Monella alalla (paperi ehkä yhtenä suurena) on näyttänyt sen että hyvästä johtoportaasta kannattaa maksaa. Järkevät investoinnit, tiettyjen toimintojen alasajo jnejne.
Teillä ei ole asiasta yhtään esimerkkiä ja ette voi sellaisia edes löytää.Ei joku pörssiyhtiön johtaja ole työntekijän kanssa samassa veneessä. Palkkakin maksetaan usein eri pussista. Johtajalle konsernin pääkonttorilta ja duunarille yksikön tilipussista. Johtajien kovat palkat johtuvat yksinkertaisesti kilpailusta. Jos haluat saada hyvän, tehokkaan ja ehkä jo kannuksensa näyttäneen ihmisen vaikkapa toimitusjohtajaksi, niin hän pystyy itse hinnoittelemaan itsensä. Valinnan varaa kun työpaikan suhteen yleensä on. Toisaalta taasen joku toimarin homma on usein kovin projektiluontoinen. Sulle annetaan 2-5 vuotta aikaa pistää johtamasi yksikkö tuottavaan kuntoon ja jos ei onnistu niin näkemiin. Eikä johtajilla ole työaikoja. Duunia tehdään 24/7 riippuen tietenkin ihmisestä. Usein menestyvä johtaja laittaa sekä itsensä, että siviilielämänsä likoon jonkun isomman projektien vuoksi.
Se on melkoista kun nostetaan ihmisiä joksikin jumaliksi toisten yläpuolelle ja kuvitellaan, että on ihan oikein, että joku saa vaikka 100x enemmän palkkaa ja että se liittyy heidän omiin ansioihinsa. Asiasta löytyy ihan tutkimus, mutta yhtään sellaista tutkimusta ei löydy, missä näiden johtajien palkkoja voisi oikeasti perustella jollain. Ne yrityksensä itse perustaneet on asia erikseen. Nämä muka halutut johtajat voitaisiin potkia kaikki vittuun ja palkata tilalle porukkaa jotka eivät koskaa ole näissä hommissa olleet ja lopputulos olisi silti sama. Ihmetyttää kovasti, että millaiseen asemaan on säkällä itsensä osa saanut hilattua kun on tähän harhaan langennut ja kuvittelee että ne johtajat on jotenkin niin vitun kovia.
Ei ole. Eikä niiden palkkojenkaan tarvitsisi olla, mutta kun tässä maassa hyvävelikerho pelailee toistensa pussiin ja yritykset on keskimäärin aivan saatanan huonoja rekryämään johtotason porukkaa. Kuvitellaan että se yks idiootti mikä saanut sukulaissuhteilla tms. hallituspaikan, tarkoittaa että se on seuraavassakin firmassa sitten huippujohtaja. Todellisuus on sitä että ihmisiä kilometritehtaalle ja hetken pomppaus osakekursseissa, boonukset talteen ja loppu on ihan se ja sama.
Oikeasti hyvät firmat ei niiden johtajien palkoilla kersku, ne maksaa duunareilleen hyvin, jopa paskoista duuneista ja niiden työntekijät arvotaa yrityksensä korkealle. Näitä ei vaan ihan hirveästi löydy. Silloin tällöin sentään joku uskaltaa astua median eteen ja kertoa miten heillä tomitaan. Suomessa on keskimäärin aivan vitun tunarit johtajat, joiden suurin aika menee ulisemiseen AY-liikkeestä ja siitä miten duunarit tienaa liikaa. Samaan aikaan ne ei osaa investoida, elää ajan hermoilla, eivätkä näe kvartaalia pidemmälle. Kyllä ihan vitun varmana jos johtajien palkkoja leikattais vaikka 90% niin niistä lähtis kaikki ulkomaille. Aivan varmana, mä en vaan pidättäis hengitystäni odotellessani, kun ei kukaan tuolla maailmalla palkkaisi noin epäpäteviä johtajia. Menkööt vaan, mun puolesta. Saatais tää maa ehkä oikeasti nousuun.