Legendaarisia inttimuistoja

  • 117 271
  • 335

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Päästiin myös kokemaan Kymi-96 sotaharjoitus, joka kaiken järjen mukaan oli pikemminkin jalkaväen kuin rannikkotykkimiesten leiri. Mutta siellä sitä mentiin jonon jatkona ja hassuahan se kait olisi ollut, jos rannikkopatteriston väkeä ei olisi ollut mukana. Isäni 60vuotispäivien sattuminen samalle viikonlopulle, kun leirille lähtöön oltaisiin oltu valmistautumassa johti siihen, että yksiselitteisesti sanoin eräälle esimiehelle, että homma on nyt niin, että jos en pääse näille päiville, niin minä en lähde koko leirille. Uskoivat puhetta, mutta epäuskoinen oli sen Kuusisen sotilassataman porttivahdin ilme, kun se näki meikäläisen täydessä sotisovassa mukana siis reppu, taisteluvyö ja henkilökohtainen ase. "Logistiset ongelmat" (lue= isäni merkkipäivä) kun aiheutti sen, että jouduin ottamaan vapaille mukaan koko leirivarustukseni. Tuo, että minulla olisi voinut olla myös rynkky mukana, niin sitä en osaa varmaksi sanoa. Jotenkin se tuntuisi hyvin uskomattomalta.
Mulla oli vähän vastaava tilanne. Palvelin edesmenneessä Varsinais-Suomen IlmaTorjuntaRykmentissä Turussa. Sairastuin keuhkokuumeeseen hieman ennen loppusotaa, joka it:ssa tarkoittaa kovapanosammuntoja Lohtajalla Pohjanmaalla. Olin vielä sairaalassa, kun muut lähtivät karjavaunuilla kohti Kokkolan Ykspihlajan satamaa/asemaa. Niinpä jouduin lähtemään yksin perässä kaksi päivää myöhemmin siviilijunalla. Varustuksena koko omaisuus ja rynkky mustassa jätesäkissä. Jostain syystä käskettiin pitää lipas rynkyssä paikoillaan, joten kellään ei jäänyt epäselväksi mitä jätesäkki sisälsi. Etenkin, kun käskettiin teipata se huolellisesti kiinni. Niinpä vedin teippiä lähes koko mitalle, jolloin ulkomuoto paljastui kaikille.
Kyseinen paketti aiheutti runsaasti keskustelua, kun heti Turun asemalla istahdin ravintolavaunuun juomaan kaljaa. Loppumatkan saikin kuunnella vanhojen jermujen armeijamuistoja. Onneksi ymmärsivät myös tarjota köyhälle varusmiehelle useita oluita.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Inttimuistot... niitä on hyviä, huonoja ja vitun huonoja. Itse palvelin Santahaminassa 2/12 n.5v yli-ikäisenä (joka loi omia ongelmiaan, vaikea ottaa mouhoavaa 18v räkänokkaa vakavasti oli hihassa kaksi natsaa tai enemmän). P-kaudella tarkotus oli tehä just senverran notta pääsee kuudella kuukaudella, eikä yhtää enempää. Valitettavasti P-kauden joukkue oli nätisti sanoen komppanian löysin ja vempoin joukkue joten esiinnyin edukseni vaikken sitä halunnut. Kun päivä koitti niin haaveet kaatui ryminällä kun joukkueeni kouluttaja, joka sattui myös olemaan viestijoukkueen pääkouluttaja ilmoitti minulle että johtuen datanomiopinnoistani lähden Säkylään viestiaukkiin. Olin joukkueen ainoa Aukkiinlähtenyt. (miespuolinen, komppanian naiset oli myös joukkueessa, heistä yhtä lukuunottamatta kaikki palvelivat yli 6kk).

Voin sanoa että Stadilaisuus Säkylässä oli perisynti. Jostain kumman syystä kys. prikaatissa on valloillaan harhaluulo että he ovat kaikkein kovimpia koko suomessa. Itseä se sotastondiksen määrä aina alokkaista Prikaatinkomentajaan lähinnä huvitti. Olinkin sitten napit vastakkain joka ikisen kanssa siellä ihan vain koska A) En halunnut olla siellä B) Koko homma oli lähinnä surkuhupaisaa mielestäni C) Tein emävirheen ja kysyin "Miksi" ainakun en ollut asiasta samaa mieltä.

Summa Summarum: Poltin käämini erääseen Yliluutnanttiin joka oli muutama vuosi aiemmin ollut Uutisissa erään Kuumemittariepisodin takia ja ilmotin herralle mitä mieltä olin hänestä ja hänen toimintatavoistaan. Hups heijjaa Korppina takaisin Santikseen. Mission accomplished, TJ putos olemattomaks ja kotiudun korppina.

Tai niin luulin. Loppusodassa Alikersantti ryhmästä johon minut sijoitettiin sairastui (MoVe tod näk) ja ryhmän varajohtaja i.e joukkueen ainoa Korppi i.e minä sain ryhmän johdettavakseni loppusotaan. Esikuntakomppanian Ensimmäisen Viestijoukkueen 3 Viestiryhmä.

Ei siinä muuten mitään mutta tehtävämme oli perustaa ja ylläpitää EsikuntaPasissa komentopaikkaa. Eli minun johdossani ollut vaunu oli täynnä herra isoherroja koko loppusodan, ja kun homma oli paketissa ja palasimme kasarmille sain kutsun Rykmentinkomentajan puheille.

Hra. Eversti ilmoitti ettei minua voi päästää kuudella kuukaudella. Olin senverta noheva ollu hommassa joka ei oikeastaan olisi minun pitänyt edes olla.

Long story short, Lensin AUKista ulos keskenkaiken ja kotiuduin silti Alikerstanttina. Kessunnatsatkin olisi napsunu jossen olisi ollut kouluttajan kanssa napit vastakkain kokoajan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tykin piipusta tarinoineille 50 punnerrusta. Saa suorittaa!!! Tykissä on putki.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Alokasajan kaikki ne pokkuroinnit on ainoat sellaiset "ikävämmät" muistot. Minun mielestäni ihan asiaa että siellä on luovuttu kaikists niistä punkan räjäyttelyistä ja näistä tempauksista mitä mekin tehtiin että koko patteri liitää pihan muodosta takaisin tupiin useamman kerran sen vuoksi että jonkun tyyny oli rytyssä. 1/08 Vekaranjärvellä tämä.

Sen alokasajan jälkeenhän intistä on oikeastaan vain positiivisia muistoja ja oli ehkä iisein ajanjakso omassa elämässäni. Siellä kaikki kannettiin eteen valmiiksi ja mistään ei ite tarvinnut stressata kun joku muu päätti puolesta. Lomilla sitten ne vähäiset rahat mitä sieltä sai kurkusta alas. Oli helppoa elämää se.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy kai jakaa se mieleenpainunein kokemus omalta armeija-ajalta. Kevättalvella oli tiedossa joku pääsotaharjoitus, eli isompi koko viikon kestävä revohka jonne tuli reserviläisiäkin sotimaan. Edellisenä päivänä leirivalmisteluja tehdessä huudettiin neljä nimeä ilmoittautumaan kappareiden tuvan edessä. Vähän ihmeteltiin, että mikä paskanakki nyt iski. Ei ollut paskanakki, tarvittiin pariin panssarivaunuun "miehistö". Suomeksi sanottuna joku pystyttämään Säkylän harjoitusvaunuja ajaneille kappareille teltta ja pitämään kipinää.

Koko viikko meni käytännössä teltassa elbaillessa tärkeimpänä vastuuna oli pitää teltta lämpimänä ja aggregaatissa bensaa että kapparit saivat rauhassa juoda viinaa ja lyödä korttia. Kahtena päivänä käytiin tunnin verran ajelemassa T55:lla panssarintorjujien maalitauluna ja muodon vuoksi putsattiin ja öljyttiin putki paukkulaukausten ampumisen jälkeen. Muu aika puhuttiin paskaa ja kulutettiin aikaa. Leirin jälkeen muu porukka tuli kassulle totaalisen rikkinäisenä. Kuulemma ei paljon nukuttu, märkää oli, telttoja siirrettiin joka päivä syvässä lumessa ja yöllä hyökkäilivät ressut. Siinä kohtaa oli pakko vaan olla hipihiljaa miten meidän harjoitus oli sujunut.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko jakaa muutama omakin hauska muisto sotaväestä; Palvelin legendaarisessa URRe:ssa, vuotta en viitsi sanoa koska todennäköisesti täällä on paljon siellä palvelleita, mutta tämä tapahtui kuitenkin 2000-luvulla.

Palvelukseenastumispäivänä, kun oli kaikki saapuneet paikalle ja firman vehkeet niskaan, rupesivat alikit sitten kertoilemaan ystävällisesti kenen pitää ajaa parta tai tukka. Minun tuvassani oli sitten yksi taistelija jolla oli kunnon hippifleda jossa oli erivärisiä hiuslaitteita sitten jonkin verran. Noh alikki tuli sitten ja ilmoitti taistelijalle että parturin penkkiin mars. Ei mennyt vaan ilmoitti että jos ei saa pitää nykyistä muotiaan niin lähtee sitten pois koko laitoksesta ----> lähti kokonaan pois.

Noh tästä muutama tunti eteenpäin eräs taistelija(myös minun tuvasta) sitten tajusi, että perkele vyössä ei ole tarpeeksi reikiä ja housut putoavat kävellessä. Nohevana sitten ruskea vyö vasempaan käteen ja puukko oikeaan, lopputuloksena puukko meni sitten vasemman kämmenselän läpi ja sodan ensimmäinen haavoittunut oli tosiasia. Myöhemmin mietittiin, että taisi tehdä sen tahalleen.

Itselle kävi yksi aika hauska tapahtuma. Hauska tapahtuma sijoittuu rovajärven tykistö ja heitin harjoitukseen jossa Kajaanin innokas wuffe-partio tulee kolmantena aamuna karmit kaulassa majoalueella sijaitsevaan koppiin, repii korpraali Trimmerin punkasta ylös ja heittää munasilleen lumihankeen. Seuraavana huudetaan sitten splöauto paikalle ja korpraali viedään jonnekkin misiin putkaan. Illalla sitten pääsin pois kun oma esimies saatiin puhelimeen ja hän joutui sitten antamaan spol-vääpelille kirjallisen käskyn että korpraali Trimmerin on oltava kuvaamassa seuraavana aamuna tykistön maalialuetta. Ikinä en saanut tietää miksi se spol-ryhmä tuli minun koppiini sellaisella rytinällä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
.
Palvelukseenastumispäivänä, kun oli kaikki saapuneet paikalle ja firman vehkeet niskaan, rupesivat alikit sitten kertoilemaan ystävällisesti kenen pitää ajaa parta tai tukka. Minun tuvassani oli sitten yksi taistelija jolla oli kunnon hippifleda jossa oli erivärisiä hiuslaitteita sitten jonkin verran. Noh alikki tuli sitten ja ilmoitti taistelijalle että parturin penkkiin mars. Ei mennyt vaan ilmoitti että jos ei saa pitää nykyistä muotiaan niin lähtee sitten pois koko laitoksesta ----> lähti kokonaan pois.

Kyseinen herra toimi täysin oikein. Ei ole olemassa mitään järkiperusteita sille, miksi miesten täytyy ajella tukka lyhyeksi armeijassa, mutta naisilla saa olla pitkät hiukset. Pelkkä typerä perinne ajoilta, jolloin lyhyet hiukset olivat ehkä hygienian vuoksi perustellut, mutta itse en näe mitään syytä miksi ei saa nykyään pitkää pitkää tukkaa esim. ponnarilla, jos sattuu omistamaan kikkelin. On tuo PV vaan niin saamarin typerä laitos.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kyseinen herra toimi täysin oikein. Ei ole olemassa mitään järkiperusteita sille, miksi miesten täytyy ajella tukka lyhyeksi armeijassa, mutta naisilla saa olla pitkät hiukset. Pelkkä typerä perinne ajoilta, jolloin lyhyet hiukset olivat ehkä hygienian vuoksi perustellut, mutta itse en näe mitään syytä miksi ei saa nykyään pitkää pitkää tukkaa esim. ponnarilla, jos sattuu omistamaan kikkelin. On tuo PV vaan niin saamarin typerä laitos.

Vihollinen ottaa siitä pitkästä tukasta kiinni ja pyörittelee ns hiuksista vittuun. Tai sitten se letti on sodantiimellyksessä vaan silmillä jatkuvasti. On siinä taustalla varmasti ihan järkeäkin, mutta rauhanaika on tietysti eri asia. Osa hiusten ja muiden pärstäkarvojen ajelussa on toki myös sen kurinpidollisen ajatuksen iskostaminen syvälle päähän, että täällä sinä et ole oman elämäsi kuningas vaan osa muuta tykinruokaa, joka syö kun käsketään ja paskoo kun käsketään. Vetää vaikka kärrynpyöriä kun käsketään. En tosin tiedä laitettaisiinko naisia koskaan rintamalle, kun eiväthän he kuitenkaan osaa muuta kuin imettää. Imettäessä saa olla vaikka linnunpesä päässään.
 

BaronFIN

Jäsen
Omalta alokasajaltani: heinä-elokuun taitteessa aurinkoinen kesäpäivä Karjalan mäntymetsässä, linnut laulaa ja aurikon kimaltelee puiden lomasta ja ilmassa tuoksuu lämmin kanervikko. Alokasryhmämme on tauolla ja itse kurkin täyttämättä jääneeseen poteroon ja huomaan pohjalla liikettä: pieni päästäinen tupahtanut kuoppaan ja juoksee paniikissa ympäri poteron pohjaa eikä pääse kiipeämään ulos kuopasta. No minun kävi eläinparka sääliksi ja ajattelin nostaa pienen säikähtäneen päästäisen ylös kuopasta. Ensin yritin lapiolla nostaa sitä, mutta eihän siitä mitään tullut. Sitten pyydystin sen kämmenten väliin, mutta tuo luikahti hihasta sisään ja paineli menemään kohti kainaloa. Jumalvita, että osasi tuntua häijyltä sen kynnet kun se pisteli menemään kuin Singer pienillä jaloillaan.

”Herra Alikersantti, pyydän lupaa riisua taisteluvarustuksen kun minulla meni päästäinen paidan sisään!”

”Lupa myönnett”

Taisteluvyö pois, miehistövyö pois, M62 takin napit auki, harmaa miehistöpaita M82 pois ja päästäinen viiletti iloisena sammallehvistön sekaan.

”Ryhmä liikkeelle!”

Ja meikäläinen viipottaa nauravan porukan perään varusteita pukien.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Oppilas Tinke-80 pääsi aliupseerikurssilla pitämään suksisulkeiset. No pieni mutta oli siinä etten osannut silloin enkä tosin nytkään kunnolla hiihtää. Joten voitte kuvitella kuinka minkälainen sekamelska siitä syntyi. Vihaan vieläkin hiihtämistä.
 

BaronFIN

Jäsen
AUK:
Tiedusteluharjoitus, jossa tähystyspaikalta irtauduttiin täyspakkauksessa sovittuun tapaamispisteeseen.

”IRTI!”

Itse valitsin suunnakseni suon läpi irtautumisen. Siinä juoksujalkaa painellessa menin puoltasäärtä myöten lokakuiseen märkään suohon ja olin tyytyväinen nokialaisen pitkään varteen kunnes astun sammalmättäälle joka upotti alta pois ja sinne menin kainaloita myöten. Ei ketään mailla eikä halmeilla, jalat eivät ylettäneet pohjaan, olin jäänyt M82 repusta jumiin suonsilmän aukkoon kun en ollut mahtunut siitä kokonaan läpi, parempi näin. Rynnäkkökiväärikin oli mennyt piippu edellä silmäkkeeseen kun oli ollut ampumavalmiina edessä hihna kaulan ympäri. Siinä rimpuilin sekunnin jos toisen kunnes sain jostain juuresta kiskottua itseni ylös. Naamiointivärit olivat enemmän kohdillaan kainalosta alaspäin, saappaista sai kaadettua mudan ja vedesekaista lietettä ulos ja kiväärin putki oli täynnä sitä itseään. Ja oli noin 5 astetta lämmintä. Ei muuta kuin juoksujalkaa pisteelle ja siellä perillä toisena. Repun sisältö oli kuivana kun se oli jäänyt suonsilmäkkeen reunan ulkopuolelle, joten sieltä sai häthätään vaihdettua kuivaa päälle, mutta toista M62 maastopukua siellä ei ollut.

Porukka tuli kasaan muutamassa kymmenessä minuutissa eikä jälleennäkemisen riemulla ollut rajoja. Ei sillä luutnantillakaan pokka pitänyt. Paluumarssi kasarmille oli yksi vituttavimmista kokemuksista, mutta 17 vuotta myöhemmin: yksi hienoimmista. Ilta menikin asetta puhdistettaessa, sillä se oli täynnä mutaa kun se purki palasiksi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Oppilas Tinke-80 pääsi aliupseerikurssilla pitämään suksisulkeiset. No pieni mutta oli siinä etten osannut silloin enkä tosin nytkään kunnolla hiihtää. Joten voitte kuvitella kuinka minkälainen sekamelska siitä syntyi. Vihaan vieläkin hiihtämistä.
Tavallisissa suksisulkeisissa olen toki ollut mutta kun äkseeraus toteutettiin pistimimet kiinnitettyinä olin onneksi juuri silloin vempassa ... Kaukaa viisaasti kapiaiset määräsivät muotoon kaksinkertaiset välimatkat. Kollega-alikessujen mukaan sittenkin hirvitti että lähtee korvat päästä koko porukalta. Rynkyssä on "hieman" laajemmat kaaret pistin kiinnitettynä olalta eteen viedessä. En jaksa muistaa (-87) oliko tuolle treenille joku järkevä syy (paraati tms.) vai kuuluiko se opintojen vakio-ohjelmaan.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En jaksa muistaa (-87) oliko tuolle treenille joku järkevä syy (paraati tms.) vai kuuluiko se opintojen vakio-ohjelmaan.

Muistan kuulleni aikalaisilta, että tuo 87- talvi oli melkoinen pakkastalvi, joten ainakin klapia sai työntää urakalla kamiinaan. Vai muistanko vuoden väärin?

Onko tuo rynnäkkökiväärin pistin jätetty jo ajat sitten pois varusmiesten varustuksesta? Ainakaan minä (1/08) en siitä nähnyt vilaustakaan koko vuonna.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Ei ollut somea tai muutakaan. Ammuntaleirillä raskaan heittimen ammus räjähti 20m jälkeen.Tulos, yhdelle sirpale läpi jalkaterän, yhdelle läpi käsivarren, kuulovammoja kymmenille, lopputulos, oho ja se siitä.Vuosi 84.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mä sain Sandiksessa toisen alikersantin kanssa punnerrutuksesta poistumisrangaistusta 10 päivää, mihin ei tietenkään suostuttu. Tästä valitus käräjille, asianajajan hankintaan ja eikun istuntoon. Tuomiona kaksi päivää poistumiskieltoa leirillä suoritettavana noin niinkuin skappareiden suojelemiseksi.

Punnerrutus suoritettiin iltavahvuuslaskennassa alokkaiden ekan viikon perjantaina ja yhdeltä vapautuksettomalta alokkaalta murtui punnertaessa käsi. Kädestä oli kipsi poistettu veksissä aiemmin samalla viikolla eikä siis annettu mitään vapautusta. Tämä siis tapahtui tammikuussa ja sen jälkeen asiasta kuului seuraavan kerran noin viikon verran ennen vappua. Korvauksia uhri oli kuulemma vaatinut tuhansia euroja, mutta mitään ei jouduttu makselemaan. Kummasti tuossa välissä muuttui ohjeistus iltavahvuuslaskennan toiminnasta eli esim punnerruttaminen kiellettiin kokonaan. Huvittavimpana koko keississä pidän edelleen varusmiestoimikunnan johtajan eli yliluutnantin kommenttia, kun ilmoitimme tyytymättömyytemme alkuperäiseen tuomioon: "Ihan turhaan te valitatte, tuomio ei muutu mihinkään ja vapun olette 104 prosentin todennäköisyydellä kiinni". Asianajajalta varmistettiin asiaa, ja hän kertoi olevansa vapun golfaamassa jossain Espanjassa, joten se siitä. Aikaa ja esim leiripäiviä ko keissiin saatiin myös tuhrattua aikalailla alkaen mm väärien (yövapaalla tapahtuma-aikana olleiden) alikessujen esitutkinnasta.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä sain Sandiksessa toisen alikersantin kanssa punnerrutuksesta poistumisrangaistusta 10 päivää, mihin ei tietenkään suostuttu. Tästä valitus käräjille, asianajajan hankintaan ja eikun istuntoon. Tuomiona kaksi päivää poistumiskieltoa leirillä suoritettavana noin niinkuin skappareiden suojelemiseksi.

Toki punnerrutus on lievimmästä päästä, mutta noin niinkuin muuten nämä alikkien egonnostatustalkoot on aikamoista paskaa eikä niillä juurikaan ole tekemistä järkevän koulutuksen kanssa. Joten sikäli pidän oikeana suuntauksena, että rangaistuksia näistä alikeille jaetaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Toki punnerrutus on lievimmästä päästä, mutta noin niinkuin muuten nämä alikkien egonnostatustalkoot on aikamoista paskaa eikä niillä juurikaan ole tekemistä järkevän koulutuksen kanssa. Joten sikäli pidän oikeana suuntauksena, että rangaistuksia näistä alikeille jaetaan.

Aikaahan tästä on jo kulunut yli 15 vuotta. Tuolloin noita täysin ylimääräisiä hommia alettiin kitkemään. Ongelmana tuossa vain oli se, että sitä ei silloin oltu mitenkään kielletty vaan se kuului ns "kulttuuriin". Samaa mieltä toki hyödyllisyydestä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aikaahan tästä on jo kulunut yli 15 vuotta. Tuolloin noita täysin ylimääräisiä hommia alettiin kitkemään. Ongelmana tuossa vain oli se, että sitä ei silloin oltu mitenkään kielletty vaan se kuului ns "kulttuuriin". Samaa mieltä toki hyödyllisyydestä.

Joo, en mitenkään meinannutkaan, että sussa olisi ollut vikaa. Kulttuuriahan nuo silloin oli ja olivat vielä muutama vuosi tuosta eteenpäinkin, kun itse kävin. Sikäli kyllä ihmeelliseltä tuntuu, että punneruttamisesta on rankaistu, kun se nyt ainakin minun mielestäni on kokolailla lievimmästä päästä tuon kaltaisissa jutuissa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Joo, en mitenkään meinannutkaan, että sussa olisi ollut vikaa. Kulttuuriahan nuo silloin oli ja olivat vielä muutama vuosi tuosta eteenpäinkin, kun itse kävin. Sikäli kyllä ihmeelliseltä tuntuu, että punneruttamisesta on rankaistu, kun se nyt ainakin minun mielestäni on kokolailla lievimmästä päästä tuon kaltaisissa jutuissa.

Tossa mun muistaakseni oli nimenomaan se skappareiden vastuu hommasta kyseessä plus alokkaan vaatimukset korvauksista. Me siis ilmoitettiin valvojalle tulevasta ja siinä oli huhujen mukaan skappareillakin hiki duunipaikkojensa puolesta.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Muistan kuulleni aikalaisilta, että tuo 87- talvi oli melkoinen pakkastalvi, joten ainakin klapia sai työntää urakalla kamiinaan. Vai muistanko vuoden väärin?

Onko tuo rynnäkkökiväärin pistin jätetty jo ajat sitten pois varusmiesten varustuksesta? Ainakaan minä (1/08) en siitä nähnyt vilaustakaan koko vuonna.
Oikein muistettu. Luojan kiitos olin syyneissä päättänyt mennä tuohon I/87 erään eli viimeiseen ohjesäännön mukaiseen saapumiseen. Ihan tappotalvihan toi 86/87oli.

Menin rulliin 10.2.1987 ja onneksi ekat kolme viikkoa tutustuttiin talon tapoihin, oltiin luokassa ja komppanian pihalla sulkeisissa. Eka metsä iski maaliskuun alkupäivinä nuoskan merkeissä. Tuurit kohdallaan!

Gonamiehet kyllä kertoili kauhujuttuja talven leireistä ja väijykeikoista loputtomassa pakkasessa. "Hei, se on sun osa elämää" todettiin ja naurettiin koko matka sotkuun. =)

Edit:

Pistin. Oli silloin RK-62:een pistin ja kuului hekilökohtaiseen varustukseen. Julman näköinen musta kiinnitysuralla varustettu puukko josta teräpuoli oli millin parin verran kirkasta. Ehdottamasti oli kielletty käyttämästä mihinkään sytytyslastujen vuolemiseen ettei näytä tulevissa paraateissamme kuluneelta. Toki tottelimme!

Pari hanua "hukkasi" moisen kamppeen ja maksoi ankaran korvaushinnan palveluksen päättyessä. Olisko ollut 20 markkaa. Pauttiaralla yksi päiväraha.
 
Viimeksi muokattu:

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Olihan siellä kaikenlaista. Pysyvimmin on jäänyt mieleen AUK:n lopussa saatu melkein 2kk poistumiskielto. Iltavapaillahan oli tapana, että vedetään niin paljon varusmieshintaista kaljaa kuin siinä muutamassa tunnissa ehtii. Sattumoisin siinä oli joku paikillisista opiskelijatyttösistä koostuva porukka myös iltaa istumassa. No jutullehan oli päästävä ja asiat eteni siihen malliin, että päädyttiin eräällä seurueella ottamaan muutamat yhden tytön vanhempien kerrostaloasunnolle Rovaniemen keskustan läheisyyteen. Yhden tytön kanssa juttu luisti erityisen hyvin ja päädyttiin sitten etsimään paikkaa missä suorittaa sitä kaikkein kauneinta. Häveliäs kun olin niin muun seurueen kanssa samassa asunnossa ei kehdannut joten paikaksi valikoitui taloyhtiön saunatilat jotka eivät sille iltaa olleet käytössä ja ovet sai lukittua sisäpuolelta. Mukavaa oli ja hommat tuli hoidettua mutta ilmeisesti paineiden purkautuminen yhdistettynä vahvaan humalatilaan johti siihen, että nuorelle sotilaalle tuli uni silmään. Seurueen muut varusmiehet olivat tilanneet itselleen kyydin ja koittivat parhaansa mukaan metsästää oppilas Yargonia mutta eivät löytäneet. Ajelivat siis takaisin varuskuntaan ja ilmoittivat päivysyäjälle, että miestappioilta ei vältytty ja yksi on joukosta pois.

Aamulla herätys oli varsin karu. Kylmästä saunasta maastohousut puolitangossa siihen kun saunatilojen oven takaa kuuluu jumalaton pauke ja huuto. Spol-ryhmä kouluttajansa sotilasmestari Sotahullun johdolla olivat tulleet ratsaamaan paikan minne rintamakarkurin epäillään jääneen. Eipä siinä auttanut kuin pikku darrassa antaa sotilaspoliisien taluttaa maijaan ja kohti spol-putkaa. Putkassa ehtivät jo uhkailla sotaoikeudella, AUK:sta ja armeijasta erottamisella ja vankeustuomiolla. Yksikön komentaja oli onneksi ihan järkimiehiä ja rangaistukseksi seikkailusta tuli vain 45pvä poistumiskieltoa luvattomasta poistumisesta ja aamuisten koulutuksien missaamisesta ja joitain päiviä siitä, että samassa rytäkässä meni hävöksiin baretti ja vyö.

Paskanakkeja sain tosin tehdä koko poistumiskiellon ajan omassa yksikössä. Kavereita nauratti ja näin jälkeenpäin itseäkin. Ko. tytön kanssakin seurustelin armeija-ajan ja armeijan jälkeenkin jonkin aikaa eli senkään puolesta ei ollut tyhjä reissu.

Noin muuten kyllä tykkäsin palvelusajastani ja lähtiessä kaikesta huolimatta rinnassa kiilui kessun nappulat eli jos tätä episodia ei lasketa niin ihan vihkoon ei mennyt.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksiköitä tai saapumiseriä yksilöimättä palvelin n. 10 vuotta sitten. Tukarina vedin luonnollisesti parhaani mukaan ja kertausten myötä toinen ruusukekin kertynyt. Jälkeenpäin kaiken vitutuksen on RUK:ia lukuunottamatta unohtanut ja jo ihan kaipailee noihin aikoihin.

Sattui sellainen harvinaisuus eteeni, että mustalaispoika Palmgren oli päätynyt AUK:hon asti. Tämä on toki jo itsessään melko lennokas tornari, mutta totuusarvoa parantaakseni mainittakoon seuraavaa. Palmgren oli hiljainen kaveri, mutta toki laiskanoloinen. Paskimmista haluttiin toki kurssin päätteeksi eroon, joten osa lähetettiin muihin joukko-osastoihin ja Palmgren saatiin potkittua EK:hon asti talous-AU:ksi. Sehän tarkoittaa banaania kaulaan, mikä ei Palmgrenin arvolle pidemmän päälle sopinut, vaan valkolainenhan siihen oli saatava etenkin gineksien ajaksi. Eipä enää napannut päivystäminen viikollakaan, joten neuvokkaana päätti sitten väärentää vielä päivystäjän sotapäiväkirjat. Koululaitos ei ollut kuitenkaan saanut prosessoitua Palmgrenia ihan Harvardiin asti, joten yksikköupseeri huomasi epäkohdat ja siitähän seurasi oikeutta reippaita sakkorangaistuksia myöten. Olisi ehkä kannattanut tuomita mustalaisen talous-AU:ksi ideoinut skapparikin.

RUK:ssa yksikkömme oli pääsääntöinen naisten loppusijoituspaikka. Heitä oli kaikkiaan 7 ja heidän tupansa sijaitsi omaamme vastapäätä. Sanomattakin selvää, että ihan jokainen ei varsinaisesti sinne kyllä kuulunut. Kirkkojärven marssinkin aamuna kuukautiskierrot olivat synkronoituneet siinä määrin, että reippailemaan lähti 3/7. Ruk:n alun särmäilyn jälkeen saivat paskaa väärin sidotuista hiuksista, joten osa päätti ajaa itsensä kaljuiksi. Hehkeimmällä heistä kasvoi parrassa enemmän karvoja kuin useimmilla meistä, joten taso ei vetänyt vertoja edes Muken mammoille. Mieleen on jäänyt, kun mainittu yksilö ruinasi tuvassamme seuraa hiljaisen tunnin ajaksi kuivaushuoneeseen. Ei kenenkään suureksi yllätykseksi vapaaehtoisia ei ilmoittautunut. Sen sijaan koksukaudella useampikin ilmoittautui koeajaneeksi erästä toista yksilöä keskellä yötä tuvassa muiden nukkuessa. Jonkun heistä päätökseen olisi voinut vaikuttaa tieto siitä, että liikkeellä ei oltu enää ensilumilla, vaan ennemminkin jälkiliukkailla.

Itseäni hieman söi, kun omaan ryhmään osui koko kurssin ajan kaksi heistä, ml. em. epäonninen munahaukka, mikä tarkoitti kivaa pikku lisätekemistä muuten niin rentoon rantakaupunkilomaan. Eräänäkin hieman tuulisehkona yönä, jolloin muuten yksi sissiteltoista päätti lentää paremmille maille kenties aina Naapuriin asti, olimme viimein hakanneet omamme kahta nurkkaa lukuunottamatta kiinni haminalaiseen kallioon ja tiedossa oli hyvin ansaittu 1h unta aiemman yöttömän yön jälkeen. Uo Munahaukka yritti epätoivoisesti sytyttää tulia kamiinaan, mutta odotusarvon mukaisesti ei siinä onnistunut, jolloin oman hyvinvointini maksimoimiseksi päätin käyttää tarvittavat lisäminuutit tuon vaativan tehtävän toteuttamiseksi. Onnellisena kömmin ansaituille 50min yöunilleni vain herätäkseni 30min kuluttua Munahaukan herätykseen ja ilmoitukseen, ettei tulien ylläpito ollut onnistunut ja että hänen on nyt päästävä nukkumaan ja minun tultava etuajassa kipinään. Tuona ohikiitävänä hetkenä harkitsin asioita, joista ei liene asiallista kirjoittaa.

Ruk:ssa joukkueemme kouluttajana toimi nuori vänrikki. Kurssimme aikana hän putosi parvekkeelta rikkoen kätensä, nukkui yksikön pihalla yön Opel Kadetissa makuupussissa ja paikallinen ystävällinen neito lähibaarissa osasi kertoa hänen vastikään sairastaneen klamydiaa. Toiset ne saavat ihan eri tavalla aikaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pari juttua jäänyt mieleen. Saapumiserää 1/04.

Alokasajan (Karjalan Lennosto) ampumaleirillä päästiin heittämään kranaattia, ampumaan kessillä ja kvkk:lla. Kessirastilla oli ensin jokaiselle kylmäharjoitus sillä tyhjällä singon putkella. Eli edettiin juoksuhaudassa, sitten asemiin ja laukaus kohti panssarimaalia. Sitten toisella kerralla kaikille sama homma mutta harjoituskessillä, jossa oli valojuovaluoti sisällä. Parhaat/nohevimmat suoritukset oikeutti sitten olisiko ollut kolmelle tai viidelle parhaalle mahdollisuuden ampua oikealla kevytsingolla. Omat suoritukset oikeutti kovapanosammuntaan ja ihan täpinöissään sitten fiilisteltiin sitä. Kun tuli oman suorituksen vuoro niin hullussa adrenaliinipöhössä tetsasin kohti juoksuhautaa, hyppy sen pohjalle ja juosten asemiin. Tohinassa vaan sitten löin pääni juoksuhaudan poikkihirteen ja vanha metallikypärä meni puoliksi silmille, sekä hieman nuppi sekaisin tärskystä. Kuitenkin siinä ei paljon osumat haitannut ja kessi ampumakuntoon ja tulta. Osui hyvin maaliin, kapiaiselta kehut ja itse tyytyväisenä ettei sössinyt mitään vaikka ampumakunto oli kyllä niin ja näin kun päähän jomottaa ja varusteet silmillä.

Samalla leirillä päästiin myös ampumaan kvkk:lla ja se oli yksi siistein kokemus kun oli täyspitkä vyö, ase hyvin kohdistettu ja lyhyitä sarjoja janttereihin joita oli n. 150-300m etäisyydellä suolla ja mäellä. Osui jo tähtäimillä niin hyvin ja sitten pieni säätö valojuovien avulla, lopulta tuntui jo osuvan ilman tähtäystäkin kun sai tuntuman kohdilleen. Arskan kommandofiilikset tuli. Käsikranaatin heitto oli aika perus, ei oikein mitään ihmeellistä mutta kun päästiin jo alokkaana se heittämään ja isoissa varuskunnissa eivät päässeet niin saatiin sitten AUK:ssa keulia kun oltiin heitelty kranaatteja :D

Myöhemmin alikessuna olin tuuraamassa jollain sotilaspoliisien ampumaleirillä ja toisen varuskunnan miehistö oli koulutettavana. Yksi kaveri jäi mieleen kun se täristen pelkäsi sitä kovaa kranaattia ja sanoi, ettei uskalla heittää jos se tippuu poteroon tai muuta häikkää. Otettiin sitten harjoituskranaateilla pari extraharjoitusta ja sitten kun tuntui hyvältä niin heitto kovalla. Kaveri naulasi sen suorituksen 100%:sti ja täysin napakymppiheitto ja muutenkin koko suoritus. Kun sai vielä kehut luutnantilta niin hymyili kun se kuuluisa Naantalin aurinko. Mukava muisto itsellekin kun toinen tekee tuollaisen huippusuorituksen tosi huonoista lähtökohdista. Meille jäi luutnantin kanssa päivän päätteeksi laatikollinen kovia kranaatteja, ensin kasattiin ne ja sitten heitettiin maalitauluihin liukuhihnameiningillä: heiton aikana uusi käteen, sokka irti ja räjähdysten jälkeen uusi heitto jne. Aika silppua oli pahvitaulut.

AUK:ssa Vekarajärvellä oli yksi kaveri joka veti iltavapailla kaljaa ja sitten kuseskeli yöllä unissaan tuvan tyhjälle punkalle. Taisi kolme kertaa tehdä sen ja viimeisellä kerralla koko tupa jo heräsi siihen lorinaan, että ei kai taas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös