Voi luoja miten paskaa palvelua tuli Silja Line Serenadella viikonloppuna.
Lapsi ei oikein innostunut Buffetista niin ajatuksena oli mennä Fast Lane putiikkiin syömään. Hytissä ajattelin että katsotaan netistä pikkaisen heidän menuta. Ei muuta kuin Googleen tekstiä että Silja Line Serenade Fast Lane menu. Heti tuli osuma jää pääsi pikkaisen tutkii valikoimaa.
No tällä kertaa päädyin kana hampurilaiseen.
Sitten kun menen kassalle tilaamaan niin erittäin hapan 60vuotias rouva kassalla sönköttää että täällä ei ole mitään kana hamppareita. Sanoin että just katsoin netistä että olisi. Tähän vastaus todella penseällä äännellä että usko jo ettei täällä ole mitään kanaa. Vain ainostaan chees vielä kerran chees hamppareita. Sanoin kohteliaasti että netissä kyllä on myös kana. Nyt myyjä otti jo kierroksia ja sanoi että usko jo ettei täällä ole ikinä ollut mitään kanaa. Joten tilaatko nyt jotain vai katseletko vain.
Sanoin tässä kohtaa että kunhan nyt teet mulle hampurilaisen niin olen tyytyväinen
Burgers & Warm Read more about coleslaw, tomato, jalapeno, tomaattia, salaattia and sipulia.
www.yumpu.com
Sivulla näyttää mun silmään kyllä lukevan ihan kana…
Olet jo saanut paljon viestejä, mutta kannan oman korteni siitä huolimatta kekoon.
Yumpu on palvelu, johon voi ajaa PDF-tiedostoja ja niiden lukeminen siellä on semi ketterää. Moni kauppa käyttää Yumpua esimerkiksi viikottaisten tarjouslehtisten jakamiseen. Tarkoittaa siis sitä, että monella yrityksellä sinne Yumpu-profiiliin "unohtuu" vanhoja PDF-tiedostoja (ja joskus niitä vanhoja jätetään sinne tarkoituksella, riippuen mitä tavoitellaan).
Kun painat vasemman yläreunan Yumpu-logoa tai sen vieressä olevaa nuolta, pääset sitä kautta PDF-tiedoston metatietoihin. Metatiedoista näet mm. sen, kuka tiedoston on ladannut palveluun ja milloin se on tehty. Nytkin tuosta linkkaamastasi PDF-menusta näkee sen, että se on ladattu palveluun 1.4.2019 TallinkSiljan toimesta. Tuo käyttäjäkin on hyvä noteerata, sillä Yumpu-tunnarit voi tehdä kuka vaan ja lisätä sinne PDF-tiedostoja (en tiedä miten hyvin kyseinen palvelu seuraa tekijänoikeuksia).
Sinulle on käynyt nyt se virhe, että olet mennyt todennäköisesti Googlen hakutulosten kautta suoraan PDF-tiedostoon katsomatta metadatoja. Tuo tiedosto nimittäin nousee ensimmäisenä hakutuloksiin, kun hakee "Fast Lane Menu". Mutta sekään, että on Googlen ensimmäinen hakutulos, ei tarkoita automaattisesti vielä yhtään mitään.
Vituiksihan tuo olisi mennyt vaikka kanahampurilainen olisi ollut yhä menussa, sillä todennäköisesti viisi ja puoli vuotta myöhemmin tuotteen hintakin olisi noussut kalliimmaksi, koska kaiken muunkin hinta on noussut vuosien 2019 ja 2024 välillä. Olisiko teillä seuraava riidan aihe ollut hinta, kun kanahampurilaisen hinta ei ollutkaan 16,50 euroa, "vaikka netissä näin lukeekin"?
Sitä en aivan ymmärrä, että miksi ravintolan asiakaspalvelija ei voisi sanoa asiakkaalle, että jotain tuotetta ei ole saatavilla. Eikö tuo ole ihan arkipäivää ravintolamaailmassa, että aivan kaikkea ei ole aina välttämättä saatavilla, vaikka ne menussa olisikin mainittu. Raaka-aineet voi olla loppu tai muista syistä tuotetta ei yksinkertaisesti ole vain saatavilla. Tuo korostuu vielä merellä, kun sieltä et noin vain kipaista tukkuun hakemaan lisää ruoka-aineksia.
Tämä on hyvä oppitunti ihmisille internetin käytöstä. Aikuisen ihmisen tulee osata tulkita netissä olevaa materiaalia. Tässä yhteydessä kosahti ajankohtaisuus, mutta se ongelma olisi voinut olla myös siinä, että menun on ladannut nettiin joku muu kuin TallinkSilja, tai että menu olisi ollut ihan puhtaasti puuta heinää. Pian näemme varmaan tilanteita, joissa käyttäjät kysyvät ChatGPT:ltä "myykö TallinkSilja kanahampurilaisia", ja kun tekoäly sattuu väittämään "kyllä" (kun tekoäly "valehtelee" tai tulkitsee jotain vanhoja juttuja väärin), niin sitten pidetään tätä asiaa totena, koska tekoäly sanoi niin.
Menee vähän offtopiciksi, mutta olen havainnut omissa ympyröissäni, että porukka kysyy nykyään kaiken tekoälyltä ja kuvittelee sen antavan 100% oikeita vastauksia. Sitten kun tästä vähän ärähtää, että älkää nyt uskoko kaikkea mitä tekoäly sanoo, niin sitten puolustaudutaan jollain "no kyllä se ainakin suuntaa antaa".