Lapsi- ja vanhemmuusasiat

• 124 576
  • 751

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Knox arvostan, että soitit ja pysyit asialinjalla ja hoidit asian vaimosi puolesta ja perheenne tähden. Harmittaa lapsesi puolesta, mutta kivatkin isovanhemmat voivat olla kamalia vanhempia ja appivanhempia ja rajat on pakko vetää.

Jos mulla olisi lapsi, jota olisin loukannut noin pahasti niin itsepäisenäkin ihmisenä olisin valmis vaikka ryömimään päästäkseni hänen ja hänen perheensä kanssa tekemisiin. Anoppisi täytyy olla pahasti narsistinen tyyppi, jos ei pysty pyytämään anteeksi.

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tiedän mistä puhun. Olen laittanut välit totaalisesti poikki tällaiseen sukulaiseen. Tärkeää olisi ettei edes hyvän joulun toivotuksiinkaan vastattaisi mitenkään. Täydellinen väliinpitämättömyys on ainoa tapa millä nuo pysyvät aisoissa.

Juuri tämä. Läheiset ihmiset voi valita. Itse vedin kaikki välit poikki faijan puolen sukulaisiin faijan kuoleman jälkeen. Elämä muuttui helpommaksi samantien.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhelun päätyttyä vaimoni oli lähes järkyttynyt, hän sanoi että nyt hän sen tajuaa, tuo akka on ihan totaalinen narsisti. Kaikki käännetään omaksi eduksi, omia tekemisiä vähätellään ja vika on aina muissa.
Täälläkin vaimo tajusi oman äitinsä olevan täysi narsisti tässä vaiheessa kun olemme noin nelikymppisiä. Kuten tuossa muut jo sanoivatkin, niin eivät he anteeksi pyydä tai tule millään tavalla muuttumaan. Puhuvat teistä jatkuvasti paskaa muille ja haukkuvat teitä. Itse eivät voi tehdä mitään väärin. Ovat sentään teitä vanhempia, niin kyllähän he nyt tietävät miten maailma makaa!

Te olette hoitaneet asian 100-prosenttisen hyvin.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuulin tänään, että on normaali käytäntö, että kun lapsi on ollut kaverillaan kylässä, ei edes mikään yökylä vaan esim koulun jälkeen, niin jälkikäteen kyläpaikan vanhemmilta tulee mobilepay-pyyntö esim 3,50€ lapsen ruokailuista. Ja esim iso vääntö, jos vanhemmilla ei ole mobilepaytä että miten maksu sitten hoidetaan.
Kuuntelin tätä aika erikoinen ilme naamalla, enkä pystynyt lopulta sanomaan kuin että en jaksa uskoa että yhdenkään perheen isä tietää tällaisesta sekoilusta.
Sanokaa, onko tämä normaali tai edes jonkinlainen käytäntö? Oletteko joutuneet maksamaan tällaisia, tai jopa veloittaneet?

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuulin tänään, että on normaali käytäntö, että kun lapsi on ollut kaverillaan kylässä, ei edes mikään yökylä vaan esim koulun jälkeen, niin jälkikäteen kyläpaikan vanhemmilta tulee mobilepay-pyyntö esim 3,50€ lapsen ruokailuista. Ja esim iso vääntö, jos vanhemmilla ei ole mobilepaytä että miten maksu sitten hoidetaan.
Kuuntelin tätä aika erikoinen ilme naamalla, enkä pystynyt lopulta sanomaan kuin että en jaksa uskoa että yhdenkään perheen isä tietää tällaisesta sekoilusta.
Sanokaa, onko tämä normaali tai edes jonkinlainen käytäntö? Oletteko joutuneet maksamaan tällaisia, tai jopa veloittaneet?
No ei ole normaalikäytäntö ainakaan täällä päin. Mitä helvettiä?

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Ei saatana, nyt on kyllä pihit vanhemmat löydetty. En ole koskaan kuullut, mutta ei yllätä jos länsirannikolla on tuollainen meno.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sanokaa, onko tämä normaali tai edes jonkinlainen käytäntö?
Kuulin tästä ekaa kertaa nyt, siis tästä viestistäsi. Ihan täysin paranormaalia touhua.

Itse hoidan lounaat, päivälliset, hattarat, ilta- ja aamupalat sekä kaiken muukin jos on poikien kavereita, serkkuja tms kylässä. Ihan ilmiselvä asia.

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Pitäisikö yökyläilystä ruveta perimään vaikkapa varsin kohtuullista kymmenen euron maksua? Tähän päälle tietenkin syömiset ja juomiset.

Mitä helevettiä? Täysin absurdia touhua!

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on nyt neljä kuukautta ollut välit jäissä anoppilaan. Olemme tehneet selväksi, että me odotamme anteeksipyyntöä, ja ennen sitä mikään ei muutu.
Voimia sinne. Luin kaikki sun viestit tähän ketjuun, en vastauksia. Valtapeli tuosta tulee mieleen. Jos lampaaksi ryhdyt, saat olla kerittävänä koko elämäsi. Olennaista on nähdäkseni se, että normaali ihminen joustasi ja pyytäisi anteeksi saadakseen sovun. En nyt viittaa suhun tai vaimoosi. Tekohan oli tahallinen osoitus siitä, että anopilla on valta tehdä mitä lystää, eikä hän tule (omassa päässään olevasta) valta-asemastaan vapaaehtoisesti luopumaan. Ei painostettuna, ei luultavasti edes pakotettuna. Tilanne jatkuu kunnes anoppi on sisäistänyt kaksi asiaa: 1. hän on hävinnyt valtapelin ja 2. rakkaus lapsenlapsiin on voimakkaampi kuin valta-asemansa. Eli mahdollisesti ei koskaan.

Teidän tilanteenne näen seuraavasti: joko nöyrrytte ja tunnustatte anopin valta-aseman (jatkossakin) tai ette. Kyse ei ole enää pitkään aikaan ollut tuosta tapahtumasta, vaan roolien jaosta tulevaisuudessa. Oman mielenterveytenne vuoksi neuvoisin olemaan tiukkana. Terroristien kanssa on mahdotonta neuvotella järkevästi. Ei tilanne tietysti mukava ole, mutta kun vaihtoehdot ovat "siedettävissä oleva ero" ja liitto koleran kanssa, valinta osuu ensimmäiseen.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

En ole kuullut, ihan helvetin outoa. :D Meillä ainakin ihan mielellään tarjotaan ruoka myös koulukaverille jos on kylässä ja vastaavasti meidän mukula on saanut syödä kaverinsa luona ilman mobilepaypyyntöjä.

Sellainen tapa itselläni on, että yleensä jos lapset menee siskolleni tai äidilleni viikonlopuksi, niin annan rahaa vaikka eivät sitä pyydäkään. Meillä on isommat tulot kuin eläkkeellä olevalla äidilläni tai yh siskoillani, niin tykkään kuitata nuo herkut mitä aina tarjoillaan lapsille. Aluksi vänkäsivät vastaan, mutta ymmärsivät kun sanoin sen olevan tärkeää minulle.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Entä jos kaveri saapuu, mutta nukkumaan mennessä käy klassiset ja tulee äitiä ikävä? Puolet tuosta viidestäkympistä?

Ei, tuohan on ihan selvästi päivystysmaksutilanne. Varsinaisen toimistoajan ulkopuolella ilmentynyt akuutti tilanne tarkoittaa ainakin kolminumeroista summaa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos uskonpalautuksesta. Toki ihan varma en voi olla josko tilanne onkin vaan tämä
Mielessä siis ne vitsit naisten reissujen kulujaosta. Mutta ehkä te sen tietäisitte jos tällainen peli vetelisi arjessakin.
Tämä oli siis Varsinais-Suomessa. Eikä se kai välttämättä vaadi kuin yhden sekopään per kaveripiiri, niin tällainen meininki voi alkaa.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@benicio Kuulitko tuosta maksusta lapseltasi vai lähestyikö sinua tuon toisen perheen vanhempi?

Ja täältä sama, ei ole millään tapaa normaali käytäntö, ikinä kuullutkaan moisesta.

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo eipä tulisi mieleenkään alkaa jotain ruokalaskuja lähetellä lasten kavereiden vanhemmille! Aivan käsittämätöntä touhua! Ennemmin sitä pyrkii siihen että lasten kavereillakin olisi mukava meillä käydä ja siltä pieneltä osin myös lasten sosiaalisiin suhteisiin vaikuttaa. Tuollainen touhu kun voi heijastua ikävästi siihen täysin syyttömään lapseenkin kavereiden kautta.

Kieltämättä olen myös kuullut esimerkiksi kauniimman sukupuolen järjestämistä polttareista, joissa polttareiden päätteeksi on jaettu teepussitkin tasan. Ja maksut luonnollisesti kuiteista senttien tarkkuudella, miettien kuka on syönyt eniten mitäkin ja mistä kenenkin pitää maksaa.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On kyllä harvinaisen noloa. Vauvafoorumilta tuollaisia juttuja saa lukea kuin tuo @benicio ruokalasku.

Eikö olisi yksinkertaisempaa kieltää lasta tuomasta kavereitaan kotiin, jos on kovin tiukkaa rahasta. Ei tarvitsisi alkaa jälkikäteen perintätoimiin, jos on erehdytty antamaan vieraalle jotakin syötävää. Samalla vanhemman on syytä muistaa, että tasapuolisuuden vuoksi oma lapsi ei vastaavasti saa mennä kavereiden luokse, että ei päästä hyötymään itse mistään, mistä muidenkaan ei haluta hyötyvän.

Sääli, ettei noissa voi olla lasten kaveruuden takia yhtä nolo tyyppi kuin laskuttaja. Muuten voisi laittaa vaikka kympin rahaa pyydetyn sijaan viestillä ”Osta itsellesikin jotain”.

Vielä vakavasti, minä ottaisin tuollaisen yllätyslaskun, oli lähettäjän taka-ajatus mikä tahansa, niin, että viestin laittaja ei halua, että lapsen kaveri(t) tulee heille koulun jälkeen.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Voimia sinne. Luin kaikki sun viestit tähän ketjuun, en vastauksia. Valtapeli tuosta tulee mieleen. Jos lampaaksi ryhdyt, saat olla kerittävänä koko elämäsi. Olennaista on nähdäkseni se, että normaali ihminen joustasi ja pyytäisi anteeksi saadakseen sovun. En nyt viittaa suhun tai vaimoosi. Tekohan oli tahallinen osoitus siitä, että anopilla on valta tehdä mitä lystää, eikä hän tule (omassa päässään olevasta) valta-asemastaan vapaaehtoisesti luopumaan. Ei painostettuna, ei luultavasti edes pakotettuna. Tilanne jatkuu kunnes anoppi on sisäistänyt kaksi asiaa: 1. hän on hävinnyt valtapelin ja 2. rakkaus lapsenlapsiin on voimakkaampi kuin valta-asemansa. Eli mahdollisesti ei koskaan.

Teidän tilanteenne näen seuraavasti: joko nöyrrytte ja tunnustatte anopin valta-aseman (jatkossakin) tai ette. Kyse ei ole enää pitkään aikaan ollut tuosta tapahtumasta, vaan roolien jaosta tulevaisuudessa. Oman mielenterveytenne vuoksi neuvoisin olemaan tiukkana. Terroristien kanssa on mahdotonta neuvotella järkevästi. Ei tilanne tietysti mukava ole, mutta kun vaihtoehdot ovat "siedettävissä oleva ero" ja liitto koleran kanssa, valinta osuu ensimmäiseen.

Kiitos. Näen asian hyvin samalla tavalla kuten sinä. Appivanhemmat ovat vuosien saatossa ylittäneet rajat kaikkien lapsiensa ja lastenlasten kanssa, mutta nyt on ensimmäisen kerran se tilanne, että joku lyö liinat kiinni ja sanoo, että nyt riittää. Kuulin esimerkiksi sen, että anopille on annettu vanhempien lastenlasten Wilma-tunnukset, jotta hän pääsee seuraamaan muksujen koulunkäyntiä. Uskomatonta settiä.

Onneksi vaimon kanssa ollaan saatu sovittua, että kun hänelle iskee ns heikko hetki, ja on valmis nöyrtymään, niin minulla on veto-oikeus, ja homma katsotaan uusiksi seuraavana päivänä. Sieltä aina välillä puskee esille se pieni lapsi, joka on äitinsä mielestä tehnyt kaiken väärin, ja muutaman kerran vaimo on ihan tosissaan miettinyt että onko tässä vika kuitenkin meissä. Mutta seuraavana päivänä on taas ajatukset palautuneet normaaliksi.

Nythän asia on käännetty puhtaasti minun niskaani. Eli appivanhempien ja vaimon siskon mielestä minä olen tässä nyt se, joka estää vaimoani sopimasta. Koska eihän heidän lapsensa, omaa lihaa ja verta omaava ihminen voi tehdä näin, ellei siellä ole minua, kaiken pahan juurisyytä ohjailemassa asioita.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nythän asia on käännetty puhtaasti minun niskaani. Eli appivanhempien ja vaimon siskon mielestä minä olen tässä nyt se, joka estää vaimoani sopimasta. Koska eihän heidän lapsensa, omaa lihaa ja verta omaava ihminen voi tehdä näin, ellei siellä ole minua, kaiken pahan juurisyytä ohjailemassa asioita.
Se heille ei tietenkään tule mieleen, että sinä saatat rakastaa ja arvostaa vaimoasi ihmisenä enemmän kuin he.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos. Näen asian hyvin samalla tavalla kuten sinä. Appivanhemmat ovat vuosien saatossa ylittäneet rajat kaikkien lapsiensa ja lastenlasten kanssa, mutta nyt on ensimmäisen kerran se tilanne, että joku lyö liinat kiinni ja sanoo, että nyt riittää.
Jostain (neuvottelukirjasta?) luin joskus pysäyttävän lauseen: "oikeassa oleminen on tuhoisaa". Ja sitä se on. Jos henkilö on aina oikeassa, ei kuuntele vastapuolta, ei pohdi sitä, miksi vastapuoli ajattelee niin kuin ajattelee, puhumattakaan, että osaisi asettua vastapuolen asemaan, niin jälki on tuhoisaa. Mulla on tällainen sukulainen, en ole ollut käytännössä missään yhteyksissä kymmeneen vuoteen. Lisänä tähän kaikkeen on tietysti oikeassa olijan sisäsyntyinen ominaisuus: mitään ei koskaan pyydetä anteeksi. Aivan mahdotonta tällaisen kanssa on päästä minkäänlaiseen järkevään keskusteluun. Aivan kuin tuuleen huutaisi. Yhden sukulaiseni kanssa tämä pätee aivan kaikkeen ja mihin tahansa keskusteluun, olipa kyse Suomen liittymisestä Natoon tai siitä kuuluvatko tappelut jääkiekkoon. En näe, että olisimme koskaan missään väleissä pakollisia tapaamisia (häät, hautajaiset tms.) lukuun ottamatta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy