Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 938 784
  • 6 860

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Siis mitä vittua? Tunsitte olonne "petetyksi" koska paikalla oli ennen teitä muitakin asiakkaita ja teillä itsellänne oli kiire? Voi herranduudelis, kyllä varmaan kannattaa ensi kerralla soittaa liikkeeseen kun lähdette ostoksille josko sen voisi siksi aikaa sulkea muilta asiakkailta jotta saisitte heti palvelua. Tai sitten varata vaikkapa tarpeeksi aikaa...

Ootsä myyjänä siellä kun noin hermostuttaa? :) En toki odota että minua priorisoidaan mutta ihan vilpittömästi odotimme ja norkoilimme ja kysyimme kohteliaasti aikamme, mutta palvelua ei vaan tullut. Tuntiko siellä pitäisi norkoilla että saisi kaupat tehtyä? Meillä ei ollut alunperin lainkaan kiire.
 

James_M

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Laser, Jari Viuhkolan paluu, Kärpät
Kokemus siitä, kuinka asiakas voi antaa palautetta, mutta sitä ei käsitellä millään tavalla. Kyseessä Wetteri, suosikkijoukkueista voi päätellä minkä kaupungin Wetteristä on kyse. Tälle puljulle siirtyi aikanaan baijerilaisten edustus, sen jälkeen suunta on ollut pahasti alaspäin. Itse ostan liikkeestä melko monesti varaosia, jos niitä ei tarvikkeena saa tai en halua tiettyä varaosaa tarvikkeena.
Varaosapuolella on neljä tai viisi loossia, joiden miehitys yleensä on yksi asiakkaita vastaanottava myyjä ja toinen myyjä, joka kuin liimautuneena koneeseen näppäilee toisessa loossissa jotain. Arvatenkin jonoa saattaa kertyä, ja jonosta ei tietenkään kannata poistua. Sattumoisin oikealla puolella on asiakaspalvelun tytöt, jotka eivät ole vielä kertaakaan vaivautuneet soittamaan/kutsumaan myyjää paikalle, vaikka jonotus välillä kestää ja kestää.

Kysyinpä eräällä kerralla mahdollisuutta antaa palautetta/kehittämisideoita ja tähän oli mahdollisuus. Oikein kirjekuoressa postitettiin jonnekin. Liekö suoraan silppuriin. Palautteelle oli tilaa monta riviä ja loppuun pystyi rastittamaan vaihtoehdon, jossa haluan heidän ottavan minuun yhteyttä, kun ovat saaneet ja lukeneet palautteeni. Idea lyhyesti ja ytimekkäästi: jokainen asiakas ottaa vuoronumeron, jonka perusteella kutsutaan sitten tiskille. Jos näkee, että joutuu jonottamaan pitempään, voi käydä katselemassa autoja. Kirjoitin myös palautteeseen, että joskus tällaisesta tilanteesta saattaisi syntyä kaupat. Tuskin kovin usein, mutta jos muutaman auton saa näin kaupaksi, niin eikö sekin ole ihan hyvä juttu.

Olenko saanut vastausta asiakaspalautteeseeni? En. Minkäänlaista yhteydenottoa ei ole tullut asian tiimoilta ja varaosatiskille jonotetaan edelleen samalla tavalla kuin ennenkin. Onneksi matkalla voi siepata mukaan Madzan esitteen, jolla saa aikaa tapettua jonottaessa. Madzat ei kyllä niin kiinnosta, mutta voittaa seinien tuijottamisen.

Lähipiiristä löytyy myös sen verran negatiivisia kokemuksia Wetterin huollosta, että sinne ei ole enää mitään asiaa. Jos joku tuttavista harkitsee ääneen paikkaa, jossa huollattaa autonsa, kerron heti minne sitä ei kannata viedä.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä luulin kanssa, että autokaupalla menee juuri tällä hetkellä huonosti. Tästä nyt on 1,5 kuukautta aikaa, kun vaimon kanssa bongattiin lehdestä tarjous silmää miellyttävästä autosta(uusi siis), jossa vielä mainoksen mukaan oli kaikki varusteet hintaa myöten kohdallaan. No siinä mainoksessa oli myös selkeät ohjeet koeajon varaamisesta tekstarilla. No laitoin sinne tekstarin ja sieltä tuli selkeä kuittaus, että myyjämme ottaa teihin pian yhteyttä koeajon tiimoilta. No eipä ole kuulunut tähän päivään mennessä mitään ja tarkistin vielä lähettämäni tekstarin mahdolisten typojen varalta. No eipä tarvitse enää harkita sitä vaihtoehtoa. Toki siellä on voinut joku inhimillinen erehdys tapahtua, mutta autokaupan ollessa kyseessä uskon ton johtuneen jostain ihan muusta. Ja mitäs mainostavat tuollaista palvelua, jos se ei todellakaan toimi.

Tälläistä palvelua siis Veholla.

StevieY
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ootsä myyjänä siellä kun noin hermostuttaa? :) En toki odota että minua priorisoidaan mutta ihan vilpittömästi odotimme ja norkoilimme ja kysyimme kohteliaasti aikamme, mutta palvelua ei vaan tullut. Tuntiko siellä pitäisi norkoilla että saisi kaupat tehtyä? Meillä ei ollut alunperin lainkaan kiire.

Juu ei pelkoa että olisin.

En vaan ymmärrä mitä ihmettä väniset siitä ettet saanut palvelua jos kaikilla myyjillä oli asiakaspalvelutilanne meneillään(?) Ei sillä ole paskankaan väliä vaikka miten kohteliaasti kysyt kesken toisen asiakaspalvelutilanteen palvelua kun suomeksi sanottuna tarkoituksesi on vain "etuilla jonossa".

Sitten ymmärrän itkusi jos lafkassa pyöri joutilaita myyjiä joilta et kysyttyäsikään saanut palvelua. Ja jos oikeasti olisit sohvasi halunnut niin niinhän kauan siellä olisi pitänyt odottaa että myyjä vapautuu sinua palvelemaan.

Itseäni vituttaa ostoksilla ollessani suunnattomasti kärsimättömät ihmiset jotka tulevat kesken myyntitilanteen tivaamaan itseäni palvelevalta myyjältä omaa vuoroaan. Helvetin rasittavaa kun olin alkusyksystä ostamassa kylppäriremppaa varten kylppärin kaakeleita, saumauskamoja, kalusterymää ja hanoja samasta mestasta ja joku vitun "kiireinen minä-nopeasti-tästä-välistä-palvelua-minulle-nyt-heti-idiootti" yritti toistuvasti keskeyttää ostotilanteen. Älysi lopettaa kun myyjä rautalangasta väänti että nyt valitettavasti vain joutuu odottamaan vuoroaan siinä kuin muutkin ja että häntä palvellaan heti myyjien vapautuessa. Pari-kolme tuntia meni helposti kauppojen tekemiseen ammattitaitoisen myyjän esitellessä vaihtoehtoja ja antaen omia suosituksiaan. Ansaitsi provikkansa ehdottomasti. Ehkä mä sitten olen sitä asiakkaiden vähemmistöä joka älyää odottaa omaa vuoroaan kaikkien myyjien ollessa varattuina enkä mene kesken kaiken häiritsemään muiden ostotilanteita. Joskus vain joutuu odottamaan.

Veikkaisin että huonekalujen myyntikään ei ihan joka kerta mene niin että asiakas tulee lafkaan ja tietää jo valmiiksi mitä ostaa. Kai huonekalukaupoissakin yhteen myyntitapahtumaan saadaan menemään yli puolituntia aikaa varsinkin jos asiakas haluaa kartoittaa vaihtoehtoja ja myyjät tarjoavat vähän "ekstraa" vaihtoehtojen muodossa. Ei kai ne Ikeaa lukuunottamatta mitään "Mäkkäreitä" ole?
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itseäni vituttaa ostoksilla ollessani suunnattomasti kärsimättömät ihmiset jotka tulevat kesken myyntitilanteen tivaamaan itseäni palvelevalta myyjältä omaa vuoroaan.
- - -
Ehkä mä sitten olen sitä asiakkaiden vähemmistöä joka älyää odottaa omaa vuoroaan kaikkien myyjien ollessa varattuina enkä mene kesken kaiken häiritsemään muiden ostotilanteita. Joskus vain joutuu odottamaan.
Tätähän tapahtuu kaikkein eniten ihan ruokakaupoissa. Kuinka monta kertaa sitä tapahtuu, kun olet kassalla, niin joku tunkee olkasi takaa: "Anteeks, mä ihan vaan nopeesti kysyisin..."?

Mulla on lähikaupassa yksi tuttu tyttö myyjänä, jonka kassalla asioin käytännössä aina. Näitä idiootteja kun tulee minun vuorollani, niin hän keskittyy ainoastaan tavaroideni scannaamiseen ja minä polkaisen puolihuomaamattomasti kantapäällä tunkijan varpaille ja levitän vähän asentoani (ehkä kyynärpääkin saattaa osua siihen pallean seutuville). Muutaman kerran on ollut lähellä isompikin selkkaus ja kerran kauppakeskuksen vahti näki tilanteen (tai siis siitä eteenpäin, kun tämä tunkija alkoi uhittelemaan minulle). Se on miellyttävä tunne, kun tuollaista tirkistelijä-tunkija-huutajaa talutetaan parkkipaikalle.

Mitäs tuossakin myyjänä teet? Otatko huonoa asiakaspalautetta ennemmin tunkijalta (jota et huomioi) vai asiakkaalta (kun keskeytät myyntitapahtuman)? Se on aivan sama onko kyseessä kärrykolikon vaihto tai tarjousmaidon hintakysely, niin omaa vuoroa pitää odottaa!
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on aivan sama onko kyseessä kärrykolikon vaihto tai tarjousmaidon hintakysely, niin omaa vuoroa pitää odottaa!

Näin Suomessa. Jossain muualla maailmassa asiat osataan ottaa vähän rennommin. Ei meillä.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Tuli tuossa muuten mieleen parin vuoden takaa tällainen juttu, kun autoa olin ostamassa. Huomasin meinaan, että joillakin autofirmoilla on ihmeellistä asiakkaiden ennalta-arviointia.
...
Ja ostin siis auton uutena, joten sikäli ihmettelen kahden ensimmäisen liikkeen suhtautumista asiaan. Luulisi nyt rahan kelpaavan?

Tästä tulikin mieleeni nykyisen autoni tarina. Olin saanut päähäni, että Seat Altea XL olisi meidän tulevat auto ja sitä sitten läksin katsomaan töiden jälkeen eräänä päivänä Herttoniemen (tai jossain sillä suunnalla) Seat Centeriin.

Liike oli täysin tyhjillään asiakkaista ja vain yksi naismyyjä kyräili pöytänsä takana. Sulkemisaikaan oli vielä about tunti. Aikani siinä potkin Altea XL:n renkaita ja tutkailin autoa joka puolelta. Myyjä ei tehnyt elettäkään tullakseen palvelemaan, vaan tuntui kovasti kirjoittelevan sähköpostia ja puhelimessakin ehti puhua. Lopulta menin väkisin repimään naisen sieltä pöytänsä luota ja millään kauhean suurella innolla hän ei sieltä sitten autoa tullut esittelemään.

Lopulta päästiin siihen, että alettiin sovitella koeajoaikaa. Paras tarjous oli muistaakseni kolmen ja puolen viikon päähän, johon hän olisi saanut automaattivaihteisen Altea XL:n koeajoon. Ei kuulemma pystynyt tekemään mitään asialle. No sinne se sitten lopulta sovittiin se koeajo.

Sen verran jäi paska maku koko palvelusta ja myyjän asenteesta ylipäänsä, että käväisin vielä Magneetissa Vantaalla seuraavana päivänä. Palvelu oli huikean hyvää ja vielä haluamani malli oli saman tien koeajettavissa. Kävin ottamassa tyypit ja seuraavana keskiviikkona vielä uusiksi siten, että myös parempi puolisko oli mukana. Perjantaina tehtiin kaupat Magneetissa.

Kaupanteon jälkeen laitoin mailia ekalle myyjälle, että koeajo ei ole enää ajankohtainen, koska olemme jo hankkineet uuden auton. Tähän tuli vastauksena yllättävän asiallinen viesti ja vielä lisätietokysely: "Mihin merkkiin päädyitte?", johon vastasin, että Altea XL lähti tilaukseen. Siihen tulikin sitten vastaus, josta saattoi haistaa pienen harmistuksen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Liike oli täysin tyhjillään asiakkaista ja vain yksi naismyyjä kyräili pöytänsä takana. Sulkemisaikaan oli vielä about tunti.

Samanlaista meininkiä oli Peugeotilla noin vuosi sitten. Siellä tosin paikalla oli kaksi myyjää, joista toisella selkeästi asiakkaat kesken ja toisella kahvinjuonti. Avovaimon kanssa kierreltiin koko kauppa läpi, vanhat ja uudet, mutta ei sitten kaveri saanut sitä kahviaan juotua. Mulla oli tietysti jalassa jotkut rikkinäiset farkut ja tennarit, niin en kai sitten näyttänyt tarpeeksi autonostajalta.

Oltiin jo lähdössä ovelle päin, kun toinen myyjistä, noin 50v kaveri, sai edelliset asiakkaat hoidettua, ja tuli suoraan meidän luokse. Silloin tapasin ensimmäistä kertaa kunnon automyyjän, noin 10000 euron käytettyä oli tarkoitus katsella, kaksi tuntia myöhemmin oli tilattu yli kaksi kertaa kalliimpi uusi Peugeot. Mulle kyllä saa helpostikin myytyä, mut se että se sai mun ultrapihin ex-avokin siihen suostumaan, on jotain käsittämätöntä.

Teki kyllä mieli sanoa, että sano kaverilles terveisiä, et toivottavasti kahvi maistui.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Tätähän tapahtuu kaikkein eniten ihan ruokakaupoissa. Kuinka monta kertaa sitä tapahtuu, kun olet kassalla, niin joku tunkee olkasi takaa: "Anteeks, mä ihan vaan nopeesti kysyisin..."?

Mulla on lähikaupassa yksi tuttu tyttö myyjänä, jonka kassalla asioin käytännössä aina. Näitä idiootteja kun tulee minun vuorollani, niin hän keskittyy ainoastaan tavaroideni scannaamiseen ja minä polkaisen puolihuomaamattomasti kantapäällä tunkijan varpaille ja levitän vähän asentoani (ehkä kyynärpääkin saattaa osua siihen pallean seutuville). Muutaman kerran on ollut lähellä isompikin selkkaus ja kerran kauppakeskuksen vahti näki tilanteen (tai siis siitä eteenpäin, kun tämä tunkija alkoi uhittelemaan minulle). Se on miellyttävä tunne, kun tuollaista tirkistelijä-tunkija-huutajaa talutetaan parkkipaikalle.

Et voi olla tosissasi. :-) En jaksa uskoa että suurinta osaa ihmisiä häritsee jos joku kysyy välissä 5 sekuntia vaativan kysymyksen (hinta, missä on joku tuote tms...???) Pitäisikö sitä mennä kassajonon päähän jotta pääsee kysymään esim. pullopalautusautomaatin sijaintia? Toimitko itse näin vai koskeeko tämä "sääntö" vain sitä tilannetta kun olet itse kassalla? Entä jos sinun housunlahkeestasi valuu vessapaperia? Eikö silloinkaan saa häiritä? Myönnän että myyntitilannetta ei pidä vaihtaa toiseen, olisihan se epäkohteliasta, mutta ei asiakkaan pidä myöskään antaa odottaa kymmeniä minuutteja palvelun saamiseksi.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Et voi olla tosissasi. :-) En jaksa uskoa että suurinta osaa ihmisiä häritsee jos joku kysyy välissä 5 sekuntia vaativan kysymyksen (hinta, missä on joku tuote tms...???) Pitäisikö sitä mennä kassajonon päähän jotta pääsee kysymään esim. pullopalautusautomaatin sijaintia? Toimitko itse näin vai koskeeko tämä "sääntö" vain sitä tilannetta kun olet itse kassalla? Entä jos sinun housunlahkeestasi valuu vessapaperia? Eikö silloinkaan saa häiritä? Myönnän että myyntitilannetta ei pidä vaihtaa toiseen, olisihan se epäkohteliasta, mutta ei asiakkaan pidä myöskään antaa odottaa kymmeniä minuutteja palvelun saamiseksi.

Onkin maailman vaikein homma löytää kaupasta hintoja tai tuotteita, jos viitsi avata silmänsä. Ja pullonpalautusautomaatti on kanssa yleensä piiloitettu johonkin tosi pahaan paikkaan..... On vaikeaa, jos ei noista selviä ilman apuja....
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Et voi olla tosissasi. :-) En jaksa uskoa että suurinta osaa ihmisiä häritsee jos joku kysyy välissä 5 sekuntia vaativan kysymyksen (hinta, missä on joku tuote tms...???) Pitäisikö sitä mennä kassajonon päähän jotta pääsee kysymään esim. pullopalautusautomaatin sijaintia?
Sanoinko jotain kassajonon päästä? Kävisikö esim. kahden asiakkaan väli? Miksi sinne pitää tunkea silloin, kun selkeästi on yksi asiakas kesken?
Toimitko itse näin vai koskeeko tämä "sääntö" vain sitä tilannetta kun olet itse kassalla? Entä jos sinun housunlahkeestasi valuu vessapaperia? Eikö silloinkaan saa häiritä?
Kyllä, toimin itse juurikin näin! En todellakaan mene keskeyttämään toista asiakaspalvelutilannetta. Arvostan ammattitaitoista asiakaspalvelua silloinkin, kun en itse ole asiakkaana. Vastakysymys: keskeytätkö kahden kaverin keskustelun, jos sinulla on asiaa toiselle vai odotatko keskustelun päättymistä? Vessapaperi? Miten tämä nyt liittyi asiakaspalveluun?
Myönnän että myyntitilannetta ei pidä vaihtaa toiseen, olisihan se epäkohteliasta, mutta ei asiakkaan pidä myöskään antaa odottaa kymmeniä minuutteja palvelun saamiseksi.
Se vain on merkillistä, että juuri kun olet vaikkapa syöttämässä PIN-koodia, niin jollekin paviaanille tulee juuri silloin mieleen kysäistä montako makaronipussia nyt saikaan kahdella eurolla.
Näin Suomessa. Jossain muualla maailmassa asiat osataan ottaa vähän rennommin. Ei meillä.
*PSSST* Pikku vinkki: jossain muualla maailmassa kannattaa myös tarkastaa toisenkin kerran rahojen/korttien olemassaolo, kun joku tulee tuolla tavalla kassajonossa tai vastaavissa paikoissa tunkemaan liian lähelle!
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihme homma jos muutaman sekunnin vievä kysymys voi jotain haitata. Ei siinä nyt tarkoitus ole kysyäkkään, että kaivas jostain paperinivaskasta joku nippelitieto vaan juurikin isommista rautakaupoissa voi joku pieni esine olla auttamattoman hukassa. Mieluummin kysyn myyjältä nopean kysymyksen ja myyjä näyttää oikean hyllyn. En itse ole ainakaan häiriintynyt jos minua palvelesssa myyjä neuvoo asiakkaalle mistä hyllystä mikäkin löytyy.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Onkin maailman vaikein homma löytää kaupasta hintoja tai tuotteita, jos viitsi avata silmänsä. Ja pullonpalautusautomaatti on kanssa yleensä piiloitettu johonkin tosi pahaan paikkaan..... On vaikeaa, jos ei noista selviä ilman apuja....

Koitappa löytää isoista tavarataloista jotain pientä paskaa parissa minuutissa kiireen kanssa................ Tällöin voi tulla mieleen, että hei kassalta voisi kysyä................. Silloin voit nääs löytää sen tuotteen nopeammin..........
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koitappa löytää isoista tavarataloista jotain pientä paskaa parissa minuutissa kiireen kanssa................ Tällöin voi tulla mieleen, että hei kassalta voisi kysyä................. Silloin voit nääs löytää sen tuotteen nopeammin..........

Miksi menisin isoon tavataloon hakemaan jotain pientä paskaa kauheassa kiireessä?
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Miksi menisin isoon tavataloon hakemaan jotain pientä paskaa kauheassa kiireessä?

No jospa siinä ei olisikaan sattumalta sitä perkeleen R-Kioskia tai Hong-Kongia tai mitätahansa vieressä ja sinun olisi tällöin pakko käyttä tätä, ainoasta lähistöllä, palvelua hyväksesi.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No jospa siinä ei olisikaan sattumalta sitä perkeleen R-Kioskia tai Hong-Kongia tai mitätahansa vieressä ja sinun olisi tällöin pakko käyttä tätä, ainoasta lähistöllä, palvelua hyväksesi.

Missä korvessa on vain ainoastaan se iso tavaratalo eikä mitään muuta?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ihme homma jos muutaman sekunnin vievä kysymys voi jotain haitata.
Eihän se muutaman sekunnin vievä kysymys haittaakaan, vaan se ajankohta, jolloin se kysytään!
Koitappa löytää isoista tavarataloista jotain pientä paskaa parissa minuutissa kiireen kanssa................ Tällöin voi tulla mieleen, että hei kassalta voisi kysyä................. Silloin voit nääs löytää sen tuotteen nopeammin..........
Miksi ihmeessä pitää tunkea kassalle? Eikö lattialla olevat työntekijät kelpaa? Kassalla hoidetaan pääasiassa maksutapahtuma enkä minä ainakaan henkilökohtaisesti halua yhtään ylimääräistä käsi-/silmäparia lähettyville niinä hetkinä.

Kyllä, myönnän sen, että minut on kerran käännetty (ja hemmetin näppärästi sittenkin), kun päästin pari paviaania turhan lähelle tuollaisessa tilanteessa. Nostan edelleen kavereille hattua; en nimittäin huomannut yhtään mitään! Mutta toista kertaa minua ei enää samalla tavalla käännetä. Siitä pidän huolen, että asioidessani kaupan kassalla tai ihan missä maksutilanteessa vain, kaikki ylimääräiset tirkistelijä-tunkija-uteliaat saavat tuta tullessansa liian lähelle!
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Missä korvessa on vain ainoastaan se iso tavaratalo eikä mitään muuta?
No niin no kaikilla ei ole autoja ja niiden isojen ja pienien paikkojen välimatkakin voi olla joskus melkoisen mittava kävellen. Mutta ihan sama. Sinusta se on väärin kysyä neuvoa jostain varsin helpostakin asiasta, mutta minusta ei.
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin no kaikilla ei ole autoja ja niiden isojen ja pienien paikkojen välimatkakin voi olla joskus melkoisen mittava kävellen. Mutta ihan sama. Sinusta se on väärin kysyä neuvoa jostain varsin helpostakin asiasta, mutta minusta ei.


Voi kysyä tottakai, mutta järki mukaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Omaan ammattiini kuuluu olennaisena osana myyntityö ja asiakaspalvelu. Ja kyllähän se häiritsee nämä häiritsijät. Varsinkin kun tulevat ihan oikeasti asiakaspalvelutapahtuman väliin. Ei ole valitettavasti edes kovin harvinaista, että lauseet ja puheet keskeytetään toisen asiakkaan kanssa. Työni kun on vielä sellaista, että jonkun kyseisen tuotteen/tuoteryhmän esittelyyn menee maksimissaan muutama minuutti. Niin silti siihen välillä joku änkee väliin "hei myyjä mis tää on", "eiks teillä oo täällä yhtään myyjiä", "voitko antaa mulle tällasen", "mitä mieltä sä oot tästä", "minkä takia tää on yli puolet kalliimpi kun toi toinen". Eikä siinä mitään esittämäni kysymykset on ihan hyviä kysymyksiä myyjälle, mutta pitääkö ne tulla esittämään jopa silloin kun minulla ja toisella asiakkaalla on juttu kesken. Joskus jopa änkevät ihan fyysisesti minun ja asiakkaan väliin keskeyttämään asiakaspalvelua.

Yleensä ihmiset eivät tajua sitä, että ihmiset ovat erilaisia, valitettavasti. Toiset kuin tarvitsee myyjältä lähinnä tiedon, että missä kyseinen tuote sijaitsee ja jotkut löytävät ne jopa itse. Vituttaa ennen kaikkea ne asiakkaat jotka tunkevat väliin tapahtumaan jossa joku esim. vanhempi henkilö on tullut ostamaan tavaraa josta ei tiedä muuta kuin sen, että lääkäri, sukulainen tai esim. hoitaja on sanonut ja perustellut, että tällaisen sinä tarvitset. Koita siinä sitten esitellä vaihtoehdot, myydä, antaa käyttö/hoito -ohjeet, kertoa kaikki mahdollinen oikeasti ihan siitä alkaen, että "paina tätä nappia" ja varsinkin kun vastaanottajan asioiden ymmärtäminen ei ole ihan meikäläisten tasolla. Ja sitten samaanaikaan jollain jupilla on niin hirveä kiire, että tulee sitten keskeyttämääm yms. Ajatuskun katkeaa ja myyjä aloittaa alusta kertomaan ja miettii mitä kertoi ja mitä ei niin siinä saattaa oikeasti jäädä jotain tärkeää kertomatta.

Meidänkin yrityksessä toki lähdetään siitä, että useampaa asiakasta on pystyttävä palvelemaan samaan aikaan. Tämä vaan vaatii sitten asiakkailta sen, että heidän on pystyttävä odottamaan sitä, että myyjä palvelee toista asiakasta välissä ja mietittävä itsekseen sillä aikaa, että mitä haluaa sopiiko tämä mulle yms. Tietysti aina tämä ei ole mahdollista. Edellä kuvaamani tapahtuma kun saattaa vaatia myyjältä todella intensiivistä otetta ja kestoltaan saattaa olla yli tuntia.

Itseäni myös ärsyttää nämä ihmiset kenen on pakko tulla kassalta kyselemään aioita, kun vieressä olisi myyjä esim. järjestelemässä hyllyjä. Ja eikä tuossa kyselyssä muuten, mutta jos kassalla on vähänkään ruuhkaa niin tällainen "mitä ominaisuuksia tässä tuotteesa on" kysely/esittely saattaa tukkia homman kokonaan.

Täällä kun on nyt paljon haukuttu myyjiä niin kannattaa välillä miettiä, että minkälainen asiakas sitä itse on? Ei se myyjänkään ammatti niin ruusuilla tanssimista ole. Itselläni ainakin on kiinteä kuukausipalkka joten en jaksa olla vittumaisille asiakkaille mukava. Se ei ole myyjän tehtävä ottaa niitä kiukkuja vastaan mitkä on juuri työpäivän aikana haalittu. Sitten taas toisaalta olen ainakin palautteen mukaan hyvä myyjä jonka kanssa oli miellyttävä asioida, mutta tämä koskee kyllä niitä tapauksia jotka eivät tule valmiiksi minulle aukomaan päätään. Onneksi näitä päänaukojia ei hirveästi ole. Sitten on tietenkin erikseen asiakkaat jotka tulevat myyjälle huutamaan koska kaupan valikoimasta ei löydykkään juuri hänen toivomaansa tuotetta, se on eri hintainen kuin toisessa kaupassa/jopa toisessa maassa tai se on päässyt tilapäisesti loppumaan. Eihän näissä juuri auta muu sitten kuin hienostuneen vittuilevasti yrittää asiakkaalle jotain sanoa takaisin.

Yksi asia joka joissain asiakkaissa vituttaa on se, että he olettavat myyjien siivoavan heidän sotkunsa kun he ovat tutkineet tuotteita. Se kun ei ole isoasia siivota omia jälkiään, mutta heti jos myyjä joutúu siivoamaan useamman ihmisen tekemisiä niin se on heti pois toisten asiakkaiden palvelemisesta.

Mitä tuohon provisiopalkkaukseen tulee niin ainakaan omassa hommassani se ei toimi. Tai sen pitäisi olla osasto/myymälä -kohtainen. Itse olen asemassa jossa myymälässä palvelemiseen menee/päsee n. puolet työpäivästä. Sitten on henkilöitä jotka tekevät pelkästään myyntityötä ja henkilöitä jotka tekevät käytännössä pelkästään toimistotöitä. Yhdellä ja samalla osastolla siis. Tällöin siis puhdas myyntiprovisio palkka olisi epäreilu ja varmasti heikentäisi toimistossa tehtävän myös tärkeän työn laatua, koska se tehtäisiin nopeammin jotta päästäisiin myymään.

Omalla työpaikallani on onneksi korkeamman tahot sanoneet, että ei teidän tarvitse olla asiakkaille miellyttäviä jos he eivät ole teille. Meillä useiden miljoonien eurojen vuosittaisella liikevaihdolla on onneksi sen verran paljon volyymiä, että kaikkia meidänkään ei tarvitse miellyttää.

Miettikääpä oma työpäivänne jos joku tulisi kokoajan keskeyttämään hommasi ja vittuilisi siihen päälle...
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Ovatko muuten muut huomanneet saman ilmiön, että kun menet otattamaan esimerkiksi passikuvia johonkin pienen valokuvausliikkeeseen, se kuvaaja/paikan omistaja on aina täysin samanlainen tyyppi?

+50v miespuolinen, erittäin ylimielinen, tekonaurava, surkeat asiakastaidot omaava, omasta mielestään hauska, jo 80-luvulla pukeutumisessaan jälkeen jäänyt paskaläjä, joka saa käytöksellään jokaisen asiakkaan tuntemaan itsensä vaivautuneeksi.

Kokemukset siis PK-seudulta ja Keski-Suomesta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Ovatko muuten muut huomanneet saman ilmiön, että kun menet otattamaan esimerkiksi passikuvia johonkin pienen valokuvausliikkeeseen, se kuvaaja/paikan omistaja on aina täysin samanlainen tyyppi?
Turun Hansassa ainakin oli sellainen ihan mukava nainen, joka vaikutti miellyttävältä, sekä myös kuva oli hyvä. Salossa paikallisessa liikkeessä kuvaustapahtuma toimitettiin keski-ikäisen miehen toimesta sellaisella vauhdilla että ei paremmasta väliä. Ihan hyvä sekin tosin oli, kun tapahtuma oli ohi ennenkuin edes itse tajusi. Omalla nuoruuden pikkupaikkakunnalla taas oli juuri ehkä lähimpänä tämä mainitun kaltainen henkilö. Sen vääntämisen ja kääntämisen ja ilmeiden, valojen, taustan ja muun tarkistuksen jälkeen kuva ei voi olla kuin erittäin epäluonnollinen ja vitutus koko tapahtumaa kohtaan käsinkosketeltava..
 
Tulee tästä asiakaspalveluväännöstä mieleen Studio Julmahuvin "Gregoriaaninen bussi" - sketsin jälkeinen studiokeskustelu, missä bussinkuljettaja tosiaan mainitsee että "tyypillinen häirikkö on lipun hinnan tiedustelija."

Itse tässä jokin aika sitten lähdin hakemaan Suomen suurimmasta K-raudasta (joka sattuu olemaan lähikauppani) hajulukkotulppaa. Ehkä vartin etsimisen jälkeen kysäisin infopisteestä jonon ohi mistä päin löytyisi. Vastaamiseen kesti n.1,5 sekuntia, kiitin ja löysin sen saatanan kahden sentin kokoinen tulpan. Jos en olisi vastausta saanut, olisi tulppa jäänyt ostamatta. No se firma siihen tuskin olisi kaatunut, mutta ei tuossa kyllä kukaan mitään oikeusmurhaa kokenut...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ehkä vartin etsimisen jälkeen kysäisin infopisteestä jonon ohi mistä päin löytyisi. Vastaamiseen kesti n.1,5 sekuntia, kiitin ja löysin sen saatanan kahden sentin kokoinen tulpan.
Väännänkö rautalangasta vai haenko ratakiskoa?

Infosta asioita pitääkin kysyä eikä mistään kassalta! Tuossa kun tungit sikailijana jonon ohi, niin oliko siinä kenelläkään mikään maksutapahtuma kesken. Aivan! Tällä tavalla sait korkeintaan itsellesi etuilevan kusipään maineen, mutta et häirinnyt yhtäkään maksavaa asiakasta.
 
Miettikääpä oma työpäivänne jos joku tulisi kokoajan keskeyttämään hommasi ja vittuilisi siihen päälle...

Koko teksti oli kuin omalta näppikseltäni!

Tänään itse huusin ensimmäistä kertaa urallani asiakkaalle ja tilanne oli jotakuinkin tämä: Meillä on iso myymälä, normaalisti kyseisenä kiireisenä kellonaikana työpaikallani minun puolellani on keskimäärin 6-8 myyjää/osastohoitajaa sekä 2 kassaa ja varastomies, nyt kuitenkin tilanne oli se, että paikalla oli 2 myyjää (toinen minä ja toinen oli iltatyöläinen, joka ei siis voi kaikesta kaikkea tietää) ja 1 kassa eikä lainkaan varastomiestä sairaslomien/muiden velvotteiden vuoksi, itselläni oli eilen 12h työpäivä juuri samasta syystä, tänään tuossa vaiheessa (työpäivän loppuvaiheessa) taukoa yhteensä pidettynä n.20 minuuttia. Noh, meillä on normaalisti jokaisella osastolla omat myyjät, mutta tänään olosuhteiden pakosta jouduin siis operoimaan jokaisella osastolla ja lienee ymmärrettävää, että en voi tietää kaikkea kukista sähköasennuksiin. Asiakkaita oli vähintään saman verran kuin yleensäkin kyseisenä kellonaikana ja sainkin jatkuvasti kuulla vittuilua siitä, kun en yksinkertaisesti voinut jokaiselle asiakkaalle kädestä pitäen näyttää jokaista asiaa. Sitten astui taloon herra, joka alusta asti oli melkolailla vittumaisella asenteella, koitin siinä vaiheessa vielä ystävällisesti pahoitella kiirettä, loppujen lopuksi saimmekin hänen asiansa selvitettyä ja herra pääsi ostostensa kanssa kassalle, mutta olikin jossain vaiheessa (minua informoimatta) päättänyt ostaa varastosta luovutettavaa tavaraa ja koska meillä ei varastomiestä ole, jäi asia harteilleni, ikävä kyllä siinä vaiheessa olin jo palvelemassa asiakkaita, jotka olivat liikkeessämme jo ennen tätä "herra vittumaista", "herra vittumainen" lähti sitten varastomme oven eteen (sijaitsee ulkona, kassamme oli maininnut, että voi odottaa sisällä, että joku kerkeää varastoon) ja hetken kuluttua hän olikin kassalla kovaan ääneen sättimässä kassaamme ja toiseen päähän myymälää kuulin hänen haukkuvan myös minua. Samantien kun sain edelliset asiakkaani hoidettua menin kassalle vittuuntuneena mutta tyynenä, tässä vaiheessa hän rupesi huutamaan minulle (ei niin kauniita asioita ja lähes henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja), johon vastasin sitten malttini jo lähes menettäneenä jo melko tylysti, jotain tyyliin "palvelen asiakkaita järjestyksessä ja huutamalla palvelu ei nopeudu yhtään", johon herra vastasi huutamalla loukkauksia ammattitaidostani, iästäni ja siitä, etten kunnioita vanhempia ihmisiä (ikää on siis vasta 22 vuotta, mutta nykyisessä työssäni olen ollut jo lähes kuuden vuoden ajan) jolloin en enää pystynyt yksinkertaisesti hillitsemään itseäni ja huusin vastaukseksi muutaman ärräpään, juoksin varastoon ja heitin paketin varaston ovesta vesisateeseen ja painuin takaisin töihin.

Myös toinen vastaava tilanne sattui, kun en varastoon kerennyt varastomiehen hommia hoitamaan sen vuoksi, että palvelin toista asiakasta ja hänenkin suoraan vittuiluunsa vastasin melko pistävällä kommentilla, mutta hän tajusi tilanteeni, pyysi anteeksi ja toivotti vielä jaksamisia.

Myyjät on ihmisiä, ainakin minä. Ymmärrän sen, että joudun työssäni kuuntelemaan vittuilua ja hyväksyn sen, en todellakaan menetä malttiani lähes koskaan, mutta kukaan ei oikeasti voi olettaa, että voi omaa pahaa oloaan tulla purkamaan myyjälle vittuilemalla. Itse tein 34 tuntiin 22 tuntia työtä ja työpäivien aikana taukoa kerkesin pitämään todella minimaalisesti. Kiitoksena siitä, että joustin työajassa, toimenkuvassa (yleensä siis "vanhin" myyjä, lähinnä omalla osastollani, tänään kassa, varastomies ja kuuden osaston myyjä), oli lähinnä vittuilua. Olisi näköjään näidenkin vittupäiden kannalta ollut parempi, että olisin lähtenyt työvuoroni päättyessä kotiin ja jättänyt asiakkaat yhden iltatyöntekijän ja yhden kassan armoille.

Ylipäätänsä ihmisistä ikävän moni ilmeisesti luulee, että suuressa organisaatiossa ja omalla alallaan Suomen suurimpiin kuuluvassa myymäläketjussa, asioista päättävät myyjät eikä suinkaan korkeammat tahot, joita ei myymälässä näy. Myyjien syytähän se on, että toimitukset ovat myöhässä, tavara on maahantuojalta loppu, joku kiinalainen/vietnamilainen/suomalainen on rakentanut ostetun tuotteen päin vittua tai resurssit täydelliseen asiakaspalveluun ovat riittämättömät. Voin omalta osaltani sanoa, että jotain valittamista firman toiminnasta kuulen useita kertoja päivässä, suurilta osin asioita, joihin en voi vaikuttaa, mutta valitus kohdistetaan silti minuun. Yksi hyvä esimerkki on palautuskäytäntö: Meillä ei palauteta rahoja, jos tuote nyt ei sattunutkaan miellyttämään ja paketti on avattu, minä en voi siitä luistaa, jos luistan, johto huutaa ja vittuilee, jos taas en luista, saan samat haukut asiakkaalta, joka tapauksessa minä olen se suuri kusipää, paska diili. Nykyään ei ole pienintäkään ongelmaa elää tämän asiakkaan kanssa, säännöistä en voi luistaa enkä tehdä poikkeuksia, piste.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös