Mulla oli vähän vastaava tilanne. Palvelin edesmenneessä Varsinais-Suomen IlmaTorjuntaRykmentissä Turussa. Sairastuin keuhkokuumeeseen hieman ennen loppusotaa, joka it:ssa tarkoittaa kovapanosammuntoja Lohtajalla Pohjanmaalla. Olin vielä sairaalassa, kun muut lähtivät karjavaunuilla kohti Kokkolan Ykspihlajan satamaa/asemaa. Niinpä jouduin lähtemään yksin perässä kaksi päivää myöhemmin siviilijunalla. Varustuksena koko omaisuus ja rynkky mustassa jätesäkissä. Jostain syystä käskettiin pitää lipas rynkyssä paikoillaan, joten kellään ei jäänyt epäselväksi mitä jätesäkki sisälsi. Etenkin, kun käskettiin teipata se huolellisesti kiinni. Niinpä vedin teippiä lähes koko mitalle, jolloin ulkomuoto paljastui kaikille.Päästiin myös kokemaan Kymi-96 sotaharjoitus, joka kaiken järjen mukaan oli pikemminkin jalkaväen kuin rannikkotykkimiesten leiri. Mutta siellä sitä mentiin jonon jatkona ja hassuahan se kait olisi ollut, jos rannikkopatteriston väkeä ei olisi ollut mukana. Isäni 60vuotispäivien sattuminen samalle viikonlopulle, kun leirille lähtöön oltaisiin oltu valmistautumassa johti siihen, että yksiselitteisesti sanoin eräälle esimiehelle, että homma on nyt niin, että jos en pääse näille päiville, niin minä en lähde koko leirille. Uskoivat puhetta, mutta epäuskoinen oli sen Kuusisen sotilassataman porttivahdin ilme, kun se näki meikäläisen täydessä sotisovassa mukana siis reppu, taisteluvyö ja henkilökohtainen ase. "Logistiset ongelmat" (lue= isäni merkkipäivä) kun aiheutti sen, että jouduin ottamaan vapaille mukaan koko leirivarustukseni. Tuo, että minulla olisi voinut olla myös rynkky mukana, niin sitä en osaa varmaksi sanoa. Jotenkin se tuntuisi hyvin uskomattomalta.
Kyseinen paketti aiheutti runsaasti keskustelua, kun heti Turun asemalla istahdin ravintolavaunuun juomaan kaljaa. Loppumatkan saikin kuunnella vanhojen jermujen armeijamuistoja. Onneksi ymmärsivät myös tarjota köyhälle varusmiehelle useita oluita.