Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 279
  • 6 860

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tietenkään tarvitse maksaa, jos todella muutat osoitteeseen johon palvelua ei saa. Ihan aiheesta kuitenkin nillittivät ja inisivät sen perään, että muutto ihan oikeasti tapahtuu. Ei kuulemma ole ollenkaan harvinaista, että määräaikaisista sopimuksista yritetään venkoilla "valemuutoilla", muistaakseni tälläkin palstalla on jokunen nimimerkki kertonut kuinka helppo muuttoon vedoten on määräaikainen laajakaista/tv-kanavapakettisopimus purkaa.

Juuri näin. Luonnollisesti saatavuus ja saatavuuden mahdollinen muuttuminen määrittelee sen, onko sopimuksenpurku lainvoimainen. Kuitenkin jotta tällainen olisi mahdollinen, tulee asianmukaiset dokumentit toimittaa palveluntarjoajalle. Ei tässä ole mitään ihmeellistä omasta mielestäni.

Ai Christian74 on puolustanut puhelinmyyjiä? Nyt ymmärrän vielä vähemmän tätä viime sivuilla esittelemääsi approachia. Menee vain kummallisemmaksi koko juttu.
 

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Saako kysyä miksi? Miksi neljä vuotiaan pojan piti maksaa Alkossa?

Koska hän oli tuona päivänä maksanu jokaisessa muussakin kaupassa, joissa asioimme. Toki monet näkevät tapauksen ongelmallisena, mut ite en tajuu miksi ei!? Mulle ei oo mitään merkitystä maksaako lapsi bensa-asemalla vai Alkossa. Ite aattelen, et on aika sairasta, jos tossa lapsen maksamisessa näkee jotain ongelmallista. Mutta sairaastihan täällä alkoholiin suhtaudutaan. Dokataan aivan älyttömästi, mut sit nähdään jotain outoa, jos lapsi maksaa kassalla aivan kuten on tehnyt muissakin kaupoissa...

Meidän perheessä ei op tarvetta mystifioida alkoholia esim. kieltämällä Alkossa maksaminen, jos lapsi niin haluu. Baarissa tajuisin, että mulle sanottais, jos lapsi olis mukana, mutta että kaupassa!?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Äkkiseltään kun itse mietin asiaa niin jos lapsi maksaa Alkossa samanlaisesti kuin vaikkapa tikkarin Ärrällä, tämä opettaa sitä että alkoholi on normaali asia ja kuuluu myös (joidenkin) elämään, kuten vaikkapa se tikkari. Sama asia jos vaikkapa lauantai-iltana pihvin kanssa vanhemmat juovat lasilliset punaviiniä. Tämähän opettaa lapselle nimenomaan sitä että alkoholi ei ole mikään mystinen ja kielletty juoma. Joka on mielestäni tärkeä askel kohti terveempää alkoholi-kulttuuria.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Christian74:n puheiden perusteella vaikuttaa siltä että hän omalla käyttäytymisellään aiheuttaa sen, että saa huonompaa palvelua asiakaspalvelijalta.

Olen tehnyt työkseni monenlaista asiakaspalvelua, esimerkkinä mainittakoon Soneran asiakaspalvelu puhelimitse. Tämän vuoksi osaan hieman selventää miksi Christian74 sai kuvailemansa kaltaista palvelua Soneralle soittaessaan.

Soneran asiakaspalvelijoilla on jokaisella omat tehtävänsä ja heitä on ohjeistettu toimimaan tietyllä tavalla, vaikka periaatteessa joissain tilanteissa he voisivatkin hoitaa asiakkaan asian suoraan. Se, miksi näin ei yleensä tehdä johtuu siitä, että eri ihmiset on koulutettu tekemään eri asioita ja Sonera pyrkii siihen että jokainen asiakas saa parasta mahdollista palvelua. Tämä toki voi joissain tilanteissa aiheuttaa ylimääräistä odotusta, mutta se ei ole itse asiakaspalvelijan vika.

Eli tuossa tapauksessa asia hoidettiin suoraan, koska asiakas heittäytyi hankalaksi ja hänestä haluttiin eroon nopeasti. Yleisesti ottaen jos asiakas heittäytyy hankalaksi, niin asiakaspalvelijakin saattaa tehdä asian hoitamisesta hankalaa, eikä häntä taatusti kiinnosta neuvotella tai joustaa asioissa, vaikka hänellä siihen oikeus olisikin. Asiakaspalvelijatkin ovat vain ihmisiä, jotka yleensä kohtelevat asiakkaita niin hyvin kuin kyseinen asiakas ansaitsee. Ystävällinen asiakas saa usein erittäin hyvää ja joustavaa palvelua, jopa siten että asiakkaan ei itse tarvitse asioita pyytää, vaan asiakaspalvelija oma-aloitteisesti pyrkii tekemään kaikkensa jotta asiakas saa haluamansa.

Jos asiakas alkaa uhkailemaan, huutamaan tai menee muuten asiattomuuksiin, niin usein lopputuloksena on puhelun sulkeminen tai asian hoitamisen vaikeutuminen.

Yritän tässä siis sanoa sitä, että asiakkaalla on usein yhtä suuri vastuu kuin asiakaspalvelijallakin, kun puhutaan asiakaspalvelun sujuvuudesta.

Lopuksi mainittakoon vielä, että oma käyttäytymiseni asiakkaana on muuttunut dramaattisesti sen jälkeen, kun olen itse toiminut asiakaspalvelijana ja huomannut miten suuria eroja asiakkaiden välillä voi olla. Aiemmin saatoin olla melko töykeä asiakas ja sain töykeää palvelua. Nykyään olen hyvin ystävällinen ja asiallinen, jolloin myös palvelu on yleensä ystävällistä ja asiallista. Toki jos itse olen ystävällinen ja asiakaspalvelija on tästä huolimatta töykeä, niin kyllähän se jurppii. Yleensä näin ei kuitenkaan ole.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Koska hän oli tuona päivänä maksanu jokaisessa muussakin kaupassa, joissa asioimme. Toki monet näkevät tapauksen ongelmallisena, mut ite en tajuu miksi ei!? ...

Kuten sanoin, en näe mitään ongelmaa siinä, että neljä vuotias antaa kaupantätille tarvittavan rahan.

Mutta tunnet varmasti Suomen alkoholilainsäädännön ja ymmärrät, että kaupantäti saattaa puuttua lapsen maksamiseen. Minusta kyseessä ei ole huono asiakaspalvelu vaan kassan reaktio hänen koulutuksensa pohjalta.

Ja minusta kasvatukselliset perustelut tuossa tilanteessa ovat turhia, suhtautuminen alkoholiin opetetaan jossain muualla kuin Alkon kassalla.
 

Nick Neim

Jäsen
Kuten sanoin, en näe mitään ongelmaa siinä, että neljä vuotias antaa kaupantätille tarvittavan rahan.

Mites mielestäsi siinä tapauksessa, mikäli vanhemman ostoksissa olisi tupakkaa tai kolmosolutta? Lapselta raha pois kädestä ja isi maksaa, ettei 4-vuotias opi pahoille tavoille?

Mielipiteeni vahvistuu vain vahvistumistaan, ja maalaisjärkeä ei oikeasti enää käytetä. Ja tämä siis ei ole sinulle, TosiFani mitenkään henkilökohtaisesti kohdistettu. Enemmänkin näitä myyjiä kritisoin. Luulisi myyjilläkin olevan pelisilmää tilannekohtaisesti sen verran, että voiko se 4-vuotias ojentaa rahan sille Alkon tädille. Noi on kuitenkin isoja juttuja 4-vuotiaalle, eikä siitä koidu minkäänlaista harmia kenellekään osapuolelle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Alko on niitä harvoja myymälöitä joissa palvelu on oikeasti parantunut. Nykyään ne myyjät oikeasti neuvovat ostoksissa. Aiemmin, jos et tiennyt heti kassalle tullessasi mitä haluat tai lausuit sen viinan nimen väärin, jäit ilman juomaa.

Tähän vahva sama, jaetaan ruusuja risujen sijasta tässäkin ketjussa. On hienoa että Alko panostaa henkilökuntansa osaamiseen, monesti naapuri Alkossa on mukava rupatella myyjien kanssa olut-uutuuksista.

_
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mites mielestäsi siinä tapauksessa, mikäli vanhemman ostoksissa olisi tupakkaa tai kolmosolutta? Lapselta raha pois kädestä ja isi maksaa, ettei 4-vuotias opi pahoille tavoille?...

Kuten sanoin, tuossa rahan ojentamisessa ei ole mitään pahaa, lapsi ei opi siinä yhtään mitään, se on vain jännittävä juttu. Pointti oli se, että Alkossa myyjä helpommin puuttua moiseen toimintaan, eikä siitä mielestäni pidä pahoittaa mieltään.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli mieleen toisellainen tapaus alkosta. Edelläni jonossa seisoi perheen äiti ostoksineen, hetken päästä pikkupoika juoksi äitinsä luokse jokin "limuviina"pullo kädessä ja kehotti äitiä ostamaan tämän pullon. Äiti siinä vähän ihmetteli että mahtaako tämä olla hyvää, mutta kun poika vaatimalla vaati, niin pakkohan se oli ostaa.

Kassarouva oli kuin puulla päähän lyöty, itsekkin aloin jo melkein etsimään missä se piilokamera luuraa. No lopulta selvisi että tämä poika himoitsi vain hienoa pullonkorkkia kokoelmiinsa eikä suinkaan pullon sisältöä. Tai ainakin tämän selityksen myyjä lopulta hyväksyi hiukan kummaksuen.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus näiden Soneroiden yms. kanssa taistellessani soitin pitkien turhauttavien jonotusten jälkeen tahallisesti valikossa näppäillen "haluan liittyä matkapuhelinasiakkaaksi" -toimintoon painamalla siihen tarkoitettua näppäintä esim. ykköstä. niin johan alta minuutissa pirteä naisääni vastasi lirkuttaen "kuinka voin palvella"?

--CLIP--

Noh, kun selitin muka-pahoillani erehtyneeni monien turhien jonotusten jälkeen painamaan väärää näppäintä ja uhkaamalla samalla, että jos nyt ei homma etene loppuu eräiden läheistenkin Sonera-asiakkuudet, niin sain sentään hoidettua asiani.

Kyllä näitä peijooneita saa kaiken huonon kohtelun ja kohtuuttomien jonotusten jälkeen hiukan näpäyttää painamalla heidän hienojen valikoidensa välissä seikkaillessaan hiukan väärää näppäintä jotta saa asiansa lopulta hoidetuksi.

Kai sä nyt ihan oikeasti aikuinen ihminen ymmärrät, ettei toi ole sille firmalle mikään näpäytys, vaan niille asiakkaille jotka (toisin kuin sinä näemmä) oikeasti näpyttelevät itsensä sille linjalle, jolle on asiaa. Sinun takiasi muut joutuvat odottamaan, kun sinä näppäilet sinne minne haluat, kun et ole mikään lammas vaan yksinäinen soturi isoja pahoja firmoja vastaan.

Ei helvetti, juuri tuolla jossain ihmeteltiin miksi on siirrytty kokonaan sellaiselle linjalle, että ihminen vastaa, eikä se automaatti jota voi mielinkielin kusetella näpyttelemällä vähän väärin.

Myyntilinjalle pääsee helpommin yleensä varmaankin ihan sen takia, että myynti on yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin joku tekninen asiakaspalvelu, tai muuten asiakaspalvelu. Sinne kun yleensä soittaa asiakas joka haluaa ostaa jo jotain tiettyä ja myyjä sitten myy sen. Pääseehän kaupan kassankin läpi nopeammin, kuin esimerkiksi kaupan infotiskille (ainakin yleensä), jossa hoidetaan kaikki reklamaatiot yms, koska ne nyt vievät aina paljon enemmän aikaa. Toki kaupoissa ei yleensä ole mitään irtisanottavaa (noin niinkun citymarketeissa tai prismoissa), joten sitä ei voi oikein verrata (paitsi tietenkin tuotteiden palautukset).

Mutta onhan se tasa-arvoista, olet sinäkin päässyt hoitamaan ostamisesi nopeasti, niinkuin muutkin, ei se ole epätasa-arvoa, että tietyt asiat hoituvat hitaammin kuin tietyt.

Sekin, että irtisanominen olisi tehty jotenkin hankalaksi, on ihan paskapuhetta. Irtisanoin juuri pari kuukautta sitten juuri Soneran laajakaistan, ja se meni hemmetin helpolla. Soitin, kerroin robotille mitä asiaa, jonotin muutamia minuutteja ja kerroin, että pitää irtisanoa muuton takia, tässä kohtaa vetosin kyllä hyvin pieneen eroavuuteen (24/2 kaistani muuttuisi muuton yhteydessä 24/1), mutta tarpeeksi isoon, jotta määräaikaisuuden saa katkaistua.

Toi, että soitellaan ja uhkaillaan, että kaikki sukulaiset, facebookkaverit, kissat ja jukkapalmutkin irtisanoo oman laajakaistansa teiltä jos ei tämä nyt hoidu, ei vaikuta mihinkään. Ei sitä yhtä asiakaspalvelijaa (jonka vika koko tilanne ei ylipäätään ole) kiinnosta sun äidin kaiman siskon internetliittymä tai puhelinliittymä siinä kohtaa, vaan hän keskittyy sinuun.

Näistä roboteista/näppäilyvalikoista/"puhelinaulavastaavasta" on kans mielenkiintoisia kokemuksia myös luurin toiselta puolelta. Ihmiset jakautuu todella paljon mielipiteissään näistä. Jotkut ei tykkää siitä, että pitää näpytellä, toiset ei tykkää siitä, että pitää puhua ja toiset tykkää kummastakin.

Mielestäni tuo, että ihminen vastaa ja ohjaa oikeaan osoitteeseen on ihan hyvä idea, selviää mitä asiaa OIKEASTI on ja voi varmistaa yksinkertaisimmat asiat heti siinä (onko kaukosäätimessä patterit, toimiiko teillä muuten sähköt ja onko sulla ylipäätään silmät auki).

Mutta siitä olen samaa mieltä, että jonottaminen on ikävää, muttei siltä nyt oikein voi välttyäkkään eikä ainakaan joku aivan käsittämättömän typerä uhkailu tuttavien liittymien irtisanomisista tilannetta paranna.

Itse tykkään siitä, että netissä voi hoitaa paljon asioita (kuten Soneran matkapuhelinasiat (esim. liittymän muutokset) tai Pohjolan/OP:n yhteydenotot Chatissa tms.), eikä tarvitse soitella.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ei minun siis ollut tarkoitus kenenkään mieltä pahoittaa. Halusin vain tuoda esiin sen seikan, miten typerää tuollainen, siirryn kilpailijalle ja mukanani lähtee x määrä muitakin asiakkaita, uhkailu on. Sillä ei taatusti voita asiansa eteen yhtään mitään, itse asiassa siitä saattaa olla enemman jopa haittaa kuin hyötyä. Se aspahenkilö kuulee nuo samat litaniat useita kertoja päivässä, ja naureskelee niille sitten kollegojen kanssa. Siinä on se vaikutus.

Täällä kun on noista jonotusajoista puhuttu, niin sanompa siitäkin sanasen. Eli takuuvarmasti jonotusajat tippuisivat lähes nollaan, jos kaikki ns. turhasta rutisijat lakkaisivat soittamasta. Turhasta rutisijoilla tarkoitan niitä tyyppejä, joista jo aikaisemmin mainitsin. Jos laite joskus ei satu toimimaan niin ei vaivauduta edes perusasioita, eli onko töpseli seinässä/laitteessa virta/mute päällä/kaapelit oikein kiinni/yms, tarkastamaan vaan samantien puhelin käteen ja huutamaan asiakaspalveluun miten surkea laite on kyseessä. Tämä vie tolkuttomasti aikaa sitten aspalta, ja sellaiset asiakkaat, joilla olisi ihan asiaakin saavat odottaa. Toinen samaan kategoriaan kuuluva ryhmä on vanhemmat. Lapsi hajotti laitteen/soitteli useiden tuhansien laskun. Kehtaavat vaatia tuollaista takuuseen tai että operaattori maksaisi puhelinlaskun. Nämä ovat vielä siitä ikäviä muille asiakkaille, että eivä tahdo uskoa hyvällä, vaan heille on jankutettava se 45 minuuttia asiasta, että kasvattaisit mielummin lapsesi olemaan rikkomatta laitteita tai hanki saldoraja liittymään, tai edes lapsen rikkoessa tavaran ottaisi yhteyttä vakuutusyhtiöön. Mutta kun ei.

Siis, jos nuo tuollaiset ääliöt jättäisi soittamatta asiakaspalveluun, niin jonotusta tuskin olisi juuri lainkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Eli takuuvarmasti jonotusajat tippuisivat lähes nollaan, jos kaikki ns. turhasta rutisijat lakkaisivat soittamasta.....

Ei putoaisi lähelle nollaa. Luuletko, että operaattorilla on kiinteä määrä asiakaspalvelijoita,jotka odottavat puheluita? Eiköhän niillä ole joku tavoite, missä ajassa pitäisi keskimäärin puheluun vastata tai joku muu mittari. Jos tavoitteeseen päästään halvemmalla, niin siihen mennään halvemmalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei putoaisi lähelle nollaa. Luuletko, että operaattorilla on kiinteä määrä asiakaspalvelijoita,jotka odottavat puheluita? Eiköhän niillä ole joku tavoite, missä ajassa pitäisi keskimäärin puheluun vastata tai joku muu mittari. Jos tavoitteeseen päästään halvemmalla, niin siihen mennään halvemmalla.
Tämä on osittain totta. Puhelumäärien lasku ei vaikuta jonojen pituuksiin pitkällä aikavälillä. Sen sijaan ylipitkät puhelut, eli yleisesti ottaen vaikeat asiakkaat kyllä vaikuttavat jonojen pituuksiin. Operaattorit määrittävät asiakaspalvelijoiden tarvetta puhelumäärillä. Pitkistä puheluista on yleensä pelkkää haittaa ja ne pitkittävät jonoja todella paljon.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Odottelen edelleen Christian74:n suunnalta vastinetta viimeisimpiin kommentteihin, joita täällä on hänelle kirjoitettu mutta lieneekö turha toivoa mitään fiksua vastausta enää?

Itse sain hyvää asiakaspalvelua eilen. Ilmoitin laajakaistaviastani ja puhelu meni näin: soitin Soneran vikapalveluun. Automaatti vastasi ja kerroin sille ongelmastani. Tämä kysyi paljon kysymyksiä ja vastasin niihin. Yhdisti noin kolmen minuutin jälkeen asiakaspalvelijalle, joka oli teknisesti erittäin valveutunut ja särmä muutenkin koska oli saanut automaatilta hyvät pohjatiedot ja vältti näin ollen ylimääräiset redundantit ja turhat kysymykset. Käytiin vielä puhelun päätteeksi homma läpi kertaavasti, kertoi mitä operaattori pyytää minun tekevän (laitteiden testaus) ja vastasin yrittäväni testata. Lähetti puhelun jälkeen kännykkääni viestin, johon vastaamalla vikailmoitus jo kerätyillä tiedoilla matkaa suoraan jatkoselvitykseen. Kuitenkin testaamalla esim. motukkani (ei ole oikeasti mikään iso vaiva) vältän ylimääräisen satasen laskun, joka lankeaa sille joka tekee vikailmoituksen ja vika löytyy asentajakäynnillä omista laitteista. Kaiken kaikkiaan puhelu jonotuksineen kesti pahimpaan ruuhka-aikaan 14 minuuttia, homma oli selkeä ja palvelu taidokasta. Itse en koe ongelmana automaatille juttelua koska tiedän miksi se suoritetaan, enkä myöskään vedä hernettä nekkuun sen vuoksi että homma jää vielä esiselvitykseen modeemin testauksen muodossa, koska tiedän että joudun maksajaksi mikäli vaivaan asentajia turhaan. Mielestäni olin itse kartalla tuon puhelun aikana asioista, en ajanut asiakasneuvojaa nurkkaan uhkailuilla yms., ja sain vastineeksi asiantuntevaa ja ystävällistä neuvontaa.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän nykyään asiakaspalvelu on pääosin erittäin hyvää noissa puhelinpalveluissa. Itselle tulee mieleen vain muutamia huonoja asiakaspalvelukokemuksia ja nekin ovat pääosin jo pitemmän ajan takaa.

Itse kun kohtelee asiakaspalvelijaa kunnioittavasti niin yleensä aina saa myös palvelua hyvin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Tuo kanavapakettien poistaminen ärsyttää kyllä itseä myöskin. Tässä kun on joutunut monen firman kanssa erinäisiä kanavapaketteja pitämään (löytyy elisan kaapelikortti, sekä soneran kotitv). Nätisti kyllä hoituu kanavapakettien tilaaminen omaelisasta tai soneran omilta sivuilta. Näkee laskut ja tilaukset yms hienosti, mutta ei sitä nappulaa, jolla niistä pääsis eroon. Joutuu erikseen aina soittaa, kun haluaa eroon paketista. Se ois vaan niin helppoa naputtaa siinä koneella istuessa samalla. Tähän hyö taitaa pyrkiäkkin. Ei päästetä asiakasta lähtemään liian helposti.

Aikanaan kun ADSL vehkeet olivat uusinta uutta koitin käydä Jyväskylän elisan liikkeestä ottamassa liittymän ja vuokraboksin. (siihen aikaan boksit makso vielä paljon ja boksin vuokra oli kohtuullinen). Tiskillä oli vanhempi naishenkilö (50-60v). Keskustelu meni kutakuinkin näin:

"Terve. Haluaisin tuommosen elisan puolimegasen ADSL:n ja mullei oo omaa ADSL-boksia niin tarvitsisin myös vuokraboksin siihen kylkeen"

- Me myydään vaan liittymiä, muttei bokseja. Ja meillä on hinnastossa vaan 256/256 ja 512/512 nopeuksisia liittymiä.

"Eikös tuossa teiän hinnastossa ole, että liittymä 100mk/kk ja vuokralaite 10mk/kk lisäksi. Ja puolmeganen tarkottaa tuota 512kt/s liittymää"

- Joo me myydään vaan liittymiä, mutta laitteet tulee Tampereelta.

"Niin niin. No jos mie ottaisin teiltä tuon liittymän niin se laite varmaan tulee sit postissa perässä?"

- Eiku me myydään vaan liittymiä. Ja vaikka meidän kautta laitteen saatkin, niin sun pitää ensin mennä tohon *paikallinen atk liike* asennuttamaan koneeseeni verkkokortti.

"Juu ei mun tartte kun mullon jo koneessa verkkokortti"

- Eiku kyl sun pitää ekana mennä asennuttamaan tonne liikkeeseen verkkokortti

"Eiku oon ite kyseisessä liikkeessä töissä, etten mie sinne lähe mitään asennuttamaan kun oon jo ite asentanut aikasemmin itelleni verkkokortin"

- Joo kyllä sun pitää ensin käydä siellä ATK-liikkeessä

"Selevä. Jätetäämpä tilaamatta sitten koko juttu"

Kyseinen nainen oli todella pihalla koko keskustelun, eikä selkeästikkään ymmärtänyt puoliakaan mitä hälle sanoin. Keskusteltiin aiheesta varmaan 10-15min ja ainakun vastasin hälle niin hää luki jostain valmiista lapusta vastauksen. Fiilis oli kun seinälle ois puhunut ja jäi Elisalta sillon ADSL hommaamatta.

Tuosta muutamia vuosia etiäpäin ja äitimuorin nettiyhteys pätki vähän väliä. Tuota seurailin huvikseen, että netti saatto pätkästä ykskaks pariks päiväks ja sit taas toimi ihan hyvin päivän ja taas katkes pariks päiväks. Totesin, että hänen vuokraboksinsa oli saanut mitä luultavimmin salamasta itteensä ja piti vaihdattaa se uuteen. Tässä vaiheessa ADSL boksien hinnat oli tullut jo niin alas, että melkeimpä kaikilla oli omat ADSL-boksit ja vuokralaatikoita ei juurikaan kellään enää ollut.

Pistin Elisalle mailia, että ADSL-boksi on varmaankin saanut salamaniskun, kun netti pätkii satunnaisesti. Kerroin, että tuo on vuokraboksi ja se pitäis vaihtaa uuteen toimivaan. Boksi ei saa signaalia seinästä ja oon testannut jo toista puhelinpistoketta ja eri piuhoja boksin ja seinän välillä. Sain vastaukseks, että tarkista ATK-laitteesi IP-asetukset. Vastasin, että eipä noilla IP-asetuksilla ole väliä kun toi boksi ei itessään saa signaalia vaan vilkuttaa valojaan.

Aiheesta ei taas mitään kuulunut ja viikon päästä otin uudestaan yhteyttä Elisaan maililla. Liitin vanhan mailin siihen jatkoksi ja pistin uutta kyselyä. Taas tuli sama vastaus. Ohjeet miten winkkarin IP-asetukset tarkastetaan. Pistin maililla huvikseni, vaikka tiesin ettei koneen asetuksilla ole ongelmaan mitään vaikutusta "kyllä, nyt olen tarkastanut IP-asetukset ja ne on kunnossa. Boksi pätkii silti edelleen, koska on mitä luultavimmin rikki".

Taaskin homma jäi tuohon vaiheeseen ja mitään ei tapahtunut. Tästä taas viikko etiäpäin pistin lisää viestiä. Sillä kertaa sain vastaukseks "meidän päässä kaikki on ok. Teidän ADSL-boksi ei vaan oo ottanut yhteyttä meidän päähän. "Teillä taitaa olla siellä jotain ongelmia sen teidän ADSL-boksin kanssa". Vastasin, että sitähän mie oon tässä jo monta viikkoa yrittänyt selittää. Ja totesin, että kyseessä on vuokralaite, että tulevatko vaihtamaan paikan päälle uuden vai käynkö itse vaihdattamassa tuon boksin jossain liikkeessä.

Taas meni viikko ja seuraavan kerran soitin suoraan, kun kerta maileista ei mitään hyötyä ollut. Asiakaspalvelija kävi taas asiallisesti kaikki samat litaniat läpi ja hänen mielikseen kerroin sille windowssin IP-asetukset. (ei mennyt taaskaan perille, että mullei oo koko laatikossa yhtään laitetta edes kiinni ja iteasiassa ADSL-boksissa vilkkuu no signal valo). Tässä vaiheessa hää osas sanoo, ettei osaa auttaa enempää, että yhdistää huoltoon.

Huollossa oli ensimmäinen tolkun ihminen vastassa. Kerroin, että tuo ADSL-boksi ei saa signaalia. Hää tarkasti, ettei heidän päässään ollut mitään vikaa. Kerto, että varmaan boksi rikki. Suositteli ostamaan uuden. Sanoin, että joo, mie oon tuosta jo varmaan kk sit laittanut mailia, että varmaan salama hajottanut boksin, mutta asiakaspalvelijat vaan pyytää tarkastelemaan winkkarin asetuksia. Naureskeltiin siinä hetki mun tarinalle ja tässä vaiheessa vastapuoli vasta tajusi, että mulloli vuokraboksi. Sano, että ilman muuta hyö tulee sen ilmaseks vaihtamaan. Seuraavana päivänä oli asentaja käynyt vaihtamassa boksin ja netti toimi siitä lähtien loistavasti.

Sitten vähän nykyaikasempi tarina viimeviikolta. Puhelinmyyjä esitteli ittensä ja kerto myyvänsä halvempaa sähköä. Luetteli hirveet määrät alennuksia mitä saan. En ollut koskaan kuullutkaan koko firmasta ja kysyin, että voisinko saada jonkun esitteen, että voisin rauhassa tutustua aiheeseen. "joo tottakai sää saat tästä paperiversion. Sullon 14 päivää aikaa perua tilaus..." - eiku voisinko saada ihan vaan esitteen sillei, ettei mun tartte tilata mitään. Että soitan vaikka takas ku oon tutustunut vähän enemmän aiheeseen. "joo siis kyllä mää saan sulle esitteen. Pistetäänkö tulee?" Joo laita vaan se esite tulemaan niin oon sit yhteyksissä jos koen tarpeelliseks. Tässä vaiheessa hää alko luettelee jotain lakilitaniaa taas ja siin vaihees ku se pääs kohtaan, että 14 päivää aikaa perua tilaus niin kysyin uudelleen niin eikös myö puhuttu esitteestä, eikä siitä, että vielä tilaisin mitään. Että en tilaa vaan haluan ensin tutustua aiheeseen. "Joo kyllä tää varmasti halvinta on. Mää pistän sulle laput tulee niin voit sit perua, jos et oo tyytyväinen". Tässä vaiheessa kiitin, että ei kiitos tartte ottaa halvempaa sähköä tänään. Esite ois kiinnostanut, mutten mie tykkää ostaa mitään tutustumatta ite ensin aiheeseen. Asiakaspalvelija kiitti nätisti ja erottiin sovussa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Halvan sähkön kaupittelijoista pääsee kätevästi eroon, kun pyytää kirjallisen tarjouksen. Puhelu loppuu näistä "hämäräfirmoista" kuin seinään. Mutta outoa oli se, että samaa harrastaa (tai ainakin harrasti) myös Fortum.

Olikohan viime kevättä, kun joku tyttö soitti ja tarjosi edullisempaa sähköä Fortumilta. Vastasin kohteliaasti, etten ala tekemään mitään sopimuksia puhelimessa, mutta ottaisin mielelläni kirjallisen tarjouksen joko sähköpostitse tai perinteisellä postilla, jotta voin sitten rauhassa kotona vertailla nykyisiin kuluihimme. Ei onnistunut, koska "tää on ihan vaan tällainen puhelintarjous".

En sitten tiedä, onko kyse ihan vaan puhelinmyyjien provikoista, vai mistä - mutta tuskin olen läheskään ainoa joka ei ala puhelimessa tuollaisia asioita päättämään.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Odottelen edelleen Christian74:n suunnalta vastinetta viimeisimpiin kommentteihin, joita täällä on hänelle kirjoitettu mutta lieneekö turha toivoa mitään fiksua vastausta enää?

On ollut työkiiruita viime päivät, enkä ole ehtinyt syventymään enempiä täällä esitettyihin kommentteihin, mutta yritetäänpä nyt sitten ennen kuin lähden mökille. Tosin sitä en lupaa, että pidätkö vastauksiani edelleenkään fiksuina.
Onhan tämä nyt ketjua silmäiltyäni melko hämmentävää palautetta. Miten ensinnäkin tähän keskusteluun liittyy se, että joskus taannoin puolustelin telemarkkinointia ja sitä työnään tekeviä ihmisiä?
Jos pointti tosiaan oli se, -otaksun- ,että tuolloin halusin kettuilla niille ihmisille, jotka eivät hyväksyneet puhelinmyyntiä ja kertoivat siitä, miten he lyövät myyjälle aina välittömästi luurin korvaan tai olivat jopa vaatimassa koko ammatin lopettamista vain omien -usein valmiiksi negatiivisten mielipiteittensä takia- ja nyt sitten itse asiakkaan roolissa iät ja ajat sitten menin useiden jonossa viettämieni sessioiden jälkeen lopulta painamaan tahallani väärää valikon näppäintä saadakseni vihdoin asiani hoidetuksi
ja vieläpä "asiakaspalvelijan" haratessa hiukan vastaan tehostin sanomaani tuomalla esiin sen, että myös läheiseni saavat infoa surkeasta asiakaspalvelusta, niin miten tosiaan nämä kaksi eri asiaa on teidän mielissänne lyöty yhteen? Ei ymmärrä. Jos nyt kuitenkin mietitään asiakas/asiakaspalvelija-myyjä -asetelmaa niin puhelinmyyntiä tuolloin vastustaneet kiivailijat eivät antaneet kouluttamilleni asiakspalvelijoille (myyjille) edes mahdollisuutta hoitaa asiaansa mallikkaasti, mutta minä tässä nyt käytävässä asiakaspalvelua-keskustelussa annoin kyllä todella hyvät mahdollisuudet vastapuolelle hoitaa asiat kanssani mallikkaasti. Mutta kun ei, useiden jopa yli puoli tuntia per laaki tekemieni yhteydenottoyritysteni jälkeenkään kun en sitä luvattua palvelua saanut niin menin sitten LOPULTA painamaan tahallisesti väärää näppäintä valikossa. Tästähän minä olen nyt lähinnä Teiltä arvon turkulaisilta saanut loat niskaani, vaikka vain yhden kerran vuosia sitten moiseen sorruin. En koe, että tämän yhden kerran takia kenenkään elämä meni piloille, vaikka kovasti pahoittelenkin tapahtunutta. Myöskään en tuolloin vastanneelle asiakaspalvelijalle alkanut raivota enkä huutaa vaan viileän rauhallisesti hoidin asian, mutta siis sanoin että jos asiakaspalvelun taso on tämä eikä vieläkään tehdä haluamaani toimenpidettä, saa läheisenikin mietittäväkseen kenelle laskunsa maksavat. Sen he siis toki päättävät itse, mutta kukapa meistä ei olisi joskus omien kokemustensa pohjalta suositellut jotain tahoa tai kehottanut sitä välttämään?
Minä siis annoin mahdollisuuden (useankin) toiselle osapuolelle, mutta homma vaan ei toiminut niin se oli sitten hoidettava valitettavasti näin. Kouluttamilleni puhelinmyyjille tietyt ihmiset eivät antaneet koskaan pienintäkään mahdollisuutta ja he saivat välillä aikamoista törkyäkin niskaansa ilman mitään syytä. Näinpä nämä ovat täysin eri asioita ja kyse oli asiakaspalvelun toimivuudesta tai sen toimimattomuudesta.
Jos arvon VÄRILASITON on täysin eri mieltä asiasta siksi että sai oman laajakaistansa irtisanottua sujuvasti muutama kk sitten niin onneksi olkoon, olen iloinen puolestasi, mutta älä ala noin laajan otannan kanssa pänkäämään kanssani siitä onko as.palvelu nykyään hyvää vai ei pääsääntöisesti yleistämättä. Mielenkiintoista myös että sinä Scissors olet markkinointipuolen ihmisiä, ei sitä heti olisi arvannut. Oletettavasti olet kuitenkin melko nuori kaveri? Minun oppiaikoinani ei kyseenalaistettu koskaan asiakkaan kuninkuusasemaa, nykyisyydestä en enää kaikkien kokemusten pohjalta ole varma. En halua yleistää, mutta edelleen olen sitä mieltä että varsinkin isojen firmojen kohdalla as.palvelun laatu on suurinpiirtein viimeiset 20 vuotta mennyt enemmän tai vähemmän alaspäin. Tärkeintä on tuloksen maksimointi usein juuri asiakaspalvelun kustannuksella. Myynti sujuu, mutta jälkimarkkinointi on usein melko lapsipuolen asemassa. Ikävä kyllä siihen jälkimarkkinointiin -jos se on hyvää- kuuluu olemassaolevien asiakassuhteiden hyvä hoito ja näiden asiakkaiden hyvä palvelu. Nyt mennään liikaa uusien asiakkaiden kalasteleminen edellä.
En tiedä Scissorsin toimenkuvaa työssään, mutta jos olet tehnyt kuluttajatutkimusta, niin etkö silloin saanut asiakaspalveluiden toimivuuden suhteen negatiivista materiaalia? Kuulosti jotenkin siltä, että tällainen esittämäni avautuminen nykytilasta yllätti.
Myönnän että mielipiteeni ja tapani keskustella ovat sellaisia, sanoisinko viiltäviä ja suorapuheisia, että niistä voi saada minusta hiukan erilaisen käsityksen kuin totuus onkaan. Mutta minä olen keskustelijana sellainen että haluan silloin kun olen äänessä usein erottua massasta ja pistää myös painoa sanoilleni. Tyhjästä en juttujani kehitä, vaan asiaa on pohjana ja taustalla usein juuri omat kokemukset eikä mitään mutua.
Olen tottunut vaatimaan muilta palvelutilanteiden suhteen jonkinlaista tasoa, en toki täydellisyyttä. Kouluttamiani myyjiäkin kohtaan olen vaativa mutta reilu. Esimerkkinä mm. se, että jos asiakas kysyy jotain myytävästä tuotteesta tai palvelusta niin IKINÄ ei saa vastata "en tiedä". Faktat ovat käytössä ja niihin paneudutaan ennen kuin edes tarjotaan mitään. Jos sitten ei jotain tiedetä, otetaan selvää ja palataan sovitusti asiaan. Usein jo pelkkä tämänkaltainen totuttuun nähden ylimääräiseksi hyväksi palveluksi katsottava toiminta antaa etulyötiaseman verrattuna kilpailijaan joka ei jaksa nähdä esimerkin kaltaista vaivaa vaan metsästää laput silmillä vain helppoja asiakkaita jotka kohta ovat jo tyytymättömiä. Palvelun taso on se pointti jota olen ajanut takaa, sitä toivon alettavan arvostaa yleisesti ottaen laajemminkin tänä nykyisen alennustilan aikoina.
Tässä nyt vähän valaistusta, nyt mökille ja hyvät viikonloput ihan jokaiselle!
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
No niin. Hain juuri äsken auton merkkikorikorjaamolta, jossa auto oli paikattavana ja maalattavana parkkipaikkanaarmuttajan jäljiltä.

Kotona sitten aloin tarkemmin tarkastelemaan työn jälkeä ja ymmärsin todeta, että maalatut osat ovat huomattavasti vaaleammat kuin maalipinta autossa muutoin. Sokea Reettakin kykenisi sen näkemään. Eli vituiksi meni maalarilla.

Ihmettelen syvästi miten tuommoista työn jälkeä annetaan mennä läpi kuvitellen ettei asiakas sitä huomaa. Ja vielä merkkikorjaamolla eikä millään Virtasen Penan nyrkkipajalla.

Huomenna tärähtää reklamaatiot.
 
Kävi viime kesänä niin, että Saimaan rantamilla kävin pieneen kahvilaan tarkoituksena nauttia kuppi kahvia. Kuitenkin kun kuppi kuumaa oli kädessäni ja alkaessani maksaa kortillani, huomasin paperilapun kassakoneessa, jossa luki, ettei "alle 5 euron ostoksia voi maksaa kortilla". Muuten asiassa ei ihmeempiä, mutta myyjätär kovasti tyrkytti kaikkea mahdollista tiskin takaa, jotta maksu olisi onnistunut. Tästä tuli ikävä tunne, että mun oli pakko olla hyväntekijä ja ostaa jotain mitä ei mieleni tehnyt. Kieltäydyin kohteliaasti ja myyjä otti kahvin takaisin ja manasi, kuinka hän omasta pussista joutuu tämän maksamaan, ja kävipä nopeasti takahuoneessa ja todella dramaattisesti iski sen 1.80 tjms kassaan. Kertoi vielä, että joutuu tämän tekemään 7-8 kertaa päivässä.

Mitä luulette, maksoiko tämä myyjä todella omasta pussista termarista valutetun kahvin vai onko oikeasti tällaista teatteria olemassa? Vähän surrealistinen olo jäi, enkä kyllä uudestaan paikkaan menisi, jos sielläpäin liikkuisin.
 
Mitä luulette, maksoiko tämä myyjä todella omasta pussista termarista valutetun kahvin vai onko oikeasti tällaista teatteria olemassa? Vähän surrealistinen olo jäi, enkä kyllä uudestaan paikkaan menisi, jos sielläpäin liikkuisin.

Ei kyseessä ollut paikan yrittäjä? Silloin tökerö ihminen voisi tavallaan sanoa, että menee omasta pussista, mutta ei kukaan täysjärkinen työntekijä maksa tuollaista omasta palkastaan. Tällöinkin sen kupillisen kustannukset ovat noin 8 senttiä.

Ei voi ymmärtää tuollaisia maksurajoja. Ei ne pankin provisiot niin suuria ole, että kannattaa sen kustannuksella menettää potentiaaliset asiakkaat. Lisä- tai pakkomyynti on aina vähän hankalaa ja vaatii myyjän tilannetajua.
 
Ei voi ymmärtää tuollaisia maksurajoja. Ei ne pankin provisiot niin suuria ole, että kannattaa sen kustannuksella menettää potentiaaliset asiakkaat. Lisä- tai pakkomyynti on aina vähän hankalaa ja vaatii myyjän tilannetajua.

Vielä kun kyseessä on kuppi kahvia jossa on varmasti kyseiselle puljulle katetta se 95%. Kukin tyylillään, kyllähän tuollainen teatteri saa varmaan asiakkaan jos toisenkin nauramaan ääneen. Häpeäpaalun olisi pitänyt tiedustella nokkelasti että nyt kun kahvi on kerran maksettu niin sopiiko hänen juoda se vai meinaako myyjä juoda sen itse.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Tässä on tyyppiesimerkki hölmöilystä kun yrittää hoitaa asiaa. Tietämättä nyt esimerkiksi sopimusteknisiä asioita läheistesi Sonera-asiakkuuksia koskien, voisin lyödä vetoa etteivät ne hommat todennäköisesti sen vuoksi hoituneet että aloit uhkailemaan, vaan sen vuoksi että puhelustasi päästäisi nopeammin eroon. Silloin olet aivan itse ollut vaikuttamassa siihen millaista palvelua sait, ja mielestäni vähän kyseenalaisin keinoin.


Ja ei, en ole asiakaspalvelualalla töissä.

Tämä. Itse asiakaspalvelualalla töissä ja se, että uhkaillaan irtisanomisilla yms yms ei nopeuta asian hoitoa. Hyvässä tilanteessa asiakaspalvelija saa siitä rahaa :).

Ja miksi operaattorit haluaisivat tahallaan pitkiä jonoja? Eivät halua, sillä jokainen puhelu maksaa myös heille.

Täällä puhuttiin myös siitä, että turhia puheluita on ne, että ei katsota perusasioita kuntoon. Noin 80-90% teknisistä ongelmista tulee kuntoon sillä, että tarkastetaan perusasiat, joita asiakas itse ei ole ennen soittoa katsonut. Myös laskua on vaikea välillä katsoa alusta loppuun ennenkuin soittaa.

Tottakai ne sitten, jotka ovat jonkin operaattorin asiakkaana olleet kauan. Operaattori tekee yhden virheen(esim alennus puuttuu yms) ja heti aletaan uhkailemaan operaattorin vaihdolla. Ei näin :).

PS. Etusivu - Aasiakas.fi on hyvä sivusto, kannattaa käydä lukemassa :)

Linkki vie sivustolle jossa asiakaspalvelijat eri aloilta kertovat asiakastilanteita :)
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mitä luulette, maksoiko tämä myyjä todella omasta pussista termarista valutetun kahvin vai onko oikeasti tällaista teatteria olemassa? Vähän surrealistinen olo jäi, enkä kyllä uudestaan paikkaan menisi, jos sielläpäin liikkuisin.

Kyllähän tässä nyt yrittäjän teatterihenkisyys pahasti paistaa läpi.
Ne korttimaksun kulut voivat pienissä ostoksissa oikeastikki olla sellaiset, että tappiota tulee. Nykyään on kuitenkin mahdollista veloittaa maksutavan mukaan kulut. Joten tässä tapauksessa tuo kyltti kannattaisi korvata maininnalla "Alle 5 euron korttimaksuista veloitamme 30 senttiä maksutapalisää" tms. Mutta ehkäpä tuo nykyinen tyyli saa ihmiset ostamaan yhtä sun toista siihen 5 euroon asti ja täten nostaa kokonaismyyntiä paremmin kuin tuollaisen lisän pyytäminen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos ei huomioida sitä, että vaihde yhdisti puhelun väärälle ihmiselle, niin Turun Ulosottovirasto tarjosi äsken laadukasta asiakaspalvelua. En nyt mene yksityiskohtiin, mutta tämä väärä henkilö osoittautui oikeinkin avuliaaksi ja selvitti meikäläisen kysymykset aidosti kiinnostuneen oloisena. Oliko kiinnostunut vai ei, se on toissijaista, koska asia selvisi kuitenkin nopeasti ja tehokkaasti.

Kiitos sinne suuntaan siis Linda Mikäolitkaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ne korttimaksun kulut voivat pienissä ostoksissa oikeastikki olla sellaiset, että tappiota tulee.

No eikä voi nykyneteillä sun muilla. Se ei maksa sille puljulle käytännössä yhtään mitään, vaikka se ostos olisi kuinka pieni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös