Mainos

Lestadiolaiset

  • 256 318
  • 736

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näinhän se on.

Ennen kuin Kisapuisto ehtii tähän puuttumaan niin totean, että sehän voi olla noin, tai sitten olla olematta. Kiistattomien todisteiden puuttuessa ei pitäisi esittää mielipiteitään faktoina, koska siihen kuitenkin joku kokee tarvetta puuttua.

Juttujen ja uutistenkin perusteella tuon hyväksikäytön voisi kuvitella olevan iso ongelma lestapiireissä kun kerran salailukin sitä on. Mulla on kyllä selkeä mielipide asiasta, mutta todisteiden puuttuessa se on vain sitä, siis mielipide.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tarkoitin uhreja mutta puhuin tekijöistä. Ja jopa mielestäni kirjoitin tekijöistä mutta en sitten. Mielestäni jos yhteisössä on se 150 sekaantujaa on se poikkeuksellisen suuri määrä suhteessa jäsenmäärään. Ja ujreja enemmän, mielestäni se on silloin laajalti tiedostettua. Meillä on tästä selkeästi eri näkemys jotenka koen toistaiseksi että turhaa vääntää tästä.

150 sekaantujaa, 171 000 jäsentä. Poikkeuksellisen suuri määrä? Ihan oikeasti poikkeuksellisen suuri määrä? Suhteutahan se siihen, kuinka paljon noita tekijöitä on koko Suomessa.

Ennen kuin Kisapuisto ehtii tähän puuttumaan niin totean, että sehän voi olla noin, tai sitten olla olematta. Kiistattomien todisteiden puuttuessa ei pitäisi esittää mielipiteitään faktoina, koska siihen kuitenkin joku kokee tarvetta puuttua.

Juttujen ja uutistenkin perusteella tuon hyväksikäytön voisi kuvitella olevan iso ongelma lestapiireissä kun kerran salailukin sitä on. Mulla on kyllä selkeä mielipide asiasta, mutta todisteiden puuttuessa se on vain sitä, siis mielipide.

Aiheellinen kuitti allekirjoittaneelle, ei siinä mitään. Mutta kysymys on siis siitä, että jokaisella tietenkin on mielipiteitä. Perusteltuja tai perustelemattomia, mitä väliä, aivan sama kun kyse on mielipiteistä. Mutta sitten kun näillä perustelemattomilla mielipiteillä, tai selkeästi vääriin tulkintoihin perustuvilla väitteillä, yritetään vedota siihen että jotakin tiettyä ryhmää pitäisi rankoa ankarasti, niin sehän on täyttä paskaa.

Kysymys on edelleen, että miksi lestadiolaisia pitäisi rankoa ankarammin kuin muita lapsiin kohdistuneista hyväksikäytöistä? Miksi lestadiolaisiin pitäisi kohdistaa joku "erityisisku" lapsiin sekaantumisen johdosta? Onko lestadiolaisuus joku koventamisperuste rikoksen rangaistavuudelle? Jos on, niin miksi? Edelleen mikään ei puolla väitettä, että lestadiolaispiireissä hyväksikäytettäisiin lapsia muuta yhteiskuntaa enemmän. Jostakin voi toki näin tuntua, mikäs siinä, mutta se pelkkä "musta tuntuu, että näin on" ei ole mikään peruste kohdistaa lestadiolaisiin yhtään mitään erityistoimia. Ja tähän mä olen puuttunut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta sitten kun näillä perustelemattomilla mielipiteillä, tai selkeästi vääriin tulkintoihin perustuvilla väitteillä, yritetään vedota siihen että jotakin tiettyä ryhmää pitäisi rankoa ankarasti, niin sehän on täyttä paskaa.

No eihän tuossa juurikaan logiikkaa ole, ainakaan kestävää sellaista. Pitää kuitenkin muistaa, että harva pystyy näihin asioihin suhtautumaan kovin objektiivisesti, koska aihe ymmärrettävästi herättää tunteita.

Mulla ei riitä kompetenssi arvioimaan, että miten vakava ongelma lasten seksuaalinen hyväksikäyttö noissa lestapiireissä on, mutta sen hiljainen hyväksyminen samoissa piireissä on vastenmielistä ja siksi subjektiivisesti ajatellen lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on lestapiireissä suurempi ongelma, kuin meidän tavisten piireissä, sen kummemmin tavista määrittelemättä.

Tai ainakin noin sen ajattelen ja noin minä sen koen. Minkään valtakunnan totuus se ei silti ole ja myönnänkin ihan suoraan tässä asiassa ajattelevani fiilispohjalta. Toisaalta on pakkokin, koska ei taida olla mitään erittelyä rikoksiin syyllistyneistä uskontokunnan mukaan, joten sitä kiistatonta faktaa (kumpaankaan suuntaan) on mahdotonta mistään saada käsiinsä.
 

Center#30

Jäsen
Suosikkijoukkue
CAR, FLA, Suomen maajoukkue(et)
150 sekaantujaa, 171 000 jäsentä. Poikkeuksellisen suuri määrä? Ihan oikeasti poikkeuksellisen suuri määrä? Suhteutahan se siihen, kuinka paljon noita tekijöitä on koko Suomessa.

Ja tässä artikkelissa kerrotaan vielä, että teot ajoittuvat 1970-2000 luvuille:
Lestadiolaisyhteisössä tiedettyä enemmän hyväksikäyttöä - Vanhoillislestadiolaisuus - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Siis 1970-2000 luvuille eli 30-40 vuoden ajalle ja 150 tekijää. Taitaa itseasiassa olla vähemmän tapauksia kuin keskimäärin Suomessa muuten vastaavia lasten hyväksikäyttötapauksia. Taisi joku edellä mainita, että vuosittain Suomessa tapahtuu n.1000 hyväksikäyttötapausta. Jokainen voi laskea, onko sen enempää tapuksia lestadiolaisyhteisössä kuin muussa yhteiskunnassa.

Enpä kyllä itsekään voi näiden lukujen pohjalta olla sitä mieltä, että hyväksikäyttötapauksia olisi lestadiolaisyhteisössä keskimäärin enemmän kuin muussa yhteiskunnassa.

Ja selvennettäköön, että mielestäni lasten hyväksikäyttö menee rikoksena vastenmielisimpään kategoriaan. Ehdottoman tuomittavia tapauksia olkoon kenen tahansa tekemiä riippumatta kuuluuko mihinkään vähemmistöön tai lahkoon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siis 1970-2000 luvuille eli 30-40 vuoden ajalle ja 150 tekijää. Taitaa itseasiassa olla vähemmän tapauksia kuin keskimäärin Suomessa muuten vastaavia lasten hyväksikäyttötapauksia. Taisi joku edellä mainita, että vuosittain Suomessa tapahtuu n.1000 hyväksikäyttötapausta. Jokainen voi laskea, onko sen enempää tapuksia lestadiolaisyhteisössä kuin muussa yhteiskunnassa.
On vaikea sanoa kuinka vertailukelpoisia nuo luvut ovat keskenään. Lisäksi aiemmin linkitetyssä Tilastokeskuksen statistiikassa lienee jonkin verran mukana myös lestadiolaisten tapauksia. Tietysti koko maan luvuissa on vain se osa tapauksista, joka on päätynyt rikostilastoihin. Mutta lestadiolaisten osalta kokonaiskuva on vieläkin epätarkempi. Lestadiolaiset kun ovat vuosikymmenten varrella kunnostautuneet erityisesti siinä, että hyväksikäyttötapaukset hoidettaisiin kaikessa hiljaisuudessa ja oman väen kesken. Ja annettaisiin veriruskeat synnit kaikille anteeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Erityisen tärkeää on huomata, että tekijöiden määrä on eri asia kuin tekojen tai tapahtuneiden rikosten määrä. Rikostilastoihin päätyy tuomioita, joissa henkilö on tuomittu esimerkiksi viidestä lapseen kohdistuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Oletan että tilastoihin päätyy silloin viisi rikosta. Tutkija Hurtigilla on listaa noin 150 ilmitulleesta lestadiolaisesta tekijästä. Ainakin osa näistä on harrastanut lasten kanssa sellaisia peijaisia, että rikosten yhteenlaskettu lukumäärä on varmasti suurempi kuin tekijöiden lukumäärä.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Väittäisin että etenkin tässä vanhoillislestadiolaisen liikkeen tilanteessa suurin ongelma on se, etteivät tapaukset päädy poliisitutkintaan. Sitä ehkäisee tehokkaasti tuo lähes pakollinen syntien anteeksianto. Liikkeessä pidetään nimittäin pahana sitä, jos syntejään anteeksi pyytävälle ei anna anteeksi. Asiaan liittyvä painostus ja aivopesu on voimakasta, ja niinpä anteeksianto ei ole harkinnanvaraista, vaan automatisoitunutta. Anteeksiannon jälkeen asia on pyyhitty olemattomiin niin maassa kuin taivasten valtakunnassa, eikä esivallan puoleen ole tarvetta kääntyä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joissakin kulttuureissa pidetään oikein juhlia, missä pienen pojan pippeliä kosketellaan ja peräti leikellään. Mielestäni se on vakavampaa seksuaalista hyväksikäyttöä kuin aiemmin mainitsemani asiat.
Et voi olla tosissasi tuon rinnastuksen kanssa. Ei vieraan lapsen sylissäpitämiseen tai pään silittämiseen tarvitse tietenkään liittyä seksuaalisia sävyjä. Eikä niitä liity juutalaiseen ympärileikkaukseenkaan. Eivätkä asiat edes liity toisiinsa.

Juutalaiseen uskontoon liittyvä esinahan poisto lähes vastasyntyneeltä poikalapselta ei sisällä seksuaalisia elementtejä missään muodossa. Voi olla että jossain päin juutalaista maailmaa joku läsnäollut pervertikko on toimitusta seuratessaan saanut roiman erektion, mutta pervojen kiihottaminen ei millään muotoa ole toimituksen tarkoitus. En ota tässä yhteydessä kantaa juutalaisen ympärileikkauksen puolesta tai sitä vastaan, he nyt toimivat tuolla tapaa.

Asian vierestä vielä. Hyvin varhaisessa iässä tehty ympärileikkaus ei ymmärtääkseni juurikaan vaikuta miehen tulevaan sukupuolielämään ja sen mielekkyyteen. Sen sijaan aikuisella iällä tehdyistä ympärileikkauksista on monenlaisia kokemuksia. On niitäkin, jotka ovat mielestään pilanneet sukupuolielämänsä hukattuaan esinahkansa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Enpä kyllä itsekään voi näiden lukujen pohjalta olla sitä mieltä, että hyväksikäyttötapauksia olisi lestadiolaisyhteisössä keskimäärin enemmän kuin muussa yhteiskunnassa.

Minusta oli kiinnostavaa, miten SRK:lta tuli näihin ensimmäisiin uutisiin kuin apteekin hyllyltä näitä demografia-väitteitä, joita ei voi mitenkään todentaa, kun emme tiedä, onko paljastumisprosentti yhtä suuri kummassakin populaatiossa. Senhän me tiedämme, että demografisesti lestadiolaiset poikkeavat huomattavasti muusta väestöstä: aikuisia on suhteessa vähemmän ja alaikäisiä enemmän. Tästä jo voisi saada jonkinlaisen korjauskertoimen.

Mutta, kysymyshän ei todellakaan ole siitä, ylittävätkö vanhoillislestadiolaiset muun väestön näissä julmissa hyväksikäyttö-tapauksissa. Vaan se, että hyväksikäyttöä on esiintynyt kymmeniä ja satoja tapauksia ja että nämä on jotakuinkin johdonmukaisesti salattu, ja että liikkeen lahkomaiset piirteet ja pakko-anteeksiannon teologia ovat estäneet uhreja tulemasta esiin eikä näitä tapauksia ole päätynyt oikeusistuimien tutkittavaksi eivätkä uhrit, puolustuskyvyttömät lapset, ole saaneet apua, mitä epätoivoisesti olisivat tarvinneet. Tämä on se olennainen asia, ei mikään imagon puolustaminen ja minusta on ollut suorastaan irvokasta, miten tämän autoritäärisen liikkeen johto on pyrkinyt keskittymään siihen imagoon, ei näihin lapsiin. Siinäpä niitä arvovalintoja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Väittäisin että etenkin tässä vanhoillislestadiolaisen liikkeen tilanteessa suurin ongelma on se, etteivät tapaukset päädy poliisitutkintaan. Sitä ehkäisee tehokkaasti tuo lähes pakollinen syntien anteeksianto. Liikkeessä pidetään nimittäin pahana sitä, jos syntejään anteeksi pyytävälle ei anna anteeksi. Asiaan liittyvä painostus ja aivopesu on voimakasta, ja niinpä anteeksianto ei ole harkinnanvaraista, vaan automatisoitunutta. Anteeksiannon jälkeen asia on pyyhitty olemattomiin niin maassa kuin taivasten valtakunnassa, eikä esivallan puoleen ole tarvetta kääntyä.

Tämä on varmasti ollut ennen se ongelmakohta ja on varmaan osittain vieläkin.

Mutta. Olin tässä taannoin paikallisella ry:llä keskusteluillassa ja siellä nousi esiin juuri tämä aihe, että miten toimitaan tapauksissa, joissa henkilö on tehnyt "syntiä" (tässä tapauksessa syntiesimerkkinä oli juuri seksuaalinen hyväksikäyttö) ja pyytää tekemäänsä anteeksi toiselta lestadiolaiselta. Aiheesta käytettiin useita puheenvuoroja ja kaikissa ydinsanoma oli se, että katuvalle ihmiselle annetaan synnit anteeksi, MUTTA pelkkä anteeksisaaminen ei riitä, vaan jos on rikottu maallista oikeutta vastaan, on teko sovitettava myös maallisen oikeuden säännösten mukaan.

Keskustelussa pohdittiin myös sitä, että jos tällainen esimerkkitapauksen hyväksikäyttäjä pyytää syntiään anteeksi ja saa anteeksiannon, mutta ei halua joutua teostaan oikeuden eteen, niin silloin voidaan katsoa, että katumus teosta ei ole ollut aitoa ja hänellä jolle teko on tunnustettu on velvollisuus ilmoittaa asiasta viranomaisille.

Keskustelussa tuli siis varsin hyvin selväksi se, että pelkkä anteeksianto ei riitä, vaan seuraukset teoista on kestettävä oikeuden edessä. Sitä en sitten tiedä, että toteutuuko tämä kuitenkaan käytännössä miten hyvin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aiheesta käytettiin useita puheenvuoroja ja kaikissa ydinsanoma oli se, että katuvalle ihmiselle annetaan synnit anteeksi, MUTTA pelkkä anteeksisaaminen ei riitä, vaan jos on rikottu maallista oikeutta vastaan, on teko sovitettava myös maallisen oikeuden säännösten mukaan.

Onko myös uhrin annettava anteeksi tekijälle, jos tämä pyytää tältä tätä lestadiolaisuuden ydinoppia, uskovaisen synninpäästöä?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko myös uhrin annettava anteeksi tekijälle, jos tämä pyytää tältä tätä lestadiolaisuuden ydinoppia, uskovaisen synninpäästöä?

Kukas sille tekijälle sitten antaa anteeksi, jos ei uhri? Jotkut sivulliset ihmiset vai?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kukas sille tekijälle sitten antaa anteeksi, jos ei uhri? Jotkut sivulliset ihmiset vai?

Jaa, tuo on oikeastaan hyvä kysymys - vanhoillislestadiolaisuudessa jokainen uskovainen voi antaa synninpäästön, aivan kuten vihitty pappikin, eli ymmärtäisin että sivulliset maallikot voivat hyvinkin antaa anteeksi lapsenraiskauksen, jos pitävät katumusta aitona. Olen ymmärtänyt, että myös lapset voivat antaa tämän synninpäästön, ja meillä on ilmeisen tosia kuvauksia siitä, miten tekijät ovat käyttäneet tätä de facto -anteeksiantamispakkoa lapsi-uhrejaan vastaan. Ja kun annetaan kerran anteeksi, ei asiaan saa enää puuttua, eli tällä tässä yhteydessä täysin sadistisella ja epäkristillisellä mekanismilla on uhri siis vaiennettu. Nyt rupesin miettimään tuota kuvausta eli että edelleen pitää antaa anteeksi, mutta että jotenkin tästä tulisi kuitenkin poliisiasia.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaa, tuo on oikeastaan hyvä kysymys - vanhoillislestadiolaisuudessa jokainen uskovainen voi antaa synninpäästön, aivan kuten vihitty pappikin, eli ymmärtäisin että sivulliset maallikot voivat hyvinkin antaa anteeksi lapsenraiskauksen, jos pitävät katumusta aitona. Olen ymmärtänyt, että myös lapset voivat antaa tämän synninpäästön, ja meillä on ilmeisen tosia kuvauksia siitä, miten tekijät ovat käyttäneet tätä de facto -anteeksiantamispakkoa lapsi-uhrejaan vastaan. Ja kun annetaan kerran anteeksi, ei asiaan saa enää puuttua, eli tällä tässä yhteydessä täysin sadistisella ja epäkristillisellä mekanismilla on uhri siis vaiennettu. Nyt rupesin miettimään tuota kuvausta eli että edelleen pitää antaa anteeksi, mutta että jotenkin tästä tulisi kuitenkin poliisiasia.

Mun käsittääkseni anteeksianto ja synninpäästö on kyllä täysin eri asioita. Eihän anteeksi voi antaa kenellekään mitään sellaista, joka ei jotenkin kosketa sitä anteeksiantajaa. Synninpäästön sen sijaan voi antaa melkeinpä kuka vain.

Toisinpäin käännettynä jos vaikkapa minä vetäisin turpaan jotain tuttuani, ja minulle antaisi anteeksi joku täysin sivullinen kolmas osapuoli mutta ei tämä tuttuni jota löin, niin mikäs anteeksianto se sellainen on?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mun käsittääkseni anteeksianto ja synninpäästö on kyllä täysin eri asioita. Eihän anteeksi voi antaa kenellekään mitään sellaista, joka ei jotenkin kosketa sitä anteeksiantajaa. Synninpäästön sen sijaan voi antaa melkeinpä kuka vain.

Toisinpäin käännettynä jos vaikkapa minä vetäisin turpaan jotain tuttuani, ja minulle antaisi anteeksi joku täysin sivullinen kolmas osapuoli mutta ei tämä tuttuni jota löin, niin mikäs anteeksianto se sellainen on?

Tuota, ohjaan sinut nyt jankkaamaan jonkun asiantuntijan kanssa. Ja samalla annan tehtäväksi miettiä tuota synninpäästön kontekstia uhrin ja tekijän välillä. Palaa sitten, kun sinulla on jotain koherenttia sanottavaa. Mistään.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Tuo liittyy poikavauvan ympärileikkaukseen (sinänsä vastenmielinen, puolustuskyvyttömän ihmisen silpominen), eikä siinä ole mitään seksuaalista.

Toki. En kuitenkaan pidä hyväksyttävänä minkäänlaista tekoa, jossa aikuinen tekee suullaan jotain lapsen sukupuolielimille, olipa kyseessä seksuaalinen teko tai ei. Jos tällaista toimintaa ruvetaan jotenkin epäseksualisoimaan, voidaan epäseksualisoida paljon muutakin, mikä ei varmasti ole oikea tie.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuota, ohjaan sinut nyt jankkaamaan jonkun asiantuntijan kanssa. Ja samalla annan tehtäväksi miettiä tuota synninpäästön kontekstia uhrin ja tekijän välillä. Palaa sitten, kun sinulla on jotain koherenttia sanottavaa. Mistään.

Jaa, sinäkin olet niitä jotka eivät viitsi keskustella mistään, jossa huomaavat olevansa "alakynnessä" ja poistuvat niskojaan nakellen paikalta jonkun muka-nokkelan pään aukomisen kera, kun huomaavat että on esitetty liian vaikeita asioita mietittäväksi ja/tai vastattavaksi. Mutta ei se mitään, hyvä tietää niin en aikaani tuhlaa enää sinuunkaan.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Jaa, sinäkin olet niitä jotka eivät viitsi keskustella mistään, jossa huomaavat olevansa "alakynnessä" ja poistuvat niskojaan nakellen paikalta jonkun muka-nokkelan pään aukomisen kera.

En tiedä tarkoititko osaltasi viittauksellasi minuun mutta vastaan nyt kuitenkin: Puhuit mielipiteitäsi faktoina, kuten minäkin. Ja kerro toki missä kohtaa jäin "alakynteen" niin voidaan jatkaa jänkkäämistä. Siitä kun näytät niin kovin nauttivan. Laitahan viestit yv:llä niin ei näytä että riitelen 13 kesäisen kanssa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä tarkoititko osaltasi viittauksellasi minuun mutta vastaan nyt kuitenkin: Puhuit mielipiteitäsi faktoina, kuten minäkin. Ja kerro toki missä kohtaa jäin "alakynteen" niin voidaan jatkaa jänkkäämistä. Siitä kun näytät niin kovin nauttivan. Laitahan viestit yv:llä niin ei näytä että riitelen 13 kesäisen kanssa.

Ei kyllä liittyny suhun millään tavalla, älä nyt imartele ittees. Ja jos luulet, että tollaset alatyyliset heitot, jonka taas kerran viimeisessä lauseessasi teit, haittaa mua tippaakaan niin olet kyllä totaalisen väärässä. Anna mennä vaan, itsestäs sä noilla vaan pellen teet.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Jaa, tuo on oikeastaan hyvä kysymys - vanhoillislestadiolaisuudessa jokainen uskovainen voi antaa synninpäästön, aivan kuten vihitty pappikin, eli ymmärtäisin että sivulliset maallikot voivat hyvinkin antaa anteeksi lapsenraiskauksen, jos pitävät katumusta aitona. Olen ymmärtänyt, että myös lapset voivat antaa tämän synninpäästön, ja meillä on ilmeisen tosia kuvauksia siitä, miten tekijät ovat käyttäneet tätä de facto -anteeksiantamispakkoa lapsi-uhrejaan vastaan. Ja kun annetaan kerran anteeksi, ei asiaan saa enää puuttua, eli tällä tässä yhteydessä täysin sadistisella ja epäkristillisellä mekanismilla on uhri siis vaiennettu. Nyt rupesin miettimään tuota kuvausta eli että edelleen pitää antaa anteeksi, mutta että jotenkin tästä tulisi kuitenkin poliisiasia.

Juuri näin itsekin olen ymmärtänyt asian. Eli jokainen uskovainen on tavallaan papin asemassa ja voi antaa katuvalle synnit anteeksi. Tuo lapsen raiskaajan esimerkki on ikävä, mutta periaatteessa noin se menee. Tuon syntien anteeksiantamuksen olen käsittänyt niin, että kun katuvalle ihmiselle annetaan synnit anteeksi, niin asia on JUMALAN edessä sillä selvä, mutta ei maallisen oikeuden edessä. Eli vaikka lapsen raiskaaja voikin saada syntinsä anteeksi Jumalalta pelkästään katumalla ja pyytämällä anteeksiantoa toiselta uskovaiselta (Raamatun mukaan ainut anteeksiantamaton synti on Pyhän Hengen pilkkaaminen), niin teko ei ole pelkästään sillä kuitattu. Minusta tämä asia on täysin selvä.

Hämärästi muistelen, että tällaiseen maallisen oikeuden ja Jumalan oikeuden suhteeseen on käytetty esimerkkinä Raamatun kohtaa, jossa Jeesus vastaa tyyliin "Antakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle se mikä Jumalalle kuuluu". Elikkä Jeesus kehotti noudattamaan maallisia lakeja.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
En nyt jokaista viestiä jaksa lukea, mutta:

Tilastojen tulkinnassa on jonkinlainen virhe.

Lestadiolaisissa on HYVÄKSIKÄYTTÄJIÄ 150.
Suomessa tuomitaan vuosittain 1000 HYVÄKSIKÄYTTÖTAPAUSTA.

Voitaneen olettaa, että yhdellä hyväksikäyttäjällä on kontollaan enemmän kuin yksi tapaus. Jos tahdotaan verrata lukemia Lestadiolaisten ja koko väestön välillä, tulee tietää Lestadiolaisten hyväksikäyttötapausten ja koko väestön hyväksikäyttäjien lukemat.

Nyt pari nimimerkkiä on pyöritellyt näitä tilastoja muotoon, jossa Lestadiolaisten piirissä on hyväksikäyttötapauksia vähemmän kuin väestön joukossa keskimäärin.

Näytöksen seuraavassa osassa he osoittavat tilastojen avulla, miten Porissa on enemmän raumalaisia kuin Raumalla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lestadiolaisissa on HYVÄKSIKÄYTTÄJIÄ 150.
Suomessa tuomitaan vuosittain 1000 HYVÄKSIKÄYTTÖTAPAUSTA.

Lestadiolaisissa on hyväksikäyttäjiä 150 kpl AIKAVÄLILLÄ 1970-2000-LUVUT ELI N. 3,5 PER VUOSI. Suomessa tuomitaan reilut 1000 hyväksikäyttötapausta per vuosi. Joten mikä oli pointtisi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lestadiolaisissa on hyväksikäyttäjiä 150 kpl AIKAVÄLILLÄ 1970-2000-LUVUT ELI N. 3,5 PER VUOSI. Suomessa tuomitaan reilut 1000 hyväksikäyttötapausta per vuosi. Joten mikä oli pointtisi?
Annan vihjeen: hyväksikäyttäjien lkm =/= hyväksikäyttötapausten lkm.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös