Tuli hieman kertailtua jaksoja, joten muutama tiivistys lienee paikallaan.
Näin jälkikäteen on helppo todeta, kuinka paljon sketsit perustuvat toistoon. Keksitään joku hauska hahmo, jota toistetaan surutta kaudesta toiseen ilman, että oikeastaan mitään uutta hauskaa tulee enää esiin. Toistohan on tietysti iso osa koko huumoriskenen viehätystä, mutta onhan se aika infantiilia kun tarkemmin ajattelee. Oikeastaan vain joku Matti Näsä -tyyppinen toisto on ikään kuin 'oikeutettua', koska niissä jutuissa tulee oikeasti uusia oivalluksia, kun Näsää nykyajan eri turhanpäiväisyydet harmittavat. Aika vähän kehitystä esim. Jaakko Parantaisessa tapahtuu, vaikka huikea hahmo sinällään onkin. Toki on sanottava, että kyllä Parantaisessakin jotain kehitystä tapahtuu (osataan keskittyä paremmin Parantaisen hauskuuden olennaisuuksiin). Että otetaan sen verran takaisin, että kyllä hahmojen toistossakin kehitystä voi tapahtua, ainakin tiettyyn pisteeseen asti.
Nämä kuitenkin sivuhuomioita, ja eikä siinä mitään. Pistää vaan miettimään, kuinka helppoihin ratkaisuihin suomalaisen(kin) pienen tuotantobudjetin puitteissa on tyydyttävä. Mutta kyllä niitä hauskoja hahmoja on uskomattoman paljon! Esimerkiksi tokan kauden eka jakso on aivan saakelin hyvä, kun ekan kauden parhaat hahmot (+ uudet) kohtaa hieman ammattimaisemman ja terävämmän otteen, mutta tuoreus on edelleen tallella. Jos kausista olisi (huonoimmat ja toisteisimmat) 50 % pois, voitaisiin puhua erittäinkin laadukkaasta sarjasta joka suhteessa.
Tekijänoikeudellisena pointtina mainittakoon, että 3/1-jaksossa on Maxwell Gothenburgin ohjaama Selviytyjät-sketsi, tämä siis monta vuotta aiemmin kuin amerikkalainen reality show näki päivänvalon. Onkohan jenkeillä olleet oikeudet kunnossa? Jos ei, niin ei muuta kuin miljardikanne vireille.
Heikki Hela ja Olli Keskinen ovat erittäin tärkeä osa Kummeli-matskun syvyyttä ja moninaisuutta. Joten kaudet, josta he puuttuvat, ovat eittämättä heikompia (tietysti toki tekijöidenkin luovuuden kukkeimmat vuodet sattuvat juuri samoille vuosille kun Hela ja Keskinen ovat messissä). Mutta onhan Heikki Silvennoinen ylivoimaisesti tärkein palanen kokonaisuutta. Kahilainen on kuitenkin enemmän tai vähemmän Silvennoisen sidekicki, toki mahtava sellainen.
Mikähän muuten on paras kausi? Toki on makuasioita, mutta jonkinlaista tason laskua ja nousua pystyy varmasti arvioimaan. Katsoin nyt ekan kauden kokonaisuudessaan sekä tokan ja kolmannen kausien ekat jaksot, joten en osaa ottaa asiaan kantaa kokonaisvaltaisesti. Ainakin tuo kolmannen kauden eka jakso näytti edelleen varsin tuoreelta ja hyvältä. Kolmas kausi alkaa Ei rampata -sketsillä. Ei huono alku kaudelle ollenkaan - "Joko ollaan ulkona tai pysytellään sisällä, mutta ei rampata!"
Ja kyllä Mouhislainen luonto, kulttuuriympäristö ja mies ovat komeaa katseltavaa, ei siitä pääse mihinkään. On tallennettu tärkeää ajankuvaa tulevienkin polvien ihmeteltäväksi.