Kompa. Käyttävät pää asiassa diissel öljyä kone kannasta johtuen.Käyttävätkö logistiikka yritykset bensiiniä?
Sivusta heittäisin vielä sellaisen kysymyksen, kuinka monta pientä tai vähän isompaakin yritystä OAJ:n ja Tehyn ay-toiminta on ajanut laittamaan lapun luukulle? Entä vastaavasti SAK:laisten liittojen harjoittamat luokkataistelut?Mitä luulet kokoomusvetoisten liittojen, kuten OAJ:n ja Tehyn, ajattelevan tästä asiasta? Luuletko sinä ay-toiminnan olevan pelkästään vasemmistolaista puuhastelua ja etujen ajamista?
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta tarkoittaako muka kokoomusvetoisuus ei-vasemmistolaisuutta? Minä ainakaan en osaa nähdä kovin suurta eroa nyky-Kokoomuksen ja vasemmiston välillä, mutta voin tietysti olla väärässäkin. Jotenkin vain tuntuu siltä, että Kokoomus tuntuu kannattavan useimpia perinteisen vasemmistolaisuuden elementtejä, esimerkiksi 8 tunnin työpäivää, ylipitkiä lomia yms.Mitä luulet kokoomusvetoisten liittojen, kuten OAJ:n ja Tehyn, ajattelevan tästä asiasta? Luuletko sinä ay-toiminnan olevan pelkästään vasemmistolaista puuhastelua ja etujen ajamista?
Sivusta heittäisin vielä sellaisen kysymyksen, kuinka monta pientä tai vähän isompaakin yritystä OAJ:n ja Tehyn ay-toiminta on ajanut laittamaan lapun luukulle? Entä vastaavasti SAK:laisten liittojen harjoittamat luokkataistelut?
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta tarkoittaako muka kokoomusvetoisuus ei-vasemmistolaisuutta? Minä ainakaan en osaa nähdä kovin suurta eroa nyky-Kokoomuksen ja vasemmiston välillä, mutta voin tietysti olla väärässäkin. Jotenkin vain tuntuu siltä, että Kokoomus tuntuu kannattavan useimpia perinteisen vasemmistolaisuuden elementtejä, esimerkiksi 8 tunnin työpäivää, ylipitkiä lomia yms.
Jopa Ruukin pääluottamuskommunisti Siuvatti piti työelämässä ollessaan olennaisena, että työnantajan kilpailukyky on turvattava. Vain tätä kautta työntekijöillä on mahdollisuus pitää työpaikkansa ja myös neuvotella liksoja ylemmäs. Kun liitto ja usein sen määrätyt johtohahmot yrittävät kirjaimellisesti ajaa jäsenilleen vain ja ainoastaan noita mainitsemiasi asioita - lisää liksaa vähemmällä työmäärällä - niin ollaan usein tiellä, joka johtaa työpaikkojen vähenemiseen ja töiden siirtymiseen ennen pitkää pois Suomesta.Luokkataistelu? Millä vuosikymmenellä sinä oikein elät? Ei suomalainen ay-liitto mitään yleistä proleriaatin parasta ajattele, vaan yritävät ajaa omalle jäsenistölleen parhaat mahdolliset edut - lisää liksaa ja enemmän vapaata, ei siinä mitään ihmeen luokkataistelua käydä.
Jokin tuon suuntainen järjestely ei olisi ollenkaan hullumpi asia. Se ei kuitenkaan ole yksinään vielä patenttiratkaisu. Julkinen hallinto on edelleen huutavassa tehostamisen tarpeessa on esimerkiksi kunta-ja valtiosektorilla työskenteleviä kuuntelee (joskus myös rivien välistä), samoin kuin näille töitä tekeviä konsultteja yms. Yksityisellä puolella olennaista olisi työpaikkojen turvaaminen. Kuin myös se, ettei valtio ainakaan suotta hankaloittaisi uusien työpaikkojen luomista, mieluummin päinvastoin.Ministerien palkkioiden leikkaamisen tyylinen veto koko julkiselle puolelle olisi hieno juttu - esimerkiksi jo neuvoteltujen korotusten peruminen, parin, kolmen prosenttia palkoista pois ja sen jälkeen palkkojen jäädyttäminen vaalikauden ajaksi tekisi gutaa koko Suomen taloudelle. Yksityistä puolta palkanalennukset ja -jäädytykset eivät tietenkän koskisi, sillä siellä palkat määräytyvät työn tuottavuuden ja kannattavuuden mukaan ja ovat siten jo valmiiksi kohdallaan.
Että tämmoista taloudellisesti perusteltua dataa nimimerkki Daespoolta! Jatka vaan valitsemallasi tiellä! Kyllä se siitä!
Nimimerkki "naurua ei voi pidätellä"
Uskotko myös joulupukkiin, jos luulet, että yksityisen puolen palkat määräytyvät jotenkin täydellisesti? Kyllä siellä on ihan tarpeeksi lusmuilijoita ja ylipalkattuja tehtäviinsä nähden. Ja niin paljon, että tuskin on kyseessä tilastollinen harha. Mutta eipä sillä mitään merkitystä ole, saavat kuitenkin maksaa ihan niin paljon kuin lystäävät ja tavallisen veronmaksajan on paha ruveta kritisoimaan näitä.Ministerien palkkioiden leikkaamisen tyylinen veto koko julkiselle puolelle olisi hieno juttu - esimerkiksi jo neuvoteltujen korotusten peruminen, parin, kolmen prosenttia palkoista pois ja sen jälkeen palkkojen jäädyttäminen vaalikauden ajaksi tekisi gutaa koko Suomen taloudelle. Yksityistä puolta palkanalennukset ja -jäädytykset eivät tietenkän koskisi, sillä siellä palkat määräytyvät työn tuottavuuden ja kannattavuuden mukaan ja ovat siten jo valmiiksi kohdallaan.
Itse työnkentelen eräässä valtion liikelaitoksessa ja tiedän meillä yksiköiden sihteerien palkkojen pyörivän kokemuksesta riippuen 3000 euron molemmilla puolilla. Onko 3000 euroa sihteerin tehtävistä kitupalkka? Tämä ei ole mutua vaan faktaa.Julkisen puolen palkat ovat nousseet viime aikoina reipasta tahtia ja paljon nopeammin kuin yksityisellä puolella. Silti osaavien henkilöiden palkkaus on vielä kuopassa ja esim. tavalliset toimistosihteerit yms. saavat silti sellaista kitupalkkaa, että ei paremmasta väliä. Mutta ovathan näitä palkanleikkauksia helppo huudella, toteutus hieman hankalampaa.
Uskotko myös joulupukkiin, jos luulet, että yksityisen puolen palkat määräytyvät jotenkin täydellisesti?
Tehostamisen tarve on julkisella puolella tosiasia, mutta se johtuu lähinnä siitä, että työntekijöitä on megamainen määärä ja irtisanominen erittäin vaikeaa. Tämä asia korjaantuu automaattisesti 10-15 vuoden sisällä, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Palkan suuruus (todellisuudessa pienuus) ei ole mikään ongelma, vaan palkansajien suhteettoman suuri määrä. Esimerkiksi jossain verotoimistoissa on ajalta ennen atk:ta töissä moninkertainen määrä siihen nähden, mitä nykyaikana tarvittaisiin.
Ministereiden palkanalennus on taas jotain imagonkohottamista. Vaikutus mihinkään on tasan nolla, paitsi joku pertti perussuomalainen kotona hihkuu innosta muna pystyssä.
Ei ole kitupalkka, mikäli se oli sinulle epäselvää. Haluaisin tietää, missä liikelaitoksessa olet töissä, mikäli toimistosihteerit saavat tuollaista palkkaa. Onko teillä avoimia paikkoja noin yleisesti?Itse työnkentelen eräässä valtion liikelaitoksessa ja tiedän meillä yksiköiden sihteerien palkkojen pyörivän kokemuksesta riippuen 3000 euron molemmilla puolilla. Onko 3000 euroa sihteerin tehtävistä kitupalkka? Tämä ei ole mutua vaan faktaa.
Turhia eläkeikää odottelevia nettisurffailijoita on myöskin tuhoton määrä. Idioottimaisia IT-projekteja viedään eteenpäin konsulttien voimalla (n. 120 euroa nettona per raportoitu työtunti) sillä omat asiantuntijat eivät ammattikoulupohjalta tiedä mitään, vaan heidän työnkuvansa onkin ohjata toimittajaverkostoja ja raportoida esimiehelleen, joka taas raportoi hänen esimiehelleen, joka raportoi liikelaitoksen johdolle. Toimittajia ei pystyty kunnolla kilpailuttamaan, koska kaikki tietotaito löytyy toimittajan puolelta ja he pystyvät sanelemaan hinnat ja projektit miten haluavat. Kun toimittaja kilpailutetaan, joutuu entinen toimittaja opettamaan koukerot uudelle toimittajalle ja se maksaa satoja tuhansia euroja jälleen.
Tällaista on valtionhallinto Suomessa.
Tätä minä yritin sanoa, en näköjään vain tarpeeksi selvästi. Korkeat palkat eivät ole todellakaan mikään ongelma, vaan ylisuuri työntekijämäärä. Palkat eivät ole korkeita, mutta jos yhden ihmisen työtä hoitaa julkisella puolella kolme ihmistä, niin budjetin loppusumma on suuri. Yksinkertaisella logiikalla varustettu perusihminen kuvittelee, että ainoa vaihtoehto on pienentää yksittäisen henkilön palkkaa. Väärin, koska ainoa vaihtoehto on sopeuttaa työvoiman määrä tarvetta vastaavaksi ja pitää palkkaus sellaisena, että sinne joku edes vähän haluaisi.Tämän päivän Aamulehdessä oli pääkirjoitussivulla päätoimittaja Jorma Pokkisen kirjoitus aiheesta (Ylänurkka "Luottoriskipreemiot peittävät asian").
"Yksinkertaisesti sanottuna julkisella puolella on liikaa työntekijöitä.
Pohjoismaissa 32,7 prosenttia työvoimasta työskentelee veroilla varassa. Muissa EU-maissa osuus on keskimäärin 18,5 prosenttia. Euroopan vahvimmassa talousmaassa Saksassa valtion, kuntien ja julkisten toimijoiden kautta palkkaa saa 12,2 prosenttia työvoimasta.
Suomessa virkamiehiä on 656 000 eli 28 prosenttia työvoimasta.
Kun kunnallisvaaleihin käydään, oleellinen kysymys ei ole mitä veroilla tehdään. Nyt pitää uskaltaa kysyä, millä teholla kunnan töitä oikeasti tehdään."
Jos koko julkissektorin palkkoja leikattaisiin pari pinnaa, niin tokihan se vähentäisi hetkellisesti julkisen sektorin kustannuksia. Jossain vaiheessa nuokin leikkaukset tietysti kurottaisiin kiinni, mutta lyhytaikainen vaikutus olisi edullinen. Julkisen sektorin pääongelmaan eli heikkoon tuottavuuteen tuolla ei olisi erityistä vaikutusta, joskin henkilöstön motivaatio todennäköisesti heikkenisi ja tämä heikentäisi osaltaan tuottavuuttakin. Palkkamalttia ja lomautuksia voidaan harjoittaa päätöksiä tekemällä nopeastikin. Tuottavuuden olennainen parantaminen on tietysti kompleksimpi juttu ainakin poliittisesti.Yksinkertaisella logiikalla varustettu perusihminen kuvittelee, että ainoa vaihtoehto on pienentää yksittäisen henkilön palkkaa. Väärin, koska ainoa vaihtoehto on sopeuttaa työvoiman määrä tarvetta vastaavaksi ja pitää palkkaus sellaisena, että sinne joku edes vähän haluaisi.
Saatana, minulla on ylempi korkeakoulututkinto, työskentelen kunnan palveluksessa koulutusta vastaavassa työssä enkä saa noin paljoa. Olisi pitänyt varmaan mennä sihteeriopistoon, opetella kahvinkeittoa ja pikakirjoitusta ja minihameen käyttöä.Itse työnkentelen eräässä valtion liikelaitoksessa ja tiedän meillä yksiköiden sihteerien palkkojen pyörivän kokemuksesta riippuen 3000 euron molemmilla puolilla. Onko 3000 euroa sihteerin tehtävistä kitupalkka? Tämä ei ole mutua vaan faktaa.
Entäs sitten kun työvoiman määrä on sopeutettu? Julkiselta puolelta potkitaan työntekijät pois, ettei jouduttaisi maksamaan niille palkkaa. Sitten niille joudutaan maksamaan julkisista varoista päivärahaa, asumis- ja toimeentulotukea. Missä on hyöty?Yksinkertaisella logiikalla varustettu perusihminen kuvittelee, että ainoa vaihtoehto on pienentää yksittäisen henkilön palkkaa. Väärin, koska ainoa vaihtoehto on sopeuttaa työvoiman määrä tarvetta vastaavaksi ja pitää palkkaus sellaisena, että sinne joku edes vähän haluaisi.
Siinä että päiväraha, asumis- ja toimeentulotuki eivät ole yhteenlaskettunakaan yhtä suuria kuin palkka. Lisäksi sellainen hento toive voi olla taustalla, että julkiselle puolelle olisi joku niinkin pätevä eksynyt joukkoon että hän löytäisi työtä yksityiseltä sektorilta, jolloin hänelle ei tarvitsisi em. tukia maksaa.Julkiselta puolelta potkitaan työntekijät pois, ettei jouduttaisi maksamaan niille palkkaa. Sitten niille joudutaan maksamaan julkisista varoista päivärahaa, asumis- ja toimeentulotukea. Missä on hyöty?
En viitsi sanoa sitä, sillä jos joku työpaikalta lukisi tätä ketjua, hän luultavasti saisi helposti vedettyä yhtäläismerkit nimimerkkini ja oikean nimeni väliin. Kyseessä on keskikokoinen firma, jossa sihteereita on kuitenkin parisen kymmentä. Avoimia paikkoja ei ole, sillä rekrytoinnit ovat pistetty minimiin viimeisen parin vuoden aikana. Mututuntumalta voisin kuitenkin sanoa, että eläköityneen työntekijän tilalle on 75 % todennäköisyydellä rekrytty uusi työntekijä.Ei ole kitupalkka, mikäli se oli sinulle epäselvää. Haluaisin tietää, missä liikelaitoksessa olet töissä, mikäli toimistosihteerit saavat tuollaista palkkaa. Onko teillä avoimia paikkoja noin yleisesti?
Voit olla oikeassa. Kyseessä on tosiaan yksittäistapaus. En ole aivan varma miten julkisen puolen palkat koostuvat, mutta käsittääkseni siihen liittyy käsitteet tehtäväkohtainen osa ja henkilökohtainen osa. Sihteerin tehtäväkohtainen palkka on esimerkiksi noin 2300 euroa + henkilökohtainen lisä, joka on max. 50 % tehtäväkohtaisesta palkasta. Käytännössä jokaisella "kokeneella sihteerillä", jotka ovat työnantajalla olleet monta vuotta, nousee bruttopalkka yli 3000 euron kuukaudessa. Tähän ei ole vielä laskettu kerran vuodessa saatavaa tulospalkkiota, joka on kuukausipalkan luokkaa. Voisiko olla, että valtiolla käytetään keski-/mediaanipalkan laskemisessa tuota pelkkää tehtäväkohtaista osaa, ja jätetään henkilökohtainen osa laskematta..? Kyseessä voi tosiaan olla yksittäistapaus. En tiedä yhtään tilannetta muualla. Näin kuitenkin eräässä valtiovarainministeriön alla toimivassa liikelaitoksessa.Faktaa vastaan on paha lähteä mitään väittämään. Kuitenkaan tuo ei ole mikään toimistosihteereiden mediaanipalkka suomessa, ei edes julkisella puolella. Eikä edes lähellä sitä. Yksittäistapauksiin vetoaminen on täysin turhaa. Minäkin tiedän yksittäisiä työntekijöitä, jotka ovat rajusti ylipalkattuja, mutta ei sille mitään voi ja se ei kokonaisuuteen vaikuta. Ovat vain olleet oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Jälkimmäisen osuuden ei ollut tarkoitus olla vasta-argumentti. Olen tästä samaa mieltä.Tuo jälkimmäinen osuus ei taas ollut mikään vasta-argumentti, vaan juuri sitä asiaa, mitä yritin kertoa. Julkisella puolella on liikaa työntekijöitä ja ne vähenevät vasta, kun eläköityminen kunnolla alkaa.
En ainakaan tarkoituksella väittänyt tällaista.Luuletko, että tämä mainitsemasi epäkohta korjaantuu, jos palkkoja lasketaan? Eli jos heitetään 10 % pois palkasta, niin sinne yht'äkkiä tuleekin töihin asiantuntijoita, jotka ovat fiksumpia kuin edeltäjänsä? Tuskin.
Järjestelmätoimittajan työntekijät tekevät töitä heidän omissa tiloissaan eikä kukaan heitä vahdi. Heiltä tulee lasku, jossa on raportti laskutetuista työtunneista ja ihannetapauksessa kerrottu mihin tunnit on käytetty. Oikeassa maailmassa raporteissa saattaa olla laskutettu 5 tuntia pikkutyöstä, johon voisi kuvitella menevän korkeintaan 1 tunti. Tai käytettyjen tuntien kohdalla ei lue muuta kuin konsultin nimi. Laskun saapuessa sen tarkastaa kyseisestä asiasta vastaava asiantuntija, ja hyväksyy hänen esimiehensä. Sama nk. asiantuntija, jonka tehtävänä on hoidella toimittajaorganisaatiota kun oma asiantuntijuus ei riitä.Miten laskutus hoituu teidän liikelaitoksessanne? 120 euroa nettona? Miten tällainen lasku hoidetaan?
Niin. Ei ollut tarkoitus liittää tätäkään palkkoihin, vaan kirjoittaa kuinka päin vittua valtionhallinnossa rahoja käytetään. Oikeassa kuitenkin olet.Kilpailutus on taas yksi vitsi ja siellä jotkut firmat ovat lahjonnallaan iskeneet kultasuoneen. Se ei taas liity palkkatasoihin mitenkään, vaan johtuu pelkästään päätösvaltaisten ihmisten korruptoituneisuudesta. Valtio ja kunnat maksavat kaikesta kilpailutuksen johdosta tapahtuneesta asiasta vähintään kolminkertaisen summan käypään hintaan nähden. Mutta sen kanssa on vain elettävä.
Jälleen olet oikeassa. Meidän firman tapauksessa yhden henkilön töitä saattaa toisaalta hoitaa yksi epäpätevä työntekijä. Hän ei kuitenkaan tee muuta kuin välittelee sähköposteja ja varsinaisen asiantuntijan työtä tekee toimittaja 120 euron nettotuntipalkalla. Raporteissa näkyy vain yksi henkilötyövuosi. Konsulttimenoilla ei ole niiin väliä onko se 6 miljoonaa, vai 6,2 miljoonaa..Tätä minä yritin sanoa, en näköjään vain tarpeeksi selvästi. Korkeat palkat eivät ole todellakaan mikään ongelma, vaan ylisuuri työntekijämäärä. Palkat eivät ole korkeita, mutta jos yhden ihmisen työtä hoitaa julkisella puolella kolme ihmistä, niin budjetin loppusumma on suuri. Yksinkertaisella logiikalla varustettu perusihminen kuvittelee, että ainoa vaihtoehto on pienentää yksittäisen henkilön palkkaa. Väärin, koska ainoa vaihtoehto on sopeuttaa työvoiman määrä tarvetta vastaavaksi ja pitää palkkaus sellaisena, että sinne joku edes vähän haluaisi.
Keskustelu lähtee väärille urille, jos yritetään löytää joku periaate, jonka mukaan julkisen sektorin palkkojen pitäsi olla jotain ja yksityisen jotain muuta.
...
Eli julkisella ja yksityisellä sektorilla pitäisi olla samat palkat, samat vaatimustasot ja samanlainen mahdollisuus menettää paikkansa, jos ei hoida töitään.
Silti samaan aikaan suurin osa työntekijöistä työskentelee ihan samanlaisen työmoraalin vallassa kuin yksityiselläkin puolella. Suurimmalla osalla ihmisistä työmotivaatio lähtee henkilökohtaisesta halusta tehdä oma työnsä niin hyvin kuin sen osaa.
Palkkamalttia ja lomautuksia voidaan harjoittaa päätöksiä tekemällä nopeastikin. Tuottavuuden olennainen parantaminen on tietysti kompleksimpi juttu ainakin poliittisesti.
Vaikka säästöä pikkuisen tulisikin, niin kukas ne julkisen puolen työt sitten tekee? Jos poispotkittu sai palkkaa 3 tonnia ja nyt sitten tukia 2 tonnia, niin jospa hänen työpanoksensa oli sen erotuksena olevan tonnin arvoinen...Siinä että päiväraha, asumis- ja toimeentulotuki eivät ole yhteenlaskettunakaan yhtä suuria kuin palkka. Lisäksi sellainen hento toive voi olla taustalla, että julkiselle puolelle olisi joku niinkin pätevä eksynyt joukkoon että hän löytäisi työtä yksityiseltä sektorilta, jolloin hänelle ei tarvitsisi em. tukia maksaa.
Vaikka säästöä pikkuisen tulisikin, niin kukas ne julkisen puolen työt sitten tekee? Jos poispotkittu sai palkkaa 3 tonnia ja nyt sitten tukia 2 tonnia, niin jospa hänen työpanoksensa oli sen erotuksena olevan tonnin arvoinen...
Vaikka säästöä pikkuisen tulisikin, niin kukas ne julkisen puolen työt sitten tekee? Jos poispotkittu sai palkkaa 3 tonnia ja nyt sitten tukia 2 tonnia, niin jospa hänen työpanoksensa oli sen erotuksena olevan tonnin arvoinen...