Mielenkiintoinen ulostulo Linkkarissa erään isotuloisen yrittäjän osalta, ja samalla hiukan hämmentävä. Ilmeisen menestyneelle yrittäjälle oli järkytys, kuinka paljon (nelinumeroin luku) kokonaiskulut olivat nousseet, kun uuden koron mukainen lyhennys oli tililtä lähtenyt. Ikävää vielä, että oli joutunut jo aiemmin realisoimaan 100k€ sijoituksiaan, nyt sitten joutuu katsomaan vähän tarkemmin kaupassa, mitä ostaa... No, ehkä tuossa sitten oli sitä humble bragia mukana, kun pääsi isoja lukuja tiputtelemaan. Tuskin Prisman ostoskärryt sen kummemmin myöskään tyhjyyttään kumisevat jatkossakaan. Tai eihän ostoskärryt muutenkaan kumise, mutta antaa olla.
En pidä itseäni erityisen hyvin talouttani suunnittelevana, ehkä keskinkertaisena tai korkeintaan hyvänä. Olen silti laskenut tulevan korontarkistuspäivän vaikutukset talouteemme muutamilla vaihtoehdoilla, mikä ei kovin monimutkainen prosessi ollut. Kai se sitten on niin, että jos rahaa tulee riittävästi, häviää osalta ajatus siitä, mitä sieltä tililtä oikeasti lähtee. Ja sitten kun tulee näitä korontarkistuksia ja sähkölaskujen määräaikaisuuksia eteen, ollaan ihan kuutamolla.
Niin, toisiaan olen omat oppini raha-asioissa käynyt kantapään kautta. Voi olla, että tätä viestiäni inspiroi jonkinmoinen vahingonilo - liian voimas sana, mutta menköön - tässä nimenomaisessa tapauksessa, jossa oli havaittavissa lievää uhriutumista sijoitusten realisoinnin myötä, mutta en kyllä koe suurempaa tarvetta naureskella varsinkaan pienituloisille näinä aikoina. En edes siinä kuuluisassa "valintojen maailma" -kontekstissa, joka on yleensä helppo heittää kehiin näissä yhteyksissä. Tämän linkkarihemmon eduksi todettakoon, että myönsi itse valinneensa ko. asuinmuodon ja ymmärsi, ettei hirveästi muita voi syyttää.
Joo, oma korontarkistus on kesäkuun 1. päivä. Sitä ennen on tarkoitus kilpailuttaa asuntolaina. Oletteko asioineet ko. merkeissä verkkopalveluiden kautta vai vaatiikin ihan retrona toimistolle ajanvarauksen? Onko ajankohdalla jotain merkitystä?