Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Laajakaistasta...

  • 97 949
  • 498

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itse en keksi muuta tapaa kuin kysyä soneralta tai paikalliselta puhelinoperaattorilta.
Ehkä joku asiantuntevampi tietää jonkin kotikonstin tuon selvittämiseen.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Itselläni ollut tuo soneran 24 meganen tammikuusta lähtien, eikä ole kertaakaan toiminut yli 13m nopeudella, johtuu siitä, että talossani on kuparikaapeli.
Jokainen ADSL-liittymä menee kuparikaapelia pitkin, joten kuparikaapeli ei ole ongelmasi. Sen sijaan huono kaapelin laatu voi olla, mutta ennen kaikkea talon etäisyys "ADSL-keskuksesta" on pääsääntöisesti aina syy nopeuden heikkouteen.

Sonerahan on myynyt tuota 24M liittymäänsä sinulle teoreettisena maksiminopeutena, eivät ne sitä missään nimessä takaa. Sinun tapauksessahan se nyt sitten ei tuolle tasolle yllä vaan jää siihen 13M nopeuteen. Mut hei, Lindénin Suvin mielestä Meganenkin naru on laajakaista, joten hip heijaa vaan.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nuohan ovat tosiaan aina teoreettisia maksiminopeuksia, itsellä on tuo 24M extra ja päivisin antanut maksimina jonkun 10-15M, yöllä sitten lähempänä pariakymmentä. Käsittääkseni jos tuo nopeus jää alle puoleen tuosta maksimista, voidaan esim. nopeuttasi pudottaa maksutta, sopimus purkaa jne. Näin ainakin Soneralta sanoivat olevan suht yleinen käytäntö, kunhan tuo ensin on tekniikasta varmistettu, tehty vikaria ynnä muuta. Eipä tuolla henk.koht ole niin suurta merkitystä, kun tarjouksena otin ja 10M taisi olla samanhintaisena.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä se vika on linjan laadussa, koska keskusta alueella asutaan.
24m on tosiaan teoreettinen maksiminopeus, mutta silti 13m on liian vähän. Tunnen ihmisiä joilla on sama netti joka toimii jatkuvasti 15-20m nopeudella, aika usein ylikin. Vika on tätyy olla talossa joka on vanha ja kaapelit vanhoja.
 

cobra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManUtd
Kyllä se vika on linjan laadussa, koska keskusta alueella asutaan.
24m on tosiaan teoreettinen maksiminopeus, mutta silti 13m on liian vähän. Tunnen ihmisiä joilla on sama netti joka toimii jatkuvasti 15-20m nopeudella, aika usein ylikin. Vika on tätyy olla talossa joka on vanha ja kaapelit vanhoja.

Meikäläisellä myös Soneran 24/1 ja dl on 11-12M. Samapa tuo kun riittää tuohon koti-tv:n pyörittämiseen.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Mitä muuten tarkoittaa esim numerosarja 24/1:ssä tuo numero 1? Vastaavasti 10/2 ei aukea. Mikä tässä on pointti?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Mitä muuten tarkoittaa esim numerosarja 24/1:ssä tuo numero 1? Vastaavasti 10/2 ei aukea. Mikä tässä on pointti?

Alla on selitys merkinnöille. Pointti sen sijaan on se, että jos kaverisi lataa sulta tiedostoa huippunopealla satamegaisella yhteydellään, ei se tiedosto silti liiku kaverillepäin kuin nuo esimerkin 1 tai 2 megabittiä sekunnissa.
 

Schadowan

Jäsen
Lykkäsipä Soneralta hyvän tarjouksen. Tai siis itse sinne soitin kun määräaikainen loppui juuri.

10/2 liittymä 19,90€/kk. Tuohon vielä päälle KotiTV ilmaiseksi kahdeksi vuodeksi sekä MTV3-kanavapaketti, Disney ja UrhoTV Total vuoden loppuun asti ilmaiseksi. Siis UrhoTV total joka näyttää kaikki liigamatsit livenä. Ei huono.. Vielä nauhoittava digiboksi 79€ kertavuokralla tämän kaiken päälle. Niin ja Spotifyn 3kk premiumjakso vielä tuohon päälle vaikka tarpeeton onkin.

Halvemmalla ei voi saada.

Eikös tuo yhteys ole 10/10, mitä Sonera nyt kauppaa? Aika tärkeä tuo upload-puoli myös, varsinkin jos sattuu vaikka pelaamaan verkossa.

Onko muuten totta, että Soneran Kotitv:ssä ei näy peruskanavat (yle,mtv jne jne), vaan pelkät maksulliset erikseen tilatut kanavat?

Itse kelasin myös tuon Soneran palvelun ottamista, mutta pitää nyt selvittää kaikki mahdolliset yllärit, ennenkuin alkaa höntyilemään.
 

J.Petke

Jäsen
Eikös tuo yhteys ole 10/10, mitä Sonera nyt kauppaa? Aika tärkeä tuo upload-puoli myös, varsinkin jos sattuu vaikka pelaamaan verkossa.

Onko muuten totta, että Soneran Kotitv:ssä ei näy peruskanavat (yle,mtv jne jne), vaan pelkät maksulliset erikseen tilatut kanavat?

Oma on ainakin 10/2. Ja kyllä tuossa minun boksissa näkyy kaikki tavallisetkin kanavat. Asia menee kai niin, että jos on valokuitutalous niin näkyy muutkin kanavat, "normaaleissa" talouksissa ei näy. Tavalliseen TV:n katsomiseen tuo boksi on kyllä aika "karu" kun on tottunut käyttämään muokattua Topfieldiä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Eikös tuo yhteys ole 10/10, mitä Sonera nyt kauppaa? Aika tärkeä tuo upload-puoli myös, varsinkin jos sattuu vaikka pelaamaan verkossa.

Sanoisin, että eipä juuri ole kaistan leveydellä merkitystä, mega ylöspäin riittää varmasti, alaspäin dataa tullee enemmän (kukaan ei taida käyttää in ja out, eli down ja up). Viiveellä taas on paljonkin vaikutusta pelaamiseen.
 

Schadowan

Jäsen
Silloin tuo ei kai voi olla ADSL. ADSL:n nopein mahdollinen uplink nopeus on 2 megaa.

Tsekkasin juuri, että meillä ei tulisi edes ADSL-modeemia vaan VDSL2. Mitenkös eroaa ADSL:stä?

Ja tässä on huomattu viime päivinä, että vaikka on 10megan downi, niin ei sillä ole paljoa merkitystä (pelatessa), kun upload on niin surkea. Speedtestin mukaan upload on huimaava 0.10-0.20 jatkuvasti. Ja sillon tökkii, paljon. Kaverilla sama juttu. Ja siis megan uppi on (tai siis pitäisi olla) molemmilla.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tsekkasin juuri, että meillä ei tulisi edes ADSL-modeemia vaan VDSL2. Mitenkös eroaa ADSL:stä?

Ja tässä on huomattu viime päivinä, että vaikka on 10megan downi, niin ei sillä ole paljoa merkitystä (pelatessa), kun upload on niin surkea. Speedtestin mukaan upload on huimaava 0.10-0.20 jatkuvasti. Ja sillon tökkii, paljon. Kaverilla sama juttu. Ja siis megan uppi on (tai siis pitäisi olla) molemmilla.

Wikipedia selventää.

"DSL-yhteydet voivat olla joko symmetrisiä tai asymmetrisiä. Symmetrisessä yhteydessä siirtonopeus molempiin suuntiin on sama. Usein kuitenkin voidaan olettaa, että käyttäjä pääasiassa käyttää WWW-sivuja tai lataa tiedostoja verkosta, jolloin nopeuden verkkoon päin ei tarvitse olla kovin korkea. Silloin riittää asymmetrinen eli epäsymmetrinen yhteys, jossa nopeus on eri ulos- ja sisäänpäin."
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja tässä on huomattu viime päivinä, että vaikka on 10megan downi, niin ei sillä ole paljoa merkitystä (pelatessa), kun upload on niin surkea.

Ei se uploadista yleensä kiinni ole vaan pingistä ja packet lossista. Esim kaapelimodeemin hyvistä nopeuksista huolimatta juuri pelaaminen saattaa kärsiä kovasta packet losista johtuen.

Entisellä 8/1:llä tai nykysellä 24/1 ei ole kyä mitään ongelmia ollut pelaamisen kanssa. Ja puhun juurikin reaaliaikasta dataa siirtävistä FPS peleistä . . .
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Saas nähdä, tapahtuuko huomenna mitään. Eli tilauksen tein ~kuukausi sitten ja asennuspäiväksi tms. soneralta ilmoitettiin 11.8.

Se olisi nyt edessä ja modeemia ei ole tullut, kuten ei myöskään koti-tv:n digiboksia. Myöskään vanhasta nettiliittymästä, jonka soneran piti irtisanoa, ei ole mitään kuulunut. Tilausvahvistuksen jälkeen ei siis ole kuulunut yhtään mitään mistään kautta. Mielenkiintoinen tilanne taas kerran. Tuskin huomenna mitään tapahtuu kyllä.
Tapahtui yllätys. Eli tässä asiaa selviteltyään soittivat soneralta tänään. Nimelläni ei ole mitään tietoa/tilausta missään. Itselläni kuitenkin tilausvahvistus sähköpotstissa. Asiakaspalvelija ilmoitti, että en ole ainut, jolle on näin käynyt. Yllättävää taas soneralta, että järjestelmät kusevat.

No, viikon päästä pitäisi olla auki. Yllättäen viikon päästä löytyi hyvin avausaika, kun tilatessa se viive oli 3-4 viikkoa.

Ilman tätä puhelua olisin ollut puoli tuntia aiemmin töissä. Unohdin puhelun aikana tiedustella, mihin osoitteeseen voin lähettää laskun omasta ajastani soneralle, mutta pitänee nyt sitten selvittää sekin uudestaan.

Kai tästä tosiasiassa olisi voinut jotain hyvitystä kitistä. Epäilyttää vaan, että asiakaspalvelijalla ei juuri valtuuksia sellaiseen ole ja tuskinpa sieltä mitään erikoista irtoaisi, joten mennään näillä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tapahtui yllätys. Eli tässä asiaa selviteltyään soittivat soneralta tänään. Nimelläni ei ole mitään tietoa/tilausta missään. Itselläni kuitenkin tilausvahvistus sähköpotstissa. Asiakaspalvelija ilmoitti, että en ole ainut, jolle on näin käynyt. Yllättävää taas soneralta, että järjestelmät kusevat.

Kai näitä tapauksia löytyy joka firmasta. Tämän hetken tilanteesta on sanottava, että olen ollut tyytyväinen DNA Laajakaistaan. Vuosi on mennyt, eikä tule mieleen kuin yksi puolen päivän katkos parin viikon takaa. Laskutuskin ollut ihan ok, joskus DNA:n laskut ovat tarkistettavaa luokkaa. Puhelinliittymän kanssa ainakin tuli jotain mystisiä varjolaskuja kuukausia operaattorin vaihdon jälkeen....

Oma rasittavin kokemukseni on Elisakaupasta Tampereelta. Asentaja ei tullut sovittuna aikana, soitin Elisalle, asentaja oli yksinkertaisesti unohtanut hommansa. Kovasti pahoitellen jamppa sitten saapui tontille, no ei kai siinä, ihmisiähän tässä ollaan. Hyvä mieli jäi siitä, että soitin perään, koska muuten ei olisi tullut ehkä ihan lähiaikoina. Olisi käynyt kuten yllä mainittiin, viikon parin päähän uusi aika.

Sitten alkoivat asennustyöt. Jamppa teki kaiken oikein, mutta mitään ei tapahtunut tietokoneessa, ei yhteyttä nettiin. Vika ei ollut minun luonani, ei asentajassa, vaan joku juttu siellä palveluntarjoajalla. Puhelimessa kollegoidensa kanssa asentajakin jo sanoi, että koittakaa nyt saada homma toimimaan, kun tässä on asiakkaalle viivettä tehty muutenkin.

Nykyisessä osoitteessani valinnanvaraa on lähinnä liikkuvassa laajakaistassa, kiinteänä tuskin hommaan mainitusta yhteisöstä enää edes puhelimen kuoria.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tilasin hieman reilu viikko sitten saunalahden tuplalaajakaistan. Eli 8M kiinteä, ja 2M mokkula. Ilmoitin, että mokkulaa en sitten tarvi, mikäli sen toimittaminen jotain maksaa. 10 euroahan sen lähettäminen kuulemma maksaa. Muutaman päivän kuluttua kilahti luukusta lappu, että paketti noudettavissa postista. Kotiin päästyäni ison säkin avasin ja sieltä mm. mokkulan kaivoin. Nyt tänään oli viimein vastattu viestiini koskien mokkulaa ja sitä etten sellaista haluat. Oli kerrottu, että mokkula oli laitettu postiin ja minä olen sen noutanut, joten ei ole oikeutta palauttaa mokkulaa takaisin. Mutta millä helvetillä olisin sen voinut palauttaa pakettia avaamatta, sillä kaikki muutkin härpäkkeet olivat samassa paketissa? Lohduteltiin, että kyllähän mokkulan toimituskulut tulevat katettua, kun tarjous paketti on yli 10 euroa kuussa edullisempi kuin normaali 8M laajakaista. Ei kyllä hirveästi lohduta.

Tarkennetaan vielä, että mokkulan pakettia en ole avannut, joten eikö sen voi vielä palauttaa? Sattumalta noita mokkuloita kun löytyy ennestään 3 kpl.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkennetaan vielä, että mokkulan pakettia en ole avannut, joten eikö sen voi vielä palauttaa? Sattumalta noita mokkuloita kun löytyy ennestään 3 kpl.

Luulisi nyt ainakin, että pystyisivät viellä ottamaan vastaan. Jos kerta on myös sovittu, ettet ota mokkulaa, tosin oliko tästä pistetty vasta jälkikäteen viestiä vai jo kaupan yhteydessä ilmoitettu? Ainahan sähköpostiviestejä ei heti lueta ja voinut jo postiin kerätä lähtemään..

Mutta luulisi jos tuossa alkaa kunnolla sotimaan niin kympin saat takaisin, toisaalta alkaapa siinä sitten soitella asiakaspalveluun ym.. niin laskua kertyy jo itselle, toisaalta jos on jokin periaate niin kyllähän se aina kannattaa toteuttaa niin ei jää harmittaan.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai pistä se mokkula myyntiin jonnekin huutonettiin. Kyllähän se mokkula on jonkin satasen arvoinen ja saat varmaan 50 euroa siitä.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Mobiililaajakaista ja oma mokkula

Tuosta mokkulasta tulikin mieleen. Äidilläni on vuoden määräaikainen mobiililaajakaista (Sonera), joka on kohta päättymässä. Ymmärtääkseni mokkula jää hänelle vuoden määräaikaisen sopimuksen jälkeen.

Saako uuden sopparin esim. toisesta firmasta ilman tuota uutta mokkulaa? Ja mikä olisi edullinen vaihtoehto omalla nettitikulla? Asuinpaikkana Espoo ja nopeudeksi riittää 1-5 megaa.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tuosta mokkulasta tulikin mieleen. Äidilläni on vuoden määräaikainen mobiililaajakaista (Sonera), joka on kohta päättymässä. Ymmärtääkseni mokkula jää hänelle vuoden määräaikaisen sopimuksen jälkeen.

Saako uuden sopparin esim. toisesta firmasta ilman tuota uutta mokkulaa? Ja mikä olisi edullinen vaihtoehto omalla nettitikulla? Asuinpaikkana Espoo ja nopeudeksi riittää 1-5 megaa.

Edullisimmasta päästä lienee Saunalahden mobiililaajakaista-paketti hintaan 13,90e kuussa, tämä tosin sisältää uuden nettitikun mutta toisaalta nopeuskin on niin kova kuin verkko antaa myöten. Ja se, että jos ei Soneralta ota lisäpalveluna mobiililaajakaistaa ja haluaa operaattoria vaihtaa, niin en osaa sanoa toimiiko muiden operaattoreiden kortit Soneran vanhassa nettitikussa.

http://saunalahti.fi/gsm/gsmdatapaketti.php
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Luulisi nyt ainakin, että pystyisivät viellä ottamaan vastaan. Jos kerta on myös sovittu, ettet ota mokkulaa, tosin oliko tästä pistetty vasta jälkikäteen viestiä vai jo kaupan yhteydessä ilmoitettu? Ainahan sähköpostiviestejä ei heti lueta ja voinut jo postiin kerätä lähtemään..

Mutta luulisi jos tuossa alkaa kunnolla sotimaan niin kympin saat takaisin, toisaalta alkaapa siinä sitten soitella asiakaspalveluun ym.. niin laskua kertyy jo itselle, toisaalta jos on jokin periaate niin kyllähän se aina kannattaa toteuttaa niin ei jää harmittaan.

Pistin viestiä tilausta tehdessäni saunalahden omien nettisivujen kautta. Eli sivuilla rekisteröidytään omilla tunnuksilla ja sieltä voi lähettää viestiä asiakaspalveluun. Viestiin vastaamiseen meni aikaa reilu viikko ja mokkulat sekä muut härpäkkeet tulivat postiin parissa arkipäivässä. Laitoin heille jo lisää palautetta asiaa koskien, saa nähdä mitä vastaavat.

Kukahan kaheli mokkulasta maksaisi useita kymppejä huutonetissä?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tapahtui yllätys. Eli tässä asiaa selviteltyään soittivat soneralta tänään. Nimelläni ei ole mitään tietoa/tilausta missään. Itselläni kuitenkin tilausvahvistus sähköpotstissa. Asiakaspalvelija ilmoitti, että en ole ainut, jolle on näin käynyt. Yllättävää taas soneralta, että järjestelmät kusevat.

No, viikon päästä pitäisi olla auki. Yllättäen viikon päästä löytyi hyvin avausaika, kun tilatessa se viive oli 3-4 viikkoa.
Eli huomenna pitäisi sitten uuden laajakaistan olla toimintakunnossa ja koti-tv -vehkeet täällä paikan päällä. Asiakaspalvelija lupasi viime viikolla laittaa tilausvahvistuksen tulemaan ja oikein varmisti s-postiosoitteenkin. No, yllättäen sitäkään ei ole tullut. Ja jostain syystä olen aika skeptinen koko homman suhteen. Todennäköisesti "järjestelmät" ovat taas tehneet jotain temppujaan.

Huomenna pitää varmasti ottaa soitto taas sinne pääkallopaikalle. Aiemmista puheluista on käynyt ilmi, että laittavat aina jonkun kuittauksen, kun ovat puhuneet asiakkaan kanssa. Sieltä varmaan käy ilmi, mitä on sovittu.

Tai sitten ei mikään onnistu, lupailevat viikon päähän ja silloinkaan ei mitään tapahdu. Jokohan sitä voisi alkaa pyytämään jotain hyvitystä, kun kaksi kertaa peräkkäin hommat ovat kusseet. Ja kyse on niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin liittymän avaamisesta, jonka luulisi olevan sonerallakin aika kärkipäässä prioriteettilistalla, kun on uusi asiakas tulossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös