Jatkan vielä videokuutiosta tai paremminkin sen muuttuneesta käyttötavasta (nykyisin).
Videokuutio hankittiin osana jäähallin parannustöitä, joita olivat myös uuden kaukalon hankinta sekä valaistuksen ja äänentoiston uusiminen samaan syssyyn. Ei näitä hankintoja mitenkään rahoitettu nimim. Radiomaston mainitsemilla videokuution mainoksilla.
Perustelu: pari ekaa vuotta saimme todellakin nauttia jääkiekon seuraamisesta myös pelitilanneuusintoina heti pelikatkon tultua ja mainokset olivat sen jälkeen - jos olivat. SM-liigan mainoskatkoillakin yleisöä huudatettiin videokuutiolta keinotekoisella "Jyssyn Pyssyllä" yms.
Tällä kaudella mainoksien kanssa huoraaminen on rankempaa kuin koskaan. Viis pelitilanneuusintoista, kunhan mainoksia myydään pelikatkot täyteen??? Jos lähdetään Radiomaston liioittelulinjalle, niin tarviiko siinä kuutiolla oikeastaan näyttää lainkaan itse peliä? Siinähän voisi pyöriä mainoksia 2,5 tuntia niin varmasti jokainen mainostaja saisi asiansa esille moneen kertaan. Nyt itse pääasia videokuution hyötykäytössä on jätetty sivuosaan ja sekin aika korvattu mainostulvalla. Muutos on todella tapahtunut ja se on tapahtunut huonompaan suuntaan jääkiekkojännärin kannalta. Eikö tällaista epäkohtaa saisi kritisoida ja kokea siitä ärtymystä? Tähän ei todellakaan tarvitse sotkea mitään pelipaitamainosjuttuja ykköskenttineen jne.
Oma pointtini oli siinä, että kyllä tuo nykyisellään kaupallisessa SM-liigassa niin vain menee, että mainokset ovat ne joista sitä rahaa tulee ja raha taas sanelee lähes kaiken. Seura tienaa mainoksilla jotka näytöllä pyörivät, eikä niillä tietenkään juuri tätä mediakuutiota rahoitettu, mutta rahoitetaan kaikkea muuta. Ikävä kyllä se menee niin, että mainoksista tulee rahaa ja vaikka kuutio pyörittäisi vain niitä läpi ottelun, niin se tuskin saisi yksinäisenä syynä katsojia jäämään kotiin. Rahantulo ei kuitenkaan saa sokeuttaa kaikelta muulta.
Lahessa toki on huono tilanne siinä, että tuntuu kuin olisi vain päätetty tehdä investointi mediakuutionmuodossa, mutta sitä ei ole viety yhtään eteenpäin. Jollekin kurssille tai opintomatkalle suureen maailmaan pitäisi kuution käyttäjä lähettää, sillä siitä voisi saada paljon toimivammankin paketin ja enemmän irti. Muistan laitteen hankinnan jälkeen tuoreeltaan lukeneeni muutamaan otteeseenkin siitä miten kuution käyttöä vielä opetellaan ja siitä saadaan vain välttämättömin toistaiseksi irti. Eipä tuon suhteen vieläkään mitään aivan mahdottoman suurta eteenpäin menoa ole ollut havaittavissa.
Mainokset tuskin vähenevät jatkossa, mutta tottakai tärkeät tilanteet täytyy saada tuoreeltaan näytölle ja niille mainoksille löytää paremmat välit. Tuota saa ja pitääkin kritisoida ilman muuta ja kovaan ääneen, sillä meitä faneja vartenhan tuota tuotetta pitäisi kokonaisuudessaan jalostaa ja pelitapahtuma viihtyvyytensä puolesta on suuri osa sitä.
Täytyy kuitenkin toivoa, että vaikka viime kaudella tuli menestystä ja halli täyttyi kiitettävästi, niin faneja ei aleta pitää itsestään selvyytenä. Pelipäivän tapahtumassa on yhä reilusti kehitettävää ja ihan ensimmäisenä täytyisi saada se äänentoisto rokkaamaan. Voihan se olla, että nyt kun on vasta yksi kotipeli takana päin, niin asiat menevät nopeastikin parempaan suuntaan kun ongelmakohtia on tunnistettu.