Viestin lähetti varjo
jackie:
Muutama kysymys:
Miten näet neukkutankkien talviominaisuudet mielestäsi ovat kehittyneet sitten 55:sta 72:seen. 55-kouluttaja kertoi meille että 55 voi seisoa viikon 30 asteen pakkasessa ja käynnistyy silti.
72:sen panssarointi kyljistä. Fanaattinen panssarimies, eli tuo kyseinen kouluttaja, selitti ettei Apilas mene 72:sen kyljistä läpi. Kuitenkin pst-jannut selittävät päinvastaista. Kumpi on oikeassa.
Talviominaisuudet...heti ensimmäiseksi tulee mieleen että 72:sessa on lämmintä, siinä moottorista tulevaa lämmintä ilmaa kierrätetään miehistötilassa vähän samaan tyyliin kuin MT-LB:ssä. 55:sessaha ei ole minkäänlaista sisälämmitystä, hiukan tulee lämpöä johtumalla moottoritilan seinän läpi muttei se ketään lämmitä. Talvitaistelukykyähän se laskee, olen itsekin kokeillut parin tunnin väijymistä -25 asteen pakkasessa, radiohiljaisuudessa ja ilman lupaa nousta verryttelemään. Loppuvaiheessa oli ihan sama mitä oli päällä, paleltumia tuli ainakin varpaisiin.
72:sen käynnistymisestä pakkasella en tiedä varmaksi, mutta 55:sen saa käyntiin ihan milloin tahansa. Harjoittelimme pakkaskäynnistystä venäläiseen tapaan..illalla vaunusta lasketaan kaikki n. 60 litraa nestettä syyläristä tynnyriin joka varastoitiiin omaan (!) telttaamme. Sitten nukkumaan ja muutaman päivän päästä reilun kolmenkympin pakkasessa käynnistämään vehjettä. Nesteet takaisin ja esilämmittämään. Vehkeessä on hehkutulpalla varustettu esilämppäri joka sytyttyään lämmittää moottorin ja nesteet noin 60 asteeseen. Jotta lämppäri lähtee käyntiin pitää polttoaineen alkuruiskutus hoitaa käsin, kampea pyörittämällä. Vehjettä varten on oma pakoputki vaunun pohjassa. Omassa vaunussani tulppa oli rikki eikä uusia saanut joten alkusytytys piti hoitaa hehkuvalla puutikulla..se paloturvallisuudesta. Onhan vaunussa toki "automaattinen" sammutusjärjestelmä. Kokonaisuudessaan kyseessä on kuitenkin täysin idioottivarma systeemi. 72:sen järjestelmä on vähän kehittyneempi, mutta käsittääkseni ihan yhtä toimintavarma, kuten koko vaunukin.
T-72:sen liikkuvuus hangessa on myös luokkaa parempaa, ketjut ovat leveämmät ja moottori on tehokkaampi. Painoeroahan vaunuilla ei taida kuin viitisen tonnia. Pohjimmiltaan kummassakin vaunussa on sama järkyttävän kokoinen vajaan 40 litran moottori, joka 72:sessa on ahdettu ja heppoja on 400-500 enemmän. Vehje siis erityisesti kiihtyy ja vääntää aivan eri tavalla kuin T-55.
Nämä nyt ensimmäiseksi tulivat mieleeni, lisäilen jotain jos vielä keksin.
Sitten panssaroinnista. 55:sen tuhoamiseen hyvin osunut Apilas riittää kaikkialta muualta kuin suoraan edestä. 72:sesta sanoisin että takaa menee läpi helposti, edestä ei millään ja kyljistä on siinä ja siinä..mikäli laukaus osuu kylkilevyihin hukkuu sen teho suurimmaksi osaksi. Puhdas osuma menee mahdollisesti läpi, täysin varma en tosin ole. Kummassakin vaunussa on vastoin yleistä harhaluuloa yhtä vahva panssarointi rungossa ja tornissa samalla kohtaa. KeS:llä en lähtisi ammuskelemaan minkäännäköistä tst-psv:tä, bemaria kyllä. Pst-miesten sanomisiin ei kannata luottaa, ei tosin ihan aina vaunumiehiinkään, kummallakin on välillä oma lehmä ojassa..