Selailin Jatkoaikaa ja huomasin, että kunnon Kummeli-ketjua ei ole. Päätin, että asiaan on saatava muutos, koska uskon monen Jatkiksen kirjoittajan katsoneen ja ehkä jopa pitäneen Kummelista ja sen pohjalta tehdyistä elokuvista.
Kummelin pohja on tietty se aito ja oikea Kummeli tv-sarja, joka esitteli meille Matti Näsän, Raimo Vormiston ja Timo Silakan, Lätkäkatsauksen sekä tietty Ladakerhon. Minun mielestäni sarjan parasta aikaa olivat vuodet 1991-1994 jolloin Kummeli oli aluksi trio jota johtivat Heikki Silvennoinen ja Timo Kahilainen, Olli Keskisen säestäessä erittäin hyvin taustalla. 93, mukaan ydinporukkaan tuli komealla tavalla Uneton yö -kappaleellaan Heikki Hela, jonka minä muistan etenkin Pekka Puukkona.
Keskisen lähdettyä 1994, otti hänen paikkansa Heikki Vihinen, mikä oli minun mielestäni huono asia. Vihinen toki oli loistava Kummelin spin-offeissa Vanajana, mutta ei "se kolmas Hessu" pystynyt Keskistä korvaamaan, kun Vihinen aloitti Kummeleissa 1997 esittäen erityisesti juontaja Fabiota, missä Vihinen onnistuikin varsin hyvin.
Olli Keskinen palasi 1999 sarjaan mukaan, mutta esiintyi pelkästään Eero Kakon roolissa, mikä oli todella harmi, koska olisi Keskiselle ollut muutakin käyttöä. Nuo 1999 jaksot olisivat saanet jäädä viimeisiksi, koska vuonna 2003, ilman Keskistä tehdyt viimeiset Kummeli-episodit joissa esiintyi iki-inhokkini Mikko Kivinen olivat todella vaisuja, mutta löytyvät nuokin jaksot DVD-hyllystäni.
Kummelista on tehty viisi elokuvaa, Kummeli Stories, Kummeli Kultakuume, Kummeli Jackpot, Kummeli Alivuokralainen sekä Kummeli V joista viimeisin on valitettavasti vieläkin katsomatta. Muista elokuvista sen verta, että Stories nyt on pelkkä sketsishown pidempi jakso, Kultakuume paras Kummeli-filmi, Jackpot kelpo viihdettä, mutta Alivuokralainen on todella tylsä.
Eihän Vanaja-saagaa tai Mankeliakaan tule unohtaa, olivathan nekin omalla tavallaan hyviä, toki Kahilaisen poissaolo heikensi sarjaa pahasti.