artistin nimeä, joka myöhemmin siis paljastui E-Typeksi. Nyttemmin musiikkitietämys on hieman kasvanut noista ajoista, ja muistan kun kuulin esmes E-Typen nimen väärin radiosta nauhoittaessani sitä ja kirjoitin kasetin kanteen "timitime".
Se historiasta ja omista muistoista. Palataan tähän nykyiseen aikaan ja uunituoreeseen albumiin, joka tottelee nimeä "Loud Pipes Save Lives". Levyn avaa perinteisesti intro, joka kantaa levyn nimeä. Aluksi kuullaan säkkipillimäistä surinaa, kunnes mukaan tulee rumpuja ja muuta älämölöä. Persoonallinen aloitus jälleen kerran. Introa seuraa ensimmäinen singlejulkaisu "Paradise". Samaisella kappaleella E-Type otti osaa Ruotsin euroviisukarsintaan sijoittuen loppufinaalissa puolivälin paremmalle puolelle. Aluksi en pitänyt kappaletta mitenkään suurena hittinä, mutta albumilla se tuntuu sopeutuvan hyvin kokonaisuuteen jääden tosin yleisestä tasosta ja parhaista viisuista jonkin verran.
Levyn kolme seuraavaa kappaletta tarjoavat huikeaa tykitystä: "Camilla", "The Predator" ja "Dans La Fantasie". "Camillan" vetovoimaisuus ja tarttuvuus on huikeaa ja epäilen, että tässä on seuraava single. Yleensä Eriksson on irroittanut albumin kakkossinkun kappaleesta numero kolme. Mikä ettei siis nytkin. "The Predator" alkaa hienolla predator-lausahduksella ja meininki on taas taattu. Naiskertosäe on mahtavan kuuloista, vaikka äänessä ei olekaan Ruotsin parhaimman äänen omaava Nana Hedin (tunnetaan myös nimellä Na Na). Nana on poistunut äänestä aika monesta kappaleesta, eikä häntä kuulla kuin kolmessa kappaleessa. Uudet naisvokalistit osaavat myös hoilata erittäin kauniisti, eikä varmasti ulkonäössä ole valittamista. Nana ei mikään ruusunnuppu ole, mutta se ääni on tässä tapauksessa se tärkein elementti. "Dans La Fantasie" pistää ilmoille uudenkuuloisen raikkaan E-Typesoundin. Trancemainen tausta tuo kivan lisän, ja ennen kaikkea ranskankielinen kertosäe erittäin kauniilla naisäänellä hoilattuna. Levyn paras kappale mielestäni. Erikssoninkin vokaalit kuulostavat hyviltä - tässäkin.
"The Original You" pistää hetkeksi letkeämmän menon. Reaggemainen soundi tuo mieleen vanhan kappaleen "So Dem A Comin" E-Typen tuotannosta. Kertosäe on melkeinpä tämän hieman heikommanpuoleisen kappaleen paras osa. Nanan ääntä kuullaan kahdessa seuraavassa kappaleessa, jotka ovat "Far Up In The Air" ja "Forever More". Jälkimmäinen pistää reilusti paremmaksi kuin ensin mainittu, joka ei sekään ole huono viisu. "Forever Moressa" kuullaan myös vierailevia miesvokaaleita, joista vastaa ENTOMBEDIN LG. Örinää peliin ja tunnelma kattoon! Vokaalit ovat tosi pienet, mutta tuovat mukavan piristyksen. Kertosäe on Nanan laulamana levyn paras. Takuuvarma tarttuvuus ja huikea melodia.
Levyn loppupäässä "Rain" jatkaa tuttua turvallista eetyyppistä soundia, jossa on viittauksia niin modernista trancesta kuin wanhan kunnon eurodancesta. "If Heaven Were To Fall" ei sävytä niin paljon enää, kun tunnelma tuntuu latistuvan sopivasti ennen viimeistä kappaletta. "Lost And Goodbye" tarjoaa levyn päätteeksi aivan erilaista tunnelmaa. Koneet ovat karsittu hieman pienemmälle liekille ja tunnelma on kuin oltaisiin leirinuotiolla. Noin kärjistetysti. Ja tämähän toimii! Eriksson laulaa, huom. ei puhelaula, tässä viimeisessä veisuussa. Ihan hyvin sekin onnistuu.
Levy on tasainen, pari hieman vaisumpaa, mutta ei huonoa viisua löytyy. Jos pidän edellistä levyä, "Euro4Everia" E-Typen parhaana levynä, niin tämä jakaa kakkostilan debyttilevyn kera. Hyvä levy, ja hienoa, että hieman uudistusta näin 2000-luvun henkeen. Siitä iso käsi Erikssonille ja vielä isompi siitä, että ylläpitää eurohumppaa vielä yllä.
9½/10