Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 240
  • 6 860

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Tilaan itse nykyisin kaiken aina työpaikalle, jotta ei tarvitse kotona päivystää koko iltaa. Toki jos kyseessä on kokoluokkaa television oleva paketti, niin sitä ei ihan työpaikalle voi tilata.

Tämähän se näiden kuriiripakettien kanssa on kaikista paras toimintatapa. Kuriirifirmat ajelee keikkansa pääsääntöisesti päiväsaikaan ja yrityksissä on usein aina joku paikalla tai joku respa joka myös kuittailee henkilökunnan paketteja. Joillekkin kuriirifirmoille ovikoodit ovat ylitsepääsemätön este, vaikka pakettiin olisi ilmoitettu vastaanottajan puhelinnumero. Kotiin tilatessa yksi hyvä keino on lisätä osoiteriville "ovikoodi: XXXX" yms. tietoja jotka helpottaa kuriirin arkea.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämähän se näiden kuriiripakettien kanssa on kaikista paras toimintatapa. Kuriirifirmat ajelee keikkansa pääsääntöisesti päiväsaikaan ja yrityksissä on usein aina joku paikalla tai joku respa joka myös kuittailee henkilökunnan paketteja. Joillekkin kuriirifirmoille ovikoodit ovat ylitsepääsemätön este, vaikka pakettiin olisi ilmoitettu vastaanottajan puhelinnumero. Kotiin tilatessa yksi hyvä keino on lisätä osoiteriville "ovikoodi: XXXX" yms. tietoja jotka helpottaa kuriirin arkea.
DHL on omien kokemuksien mukaan paras näistä. Asiat onnistuu melkein aina. FedEx sitten oma lukunsa. Vaikka paketissa on vastaanottajan numero, heillä on sääntö etteivät soita, vaan yrittävät tuoda paketin päiväsaikaan. Vasta kun yksi epäonnistunut jakeluyritys on tehty, voi itse soittaa palvelunumeroon ja sopia josko hakisi terminaalista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
DHL on omien kokemuksien mukaan paras näistä. Asiat onnistuu melkein aina. FedEx sitten oma lukunsa. Vaikka paketissa on vastaanottajan numero, heillä on sääntö etteivät soita, vaan yrittävät tuoda paketin päiväsaikaan. Vasta kun yksi epäonnistunut jakeluyritys on tehty, voi itse soittaa palvelunumeroon ja sopia josko hakisi terminaalista.
Tilasin elokuussa briteistä kellon ja kuljetus oli DHL:llä. Tilauksen tein torstai-iltana ja kello tuotiin minulle kotiovelle perjantai-iltana. Tuo on palvelua!
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
DHL on omien kokemuksien mukaan paras näistä. Asiat onnistuu melkein aina. FedEx sitten oma lukunsa. Vaikka paketissa on vastaanottajan numero, heillä on sääntö etteivät soita, vaan yrittävät tuoda paketin päiväsaikaan. Vasta kun yksi epäonnistunut jakeluyritys on tehty, voi itse soittaa palvelunumeroon ja sopia josko hakisi terminaalista.

Mielenkiintoista, mistä olet keksinyt että FedExillä on tämmöinen sääntö? PK-seudulla jossa FedEx ajaa keikkansa itse, eikä alihankkijan toimesta niin nimenomaan on sääntö että soitetaan. Joka ikinen kerta. FedEx soittelee jopa aamusta jo terminaalilta ennen kuin lähtevät liikkeelle jolloin lähetys voidaan vielä tuoda esim. töihin mikäli kukaan ei ole kotona. Tämä helpottaa ihan kaikkien osapuolien elämää. Niin kuriirien kuin asiakkaidenkin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mielenkiintoista, mistä olet keksinyt että FedExillä on tämmöinen sääntö? PK-seudulla jossa FedEx ajaa keikkansa itse, eikä alihankkijan toimesta niin nimenomaan on sääntö että soitetaan. Joka ikinen kerta. FedEx soittelee jopa aamusta jo terminaalilta ennen kuin lähtevät liikkeelle jolloin lähetys voidaan vielä tuoda esim. töihin mikäli kukaan ei ole kotona. Tämä helpottaa ihan kaikkien osapuolien elämää. Niin kuriirien kuin asiakkaidenkin.
Kaksi kertaa tullut arvotoimitus euroopasta ja molemmilla kerroilla ollut yhteydessä FedExin aspaan josta näin kerrottu.
Ero voi tuossa olla että täällä ajaa alihankkija, mutta silti FedEx on se johon sormi osoittaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin vihdoin loppui tämäkin saaga. Eilen siis taas kerran sovittiin uutta jakoaikaa ja tänään telkkari tulikin heti minuutin yli kello kymmenen. Sovittiin ajaksi 10-12, joten ehkä sielläkin nyt potkittiin jotain tekemään työnsä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noniin vihdoin loppui tämäkin saaga. Eilen siis taas kerran sovittiin uutta jakoaikaa ja tänään telkkari tulikin heti minuutin yli kello kymmenen. Sovittiin ajaksi 10-12, joten ehkä sielläkin nyt potkittiin jotain tekemään työnsä.

On ollut hienoa seurata tätä saagaa, koska itse elän ilman televisiota. Ihan siitä syystä, että sieltä tulee lähinnä mainospaskaa. Pitääkö sitä oikeasti perustella jollekin miksi ei ole uusinta telkkaria.

Miksi joku tarvitsee uuden televisiolaitteen noin innokkaasti? Jotkut toki striimaa ne uusimmat teeveejutut omaan vastaanottimeen. Tässä on joku semmoinen juttu nyt.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö sitä oikeasti perustella jollekin miksi ei ole uusinta telkkaria.
Ei, mutta varmaan senkin teet vaikkei liity asiaan mitenkään eikä varmaan ketään kiinnostanut alkaenkaan.

Kuriirihommissa asia on pitkälti kiinni yksittäisistä kuljettajista sekä isojen firmojen käyttämien alihankkijoiden käytännöistä. Soitto asiakkaalle helpottaa toimitusta merkittävästi, mutta jos sitä ei palveluehdoissa luvata on monien toimijoiden sen mukaisesti helppo jättää puhelu tekemättä loppupäässä. Toisaalla taas soitetaan jo etukäteen ja uudestaan vaikka vielä tien päältä, ja yllättäen nämä lähetykset menevät sukkana perille.

Kuriirifirmojen käytäntöjen on syytä uudistua ja toki sitä tekevätkin jatkuvasti pakettiautomaattien ja noutopisteiden myötä. Ennen valtaosa lähetyksistä meni firmoihin mutta verkkokaupan myötä yksityiset asiakkaat ovat nyt enemmistössä, ja siinä hommassa soitto asiakkaalle on tärkeässä roolissa. Harva iistuskelee kotonaan päivät pitkät ja päiväsaikaan ne lähetykset yleensä jaetaan.

Usein toki asiakkaankin tulisi reagoida ja toivoa jakelua esim. työpaikalleen, jos vaan mahdollista eikä ole mikään flyygeli tulossa sentään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Usein toki asiakkaankin tulisi reagoida ja toivoa jakelua esim. työpaikalleen, jos vaan mahdollista eikä ole mikään flyygeli tulossa sentään.

Olen itsekin ollut saamapuolella respan tyttöjä häiritsemässä.

Minkä helvetin takia puljuilla ei voi olla iltapalvelua? Me emme toimita silloin, kun sinä olet töissä, mutta meidän palvelu pelaa 19-06 ja tuomme ovelle.

Kertokaa nyt tähän joku syy, niin sitten olisi helpompaa keskustella.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sportsdirectistä on tulossa iso vaatetilaus. Kahtena pakettina/säkkinä se lähti ja alussa tulivatkin samaa matkaa kun tuolta netistä seurailen, mutta nyttemmin seikkailevat eri reittiä ja eri maissa. Jännää. Kyllähän ne perille varmasti löytää.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Minkä helvetin takia puljuilla ei voi olla iltapalvelua? Me emme toimita silloin, kun sinä olet töissä, mutta meidän palvelu pelaa 19-06 ja tuomme ovelle.

Kertokaa nyt tähän joku syy, niin sitten olisi helpompaa keskustella.
Jaa a, sitä ihmeteltiin Leijonan luola USA:ssakin, että miksei ole. No, eräällä ohjelmassa olleella yrittäjällä oli sellanen firma joka toimitti tavaroita vain virka-aikojen jälkeen ja teki hyvää tulosta sillä.
Sai diilin, muistaakseni.
Suomen leijonan luolaa odotellessa, käyn heittämässä ilmoille tälläsen idean ja haen helpot rahat pois.
 

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Minkä helvetin takia puljuilla ei voi olla iltapalvelua? Me emme toimita silloin, kun sinä olet töissä, mutta meidän palvelu pelaa 19-06 ja tuomme ovelle.

Kertokaa nyt tähän joku syy, niin sitten olisi helpompaa keskustella.

Kyllä ainakin FedEx ja UPS pystyvät laittamaan pakettejaan iltajakeluun jonnekkin 16-20 välille. Tosin siinä tapauksessa homman hoitaa alihankkija. Ja tuskin koskee muuta kuin PK-seutua. Välimatkat alihankkijoilla muualla Suomessa pitkiä ja asiakkaita vähemmän, joten ei varmasti mitenkään kannattavaa toimintaa tuolla suorittaa jotain iltajakeluita.

Kuten Iker totesi niin todellakin usein tuntuu kyse olevan myös yksittäisten kuskien ammattitaidosta ja viitseliäisyydestä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Minkä helvetin takia puljuilla ei voi olla iltapalvelua? Me emme toimita silloin, kun sinä olet töissä, mutta meidän palvelu pelaa 19-06 ja tuomme ovelle.


Itse olen taas ihmetellyt sitä, miksei ainakaan tällaisen taviskuluttajan ole helppoa luoda vaikka sähköistä asiakasprofiilia isoimpien toimijoiden nettisivuille. Ei olisi mikään mahdoton haaste tunnistautua verkkopankkitunnuksilla, näpytellä ajat jolloin on kotona ja that's it. Vielä jos tuohon saisi edes vähän nykyistä enemmän joustoa aikojen suhteen, niin varmasti ns. turhaa ajamista, aspan kiusaamista ja vastaavaa tulisi vähemmän. Toki aina tuonne voi soitella, mutta jotenkin tuntuu vanhanaikaiselta nostella luuria, sopia yhden osapuolen kanssa mitä kolmas kaveri (kuski) tekee ja lopulta pettyä kun tieto, tavara tai auto ei liiku sovitusti.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
UPS omiin kokemuksiin peilaten erinomainen lafka, mitä nyt n. 20 kertaa olen kledjuja tilannut heidän toimituksella. Aina soittavat ja kysyvät voiko jättää johonkin, tai voiko tulla johonkin tiettyyn kellonaikaan uudestaan. Nykyään tosin omalla alueellani toimitteleva kaveri taitaa muistaa kämpän, kun toimitusta tehdessä ja soittaessa kysyy suoraan voiko heittää sen takapihan parvekkeelle(mihin viimeiset 5 pakettia ovatkin päätyneet odottelemaan kotiintuloa). 5/5 Palvelua, valehtelematta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
UPS on/oli minusta erittäin paikkakuntariippuvainen palvelussaan. N. 5 vuotta sitten esim. Turku oli heille täysin takapajula, jonne jaettiin paketteja miten sattuu ja ihmeellisillä aikatauluilla. Lisäksi ei voitu toimittaa osoitteeseen joka oli n. puoli korttelia tietyn postinumerorajan ulkopuolella. Olin tuolloin töiden vuoksi heidän kanssa koko ajan tekemisissä ja vitutusta pukkasi. Toisaalta monella muulla paikkakunnalla pelasi sitten todella hienosti ja ongelmitta.
 

Makija

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kyllä ainakin FedEx ja UPS pystyvät laittamaan pakettejaan iltajakeluun jonnekkin 16-20 välille. Tosin siinä tapauksessa homman hoitaa alihankkija. Ja tuskin koskee muuta kuin PK-seutua. Välimatkat alihankkijoilla muualla Suomessa pitkiä ja asiakkaita vähemmän, joten ei varmasti mitenkään kannattavaa toimintaa tuolla suorittaa jotain iltajakeluita.

Kuten Iker totesi niin todellakin usein tuntuu kyse olevan myös yksittäisten kuskien ammattitaidosta ja viitseliäisyydestä.

Työskentelin itse alihankkijana yhdellä logistiikka-alan toimijalla pk-seudulla jokunen vuosi sitten ja silloin ei ainakaan iltajakeluista jäänyt käteen, kuin paha mieli. Toimitusalue pahimmillaan on niin laaja, että keikkaa saa heitettyä 4-5 kpl tunnissa ja käteen jäävä osuus on n. 2-3 euroa. Siitä voi laskea päässään, että kannattaako.

Yksityisasiakkaat itsessään ovat raivostuttavimpia asiakkaita. Yleensä säädön määrä on valtava ja aikataulu on valmiiksi erittäin tiukka (jos ei ole kiire, niin sitten on hyvä miettiä että kannattaako kyseinen bisnes). Jos pystyy työpaikalleen tilaamaan tavaransa, niin aina parempi. En mä kuitenkaan olisi yllättynyt, että moni kuski jättää menemättä paikan päälle jos ei puhelimella tavoita. Meillä tästä oli tiukka linjaus, että oven takana piti käydä ja sekös vitutti, kun kukaan ei avannut.

edit: ainiin ja mitä tulee puheluihin, niin useinhan niistä laskutetaan erikseen. Tämän vuoksi ohjeistetaan helposti siten, että käydään paikan päällä eikä soiteta ettei asiakkaalle tule lisäkuluja. Tietenkin hyvään ammattitaitoon mielestäni kuuluu, että soitetaan sitten "omaan piikkiin" jos sillä saadaan palveluun joustavuutta.
 
Viimeksi muokattu:

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
edit: ainiin ja mitä tulee puheluihin, niin useinhan niistä laskutetaan erikseen. Tämän vuoksi ohjeistetaan helposti siten, että käydään paikan päällä eikä soiteta ettei asiakkaalle tule lisäkuluja. Tietenkin hyvään ammattitaitoon mielestäni kuuluu, että soitetaan sitten "omaan piikkiin" jos sillä saadaan palveluun joustavuutta.

Jäi tämä kohta vähän epäselväksi. Tarkoittanet tässä kohtaa "asiakkaalla" rahdin tilaajaa, etkä sitä asiakasta, jolle se lähetys on menossa?
Tuskin lähetyksen vastaanottajalta mistään puheluista laskutetaan.
Joissakin kuljetussopimuksissa on jo valmiina puhelu eli vastaanottajalle yritetään soittaa aina ennen jakoa (tai ainakin sopimuksen mukaan pitäisi soittaa).
 

Makija

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jäi tämä kohta vähän epäselväksi. Tarkoittanet tässä kohtaa "asiakkaalla" rahdin tilaajaa, etkä sitä asiakasta, jolle se lähetys on menossa?
Tuskin lähetyksen vastaanottajalta mistään puheluista laskutetaan.
Joissakin kuljetussopimuksissa on jo valmiina puhelu eli vastaanottajalle yritetään soittaa aina ennen jakoa (tai ainakin sopimuksen mukaan pitäisi soittaa).

Heh, hyvin korjattu. Juuri näin, eli tilaajayritystä laskutetaan puheluista.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers

Ei lainata turhaan koko tekstiä. Mikä oli tässä se pointti, jos tiesit jo mitä haet tai oikeastaan olet jo ostamassa? Mä menen Verkkokauppaan yleensä ostamaan tiettyä tuotetta tai nykyisin oikeastaan noutamaan varaamani tuotteen. Mikset vaan poiminut kamaa hyllystä ja kävellyt kassan kautta ulos? Toki myyjät olisivat voineet olla aktiivisempia ja palvella sua auliimmin, ei siinä mitään, mutta en myöskään ihmettele heidän käytöstään, koska suht moni asiakas asioi kuten meikäläinen. En mä ainakaan laittaisi ostopäätöstäni yhdenkään Gigantin tai vastaavan myyjän päätettäväksi, jos sulla nyt olisi ollut vielä epäselvää, kannattaako ko vehje hankkia vai joku toinen tilalle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No menin liikkeeseen ja katselin rannekkeita noin kymmenen minuutin ajan. Välillä katselin anovasti myyjien suuntaan, josko sieltä suunnasta olisi apua herunut.
En minäkään ymmärrä mikä valittamisen aihe tässä nyt on. Miksei yksinkertaisesti voi marssia yhden vapaan myyjän puheille ja pyytää apua ostamiseen, jos sellaista kerran tarvitsee?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En minäkään ymmärrä mikä valittamisen aihe tässä nyt on. Miksei yksinkertaisesti voi marssia yhden vapaan myyjän puheille ja pyytää apua ostamiseen, jos sellaista kerran tarvitsee?

Enkä minä, mutta hyvä kuulla tuo tarina. Äärimmäisen vittumaista, kun myyjät provikkapalkkoineen aivan liian usein hyökkäävät kimppuun kuin hyeenat eikä saa rauhassa asioida. Eli tietää siis asioida noissa kahdessa ensin mainitussa liikkeessä, jos tarvetta jollekin ilmenee.

Se on toki eri ketjun asiaa, mutta kun en tiennyt mistä vempeleestä on kyse, niin googlasin. Hohhoijaa, kaikkea sitä keksitään ja ennen kaikkea ostetaan. Joskus tulevaisuudessa nuo voivat vaikka toimiakin (en silti keksi käyttötarkoitusta), mutta nykytapa laskea askelia on aivan arvontaa ja koneet näyttävät mitä sattuu. Tuo ihan muutaman lukemani arvostelun perusteella.
 
Enkä minä, mutta hyvä kuulla tuo tarina. Äärimmäisen vittumaista, kun myyjät provikkapalkkoineen aivan liian usein hyökkäävät kimppuun kuin hyeenat eikä saa rauhassa asioida. Eli tietää siis asioida noissa kahdessa ensin mainitussa liikkeessä, jos tarvetta jollekin ilmenee.

Tai vaatekaupassa, jossa itse haluaisin rauhassa katsoa tuotteita, niin eikös joka kerta tulla ahdistelemaan "tarvitsetko apua?" Argh! Osaan kysyä apua, jos tarvitsen. Amerikkalaiset konsultit on selvästi käyneet ratsaamassa suomalaisia palveluyrityksiä, kun joka paikassa ollaan niin helvetin aktiivisia ja tyrkyttämässä jotain mitä en halua ostaa: alepassa lottoa, ärrällä patukkaa, ravintolassa snapseja, abc:llä pullaa. EN HALUA! EN!

Edellinen esimieheni totesi jotenkin, että nyt kun meillä käy vähemmän asiakkaita, niin pitää jokaiselta nyhtää enemmän.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Amerikkalaiset konsultit on selvästi käyneet ratsaamassa suomalaisia palveluyrityksiä, kun joka paikassa ollaan niin helvetin aktiivisia ja tyrkyttämässä jotain mitä en halua ostaa: alepassa lottoa, ärrällä patukkaa, ravintolassa snapseja, abc:llä pullaa. EN HALUA! EN!

En vain usko tuon voivan toimia Suomessa, että joku oikeasti ostaa tyrkyttämällä enemmän. Juurikin joku konsultti on laskelmissaan sillä tavalla väittänyt ja sitä orjallisesti noudatetaan. Sen sijaan muuan amerikkalainen hampurilaisravintolaketju oli huomannut ihmisten ostavan enemmän, kun ostavat automaatista. Jos myyjä tyrkyttää sitä omenapiirakkaa jälkiruuaksi, niin se jää helposti ostamatta, mutta kun sen saa rauhassa koneen näytölle näppäillä, niin sitä ajattelee "otetaanpa vaikka tuollainenkin vielä."

Taitaa yleisestikin toimia nettikaupassa ihan Suomessakin. Ainakin itse sitä saattaa klikata jotain siihen samaan syssyyn "tässä nyt kun tilailee", mutta myyjältä saattaa jäädä ostamatta jotain mitä tarvitsisikin, kun ärsyttää niiden se käytös.

Ja vaikka myyntiluvut hieman nousisivatkin myös Suomessa, niin se vähentää myyjien työviihtyvyyttä merkittävästi, mutta sellaiset sivuseikathan ei työnantajaa hetkauta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai vaatekaupassa, jossa itse haluaisin rauhassa katsoa tuotteita, niin eikös joka kerta tulla ahdistelemaan "tarvitsetko apua?"
Kärsitkö sosiaalisten tilanteiden pelosta vai ahdistutko vain helposti? Kyllä asiakaspalveluun kuuluu tulla kysymään tarvitsetko apua. Siihen voi sitten asiakas vastata vaikka, että "ei kiitos, haluan katsella rauhassa" ja elämä jatkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös