Mainos

Laadukasta asiakaspalvelua

  • 2 015 408
  • 7 243

J.Petke

Jäsen
75 vuotias tuttavamieheni luki lehdestä, että joissain siemens astianpesukoneissa on joku vika ja ne pitää korjata. Netistä olisi pitänyt käydä katsomassa laitteen numerolla, että kuuluuko oma kone korjattaviin.

Nettiä ei löydy, joten herra kirjoitti tiedot paperille ja meni itäkeskuksen giganttiin toivoen asian selviävän siellä. Bongattuaan myyjän pesukoneiden vierestä ja esitettyään asiansa, oli myyjä keskittynyt selvittämään pesukoneen ostopaikkaa ja kuittia. Herra kertoi, että ei hajuakaan, mistä kone on hankittu, mutta keittiöremontti tehty keittiöfirman kautta ja ehkä sieltä. Myyjä sanoi, että asia ei kuulu heille ja käski ottamaan yhteyttä keittiöfirmaan.

Tietenkin asiallisesti katsoen, asia ei tosiaan kuulu gigantille, mutta millä helvetillä kivijalassa luullaan kilpailtavan netin kanssa ellei asiakaspalvelulla. Miten kukaan asiakaspalvelussa töissä oleva voi jättää tekemättä minuutin hommaa potentiaalisen asiakkaan puolesta? Ihmettelen kovasti miten nuo itiksen myyjät luulevat säilyttävän työpaikkansa kun sieltä on vissiin pari alan kauppaa jo suljettu parin vuoden sisään.

Herran omin sanoin: "ei jäänyt hyvä fiilis eikä tee mieli mennä uudestaan"

Tokihan aina olisi voinut lähteä ottamaan selvää mutta aika hyvin ymmärrän tuon myyjän suhtautumisen. Mitään varmuutta ei ilmeisesti ollut, että onko k.o kone edes ostettu Gigantista ja kenen toimesta. Jos sitä lähdetään soittelemaan keittiöfirmoja ympäri ja etsimään kuittia niin siinä saa kulumaan aikaa aivan liikaa ja lopputuloksena on keittiöfirman nihkeä suhtautuminen ja asiakkaan turhautuminen. En nimittäin usko, että keittiöfirmat löytävät ihan minuutissa "Frodbergin Johanin" keittiöfirman tietoja.

Kyllä se kuuluu asiakkaan vastuulle selvittää se malli remonttipapereista ja hakea kuitti. Ei Giganttikaan sitä voi ilman kuittia lähettää maahantuojalle.
 

motamoro

Jäsen
Tokihan aina olisi voinut lähteä ottamaan selvää mutta aika hyvin ymmärrän tuon myyjän suhtautumisen. Mitään varmuutta ei ilmeisesti ollut, että onko k.o kone edes ostettu Gigantista ja kenen toimesta. Jos sitä lähdetään soittelemaan keittiöfirmoja ympäri ja etsimään kuittia niin siinä saa kulumaan aikaa aivan liikaa ja lopputuloksena on keittiöfirman nihkeä suhtautuminen ja asiakkaan turhautuminen. En nimittäin usko, että keittiöfirmat löytävät ihan minuutissa "Frodbergin Johanin" keittiöfirman tietoja.

Kyllä se kuuluu asiakkaan vastuulle selvittää se malli remonttipapereista ja hakea kuitti. Ei Giganttikaan sitä voi ilman kuittia lähettää maahantuojalle.

Mä ymmärsin, että tässä olisi myyjän vain pitänyt googlettaa valmiilla tiedoilla se kuuluuko ko. malli korjattaviin vai ei. Asiakas oli jo ottanut pesukoneensa tiedot aiemmin ylös kotoa.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Tokihan aina olisi voinut lähteä ottamaan selvää mutta aika hyvin ymmärrän tuon myyjän suhtautumisen. Mitään varmuutta ei ilmeisesti ollut, että onko k.o kone edes ostettu Gigantista ja kenen toimesta. Jos sitä lähdetään soittelemaan keittiöfirmoja ympäri ja etsimään kuittia niin siinä saa kulumaan aikaa aivan liikaa ja lopputuloksena on keittiöfirman nihkeä suhtautuminen ja asiakkaan turhautuminen. En nimittäin usko, että keittiöfirmat löytävät ihan minuutissa "Frodbergin Johanin" keittiöfirman tietoja.

Kyllä se kuuluu asiakkaan vastuulle selvittää se malli remonttipapereista ja hakea kuitti. Ei Giganttikaan sitä voi ilman kuittia lähettää maahantuojalle.
Sinähän olet asian ymmärtänyt kuin Gigantin myyjä. Herrahan oli tiedot koneestaan kirjoittanut paperille, ettei olisi myyjän tarvinnut kuin siellä Siemensin sivulla käydä tsekkaamassa, onko kone viallinen. Tällainen palvelus on Gigantin myyjälle ylivoimainen.
 

J.Petke

Jäsen
Mä ymmärsin, että tässä olisi myyjän vain pitänyt googlettaa valmiilla tiedoilla se kuuluuko ko. malli korjattaviin vai ei. Asiakas oli jo ottanut pesukoneensa tiedot aiemmin ylös kotoa.

Mutta ilmeisesti kuittia ei ollut vaan oli pelkkä mallinumero paperilla. (luulisin, että tarvitaan myös sarjanumero / tarkka malli enkä tiedä oliko asiakkaalla sitä)

Jos näin oli niin toki myyjän olisi pitänyt googlettaa malli ja sanoa, että pitääkö ottaa yhteyttä keittiöfirmaan korjausta varten vai ei. Gigantti ei tietenkään voi konetta ottaa korjattavaksi, jos laite on hankittu esim. Teknisiltä.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mutta ilmeisesti kuittia ei ollut vaan oli pelkkä mallinumero paperilla. (luulisin, että tarvitaan myös sarjanumero / tarkka malli enkä tiedä oliko asiakkaalla sitä)

Jos näin oli niin toki myyjän olisi pitänyt googlettaa malli ja sanoa, että pitääkö ottaa yhteyttä keittiöfirmaan korjausta varten vai ei. Gigantti ei tietenkään voi konetta ottaa korjattavaksi, jos laite on hankittu esim. Teknisiltä.
Minuutti meni kun katsoin Siemensin sivulta, jossa oli sitten myös puhelinnumerokin, johon olsii voinut soittaa. Nämä koneet ovat niin vanhoja, ettei myyntipaikalla ole mitään väliä. Siemens hoitaa korjauksen. Tämänkin olisi varmaan asiansa osaava Gigantin myyjä tiennyt valmiiksi.
 

J.Petke

Jäsen
Minuutti meni kun katsoin Siemensin sivulta, jossa oli sitten myös puhelinnumerokin, johon olsii voinut soittaa. Nämä koneet ovat niin vanhoja, ettei myyntipaikalla ole mitään väliä. Siemens hoitaa korjauksen. Tämänkin olisi varmaan asiansa osaava Gigantin myyjä tiennyt valmiiksi.

Yleensä kuittia kysytään, jos malli ei ihan täysin ole selvillä tai jotain muita tietoja puuttuu. Jos kaikki kolme tietoa oli selvillä ja myyjä ei suostunut selvittämään asiaa niin ehoton miinus hänelle. Numero sivuilta selville ja pyytää herraa soittamaan sinne.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yleensä kuittia kysytään, jos malli ei ihan täysin ole selvillä tai jotain muita tietoja puuttuu. Jos kaikki kolme tietoa oli selvillä ja myyjä ei suostunut selvittämään asiaa niin ehoton miinus hänelle. Numero sivuilta selville ja pyytää herraa soittamaan sinne.

Mistä päättelit, että jotain tietoja puuttui? No mitään ei tietääkseni puuttunut, vaan myyjä ei vaan halunnut tehdä työtä mitä hänen ei ollut pakko tehdä, simple as that.

Kirjoitin muuten melkein saman tekstin, kuin alkuperäinen aiheesta tänne kirjoitettu, gigantin verkkolomakkeeseen. Sain myös vastauksen, missä luki mm. näin: "Pahoitteluni tapahtuneesta ja myymälän palvelusta. Ymmärrän tietysti että olisi ollut hyvää asiakaspalvelua tarkistaa laitteen tiedot vaikkei ollut kyseistä laitetta ostanutkaan meidän myymälästämme."

Ja tosiaan, nämä laitteet on jotain 10v vanhoja ja gigantista omansa ostaneet eivät saa ostopaikasta välttämättä tukea, ellei kuittia löydy.

Paskaa palvelua ja lähinnä ihmettelen tosiaan sitä, että miten nämä myyjät meinaavat työpaikkansa pitää. Luultavasti eivät meinaa.
 

J.Petke

Jäsen
Paskaa palvelua ja lähinnä ihmettelen tosiaan sitä, että miten nämä myyjät meinaavat työpaikkansa pitää. Luultavasti eivät meinaa.

Gigantissahan on se ongelma, että he kyllä saavat pitää työpaikkansa, jos myyvät seuraavalle asiakkaalle uuden laitteen. Eli tuijotetaan enemmän lukuja kuin oikeaa palvelua. Ja vielä huonomman asiasta tekee se, että suomalaiset eivät yleisesti ole valmiita maksamaan palvelusta. Hinta on kaiken tärkein ja sieltä ostetaan mistä halvimmilla saadaan...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gigantissahan on se ongelma, että he kyllä saavat pitää työpaikkansa, jos myyvät seuraavalle asiakkaalle uuden laitteen. Eli tuijotetaan enemmän lukuja kuin oikeaa palvelua. Ja vielä huonomman asiasta tekee se, että suomalaiset eivät yleisesti ole valmiita maksamaan palvelusta. Hinta on kaiken tärkein ja sieltä ostetaan mistä halvimmilla saadaan...

Eivä kyllä saa pitää paikkaansa jos myymälä suljetaan, kuten mainitun itiksen gigantin naapureilla on jo käynyt. Olisiko itiksessä enää kaksi alan liikettä, enkä ihmettelisi, jos vuoden parin päästä olisi vain yksi. Gigantin myyjä ainakin tekee kaikkensa, että se ei ole gigantti.

No toisaalta yksittäistapaus, mutta eiköhän tuo kuvasta palvelun nykytilaa. Varmaan on ongelma osin sekin, että nykyiset myyjät eivät ole itse saaneet hyvää palvelua. Joskus -70 luvulla kun meni kauppaan, joku tuli kysymään, että mitä saisi olla. Jossain vaiheessa myyjien määrä putosi minimiin ja kaikki aika menee muihin kuin palvelutehtäviin. Jos ole -80 luvulla syntynyt, niin et ehkä edes tiedä mitä on hyvä palvelu tai ainakaan se ei ole jotain mitä joka paikasta saa kuten ennen.
 

ipaz

Jäsen
Gigantissahan on se ongelma, että he kyllä saavat pitää työpaikkansa, jos myyvät seuraavalle asiakkaalle uuden laitteen. Eli tuijotetaan enemmän lukuja kuin oikeaa palvelua. Ja vielä huonomman asiasta tekee se, että suomalaiset eivät yleisesti ole valmiita maksamaan palvelusta. Hinta on kaiken tärkein ja sieltä ostetaan mistä halvimmilla saadaan...

Niinhän se pörssiyhtiössä menee, että raha ratkaisee. Ja Gigantti tekee huikeaa tulosta, varsinkin verrattuna muihin saman alan yrityksiin. Vaikkakin viime tilikaudella tulos hieman pieneni, niin samaan aikaan Kesko luopui kokonaan Mustasta Pörssistä, Veikon Kone lopetettiin ja Tekniset on vähentänyt myymälöitään. On/Off meni konkurssiin ja Expert myytiin norjalaisille. Verkkokauppa.com on toinen joka kasvattaa myyntiään kovaa tahtia, eli kodinkonekauppa keskittyy yhä enemmän parin jättisuuren hintasotaa käyvän firman käsiin.

Aina asiakaspalvelu pitäisi hoitaa paremmin ja paremmin, mutta verrattuna vaikkapa em. Verkkokauppa.comiin niin ero asiakaspalvelussa on kyllä Gigantin hyväksi. Tokihan tässäkin on varmasti myymälä- ja kaupunki- ja myyjäkohtaisia eroja. Tuossa itiksen tapauksessa myyjän olisi tottakai asiakaspalvelun nimissä ollut järkevää kuluttaa minuutti tai kaksi selvittääkseen asian. Kaikille vaan tuota pelisilmää ei ikävä kyllä ole suotu.

Maailma muuttuu, ihmisten ostoskäyttäytyminen muuttuu ja samalla pienet asiakaspalveluun panostavat myymälät eivät enää pysy pystyssä. Nykyään taitaa olla niin, että reilusti yli puolet asiakkaista tutkii tuotetiedot ja vertailee hinnat netissä ennenkuin jalkautuvat myymälään. Monesti siinä ei jää myyjälle muuta tehtävää kuin kuitin kirjoittaminen.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
PasGant... eikun siis Gigantin tapauksesta voisin sanoa, että myymälään ei kannata mennä myyjän juttusille takuuasioissa. Myyjiä ei siellä moiset asiat kiinnosta yhtään. Asiakaspalvelutiski on sitä varten. Ja tietääkseni siellä on ohjeistettu auttamaan myös muualta ostettujen tuotteiden takuuasioissa.

Myyjiä ei kyseisessä "asiakaspalvelu"ketjussa kiinnosta mikään muu, kuin hyväkatteisten tuotteiden myyminen ja kaikenmaailman lisävakuutusten myyminen tuotteisiin. Halvissa kamppanjahinnoissa oleviin televisioihinkin viritetään tahallaan huonompi kuva, kuin se oikeasti on. Tosin tähän samaan ongelmaan törmäsin myös toisessa kodinkoneketjussa ihan hiljattain. Myyjä esitteli tosi innoissaan Samsungin kalliimpaa TV:tä ja kun kyseltiin halvempaa, niin totesi suoraan: "Jos huonompaan haluatte tyytyä". Ja kyseisen "huonomman" TV:n värit olivat tahalleen viritetty haaleammiksi kuin oikeasti ovat.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aina asiakaspalvelu pitäisi hoitaa paremmin ja paremmin, mutta verrattuna vaikkapa em. Verkkokauppa.comiin niin ero asiakaspalvelussa on kyllä Gigantin hyväksi.
Nyt tipahdin. Missään alan liikkeissä en ole saanut niin huonoa palvelua kuin Gigantissa, enkä toisaalta missään niin hyvää kuin Verkkokauppa.comissa (Jätkäsaari&Pirkkala). Verkkokaupassa on toki jonoja palvelutiskeillä, mutta asiakkaat hoidetaan huolella ja asiantuntemuksella. Giganteissa on sama ongelma kuin Olli Jokisella. Ei viittis millään syöttää itteään huonommalle, jos joutuu myyjän kanssa pelaamaan.

Vai mitä oiken meinasit?
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Myyjiä ei kyseisessä "asiakaspalvelu"ketjussa kiinnosta mikään muu, kuin hyväkatteisten tuotteiden myyminen ja kaikenmaailman lisävakuutusten myyminen tuotteisiin.
(Boldaus minun)

Tossa pari-kolme vuotta sitten hain äitimuorilleni Gigantista uuden tarjousläppärin. Jotenkin kuvittelin, että homma kävisi kuten Verkkokaupan myymälässä, eli otetaan paketti hyllystä, kävellään kassalle, maksetaan ja poistutaan.

Mutta ei, ei Gigantissa. Ensinnäkin ko. tuotetta ei saanut heti mukaan, vaan se piti hakea parin päivän päästä. No ei tuokaan niin paha juttu ole, mutta se n. 10-15 min kestänyt "ristikuulustelu" myyjän toimesta sai v-käyrän tappiinsa. Siinä tyrkytettiin ainakin nettiliittymää, lisälaitteita, tietoturvaa ja lisätakuuta, ennenkuin sai noutoon tarvittavan lapun käteensä. Ja kun tyrkytettiin lisätakuuta ja sanoin "Ei kiitos", myyjän vastaus oli "Oho!" muka-hämmentyneen katseen kanssa. Voi vittu! No, ko. torspo jäi ilman provikoitaan lisämyynnistä ja mä päätin lisätä Gigantin henkilökohtaiselle boikottilistalleni. Ei ole ollut vaikea pitää tätä boikottia.
 

ipaz

Jäsen
(Siinä tyrkytettiin ainakin nettiliittymää, lisälaitteita, tietoturvaa ja lisätakuuta, ennenkuin sai noutoon tarvittavan lapun käteensä.

Jostakin se kate on revittävä. Eihän nykyhinnoilla ja nykyisessä kilpailutilanteessa itse laite jätä usein katetta senttiäkään. Päinvastoin se myydään tappiolla, jotta saadaan asiakkaita liikkeeseen. Ja silti myyjän pitäisi päästä tulostavoitteeseen, jotta saa sen työpaikkansa pitää.

Esim. Verkkokauppa.com teki yli 600 000 euroa tappiota viime tilikaudella ja toissa vuonna 300 000. Ei mun mielestä kovin hyvää bisnestä jos parissa vuodessa otetaan lähes miljoona kuokkaan. Vastaavasti taasen norjalaiseksi muuntunut Expert ASA kasvatti tulostaan, vaikka Expertiä usein arvostellaan kalliiksi. Siellä asiakaspalvelun on pakko olla hyvää, koska hinnalla Expert ei Gigantille ja Verkkokaupalle pärjää.
 
Esim. Verkkokauppa.com teki yli 600 000 euroa tappiota viime tilikaudella ja toissa vuonna 300 000. Ei mun mielestä kovin hyvää bisnestä jos parissa vuodessa otetaan lähes miljoona kuokkaan.

Ei mun mielestäni oleellista tietoa. Verkkis on investoinut viime vuosien aikana todella rajusti eikä vähiten avaamalla Jätkäsaaren jättimyymälän.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
(Boldaus minun)

Tossa pari-kolme vuotta sitten hain äitimuorilleni Gigantista uuden tarjousläppärin. Jotenkin kuvittelin, että homma kävisi kuten Verkkokaupan myymälässä, eli otetaan paketti hyllystä, kävellään kassalle, maksetaan ja poistutaan.

Mutta ei, ei Gigantissa. Ensinnäkin ko. tuotetta ei saanut heti mukaan, vaan se piti hakea parin päivän päästä. No ei tuokaan niin paha juttu ole, mutta se n. 10-15 min kestänyt "ristikuulustelu" myyjän toimesta sai v-käyrän tappiinsa. Siinä tyrkytettiin ainakin nettiliittymää, lisälaitteita, tietoturvaa ja lisätakuuta, ennenkuin sai noutoon tarvittavan lapun käteensä. Ja kun tyrkytettiin lisätakuuta ja sanoin "Ei kiitos", myyjän vastaus oli "Oho!" muka-hämmentyneen katseen kanssa. Voi vittu! No, ko. torspo jäi ilman provikoitaan lisämyynnistä ja mä päätin lisätä Gigantin henkilökohtaiselle boikottilistalleni. Ei ole ollut vaikea pitää tätä boikottia.
Kysyin taannoin eräältä Gigantin kanssa tekemisissä olevalta henkilöltä Gigantin työntekijöiden palkkauksesta, koska sain paikallisessa liikkeessä huonoa palvelua. On kuulemma vaikeaa saada pätevää henkilöstöä, koska palkka on niin huono. Peruspalkka on 1500€/kk ja provisiota (muistaakseni 20 tai 25€/myynti) saa vain kylkiäisten myynnistä. Esimerkiksi pesukoneen myynnistä saa provikkaa vain jos myy mukaan myös pesuainetta tai telkkarin kylkeen kanavapaketin.
Tämä siis Huittisten Gigantissa. En tiedä, onko tämä käytäntö kaikissa Giganteissa.
Jokainen hiukankin pätevämpi myyjä menee johonkin muualle ja jäljelle jäävät epäpätevät sekä vittuuntuneet.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Tämä siis Huittisten Gigantissa. En tiedä, onko tämä käytäntö kaikissa Giganteissa.
Jokainen hiukankin pätevämpi myyjä menee johonkin muualle ja jäljelle jäävät epäpätevät sekä vittuuntuneet.

Huittisten Pasgant-- siis Gigantti taitaa olla Franchise pohjalla oleva myymälä, joten siellä tuo palkka voi pitää hyvinkin paikkansa. Gigantin omissa myymälöissä sen sijaan hyvillä ja osaavilla myyjillä, jos koko ketjussa semmoisia edes on, on peruspalkka hyvällä tasolla. Ainakin tietojeni mukaan. Asiakaspalvelua taas kyseiset myyjät eivät osaa muulloin kuin myyntitilanteessa ja pakkomyyvät noita omia "huippu"vakuutuksiaan hekin. Se ärsyttää, kun monesti edes 3 kertaa vastaus "EI" ei riitä vaan jatketaan jankuttamista. On myyjien koulutuksessa varmaan yksi tärkeimpiä kohtia tuo lisätarvikkeiden ja muiden pakkojankuttaminen asiakkaille.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Esim. Verkkokauppa.com teki yli 600 000 euroa tappiota viime tilikaudella ja toissa vuonna 300 000. Ei mun mielestä kovin hyvää bisnestä jos parissa vuodessa otetaan lähes miljoona kuokkaan. Vastaavasti taasen norjalaiseksi muuntunut Expert ASA kasvatti tulostaan, vaikka Expertiä usein arvostellaan kalliiksi. Siellä asiakaspalvelun on pakko olla hyvää, koska hinnalla Expert ei Gigantille ja Verkkokaupalle pärjää.

Ainakin täällä paikalliset Expertit pärjäävät mielestäni juuri asiakaspalveun ansiosta. Lisäksi ei tuo hintatasokaan juuri poikkea Gigantin ja Verkkokaupan vastaavista kun puhutaan tuotteiden todellisesta hinnasta eikä siitä hinnasta mikä on hintalapussa. Toki tuolla pitää nähdä itse vähän vaivaa oikean hinnan saamiseksi eli hinta pitää neuvotella kohdalleen. Itse en ole paikalliseen Giganttiin jaksanut mennä edes katsomaan mitään tuotteita moneen vuoteen.

Melkein sanoisin että nuo paskaa asiakaspalvelua tarjoavat liikkeet ja verkkokaupat alkavat taistella samoista asiakkaista ulkomaisten verkkokauppojen kanssa. Varsinkin nuoremmalla ostajakunnalla ei ole mikään kynnys hankkia sama tuote ulkomailta halvemmalla kun tuotteiden speksitkin saa katsottua netistä. Takuuasiat ovat toki vähän vaikeampia, mutta ei ne aina taida olla helppoja Gigantinkaan kanssa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ainakin täällä paikalliset Expertit pärjäävät mielestäni juuri asiakaspalveun ansiosta. Lisäksi ei tuo hintatasokaan juuri poikkea Gigantin ja Verkkokaupan vastaavista kun puhutaan tuotteiden todellisesta hinnasta eikä siitä hinnasta mikä on hintalapussa.
Varsinkin nuoremmalla ostajakunnalla ei ole mikään kynnys hankkia sama tuote ulkomailta halvemmalla kun tuotteiden speksitkin saa katsottua netistä. Takuuasiat ovat toki vähän vaikeampia,

Vähän lyhentelin lainausta. Mutta itse sain samanlaisen laitteen joskus Expertiltä samaan hintaan kuin Gigantissa oli. Tuossa oli se että jonotin ensin reilu puoli tuntia gigantissa ja odotin myyjää. Lähdin vittuuntuneena pois, sitten kävelin Expertille ja hyvä että ehdin ovesta sisään ennenkuin kysytään kuinka he voivat auttaa. Aika iso ero ja sen verran usein olen gigantissa asioinut että ei mielestäni ole mikään poikkeustapaus.

Ja nuo takuuasiat eivät ole yleensä niin vaikeita, ilmoittaa maahantuojalle suoraan että tuote rikki.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Gigantin (ainoa?) hyvä puoli on se vapaa palautusoikeus, jota on tullut muutaman kerran hyödynnettyä. Varsinkin joululahjoissa varsin kätevää.

Lupaako Gigantti edelleen myydä vähintään samaan hintaan kuin halvin toinen kivijalkamyymälä? Hinnat nyt muuten on aika tapauskohtaiset, jotkut tarvikkeet maksaa aivan helvetisti, ja tinkaaminen on vaikeaa kun ei myyjiä missään ole. Viimeksi olisin tarvinnut yhden optisen audiopiuhan, Gigantin halvin malli 19,90€. Biltemassa pellon toisella laidalla 3€ tai jotain. Toisaalta joskus sain Gigantissa kiinni jonkun mogulimyyjän, joka oma-aloitteisesti löi kaikkiin tavaroihin roimat alennukset.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aika hyvin täällä ollaan perillä Gigantin toimintatavoista. Itse olen ollut tarpeeksi monta vuotta alalla Gigantin kilpailijoissa ja tunnen monia firman työntekijöitä, joten tuttuahan tämä on. Nyt kun on ura hiljattain vaihtunut, voi kai avautua.

Gigantissa nykyään painotukset myyjän osalta menevät:

1. Erilaiset rahoituspalvelut
2. Vakuutukset
3. Liittymät yms.
4. Itse tuote ja lisätarvikkeet

Myyjien "hyvyys" katsotaan sikariportaassa pääasiassa kahden ensimmäisen kohdan perusteella. Puhelinmyyntipuolella liittymät ovat tärkein juttu. Pelkkä tuote ilman lisämyyntiä on käytännössä negatiivisen palautteen tuova juttu. Myyjien tehtävä on esimiesten "painostamana" tarjota lisäpalveluita, jolloin se tuntuu monesti kuluttajalle todella raskaalta. Mutta sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.

Toinen, mitä henkilökohtaisesti eniten olen Gigantissa aina vihannut, on valehtelu. Esimiehet osittain kannustavat myyjiä valehtelemaan asiakkaille tuotteista ja varsinkin kilpailijoiden toiminnasta. Kilpailijoiden hintoja vääristellään ja muiden kuin Gigantin myymien tuotteiden laatu haukutaan aika usein paskaksi. Vaikka monesti kyseessä on sama tuote, tai samasta turkintuontitehtaasta tuleva korvike. Esimerkiksi Experillä, Mustalla Pörssillä ja muualla myyjät keskittyvät omaan myyntiin. Monesti Gigantin innoittamana myyjiä kehotetaan välttämään kilpailijoiden haukkumista. Asiakkaat eivät ole aina tyhmiä, vaan moni tekee ratkaisujaan ihan kielenkäytön ja yleisen arvomaailman pohjalta. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Yksi koomisimmista jutuista oli aikanaan Raisiossa, kun Gigantin kanssa samaan kauppakeskukseen avattiin kilpaileva myymälä. Avajaispäivänä valtavat massat olivat menossa uuteen liikkeeseen. Gigantin työntekijöitä ohjeistettiin parkkipaikalle käännyttämään asiakkaita heille arvostelemalla uutta kilpailijaa. Kielenkäyttö oli välillä melkoista.

Aikaisemmin mainittiin, että esimerkiksi Gigantin esittelytelevisiot säädetään sen mukaan, mitä halutaan myydä. Näinhän se menee. Varsinkin kovakatteiset "omat merkit" tyyliin Grundig säädetään parhaiten, joka saa vierellä olevan Sonyn tai LG:n näyttämään paskalta. Ei siitä ole kauaa, kun firma myi 699,- Grundig-ledtelkkaria aivan valtavalla katteella massoittain. Kyseessä oli ehkä noin 500 euron arvoinen tuote kuluttajalle, jonka paneeli ja virkistystaajuus eivät olleet lähellekään saman hintaisten kilpailijoiden tasoa. Teknisissä tiedoissakin voidaan ilmoittaa virkistystaajuudeksi mitä tahansa, koska omista turkintuontitelkkareista kukaan ei taida tietää todellisuutta.

Monesti kannattaa mennä Gigantista hinnan saatuaan mennä poikkeamaan vaikka Expertille tai Teknisille, jolloin varmasti tinkaus auttaa. Jos tuotteessa on katevaraa, kilpailijat myyvät sen varmasti kuluttajalle vielä vähän halvemmalla kuin Gigantti. Lisäksi kun Markantalo-verkkokauppa on Gigantin konsernin omistama, niin kannattaa katsoa myös hinta sieltä ja verrata Gigantin myymälähintaan. Monesti näistä löytyy yllättäviä eroja.

Verkkokauppa.com on joutunut nostamaan hintatasoaan jätti-investointiensa takia. Se ei todellakaan ole enää halvin, vaan monessa tuotteessa kuluttaja maksaa investoinnit. Vanha halpa brändi pitää yritystä vielä kohtuullisella tiellä, mutta luulisi kuluttajien huomaavan vähitellen hintojen nousun...
 
Tässä varmaan syy, miksi on edes lähdetty grillimaisteriksi sun muuta paskaa. Samalla kun pidetään nimeä lehdessä niin alennutaan sieltä ylimielisyydestä (mistä tämä mielikuva edes on peräisin? televisiosta?) rahvaan tasolle eineksiä grillaamaan, jotta voidaan tulevaisuudessa nyhtää rahat pois uusilta kohderyhmiltä uusilla konsepteilla.

Näin kirjoittelin kesäkuussa, kun täällä kohistiin Midhillin vesimaksusta ja asiakaspalvelun facebook-käytöksestä, ja näinhän se menikin. Restamax omistajaksi Hans Välimäen ravintoloihin | Talous | Iltalehti.fi

Aika hyvä veto näyttäytyä vähän masterchefinä ja grillimaisterina, perustaa pari pelkällä michelin-ravintoloitsijan maineella tulosta tekevää paikkaa rahvaalle ja sitten kuitata nopeasti rahat pois. Ei tarvitse itse pyöriä lainkaan tässä karusellissa, sen kun katsoo vierestä kun Restamax pyörittää ja rahvas pyörii. Kuitenkin päivän, joka on sujunut mielenkiintoisten työtehtävien parissa, päätteeksi saa kerätä taskuihinsa osan rahvaidenkin nälkäisten rahoista, eikä ainoastaan niitä mielenkiintoisten asiakkaiden rahoja.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse sain DNA:n puhelinmyyjältä melkoista palvelua. Mainosti minulle jotain DNA:n 19,80€/kk liittymää, jossa oli netti ja rajaton puhe + tekstarit. Hintaa pidin halpana, johtuen nykyisestä liittymästä, joka on sikahintainen samoilla ominaisuuksilla. Sitten tuli pieni "mutka" matkaan, liittymää ei voi myydä ilman jotain 3€/kk halpapuhelinta 12kk kytkyllä, no hintahan ei hirveästi noussut ollen 22,80, joten ajattelin, että ihansama kun edullisesti saa niin otetaan. Töistä kun tulin kotiin niin rupesin tutkailemaan millanen kapula sieltä tulee ns. kyljessä ja paljonko liittymä maksaa normaalisti, koska mainosti sitä "vanhoille asiakkaille tarjottavana etuutena". DNA:n etusivulla taitaa komeilla pelkkä liittymän mainos hintaan 19,80€/kk ilman mitaan perkeleen halpapuhelimia, ei muutakun tarkastamaan kilpailijoiden tarjoukset, josta löytyi lähes identtinen paketti Saunalahdelta. Ei muutakun operaattori vaihtoon ja peruutusilmoitus DNA:lle perusteluineen, vaikka niitä ei tarttisi laittaa etämyynti-tapauksissa. Pisti hieman kyrpimään asiakkaan tietoinen kusetus. Onneksi pienellä vaivalla sai hommat reilaan. Rahanmenetys ei olisi ollut iso, mutta periaatteesta vaihdoin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Monesti kannattaa mennä Gigantista hinnan saatuaan mennä poikkeamaan vaikka Expertille tai Teknisille, jolloin varmasti tinkaus auttaa. Jos tuotteessa on katevaraa, kilpailijat myyvät sen varmasti kuluttajalle vielä vähän halvemmalla kuin Gigantti. Lisäksi kun Markantalo-verkkokauppa on Gigantin konsernin omistama, niin kannattaa katsoa myös hinta sieltä ja verrata Gigantin myymälähintaan. Monesti näistä löytyy yllättäviä eroja.

Ehkä tavan tallaajalle näin. Olen itse työskennellyt joskus aikaisemmin kymmenkunta vuotta kodintekniikka-alan yrityksen päällikkönä ja suhteellisen hyvin perillä vieläkin tuotteista, eli seuraan alaa jatkuvasti.
Koskaan en ole saanut paikallisesta Expertistä tai Tekniset tai Mustapörssi, tuotetta samaan hintaan kuin Gigantista - kun kyseessä on ollut Gigantin tarjous kalliista tuotteesta. Esim Panan huippuplasma oli hetki sitten satoja euroja halvempi kuin kukaan kilpailija olisi myynyt.
Tosin tilanne saattaa hyvinkin olla mainitsemasi erilainen kuin kuvasin eri merkkien osalta ja kun siirrytään ns bulkkitelkkareihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös