Siis? Eihän Patrik Virran tasoisella pelaajalla tee yhtään mitään, jos meinaa pärjätä KHLssä edes jotenkin? Pelottaa jo pelkkä ajatus, jos tämän tasoisia kavereita ollaan tänne raahaamassa.
Virran statseilla ja uraputkella varustetut kaverit ovat mielestäni niitä, joihin Jokerien pitäisi juurikin panostaa aiempaa enemmän: ovat todistaneet pystyvänsä pelaamaan hyvällä tasolla miehien kanssa, omaavat jonkin verran kokemusta maailmalta, iän puolesta parhaat vuodet vielä edessä, loukkihistoria ei ole hurja ja ovat vasta MJ-uran kynnyksellä.
Mä näkisin, että tuollaisissa pelaajissa on eniten potentiaalia pelata hintaansa paremmalla tasolla ottamalla sen stepin pari, mikä ei ikä ja ura huomioiden ole ollenkaan mahdotonta. Ja jos eivät ota sitä steppiä tai paria, niin pitäisi silti pystyä pelaamaan sillä tasolla, että ainakaan ei ole vaaraksi joukkueelle kentälle päästessään.
Mun papereissa Jokereilla pitäisi jokaisella kaudella olla pari sellaista kaveria, joiden hintalappu on tasoa "hyvä liigapelaaja" ja ura menossa siihen suuntaan, että maajoukkueen ihan arvokisatasollakin voi pelaaja sanoa kauden alla henkilökohtaiseksi tavoitteekseen vakavalla naamalla. Siihen en tosin ota kantaa, onko Virta tähän hätään sopiva jamppa tuohon rooliin ja olisiko liksapyyntö kuinka sopiva joukkueen etu huomioiden.
Mitä taas valmentajana toimivaan Virtaan tulee, niin ensimmäinen ajatus oli "mitähän vittua nyt taas". CV ei ainakaan ole sillä tasolla, että suuria on varaa odottaa. Pari kautta Vantaalla ja sitä ennen jokunen vuosi junnuissa eivät ehkä ihan ole sitä, mitä voisi odottaa maan suurimmalta lätkäjengiltä. Mä ymmärrän tuon valinnan hyvin, jos kyseessä on Marjamäen näkemykseen perustuva haku valmennusryhmään, tosin toistaiseksi ei omaan silmääni ole viitteitä tästä näkynyt. Jos oikeasti vedetään tuon kokemuksen omaava kaveri ilman päävalmentajan erityistä toivetta hänen palkkaamisestaan, niin toimistolle voi tilata peilejä. Ja jos kyseessä olisi ollut Marjamäen haku, mä olisin toivonut heti Virran sopparin julkistuksen yhteydessä kuulla Marjamäeltä itseltään miksi mies palkattiin.
Itse ainakin suhtautuisin tähän hakuun huomattavasti levollisemmin, jos heti ensimmäisessä tilaisuudessa Marjamäki olisi sanonut esimerkiksi: "
Tokea on nyt pari vuotta ajettu sisään Vantaalla ja hän on tehnyt hyvää työtä osana sitä valmennusryhmää, jonka valmennettavista pitäisi nousta meille pelaajia. Lisäksi hänellä on paljon näkemystä minkä tasoisia pelaajia tarvitsemme farmiimme, jotta farmitoiminta auttaisi Jokereita. Tämän lisäksi tahdoin Token osaksi tiimiäni, sillä uskon hänellä olevan tärkeä rooli kopissa kovissa paikoissa. Kuluneella kaudella tämä oli yksi ongelmakohta, ja tällä tavoin pyrimme estämään saman ongelman toistumisen kaudella 2019-20."