Lapsi- ja vanhemmuusasiat

  • 85 904
  • 453

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanha sanonta, yhden lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, on totta. Koulu on osa tätä kylää, samoin päiväkodit. Näissä paikoissa lapset oppivat niitä rajoja ja sosiaalista kanssakäymistä erilaisten yksilöiden kanssa. He oppivat, etteivät ole maailman napoja vaan vieressä on joku muukin, mikä pitää ottaa huomioon. Tällöin voi viisi vuotiaalle tulla lapiosta, jos alkaa omimaan leluja, se ihan hyvää kasvatusta. Väliin pitää tietysti mennä, mutta vasta hetken päästä...

Tuo vanha sanonta on minusta erinomainen ja toimii kyllä vieläkin. Lapset kasvattavat toinen toisiaan, mutta pääasiallinen työ on aina lapsen vanhemmilla. Sisaruksilla on omanlaisensa dynamiikka, eikä siihen pidä aina puuttua, mutta vanhempien tehtävä on ohjata sisarustenkin käytöstä ja toimintaa toisiaan kohtaan siihen suuntaan, että kukaan ei tule tallotuksi eikä kukaan ole liikaa niskan päällä. Kotoa ne toimintatavat opitaan ja niitä pitää harjoitella. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Yksi tähän poikaan liittyvä ongelma on myös se, että kokoaikaisesta päiväkotipaikasta huolimatta, hän käy siellä vain max. 3 kertaa viikossa. Joskus vain kerran tai kaksi. Eli aina, kun poika on päiväkodissa se on vähän kuin juhlapäivä. Kiva pikku harrastus. Muut ryhmäläiset taas joutuvat niin toimissaan kuin dynamiikassaankin tavallaan ottamaan huomioon sen, että poika ei ole täysin tottunut ja rutinoitunut päiväkodin sääntöihin. Vaikka tavallaan onkin. Mutta päiväkodissa moni asia voidaan kuitata sillä, että niin, edellisestä kerrasta olikin taas jo vähän aikaa. Ja juuri tälle pojalle tekisi erinomaisen hyvää olla välillä ihan siellä nokkimisjärjestyksen alapäässä. Mutta koska hänellä on oikeasti pitäjän siisteimmät lelut (jotka hän muuten saa ottaa mukaan päiväkotiin huolimatta siitä, että juuri silloin ei olekaan lelupäivä), menestys varsinkin poikien keskuudessa on taattu. Vasta vähän isompana uskoisin poikienkin tajuavan sen, että kyseessä on pelkkä materia ja kusipäisyyttä se ei paranna. Silloin voi tullakin kuokkaan. Mutta nyt kun sitä turpaansaamista jollakin tasolla "tarvittaisiin", sitä ei tule miltään suunnalta.

Kyllä mä sen ymmärrän, että lapsilla on kausia, jolloin ei haluta omia tavaroita muille lainata. Painotan sanaa "kausi". Mun mielestäni ei ole normaalia, että esim. vartin välein tulee näitä kausia, jolloin lelut ovatkin hänen ja kukaan ei saa niillä leikkiä. Mielestäni on myöskin outoa, että poika suhtautuu kolmevuotiaaseen tyttäreeni kuin vauvaan, joka ei saa koskaan koskea hänen tavaroihinsa. Vanhempi tyttäreni ärsyyntyy tästä suunnattomasti kuin myös siitä, ettei poika haluaa hänen pikkusiskoaan koskaan mukaan leikkeihin. Kohtuullisen vittumaista, kun muita lapsia ei ole. Tai jos äitinsä painostuksesta suostuukin, se on vain näennäistä. Hetken päästä leikki on muuttanut muotoaan sellaiseksi, ettei kolmevuotiaalle ole mitään roolia. Ja tämä menee vielä usein niin, että meidän tyttömme ovat leikkineet yhdessä sulassa sovussa ja poika tullut myöhemmin mukaan. Ymmärtäisin sen jotenkin, jos pienempi ei osaisi leikkiä, vaan oikeasti sotkisi leikit. Asia ei kuitenkaan ole niin, vaan kiitos päiväkodin ja siskon kanssa ahkeran leikkimisen, hän on erinomainen leikkijä. Itseasiassa taitavampi kuin tämä viisivuotias poika. Ihan ilman omakehua. Mutta harjoitus tekee mestarin ja harjoiteltu on, niin kotona, pk:ssa kuin kavereiden kotonakin. Juuri tällaisissa tilanteissa päiväkodista olisi pojan kohdalla apua, koska siellä jokainen on tavallaan vain yksi monista. Oma yksilönsä, muttei kenellekään kuitenkaan pitäisi tulla sellaista käsitystä, että on siellä jotain aivan poikkeuksellisen erityistä tai erikoista. Se paikka on sitten enemmänkin isovanhempien luona, missä voidaan ihastella sitä, kuinka lapsi ihan itse kykenee hengittämään :).

Muuten meidän ympäristössämme toimii hyvin se, että koko kylä kasvattaa lapsia. Lapset tietävät, että myös muiden aikuisten puoleen voi kääntyä, jos on asiaa. Aikuiset pitävät silmät ja korvat auki kaikkien muidenkin lasten kanssa ja jeesaillaan lastenhoidossa puolin ja toisin. Tämän yhden pojan kanssa on kuitenkin siinä mielessä hankalaa, ettei hänen tarvitse totella muita kuin omia vanhempiaan. Periaatteessa äiti on samaa mieltä meidän muiden kanssa, mutta liian usein on käynyt niin, että kun joku on ensiksi kieltänyt lapsilta jotakin, muut lapset alistuvat kohtaloonsa paitsi tämä poika, joka marssii äitinsä luokse. Äiti antaa sitten yleensä luvan, koska hän ei tiedä sen olevan muilta kielletty tai näkee asian ihan ok:na. Se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan ja on myös hämmentävää. Siksipä pyrinkin välttämään tilanteita, missä joutuisin pojan perään katsomaan. Eikä äiti kyllä koskaan pyydäkään, koska mä olen niin ankara. Mutta jos mä olen jotain kieltänyt, saa olla aika perkeleen hyvät perustelut, että lapsen kuulleen päätökseni pyörtäisin. Toki joskus olen tehnyt turhan hätiköityjä päätöksiä ja joudun pyörtämään sanani, mutta tällöinkään en anna lapsille sellaista kuvaa, että päätös muuttuu siksi, että he niin kovasti haluavat tai vinkuvat.

Viime kesänä tämän pojan äiti sanoi heidän kesämökillään, että arvasi, etten mä pärjää kolmen lapsen kanssa, kun hän kävi kaupassa. Niin, mä en pärjännyt hänen poikansa kanssa, joka ei totellut mua eikä antanut nuoremman tyttäreni koskea mihinkään hänen tavaroistaan. Olimme veden äärellä ja on ensiarvoisen tärkeää, että lapset eivät uhmaa aikuisia rannalla. Varsinkaan, jos on yksi aikuinen ja useampi lapsi. Aikani uhkailin soittavani hänen äidilleen, jos ei tottele mua ja lopulta sitten toteutin uhkaukseni. Poika tuolloin totesi, ettei äiti tule kuitenkaan uskomaan mua, vaan häntä. Ja että hän käskee meidät pois mökiltään. Puhelun jälkeen tilannen rauhoittui ja kun äiti pian palasi (ei siis mennyt kauppaan asti, koska mä en pärjännyt kolmen kanssa), hänen ihan ensimmäiset sanansa olivat, "Mun on vaikea uskoa, että mun oma kultani olisi voinut aiheuttaa täällä mitään vaaratilanteita... muisk-muisk, nytkin hän on niin nätisti, kuten yleensä. Mä arvasin, ettet sä pärjää näin monen kanssa...". Poika luonnollisesti hymyilee mulle omahyväisesti ja näyttää kieltä. Mä totesin siihen, että kysymys ei ole siitä, ettenkö mä pärjää, vaan siitä, että koska mä olen aikuinen, lapset tottelevat mua. Omat ja vieraat, jos mä olen niistä tuolloin vastuussa. Sen jälkeen sanoin, että taitaa olla meidän aika pikkuhiljaa lähteä. Ja pian lähdettiinkin. Tuon kerran jälkeen välit ovat olleet etäisemmät. Mulle riitti. Se, että uskotaan nelivuotiasta ennemmin kuin mua ja kyseenalaistetaan mun kykyni huolehtia lapsista omien lasteni kuullen on moukkamaista. Muiden lasten kanssa mulla ei yleensä ole ongelmia, vaikka kokeilevatkin välillä rajojaan, tuttuja kun ollaan. Eikä siinä mitään, sehän on merkki siitä, tuntee olonsa turvalliseksi. En mä itseeni ota, jos naapurin lapsi sanoo mun olevan tyhmä. Niin mä varmaan sen mielestä just sillä hetkellä olenkin. Odotan kuitenkin aikuisten puuttuvan asiaan ja vaativan anteeksipyyntöä. Ja jos he eivät ole paikalla, kerron kyllä heille. En siksi, että maailmani olisi musertunut, vaan siksi, ettei lapsen ole soveliasta nimitellä aikuisia. Ei edes mua :). Tällöin asia selvitetään heti tuolloin. Näin haluan myös, että omien lasteni kanssa toimitaan ja sen olen sanonut myös muille vanhemmille. Mun on vaikea kuvitella, että tyttäreni haukkuisivat kavereidensa vanhempia päin naamaa tyhmiksi, mutta en kuitenkaan ole niin tyhmä, etteikö se voisi olla mahdollista. Kovin heppoisin perustein he eivät kuitenkaan näin tee, koska ovat ymmärtäneet sen, aikuiset määräävät ja heitä kunnioitetaan. Ja että mutsi tulee ja sitten ei hyvä heilu. Teoilla on seuraukset ja on hieman eri asia haukkua mua ääliöksi kuin naapurin tätiä, vaikka kuinka siltä tuntuisi. Kyse on nimenomaan enimmäkseen periaatteesta ja siitä, että aikuisia kunnioitetaan ja heille puhutaan kauniisti. Eivät opi, jos ei opeta. Ja on nimenomaan vanhempien tehtävä olla se opettaja.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tämähän on aivan loistava keskustelunavaus!!

Poika täyttää nyt 4 vuotta ja meillä on kyllä mennyt kaikki hyvin. Vaimoni sai tosin imettää epätavallisen kauan, poika vaati rintaa vielä kaksivuotiaanakin, mutta lopetti sitten julmien protestien kera, kun päätimme että nyt riittää.

Kysyisin, onko teillä muilla kokemuksia lasten suhteiden ailahteluista vanhempiin? Meillä poika periaatteessa asui äitinsä sylissä kaksivuotiaaksi, mutta niin pian kun hän unohti rinnan imemisen, hänestä tuli isän poika. Äiti ei saisi tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Poika hiippailee aina yöllä isän kainaloon, isän pitää järjestää aamiainen, isä kylvettää, isä pyyhkii.. isä isä ja isä. Tämä vaihde on ollut vaimolle dramaattisen nopea ja hän on usein surullinen, kun poika ei osoita hänellä hellyyttä enää yhtään. Pojalta tulee helliä sanoja äidille vain silloin, kun kassissa on jotain hänelle mielenkiintoista:-)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämähän on aivan loistava keskustelunavaus!!

Poika täyttää nyt 4 vuotta ja meillä on kyllä mennyt kaikki hyvin. Vaimoni sai tosin imettää epätavallisen kauan, poika vaati rintaa vielä kaksivuotiaanakin, mutta lopetti sitten julmien protestien kera, kun päätimme että nyt riittää.

Kysyisin, onko teillä muilla kokemuksia lasten suhteiden ailahteluista vanhempiin? Meillä poika periaatteessa asui äitinsä sylissä kaksivuotiaaksi, mutta niin pian kun hän unohti rinnan imemisen, hänestä tuli isän poika. Äiti ei saisi tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Poika hiippailee aina yöllä isän kainaloon, isän pitää järjestää aamiainen, isä kylvettää, isä pyyhkii.. isä isä ja isä. Tämä vaihde on ollut vaimolle dramaattisen nopea ja hän on usein surullinen, kun poika ei osoita hänellä hellyyttä enää yhtään. Pojalta tulee helliä sanoja äidille vain silloin, kun kassissa on jotain hänelle mielenkiintoista:-)

Aikuiset päättä kuka kylvettää ja kuka tekee aamiaisen, äiti kelpaa jos aikuset päättävät niin. Pojan ihailu varmasti tuntuu sinusta mukavalta, mutta ei se voi teidän arkea pyörittää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poika täyttää nyt 4 vuotta ja meillä on kyllä mennyt kaikki hyvin. Vaimoni sai tosin imettää epätavallisen kauan, poika vaati rintaa vielä kaksivuotiaanakin, mutta lopetti sitten julmien protestien kera, kun päätimme että nyt riittää.

Kysyisin, onko teillä muilla kokemuksia lasten suhteiden ailahteluista vanhempiin? Meillä poika periaatteessa asui äitinsä sylissä kaksivuotiaaksi, mutta niin pian kun hän unohti rinnan imemisen, hänestä tuli isän poika. Äiti ei saisi tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Poika hiippailee aina yöllä isän kainaloon, isän pitää järjestää aamiainen, isä kylvettää, isä pyyhkii.. isä isä ja isä. Tämä vaihde on ollut vaimolle dramaattisen nopea ja hän on usein surullinen, kun poika ei osoita hänellä hellyyttä enää yhtään. Pojalta tulee helliä sanoja äidille vain silloin, kun kassissa on jotain hänelle mielenkiintoista:-)

Oman kokemukseni mukaan lapsi oppii hyvinkin nopeasti aikuisten tavan toimia ja löytää hyvin "epävarmuus-pisteet", joihin iskee surutta saadakseen haluamansa ja päästäkseen tavoitteisiinsa. Lapsi käyttää valtaansa sellaisissa asioissa, joihin hän kokee pystyvänsä vaikuttamaan. Kolme asiaa, joita aikuinen ei kykene millään tavalla kontrolloimaan, muuten kuin ohjaamalla lapsen käytöstä kokonaisuudessaan ovat: syöminen, nukkuminen ja ulostaminen. Ja juuri näihin lapsi useimmiten iskee, koska varsinkin voimakastahtoisen lapsen kohdalla vaatii vanhemmilta todellista tahdonlujuuttaa pysyä johdonmukaisena. Itse ajattelen vielä niin, että mitä enemmän lapsi panee hanttiin, sitä tärkeämpiä tiukat rajat ja aikuisen tahdonlujuus on.

Teidän kohdallanne lapsi sai itse päättää, koska hän suvaitsi lopettaa rintaruokinnan. Tai no, kyllähän te sen lopulta päätitte, mutta mitä kirjoituksesi perusteella hän olisi sen aikaisemminkin voinut lopettaa. Te ette halunneet tuottaa lapsellenne mielipahaa ja siksi hän sai jatkaa rintaruokintaa. Hän siis itse päätti, mitä söi. Sinänsähän siitä ei mitään haittaa ole, että tissillä roikkuu, mutta monesti kysymys on juuri siitä, että lapsi pyrkii kontrolloimaan. Meillä on lähipiirissä äiti, joka ei kyennyt vieroittamaan lastaan rinnalta kuin vasta yli 2v:nä, koska ei halunnut lapselle tulevan paha mieli. Eli kysymys oli siitä, että ÄITI ei tätä kestänyt. Ei siitä, etteikö lapsi olisi kyennyt pääsemään asian yli. Tissille mentiin myös silloin, kun kaivattiin lohdutusta tai oli tylsää. Eli poika osasi itse säädellä eri tuntemuksiaan ja lisäsi äitinsä paineita entisestään. Hyvin tuo poika nyt porskuttaa, eikä suuria traumoja näytä saaneen.

Vanhempien tehtävä on päättää asioista. Keskustele vaimosi kanssa siitä, että pysytte yhtenäisenä rintamana lapsen edessä AINA. Jos lapselle tulee paha mieli, kun äiti tekee jotain hänen kanssaan / hänelle, antaa tulla. Jos on ihan pakko, lähde pois siksi aikaa. Selvästi lapsenne äitisuhde kaipaa vahvistusta ja onnistumisia. Vaimollesii on varmasti hyvin raskasta nykyinen tilanne. Voit kuitenkin helpottaa hänen taakkaansa olemalla vahva mies ja isä lapsesi edessä ja sivuuttaa täysin hänen harmituksensa. Pojalle voi tietenkin sanoa ymmärtävänsä, että häntä harmittaa ja voi yrittää kysyä, miksi häntä harmittaa. Voi olla, että suurin harmitus on juurikin siinä, että hän ei saa haluamaansa, ei niinkään se, että äiti on siinä. Pojalle pitää kertoa, mikä on sallittua ja mikä ei. Kyllä nelivuotiaalta voi ja pitääkin vaatia tiettyä käytöstä ja opettaa, että teoilla on seuraukset.

Pitäkää huolta, että teidän läheiset välinne pojan kanssa säilyvät, vaalikaa niitä ja tehkää erityisiä juttuja välillä ihan kahdestaan. Mutta ottakaa myös äitiä mukaan ja äiti ja poika kehittäkööt omat yhteiset juttunsa, joissa sinulla ei ole roolia ollenkaan. Arjen touhujen on kuitenkin sujuttava molempien vanhempien kanssa. Älkää antako periksi, älkääkä näyttäkö harmitusta lapsen nähden. Viisas lapsi iskee siihen heti ja taas ollaan lähtöruudussa. Vahvasti vaikuttaa siltä, että lapsi kokeilee rajojaan ja kyse on vallan tavoittelusta. Periksi ei saa antaa. Jos sen nyt teette, ettekä kykene näissä asioissa ohjaamaan lapsen käytöstä haluamaanne suuntaan, kuinka pystytte siihen, kun poika on 8/13 ja on pahoissa ongelmissa. Anteeksi pirujen maalailu, mutta joskus se asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kysyisin, onko teillä muilla kokemuksia lasten suhteiden ailahteluista vanhempiin? Meillä poika periaatteessa asui äitinsä sylissä kaksivuotiaaksi, mutta niin pian kun hän unohti rinnan imemisen, hänestä tuli isän poika. Äiti ei saisi tehdä mitään. Ei yhtään mitään.

Jonkin verran oli tuollaista pojan ollessa 2-4 -vuotias. Tosin meillä oli tarkkaa sen suhteen, mitä isi tai äiti sai tai mitä isin tai äitin piti tehdä. Johonkin asiaan kelpasi vain isä, johonkin äiti. Saimme tuon loppumaan sillä, että emme antaneet lapsen ottaa määräysvaltaa. Tottakai välillä kysytään vaikka, että kumpi pesee hampaat, mutta lapsen pillin mukaan ei olla lähdetty menemään.

Melkoinen tapaus tuo BOL:n kuvailema poika, tai oikeastaan pojan äiti. Siinä tulee maailma vielä esittelemään itsensä pojalle rankalla tavalla.
 

Slibard

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kysyisin, onko teillä muilla kokemuksia lasten suhteiden ailahteluista vanhempiin? Meillä poika periaatteessa asui äitinsä sylissä kaksivuotiaaksi, mutta niin pian kun hän unohti rinnan imemisen, hänestä tuli isän poika. Äiti ei saisi tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Poika hiippailee aina yöllä isän kainaloon, isän pitää järjestää aamiainen, isä kylvettää, isä pyyhkii.. isä isä ja isä. Tämä vaihde on ollut vaimolle dramaattisen nopea ja hän on usein surullinen, kun poika ei osoita hänellä hellyyttä enää yhtään. Pojalta tulee helliä sanoja äidille vain silloin, kun kassissa on jotain hänelle mielenkiintoista:-)

Meillä vuoden ikäisellä pojalla on nyt joku isäkausi menossa. Välillä, kun on minun sylissä ja yritän antaa äidille, niin poika yrittää kiivetä karkuun olkapäälleni. Välillä taas kun on äidin sylissä, niin itkee minun syliin. Muutaman kerran ei ole suostunut syömään, kun äiti on syöttänyt ja kun itse olen tullut syöttämään, niin maistuu taas hyvin. Parina yönä on alkanut itkemään kesken unien, eikä ole rauhoittunut äidin sylissä, vaan vasta kun olen itse jaksanut vaivautua pystyyn ja ottanut pojan syliin.

Tämä vaihe tuli kahden viikon lomani aikana. Olenkohan ollut liikaa kotona kun noin kiintyi :)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Poika tosiaankin vaati rintaruokaa kaksivuotiaaksi. Vaimoni oli ihan helisemässä, sillä raskaaksihan se kävi hänellekin, mutta taas toisaalta hän nautti suunnattomasti läheisyydestä lapseen. Me tosin päätimme, missä kulkee raja ja sitten se oli loppu. Kova metelihän siitä tuli alussa, mutta parin päivän päästä poika söi jo mitä vain. Vanha totuushan on, että lapset eivät näe nälkää...
Lueskelin silloin aika paljon aiheesta, enkä löytänyt mistään, että siitä olisi haittaa jos imettää kaksivuotiaaksi, vaan asiahan on lapsillakin yksilökohtainen. Ja poika on terve ja riski.

Yhtenäisen rintaman löytäminen voi olla joskus vaikeaa. Itse olen painottanut aina päättäväisyyttä. Silloin kun mennään nukkumaan, niin silloin myös mennään ja heti ja silloin myös nukutaan heti. Yleensä kun panen pojan maate, hän nukkuu parissa minuutissa. Hän tietää miten meillä käy homma yhdessä ja toimii sen mukaan. Vaimoni taas tykkää halailla ja pusia ja hänelle pojan nukutus on tunnin, parin operaatio.
Yleensäkin, nukkuminen ja sänky on minulle pyhä asia. Siellä tosiaankin nukutaan, eikä katsota televisiota, eikä lueta mitään satuja. Uskon, että tällä on vaikutus myös tulevaisuudessa, sillä ihminenhän sopeutuu helposti siihen, että sängyssä voi tehdä jopa töitä, syödä jne ja näin aivot eivät tajua, että nyt on aika nukkua ja hommasta seuraa sitten unettomuutta ajan mittaan.

Olen myös saanut sen käsityksen, että lapset viihtyvät rutiineissa. Siis määrätyllä kellonajalla nukkumaan, hampaat pestään kun on saatu pyjamat päälle jne. Lapset usein jopa pyrkivät nuodattamaan oppimiaan rutiineja.

Ulostamisen poika oppi todella nopeasti ja hoitaa asian itse hienosti. Kunhan vaan isä tulee pyyhkimään. Nyt ei ole tullut onnettomuuksia yölläkään enää pitkään aikaan.

Kylvetys tuottaa meillä yhä ongelmia. Silloin kun minä ja poika hoidamme asian, se tapahtuu 5 minuutissa ja myös silloin päättäväisin ottein. Ja poika hyväksyy ottelujärjestyksen. Äitinsä kanssa hommaan sisältyy aina sota, viimeistään silloin, kun on aika hieroa shamppoota päähän. Välillä ihan hirvittää ja tulee tunne, että naapurit luulevat että me hakkaamme lasta:-)) Ja meillä sama juttu, ensi ei millään ammeeseen, ja sitten ei millään pois sieltä. Uskon, että myös tässä toimii parhaiten päättäväisyys. Milloinkaan ei kannata neuvotella asiasta, vaan kun päätetään, että nyt kylvetään, niin silloin mennään ja heti. Lapsi oppiin nopeasti, ettei kannata rääkyä vastaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas elävä esimerkki siitä, miten lapsi haluaa pitää viimeiseen asti kiinni omasta tahdostaan: Iltapesut ja iltapala takana, seuraavana vuorossa hampaidenpesu. 3-vuotias kikkailee ja juoksee karkuun ja on täysin yhteistyökyvytön. Kauniisti pyydetään, sitten korotetaan ääntä ja uhkaillaan jäähyllä. Lupaa tulla ja antaa isin pestä hampaat, vaikka haluaakin äidin pesevän. Pidän kiinni siitä, että isi pesee, koska se on kuulunut illan työnjakoon. Vinkumista ja vankumista, itkua ja karkuunjuoksua.

Lopulta on pakko toteuttaa uhkaus ja pistää tyttö jäähylle. Pikkuinen tuoli eteisen oven edessä ja siinä kiljuva tyttö. Haluaa syliin ja äidin. Kuljen ohi ja sanon, että jäähypenkillä ei halita eikä jutella, mutta kun jäähyt on lusittu ja isi on pessyt hampaat, sitten pääsee syliin ja jutellaan siitä, miksi jäähylle jouduttiin. Jatkaa huutamista ainakin 5 minuuttia. Aina ohikulkiessani sanon, että jäähyaika alkaa kulua vasta sitten, kun hän on rauhoittunut, joten kannattaisi varmaan nyt rauhoittua tai muuten hän istuu siinä aamuun asti. Lopulta hän rauhoittuu, istuu jäähynsä, isi pesee hampaat ja äsken niin murheen murtama pieni tyttö on ihan iloisella mielellä ja kiipeää syliini. Sitten sänkyyn, pientä kikkailua ja valitusta, kuinka pahat unet tulevat hänen uniinsa. Suukot, halit ja peittelyt ja minä sitten manaamaan tanssien pahoja unia pois ja tietenkin myös toiseen huoneeseen sama isosiskolle. Lentosuukot molemmille ja sen jälkeen ei kuulu enää mitään.

Näin ei todellakaan ole aina ollut, vaan joskus on mennyt tuntikin siihen, että tytöt rauhoittuvat ja nukahtavat. Joskus hommat menee ihan reisille ihan vain siksi, että tytöt ovat yliväsyneitä, kun me aikuiset emme ole jaksaneet kytätä kelloa.

Meillä jäähypenkki on ollut toimiva ratkaisu. Uskoisin kaiken perustuvan siihen, että siellä on todella jouduttu istumaan, kun on ollut jäähyn paikka. Usein jo pelkkä "Lasken kolmeen ja jos et ole täällä tekemässä sitä-ja-tätä, joudut jäähylle"-uhkaus riittää. Jos ei riitä, häkki heiluu. Ja siitä lapset eivät oikein tykkää, kun ei saa huomiota ja pitää olla hiljaa :).
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka pitkiä rangaistuksia jaetaan? 2min, 2+2, 2+10 vai mennäänkö suoraan peli- ja ottelurangaistuksiin?

Pieni käytösrangaistus on kolmevuotiaalla 3 min. ja viisivuotiaalla 5 min. Siitä sitten käsiä lanteille tarpeen mukaan, jos lisärangaistuksille on tarvetta. Pari viikkoa sitten viisivuotias veti 5+5+5+5+5, kun piti jatkaa mussutusta. Ja jätskit peruttiin myös. Rangaistusskaala on laaja, mutta johdonmukainen ja sääntökirjaa noudattava.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Tämä nyt on enemmän varmaankin vanhemmuusasia, mutta miten varsinkin miehillä työnantajat(eli siis pomon kommentit) ovat suhtautuneet ilmoituksiinne vanhempainvapaista ja sitten toki lyhennetyistä päivistä sen jälkeen, kun vaimonkin pitää töissä käydä. Kevyesti ahdistaa vaan tämä säätäminen, kun näin miesvaltaisella alalla tämä ei ole varmaan ole mitään arkipäivää ja kun pomo on 50+ mies, niin eihän 20-30 vuotta sitten välttämättä isät niin kotona olleet.

Onko vastaavaa ahdistusta muilla ollut ilmassa?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä nyt on enemmän varmaankin vanhemmuusasia, mutta miten varsinkin miehillä työnantajat(eli siis pomon kommentit) ovat suhtautuneet ilmoituksiinne vanhempainvapaista ja sitten toki lyhennetyistä päivistä sen jälkeen, kun vaimonkin pitää töissä käydä. Kevyesti ahdistaa vaan tämä säätäminen, kun näin miesvaltaisella alalla tämä ei ole varmaan ole mitään arkipäivää ja kun pomo on 50+ mies, niin eihän 20-30 vuotta sitten välttämättä isät niin kotona olleet.
Isyysvapaat ovat tätä päivää. Jos pomo ei ymmärrä sitä, hän on menneisyyttä uskoakseni monessa muussakin asiassa. Ja jos isyysvapaan/vanhempainvapaan käyttö ei ole ollut tapana, niin sitten sinulla on mahdollisuus toimia tienraivaajana. Jonkunhan senkin pitää tehdä joskus. Tottakai tuollainen pohdituttaa, mutta mietipä asiaa eteenpäin. Loppupeleissä kumpi on arvokkaampaa, olla töissä vanhakantaisen pomon alaisuudessa, vai nähdä lastensa ensimmäiset kuukaudet?

Lyhennetyn työpäivän tarpeet ehtii kartoittaa myöhemminkin. Meillä niitä tarvittiin vasta ekaluokan yhteydessä ja silloin päätettin puhtaasti taloudelliselta näkökulmasta katsoen että kumpi lyhennettyä sitten tekee. Lasten sairastaessa ollaan oltu kumpikin kotona vuoropäivin, ja työnantajat ovat suhtautuneet siihenkin asiallisesti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän, että vanhakantaisessa duunipaikassa vapaan pitäminen saattaa tuntua vaikealta, mutta kuten Tykki mainitsi, on vastakkain sen verran eriarvoiset asiat, että en ainakaan itse pohtisi, kumpaan kallistuisin. Vanhemmuus ja varsinkin pikkulapsen vanhemmuus on niin ainutlaatuinen asia, ettei sitä kannata sotkea joidenkin änkyröiden mielipiteillä.
---

Rangaistuksista meillä on käytössä karkkipäivään liittyviä menetyksiä, sisäaresti ja myös jäähy. Viime viikolla meni kaikki karkit ja tuli päivän aresti, joskus mennään puhtailla koko viikko.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä nyt on enemmän varmaankin vanhemmuusasia, mutta miten varsinkin miehillä työnantajat(eli siis pomon kommentit) ovat suhtautuneet ilmoituksiinne vanhempainvapaista ja sitten toki lyhennetyistä päivistä sen jälkeen, kun vaimonkin pitää töissä käydä. Kevyesti ahdistaa vaan tämä säätäminen, kun näin miesvaltaisella alalla tämä ei ole varmaan ole mitään arkipäivää ja kun pomo on 50+ mies, niin eihän 20-30 vuotta sitten välttämättä isät niin kotona olleet.

Onko vastaavaa ahdistusta muilla ollut ilmassa?

Työnantajani antaa jokaiselle uudelle isälle mahdollisuuden pitää ylimääräinen "isäkuukausi" täydellä palkalla normaalien vamhempainvapaiden lisäksi.

Myös työajassa on joustettu, mutta tämä johtuu osaltaan siitä, että meillä on mahdollisuus tehdä duunia myös etänä(IT-ala).
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Rangaistuksista meillä on käytössä karkkipäivään liittyviä menetyksiä, sisäaresti ja myös jäähy. Viime viikolla meni kaikki karkit ja tuli päivän aresti, joskus mennään puhtailla koko viikko.

Itse suosin välitöntä rangaistus, oli se sitten jäähy, huoneeseen komento, televisio tai tietokoneen sammutus yms., koska silloin lapsi ymmärtää helposti oman käytöksensä ja rangaistuksen välisen yhteyden. Jos rangaistus jää esim. lauantain karkkipäivään, lapselle voi tulla epäoikeuden mukainen olo, jos lauantaita edeltävä päivät ovat menneet hyvin. Toisaalta lyhyt ja nopea rangaistus tuntuu pienestä lapsesta tarpeeksi kovalta, mielestäni rangaistusasteikkoa ei paljoa tarvitse nostaa jäähystä. BOL:n mainitsema jäähyn pidennys oli hyvä eli jos suu käy penkillä istutaan niin pitkään kun tarvitsee. Tällöin lapsi yhdistää oman huonon käytöksensä rangaistukseen.

Teinien kanssa onkin sitten eriasia...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pieni käytösrangaistus on kolmevuotiaalla 3 min. ja viisivuotiaalla 5 min. Siitä sitten käsiä lanteille tarpeen mukaan, jos lisärangaistuksille on tarvetta. Pari viikkoa sitten viisivuotias veti 5+5+5+5+5, kun piti jatkaa mussutusta. Ja jätskit peruttiin myös. Rangaistusskaala on laaja, mutta johdonmukainen ja sääntökirjaa noudattava.
Meillä jäähypenkki on toiminut myös aivan erinomaisesti. Aikanaan rustattiin käyttäytymissäännöt jotka tehtiin sitä silmälläpitäen mitkä asiat ovat sujuneet kovin huonosti ja missä on eniten ja useimmin ongelmia. Ja samaa on harrastettu meillä, jos ei kertajäähyilystä opita tulee lisäminuutteja sekä menettää iltasadun, karkkipäivän jne. Toki niin, että lapsi tietää näin myös käyvän.

Välillä meilläkin istuttiin monta 4 plus nelosta peräkkäin, mutta nyt tytön ollessa n. 5,5 vuotta ei jäähyä ole tarvittu varmaankaan puoleen vuoteen. Erittäin toimiva kasvatuskeino, en voi kuin suositella. Ja kyllä, jäähyn uhka toimii meillä vieläkin.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Kiitos kommenteista, näin minäkin toki asian näen. Pomolla on toki kovat paineet luoda tulosta ja oma toimenkuvani on firmassa melkoisen korkealla tasolla näkyvyyden suhteen. No onneksi vaimolla on hyvä työpaikka, joten jos tästä jälkiseuraamukset(että pidän lakisääteistä vapaata toisenkin pojan kanssa) ovat välien meneminen, niin sittenhän on. Olen kyllä täysin samoilla linjoilla, että lapset ovat vain kerran pieniä ja mikään muu ei ole niin arvokasta kuin se vapaa-aika heidän kanssaan.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Jäähypenkki on tullut tutuksi omillekin muksuille. Tai lähinnä vanhemmalle, kohta eskarin aloittavalle adhd-pojalle. Pienempi, pian kaksivuotias likka ei vielä ole mokomaa tarvinnut mutta merkkejä ilmassa on siitä, että taitaa hänkin penaltia pian istua. Pojan kanssa on myös rutiinien tärkeys huomattu jo aivan alusta asti ja niistä tarkoituksella pidetty tiukastikin kiinni, välillä tuntuu, että jopa liian orjallisesti. Mutta kun huomattiin, miten rutiinit helpottivat lapsen elämää ja arkea niin on niistä pidetty kiinni, myöskin pienemmän ja rauhallisemman kanssa. Itseasiassa vasta nyt pojan kanssa voi hiukan antaa löysiä vanhoista tavoista kun ikää alkaa olla kohta kuusi.

Myös siitä on pidetty huoli, että me olemme vanhempia, he lapsia. Toisin sanoen sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Me päätämme, milloin ja mitä syödään, milloin mennään nukkumaan, milloin on karkkipäivä ym ym. Tämähän ei tietenkään tarkoita, että tyrannia olisi vallassa. Lapset, varsinkin adhd-tapaukset kun vaan kävelevät yli, jos asetelma ei ole selvä. Myös siitä on pidetty huolta, että muitakin tuttuja aikuisia on toteltava ja kunnioitettava. Ja pihapiirin vanhemmille ja kavereille sanottu, että meidän muksuja saa ja pitää kieltää, jos aihetta on.

Joidenkin mielestä voi vaikuttaa liian kovalle kurille varsinkin oma tapani mutta olen vakaasti sitä mieltä, että minä tiedän parhaiten miten omiani pitää kasvattaa. Jos rikkoo yhteisiä sääntöjä, saa rangaistuksen. Se, että ruokapöydässa ei istuta lakki päässä, eikä typerehditä ylimääräisiä tai se että muitakaan aikuisia ei haukuta eikä ketään lyödä kuuluu mielestäni asioihin, jotka opetellaan jo pienenä. Kaikilla ei ilmeisesti näin ei ole.
Vaikka välillä onkin huudettu ja riidelty, ovat muksut ilman mitään lasejakin mukavia ja reiluja lapsia, joiden kanssa on mukava leikkiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse suosin välitöntä rangaistus, oli se sitten jäähy, huoneeseen komento, televisio tai tietokoneen sammutus yms., koska silloin lapsi ymmärtää helposti oman käytöksensä ja rangaistuksen välisen yhteyden. Jos rangaistus jää esim. lauantain karkkipäivään, lapselle voi tulla epäoikeuden mukainen olo, jos lauantaita edeltävä päivät ovat menneet hyvin.
Tämä tapa on ollut käytössä meillä jostain 4-5-vuotiaasta saakka. Tyttö on nyt kuusivuotias, ja aika hyvin se tehoaa. Pienemmälle lapselle tuo mainitsemasi pointti on ehkä totta ja voipi olla, että monelle vilkkaammalle eskarillekin, mutta tyttömme on ollut aina aika hyvin tolalla syistä ja seurauksista. Välittömiäkin rangaistuksia toki on. Kaksivuotiaalle pikkuveljelle en toki huutele karkkipäivistä tai vastaavista.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Liittyisivätkö nämä OAJ:n puheenjohtajan puheet jotenkin tähän ketjuun:

IS: Koulun ja kodin vastuualueet hukassa yhä useammalta vanhemmalta.

IS: Vanhempien vaateet työllistävät OAJ:n juristeja.

Itse en luokanopettajana toimi, mutta tiedän että varsinkin tuolla alakoulun puolella nuo ensimmäisen linkin ongelmat ovat täyttä todellisuutta. Juristeilla uhkailu tulee kuvaan sitten vähän myöhemmin, lähinnä yläkoulun puolella.

En nyt halua osoittaa noita linkkejä tämän ketjun keskusteluun osallistuneille, jotka vaikuttavat pääpiirteissään varsin fiksuilta vanhemmilta, vaan ihan yleisellä tasolla.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä nyt tähän hätään löytänyt parempaakaan ketjua.

Mutta tilannehan on se, että meille pitäisi syntyä ensi huhtikuussa sellainen pikkuinen söpö juttu. Tämä tuleva juttu on molempien ensimmäinen. Emme ole tunteneet tulevan äidin kanssa kauaa, ja totta puhuen jos tätä ei olisi tapahtunut, en tiedä kauanko olisimme nähneet toisiamme. Nyt kuitenkkin, kun tietää, mitä on tulossa, ja tutustuu tulevaan äitiin koko ajan enemmän ja enemmän, huomaa kuinka paljon meillä onkaan yhteistä!

Molemmat ajattelee asioista samalla tavalla, noin ihan yleisellä tasolla. Ja ehkä hieman myös pintaa syvemmältä. Tuleva äiti oli myös kohtuullisen yllättynyt minun halukkuuudestani osallistua kaikkeen mahdolliseen! Sanoi, että on tutustunut vain "luusereihin", ja sellaisiin, jotka luikkisivat pakoon asian kuultuaan. Sehän ei meikäläiselle sovi!

Sitä paitsi, tää tuleva lapseni äiti on kyllä melko mehevä pakkaus. Ja mitä nyt ollaan jutusteltu, niin meillä synkkaa erittäin hyvin. Ainoa (ehkä) miinuspuoli on noin 500 kilometrin välimatka. No, itselläni on monta työkaveria, jotka sukkuloivat duunipaikan ja kotipaikan väliä. Ja tulevan lapseni äiti myöskin on tottunut menemään (kuten allekirjoittanut myös), ja hänellä ei ole mitään sitä vastaan, että olen stadissa töissä viikot. Olen siis kotoisin samalta paikkakunnalta kuin tulevan lapseni äiti. Ja hän sanoi, että etäisyys ei ole ongelma, koska molemmat on tottuneet menemään.

Yhtä kaikki, kaikesta sekavuudesta huolimatta, mulla on ihan hemmetin hyvät fiilikset asian suhteen, vaikka kuulinkin asiasta kaksi vuorokautta sitten. Niin se ihmismieli muuttuu. En olisi itsestäni uskonut tätä. Sanotaanko näin, että nyt on todella hyvä syy tutustua tulevaan lapseni äitiin oikein kunnolla!! Ja sen haluan tehdä. Ja ennen kaikkea, sen hän haluaa tehdä!! :-)

Ja muuta vaihtoehtoahan ei ole, kuin kasvattaa lapsi tukevasti HIFK-perheeseen!! Eli olen osallistumassa omalla panoksellani myös tähän ikuisuusprojektiin... :-)

Toivottavasti en nyt tunkenut viestiäni täysin väärään ketjuun...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoinen ketju, pako sanoa. Itse taidan kuulua aika lailla eri ryhmään, ainakin osaltaan, kuin tänne tähän asti kirjoittaneet. Meidän kolme herranterttua ovat jo 30, 27 ja 20 vee.

ELi paljon on aikaa vierähtänyt, toodella paljon ainakin tuntuu siltä....

Tuo nuorin muutti kesällä pois omaan kämppäänsä ja vaimoni totesi "nyt sitten loppui 30 vuoden aktiivivanhemmuus, mutta etävanhemmuus ei katkea koskaan."

Hän on kasvatusalan ammattilainen ja tuo kommentti on täyttä totta. Kyllä jokainen noista lapsista soittaa kerran viikossa , myös tuo vanhin jolla on jo omakin lapsi. Jotain neuvoa halutaan aina, asiaan tai toiseen.

Aikanaan vuonna -80 kun vanhin syntyi, oli itselle päivnselvää a) olla synnytyksessä mukana ( niitä alkuaikoja siinä asiasa Tampereella) ja b) pitää ne kaikki viisi työpäivää isyyslomaa. Saman olen tehnyt kaikkien kanssa, toki poika kun syntyi -90 niin sain olla kotona kaikki kaksi viikkoa.

Silloin kun aloitelimme vanhemmuutta, emme pahemmin liikkuneet tyttären kanssa. Toki se oli ajan henkikin silloin. EIkä ollut vielä omaa kulkupeliä. Kuljettiin TKL:n sinisellä nysellä.

Nykyään tuntuu, että mennään yhä vanhempana naimisiin tai avoliittoon jne. Ja lapsi syntyy kun ikää on noin 30 tai yli. No sitten ei enää mennä niin kuin nuorempana eikä aina voida tehdä mitä itseä huvittaa, vai voidaanko?

Joskus nimittäin tuntuu että niin meidän vanhin tytär kuin monet muutkin pyrkiät menemään ja kulkemaan ja elämään kuin ennen lapsen tuloa. Periaatteella, minähän/ mehän menemme eikä meitä voi estää. No sen huomaa kun meillä soi jommankumman kännykkä ja tarvitaan nyt heti lapsenvahtia... Arvatkaa onnistuuko aina? No sitten kuunnellaan pari päivää marmatusta "kun emmää pääse taaskaan sinne tai tänne"....

Mites muilla, eli teillä nykyisten pienempien lasten vanhemmilla? Onko tarvetta mennä kuten ennenkin vai jaksatteko olla kotona ja hoitaa sitä lasta ne alkuvuodet jolloin lapsi tarvitsee vanhempiaan todella vahvasti?

Tiedän, taidan sorkkia ampiaispesää, mutta kestän sen kohta 53 vuoden kokemuksella...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Toivottavasti en nyt tunkenut viestiäni täysin väärään ketjuun...

Ihan oikea ketju ja ainakin minä tulin iloiseksi luettuani sen! Sinulla on elämänarvot kunnossa ja olet hieno esimerkki siitä, miten luonto järjestää jutut kun kaikki on kohdallaan. Sillä jo tieto siitä, että lapsi on tulossa kaivaa esiin jokaisesta sen todellisen minän ja sinusta kyseenollen tulet todennäköisesti pitämään lapsestasi huolen, riippumatta siitä onnistutko lapsen äidin kanssa vai et.

Itse olen aina vihannut lapsia ja terve esimerkki ihmisestä, jota ei koskaan kysytty lapsenvahdiksi. Eikä tullut kysymykseenkään hankkia omia lapsia, ei ikinä. Mutta ihminen voi aina muuttua. Ja käännös tapahtui sitten nopeasti ja vain 14 päivää päätöksestämme yrittää hankkia lapsi, näin vaimoni silmistä, että meillä oli tärpännyt. Istuin pitkään töissä ja katsoin vain ikkunasta ulos ja hengitin kiihkeästi ja tunsin valtavaa onnea. Jo puoli vuotta ennen lapsen syntymää, olin jo hankkinut pinnasängyn, lastenvaunut, turvatuolin autoon ym. pelit ja vehkeet ja sen jälkeen lapsi ollut se suurin elämän sisältö.

Uskallan väittää, että ihmisen todellinen minä nousee esiin vasta silloin, kun kysytään vastuuta lapsen synnytyksestä ja huolenpidosta.

Olen varma, että sinulla tulee menemään hienosti ja toivotan kaikkea onnea, sitä pientä ihmettä odotellessa!
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mites muilla, eli teillä nykyisten pienempien lasten vanhemmilla? Onko tarvetta mennä kuten ennenkin vai jaksatteko olla kotona ja hoitaa sitä lasta ne alkuvuodet jolloin lapsi tarvitsee vanhempiaan todella vahvasti?

Poika täyttää parin päivän päästä 4 vuotta. Meillä ei ole koskaan ollut vielä lapsenvahtia. Ellei juhlapaikkaan saa ottaa lapsia mukaan, emme mene itsekään. Olen tosin käynyt joskus poikien kanssa kaljalla, mutta tarve tähän on myös vähentynyt, lapsen syntymän jälkeen. Olemme kaiketi tässä aika erilaisia kaikki, sillä joillakinhan pitää päästä liikkeelle ihan samalla tavalla, lapsen syntymän jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös