Motonetin Motomaatti on periaatteessa oikein mukava palvelu autoilevalle asiakkaalle. Voit ajaa Motomaattiin (tai Motomaatin jonoon) vaihtaaksesi esim. pyyhkijän sulat tai ajovalojen polttimon, asentaja hoitaa tällaiset pikaisesti hoituvat tehtävät varsin pienellä korvauksella. Mitään isompaa Motomaatissa ei tietenkään tehdä. Jos vaikka polttimon vaihto edellyttää purkuhommia, niin sitten ei onnistu, mutta pikkuasiat hoituvat näppärästi omia käsiä likaamatta. Joissakin tilanteissa ihan asiaa, vaikka vähänkin kätevä hoitaa tuollaiset itse.
Olen käyttänyt palvelua kahdesti. Ekalla kerralla jonossa oli kaksi asiakasta ennen minua. Odottaessa meni jotain 20-25 minuuttia, mihin oli sillä kerralla hyvin aikaa. Ostin korrektisti tuotteet ensin myymälästä ja siirryin sitten jonottamaan. Asentaja oli tylyn oloinen nuori partanaamakaveri, joka ei turhia puhellut, mutta hoiti homman kovasti äheltäen ja ainakin yhdellä puoliääneen nielaistulla vitulla, loppuun asti. Maksu Motomaatin automaattiin ja pois. Ei mitään ylimääräistä asiakkaan miellyttämistä, asia kuitenkin tuli valmiiksi kuten pitikin.
Toinen kerta ja toinen Motonetin myymälä. Jonoa ei ollut yhtään, mutta eipä ollut asentajaakaan saatavilla. Palvelu oli kuitenkin avoinna, ja työpisteen lapun mukaan ”kysy varaosamyynnin tiskiltä, jos asentaja ei ollut paikalla”. Menin myymälän varaosamyyntiin, ostin uuden ajovalopolttimon, ja kysyin Motomaatin asentajaa kuten oli neuvottu. Tiskillä aspat eivät tienneet asentajasta mitään, eivätkä siitäkään, että Motomaatissa asiakasta ohjeistetaan kysymään heiltä. Myymälän toisella puolella sain sitten infotiskiltä apua. Asentaja oli kuulemma evästauolla, oli ollut jo yli puoli tuntia, joten infon mielestä eväät pitäisi olla jo syöty. Siitä sitten info soittamaan asentajalle, joten menen sinne Motomaatille valmiiksi odottamaan. Autoni taakse oli ilmestynyt jo pari muutakin asiakasta jonottamaan. Meni muutama minuutti, ja äärimmäisen vittuuntuneen oloinen - taas kerran - karvanaamainen nuori asentaja lampsii paikalle, - No mikä sulla on hätänä kun on noin kiire, kyselee asentaja. Sanoin polttimoa esitellen, ettei minulla niin kiire ole, mutta tuossa lapussa pyydetään kysymään sisältä, jos täällä ei ole asentajaa. Kerroin että apukuskin puoleinen lähipolttimo vaihdetaan, ja samalla pahoittelin, jos mahdollisesti keskeytin ruokatunnin. Asentaja vaan ärähti takaisin tyyliin ”aha, tuleeks muuta”. Polttimon vaihto sujui tuon jälkeen nopeasti ja asiallisesti, ja automalli oli asentajalle ilmeisen tuttu.
Yhteenveto kahden käynnin perusteella: Motomaatti on järkevä liikeidea, ja palvelusta on apua tumpuloille, laiskoille ja käsien likaamista vältteleville kuskeille. Kiireisille Motomaatti sopii varauksella. Eniten toivomisen varaa jättää asentajien asiakaspalvelutaito tai paremminkin -asenne, työn tekninen puoli heillä on kyllä hansikkaassa. Voin käyttää palvelua jatkossakin, ja osaan myös varautua siihen, että paikalla on taas joku risupartainen vittumarko, jonka kanssa ei sanailla viihdyttävästi.