Laadukasta asiakaspalvelua

  • 1 943 327
  • 6 860
Samanlaisia kokemuksia opiskelijaasunnoista / -asuntoloista. Kaikista köyhintä kansanosaa (opiskelijat) kusetetaan linssiin niin paljon kuin keretään.
 

dtw!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Avalanche, hirvee intensiteetti
Rocco kirjoitti:
Sehän on tunnetusti huonon palvelun ja kalliiden hintojen laitos. Vaasassa on niin paljon opiskelijoita että VOAS pystyy tällaista tekemään ja repimään rahaa kaikesta mistä pystyy.

Juu, Vaasaan saapumisen jälkeen tämän on saanut niin kuulla kuin todetakin useampaan otteeseen ja monelta taholta. Kyllä mä tuonne vuodenvaihteeseen kärvistelen tässä nykyisessä asunnossa, kun jokatapauksessa joulun jälkeen pitää muuttaa kuitenkin. Pitää ilmeisesti ruveta hakemaan sitä kämppää yksityisiltä jo sitten etänä, tai muuttaa vaikka siihen Olympian takana olevaan hylättyyn tehdashalliin.

Jimisola: on se kumma kuinka nää opiskelijan vähät pennit ovat niin haluttua riistaa. Liekö tämä opiskelija-asuntosäätiöiden toiminta kaikkialla tällaista?
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Jimisola kirjoitti:
Meille ilmoitettiin, että evakkoasuntoa ei pystytä järjestämään, mutta taloyhtiön yleinen pesutila on meidän käytössä.

----------------------------

HOAS kuitenkin väitti, että a) meille oli tarjottu evakkoasuntoa, jota emme huolineet


Tämän kaltaiset AINA kirjallisena. (sama koskee nimimerkkiä "dtw!" ja hänen varastointiprobleemaa) Sen olen tähän ikään mennessä oppinut, erehdyksen kautta toki itsekin. Siinä kun väittävät tarjonneensa evakkoasuntoa, niin pääset heiluttamaan nenän edessä allekirjoitettua lappua "Emme pysty järjestämään evakko-asuntoa, allekirjoitus: xxx xxx" ja se 75% takaisin olisi selviö.. Pesutilojen järjestäminen nyt on yhtä tyhjän kanssa, sellaiset nyt järjestyvät vaikka kavereilla kiertelemällä.


Opiskelija-asuntosäätiön kämpät kannattaa myös valokuvata poislähtiessä todistajien läsnäollessa. Sillä taktiikalla säästyi eräältäkin herralta "sotkuisuuden" vuoksi 50 %:n "siivousmaksuna" rohmuttu vakuusmaksusiivu TOAS:n kämpässä.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Asiakspalvelun mallia Suunnolta

Pakko pastata tämä tänne snorkkelista. Kyseessä on Suunnon D6 ja D9 mallisten sukellustietokoneiden softabugien päivityskutsu.

Suunnnon kanssa sovimme että huoltoon sekä uudelleenohjelmoitavaksi viemäni D9 olisi valmiina tämän viikon tiistaina ja että hakisin sen itse paikan päältä. Kello olikin tiistaina valmis mutta autoni ei ollut enkä voinut sitä näinollen hakea. Ilmoitin asiasta Suunnolle heidän huoltopäällikölleen ja hän lupasi laittaa kellon postin kautta minulle kotiin. Odottelin perjantaihin asti ja soitin tänään (perjantaina) kello 10:50 Suunnolle että missähän kelloni on ja milloin sen saisi kun pitäisi lähteä maanantaina Egyptiin sukelteleen enkä viittisi varavehkeillä paria viikkoa sukeltaa. Suunnolta vastasi huollosta erittäin kohtelias Elina joka ymmärti huoleni ja lupasi ottaa hetken kuluttua yhteyttä. Muutaman kymmenen minuutin kuluttua olimmekin jälleen puhelinyhteydessä ja hän ilmoitti kelloni olevan matkalla luokseni, että saan sen ennen maanantaita. 13:08 ELI REILUN KAHDEN TUNNIN KULUTTUA vaimoni soitti että TAKSI OLI TUONUT kelloni Suunnolta! Kotioveltani Suunnolle on noin 200 kilometriä. En voi muuta sanoa kuin olen ylpeä että Suomessa on noin mahtavasti asiakkaansa hoitavia yrityksiä. Lämpimät kiitokset Suunnolle ja erityisesti huollon puolen Elinalle ykkösluokan palvelusta!

Näin se homma pelaa, ja viidakkorumpu mainostaa itse loistavaa palvelua.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mr.Fox kirjoitti:

Olet mennyt liikkeeseen ennakkoasenteella, jonka mukaisesti kaltaisesi hifinero takuulla tietää näistä, sangen vaikeaselkoisista asioista paljon enemmän kuin yksikään gigantin (juujuu pienellä tietenkin!) "myyjä" Tähänhän liittyy sitä terminologiaakin, joka on toki jokaisella oltava hallussa. Sitä ei ihan joka jätkä osaakaan.

Tuossa viestissäsi paljastit ainoastaan oman pikkusieluisuutesi ja taipumuksesi lapselliseen, idioottimaiseen käytökseen. Giganttia et onnistunut dissaamaan, päin vastoin.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hazardipakki kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia opiskelijaasunnoista / -asuntoloista. Kaikista köyhintä kansanosaa (opiskelijat) kusetetaan linssiin niin paljon kuin keretään.

Itse olen asunut useassa opiskelija-asunnossa niin Helsingissä kuin muuallakin ja kaikki on aina mennyt todella hienosti. En ymmärrä, minkälaisia vahinkoja ihmiset voivat saada aikaan asunnossaan jos he joutuvat vaikeuksiin yhtiön kanssa.

Niin makaa kuin petaa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tommy kirjoitti:
Mietin jo hetken aikaa että mikä tässä on vikana mutta ratkaisu löytyykin seuraavasta; turku.
Niinpä, Turku on Suomen perse ja minä olen se tuote, jota tulee sieltä ja vieläpä ylpeä siitä.
Miten se sitten liittyy tähän asiaan; en tiedä.
Tommy kirjoitti:
Minkä takia sitten pyydät apua jos tiedät itsekin tuotteista?
Kas kun en pyytänyt apua. Jos luit ensimmäisen viestini, niin tutkin kaikessa rauhassa laitteiden takana olevia liitäntöjä. Myyjä tuli paikalle, jolloin kerroin hänelle katsovani kovalevyllistä digiboxia kaapeliverkkoon, jonka jälkeen tämän myyjän pelleily alkoi. Luepa nyt se ensimmäinen viestini/dialogi oikein ajatuksella läpi.
Tulppu kirjoitti:
Olet mennyt liikkeeseen ennakkoasenteella, jonka mukaisesti kaltaisesi hifinero takuulla tietää näistä, sangen vaikeaselkoisista asioista paljon enemmän kuin yksikään gigantin (juujuu pienellä tietenkin!) "myyjä" Tähänhän liittyy sitä terminologiaakin, joka on toki jokaisella oltava hallussa. Sitä ei ihan joka jätkä osaakaan.
Tilanne oli tämä: olin menossa kaverini kanssa Raisioon kebabille noin 20min päästä. Siinä ajellessani ajattelin hukata 15min piipahtamalla Gigantissa. Missään nimessä en ollut mitään ostamassa enkä erityisesti mitään katsomassakaan. Tallentava digiboxi on kylläkin hankintalistalla, mutta ei ole täysin ajankohtainen. Toisin sanoen en edes olisi kaivannut palvelua koko käynnilläni. Myyjä kuitenkin tuli välittömästi viereeni käännellessäni digiboxia telineessään. Tähän asti OK eikä mulla ollut mitään "ennakkoasenteita" ko. liikettä tai ko. myyjää kohtaan.

Mielestäni tein välittömästi täysin selväksi sen mitä haluan, mutta kun asiakasta ei kuunnella, niin ei sitten. Kaikkien ei tietenkään tule osata A/V-laitteisiin liittyvää terminologiaa. Olenko kuitenkin väärässä, jos oletan, että kodinkoneliikkeen myyjän pitäisi tietää jotain myymistään laitteista?
Tulppu kirjoitti:
Tuossa viestissäsi paljastit ainoastaan oman pikkusieluisuutesi ja taipumuksesi lapselliseen, idioottimaiseen käytökseen. Giganttia et onnistunut dissaamaan, päin vastoin.
Miksi sitten Nuppulantien Expertillä (Veikon Kone) saan laadukasta palvelua joka kerta siellä käydessäni? Asiantuntemuksessa sielläkin on parantamisen varaa, kuten muutama kuukausi sitten kerroin täällä. Tuon myyjän virheen (ei osannut antaa pyytämääni tuotetta) jouduin pähkäilemään liitäntöjä ja tappelemaan laitteideni kanssa lähes viikon. En mennyt aiemmin takaisin liikkeeseen kysymään asiasta, koska luotin myyjän ammattitaitoon, että hän on myynyt minulle juuri tarvitsemani johdon.

Olisipa mielenkiintoista tietää kuinka Gigantissa olisi vastaava asia hoidettu. Kaipa se sitten kertoo jotain "pikkusieluisuudestani" ja "taipumuksestani lapselliseen, idioottimaiseen käytökseen", että odotan kuitenkin myyjältä edes jonkinlaista ammattitaitoa ja asiallista suhtautumista asiakkaaseen. Kaikesta huolimatta Veikon Koneen myyjistä minulle jäi positiivinen mielikuva, jota en parhaalla tahdollanikaan voi sanoa tuosta Gigantin pellestä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Sille Gigantin myyjälle olis voinu tietysti sanoa "ei kiitos mä pärjään ihan ite"

Lukasin itsekkin noi läpi tosta nopeasti joten en nyt jaksa ruveta jänäämään, mutta kannattaa oikeasti ajatella että palveleminen on ennenkaikkea taitolaji ja samalla tavalla kuin ihan missä tahansa duunissa tai taitoa tarvittavassa asiassa tulee tehtyä virheitä on sitten sydänkirurgi, poliitikko tai kenkäkauppias. Virhe voi olla sellainenkin että yrittää puhua samaa kieltä kaverin kanssa jonka oletti olevan ns. kaduntallaaja, mutta tässä tapauksessa taisi tietää enemmän hifivehkeistä (kuin myyjä itse.)

Jos halutaan olla vittumaisia niille myyjille niin olkaa vaan, duunia ne siellä ainakin yrittää tehdä. Joskus saa rehellisesti paskaa palvelua ja joskus sitä vaan tuntuu siltä, joskus odotukset on kohtuuttoman isot ja joskus sitä hyvääkin palvelua sitten saa.

Mutta mitä itse kokemukseni alalta ovat niin oikeasti on olemassa ihmisiä jotka tekevät itsestään idiootteja kysyessään mitä ihmeellisimpiä asioita, tai vaikka kuvitellaan tietävänsä kaikki niin oikeasti ei tiedetäkkään mitään, on sellaisia joista huomaa että ne tulee vaan vittuilemaan ja oikeasti mogattuakin tulee itselläkin.

Nykymeininki on oikeasti ihan perseestä, jaksetaan kitistä hinnoista, laadusta, palvelusta ja vaikka mistä. Ihan millä tahansa alalla trendi on kustannustehokkuus joka nimenomaan laskee palvelun tasoa, kohta haetaan kaikki banaaneista stereoihin ja sisäfileestä nappulakenkiin halvalla "budjettimyymälöistä" ja palvelutyö katoaa joka pienenä OT:nä on suomessa muutenkin katoamassa verrattuna muihin sivistysmaihin (kumma juttu kun työttömyyttä pitäisi korjata).
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
fat of the land kirjoitti:
Nykymeininki on oikeasti ihan perseestä, jaksetaan kitistä hinnoista, laadusta, palvelusta ja vaikka mistä. Ihan millä tahansa alalla trendi on kustannustehokkuus joka nimenomaan laskee palvelun tasoa, kohta haetaan kaikki banaaneista stereoihin ja sisäfileestä nappulakenkiin halvalla "budjettimyymälöistä" ja palvelutyö katoaa joka pienenä OT:nä on suomessa muutenkin katoamassa verrattuna muihin sivistysmaihin (kumma juttu kun työttömyyttä pitäisi korjata).
Tässä puhutaan vaihteeksi asiaa. Erikoisliikeiden hintoja verrataan esim. nettiin ja marketteihin, missä ei hinnoista keskustella eikä palvelua saa. Oikeasti hintaerot ovat niin häviävän pieniä että esim. netistä ostettuna ne menee rahteihin. Ja jos hintaero on niin suuri että kannattaa tilata netistä, kannattaa myös toivoa että laite ei mene rikki takuuaikana (Viittaa yleensä siihen että nettikauppa itse tuo esim. Aasiasta. Silloin ei yleensä ole valmistajan takuu voimassa kun esim. tuote ei ole tarkoitettu Euroopan markkinoille => vain jälleenmyyjä vastaa takuusta).

On se aika sairasta että tilataan esim. digikamera Saksasta 20€ halvemmalla kun paikallisesta liikkestä ja suurin ero johtuu heidän pienemmästä arvonlisäverosta. Työllisyyttä Suomessa se ei ainakaan lisää kun jopa Alv:it annetaan saksalaisille. Toivotaan että ainakin heillä on iloa meidän verorahoista sairaanhoitoon, tieparannuksiin ja mitä muu lienee johon me vaaditaan valtiolta lisää rahaa päivittäin lehtien palstoilta...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
fat of the land kirjoitti:
Sille Gigantin myyjälle olis voinu tietysti sanoa "ei kiitos mä pärjään ihan ite"
Olen katsonut ainoastaan Topfieldin digiboxia aiemmin. Minulla oli aikaa ja myyjä tuli oma-alotteisesti viereeni, joten siinähän olisi ollut mahdollisuus vertailla Toppenia muihin merkkeihin.
fat of the land kirjoitti:
...palveleminen on ennenkaikkea taitolaji ja samalla tavalla kuin ihan missä tahansa duunissa tai taitoa tarvittavassa asiassa tulee tehtyä virheitä... Virhe voi olla sellainenkin että yrittää puhua samaa kieltä kaverin kanssa jonka oletti olevan ns. kaduntallaaja, mutta tässä tapauksessa taisi tietää enemmän hifivehkeistä (kuin myyjä itse.)
Aah, lempilauseeni: Mä tiedän nämä asiat, sillä olen itsekin ollut asiakaspalveluammatissa. Nykyisin "hallinnolliset hommat" konttorissa ovat lisääntyneet, mutta edelleen tulee palveltua asiakkaitakin. Takuuvarma konsti asiakaspalvelijalle, että puhutte asiakkaan kanssa samaa kieltä. Tervehdi pokkaamalla ja anna aloite keskustelun aloittamisesta asiakkaalle.
Päivää! - Päivää!
Hyvää iltaa! - Hyvää iltaa!
Terve! - Morjes!
Morientes! - Fernando!

Näin tiedät aina, että puhutte samaa kieltä. Ei tämän sen vaikeampaa pitäisi olla.
fat of the land kirjoitti:
Jos halutaan olla vittumaisia niille myyjille niin olkaa vaan, duunia ne siellä ainakin yrittää tehdä. Joskus saa rehellisesti paskaa palvelua ja joskus sitä vaan tuntuu siltä, joskus odotukset on kohtuuttoman isot ja joskus sitä hyvääkin palvelua sitten saa.
Noh, odotukseni kai olivat vain liian suuret. Vai olivatko? Entäs jos olisin ollut autokaupassa:

Myyjä: Päivää!
Foxie: Terve! Mersua vähän katselisin. Nelivetoista ja diesel-mallia.
M: Joo, tässähän näitä. Haluatteko bensa- vai diesel-koneen?
F: ??? Niin, siis dieselin.
M: No sitten pitää olla D-kirjain perässä. Mitäs dieseleitä meillä nyt olikaan?
F: (olin juuri ennen myyjän saapumista katsellut yhtä mallia) Ajattelin tätä...
M: (keskeyttää) No niin, täältähän sellainen löytyi. On muuten oikein tarjouksessakin.
F: Öh... siis kysyin nelivetoa.
M: Ai siis haluat Quattron. (teitittely jäi ensimmäisen lauseen jälkeen)
F: (en enää tiennyt itkisinkö vai nauraisinko) Ei, kun siis nelivedon. Eikös Quattro ole silleen vähän toisen merkin juttuja.
M: Juu, kyllähän meiltä sellaisiakin löytyy. Odotas hetki, kas tässä! (esittelee katsomaani mallia, mutta bensakoneella)
F: Niin, eikös toi ole nyt bensavehje...
M: Jaa, niinpäs onkin. Mutta tätä mallia pitäisi olla varastossa myös dieselinä ja jollei ole, niin ainahan voidaan tilata.
F: (diesel-malli on viereisessä rivissä) Joo, niin kai sitten...

Ja niin edespäin. Joko aukeni mitä oikein hain tuosta myyjän ammattitaidosta? Palveluhan oli ihan ystävällistä, mutta ei todellakaan mitenkään asiantuntevaa. Suunnilleen noista hetkistä eteenpäinhän mulla loppui huumori, joten aloitin pienen piikittelyn. Mutta voiko joku oikeasti sanoa noista ensimmäisistä lauseista, että myyjä (joko kodinkoneliikkeen tai autoliikkeen) olisi ammattitaitoinen?

Jos oikein muistan, niin tässä ketjussahan oli joskus jonkun hampurilaismyyjän tilitys hankalasta asiakkaasta. En muista ihan tarkasti, mutta asiakas oli vaatimalla vaatinut saada Big Macin, vaikka oli Hesburgerilla. Mitäs teet asiakaspalvelijana, kun asiakkaalle ei mene millään kaaliin, ettet voi myydä tuotetta, jota teillä ei ole listoilla? Tuolloin muistaakseni oikein useampi kirjoittaja puolusti ko. asiakasta, mutta nyt kääntäessäni vastaavan asian toisinpäin, se onkin ollut minun (eli asiakkaan) vika.
 

ipaz

Jäsen
Mr.Fox kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista tietää kuinka Gigantissa olisi vastaava asia hoidettu. Kaipa se sitten kertoo jotain "pikkusieluisuudestani" ja "taipumuksestani lapselliseen, idioottimaiseen käytökseen", että odotan kuitenkin myyjältä edes jonkinlaista ammattitaitoa ja asiallista suhtautumista asiakkaaseen. Kaikesta huolimatta Veikon Koneen myyjistä minulle jäi positiivinen mielikuva, jota en parhaalla tahdollanikaan voi sanoa tuosta Gigantin pellestä.

Itse olen saanut Gigantissa poiketessani pääsääntöisesti hyvää palvelua, siis siinä vaiheessa kun myyjä on palvelemaan ehtinyt. Täällä Tampereella ainakin tuntuu isoa kauppaa pyöritettävän melko vähillä myyjillä. Ja mitä tuohon asiantuntemukseen tulee, niin Giganttihan taitaa olla kodintekniikka"tavaratalo", eli siellä on omat myyjät eri osastoilla joilla ei välttämättä ole paljonkaan tietoa toisen osaston tuotteista. Mutta ei kai Prismassakaan joku hedelmätiskin hoitaja mitään kengistä tiedä? Voipi olla että sulla on käynyt huono säkä ja joku palvelualtis myyjä on eksynyt väärälle osastolle.

Löysin muuten tällaisen kommentin Gigantin netin rekrysivuilta "Sinun persoonasi on meille tärkeämpi kuin koulutuksesi. Jos sinulla on oikeat ominaisuudet ja olet halukas oppimaan, voit edetä pitkälle konsernissamme" Eli sinne ilmeisesti palkataan ihan pystymetsästä sopivan oloisia ihmisiä jotka sitten ajan mukaan oppivat tavoille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo en tosiaankaan ihmettele että nousi karvat pystyyn, olihan myyjä hakoteillä pahasti ja ei ainakaan esittänyt parasta osaamistaan tilanteessa.
Itselläni karvat nousivat pystyyn siitä että asiakaspalvelun pitäisi olla monen meistä mielestä virheetöntä, tottakai maksaja (asiakas) on aina oikeassa.
Mutta rakentavuus unohtuu helvetin usein, myyjälle ei voi sanoa "anteeks mutta nyt taidat olla väärässä"? Mahdollisuutta oikaista omaa virhetään ei voi antaa koska ensimmäinen kerta vie uskottavuuden ammattitaidolta...

Vaikka kuka tahansa meistä olisikin asiakaspalveluammatissa tai hyväkin siinä, kaikki meistä käy jossain myös asiakkaana. Itsekkin olen saanut huonoa palvelua, mutten leimaa kauppoja sen perusteella.

Enkä nyt yritä dissata Mr.Foxia oman reissunsa johdosta vaan yritän kai avata pointtina sitä että vuorovaikuttaminen ja joustavuus noissa tilanteissa auttaa ihan varmasti, myyjienkin kanssa voi tulla toimeen koska ei nekään mitään yhteiskunnan pohjasakkaa ole.
Asiasta voi keskustella, rakentavaa palautetta voi antaa, saa kritisoida muttei aina tarvii tuhahtaa, kääntyä kannoillaan ja itkeä kaikille huonosta palvelusta jos siihen ei välttämättä itse osaa vaikuttaa.
ja tämä ei ollut Mr.Foxille
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
ipaz kirjoitti:
"Sinun persoonasi on meille tärkeämpi kuin koulutuksesi. Jos sinulla on oikeat ominaisuudet ja olet halukas oppimaan, voit edetä pitkälle konsernissamme" Eli sinne ilmeisesti palkataan ihan pystymetsästä sopivan oloisia ihmisiä jotka sitten ajan mukaan oppivat tavoille.
Taitaa olla Copyright by Gigantti tuo lause, sillä en ole vastaavaa nähnyt koko elämäni aikana ennen rekrytointikriteereinä...

Ilmeisesti Mr.Fox:lle nyt sitten sattui se persoona joka oli kouluttamassa itseään. Silloin yleensä heillä on kyltti missä lukee "HARJOITTELIJA".
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Minulle teitittely oletusarvona vähän särähtää korvaan. Itse teitittelen vanhoja ihmisiä ja varmasti jotain pääministeriä ja presidenttiä jos sellainen tilanne tulisi vastaan. Muita sinuttelen myös töissä. Eivätkä ole vuorineuvokset ja muut vastaavat tähän päivään mennessä sinuttelustani pahastuneet. Esimerkiksi Stockalla teitittelevät kaikki myyjät kun heille on se opetettu, mutta en pahastu sinuttelustakaan, jos palvelu on muuten kohteliasta.

En jaksa nähdä vaivaa, että alkaisin piikitellä jotain myyjää asiantuntemattomuudesta tai huonosta palvelusta. Teen mieluummin reklamaation jälkikäteen esimiehelleen tai asiakaspalvelupäällikölle, jos tarpeeksi ärsyttää.

Edit: Niin, ja laadukasta asiakaspalvelua sain viimeksi pari päivää sitten Funky Ladyssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Alamummo: Eikös Funky Lady ole joku "kalsarikauppa", niissä kuulemma palvelu on ns. ekstraordinäärin hyvää koska siellä asioivat yleensä saavat just sellaset tuotteet mukaan mitä tarvitsevat ja hintakin on ilmeisesti ihan palvelutason kohdilla, eikä ne vissiin mitään sloggia myykkään.
 
fat of the land kirjoitti:
Nykymeininki on oikeasti ihan perseestä, jaksetaan kitistä hinnoista, laadusta, palvelusta ja vaikka mistä. Ihan millä tahansa alalla trendi on kustannustehokkuus joka nimenomaan laskee palvelun tasoa, kohta haetaan kaikki banaaneista stereoihin ja sisäfileestä nappulakenkiin halvalla "budjettimyymälöistä" ja palvelutyö katoaa joka pienenä OT:nä on suomessa muutenkin katoamassa verrattuna muihin sivistysmaihin (kumma juttu kun työttömyyttä pitäisi korjata).
Tämähän on juuri näiden lähikauppiaiden ja erikoisliikkeiden vakioitku, kun on ensin huonolla palvelulla karkoitettu maksavat asiakkaat muualle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Hazardipakki kirjoitti:
Tämähän on juuri näiden lähikauppiaiden ja erikoisliikkeiden vakioitku, kun on ensin huonolla palvelulla karkoitettu maksavat asiakkaat muualle.
Lähikauppias-asiaan en puutu, mutta saat mielellään tarkentaa tuota erikoisliikeiden huonoa palvelua. Minä käytän mielellään erikoisliikkeitä kun sieltä saa nimenomaan palvelua ja asiantuntevaa sellaista.

EDIT: Tottakai poikkeuksia löytyy, mutta ne "erikoisliikkeet" katoaa yleensä markkinoilta ihan omalla voimalla. Erikoisliikkeiden yleistäminen huonoon palveluun on kumminkin perseesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
ipaz kirjoitti:
Löysin muuten tällaisen kommentin Gigantin netin rekrysivuilta "Sinun persoonasi on meille tärkeämpi kuin koulutuksesi. Jos sinulla on oikeat ominaisuudet ja olet halukas oppimaan, voit edetä pitkälle konsernissamme" Eli sinne ilmeisesti palkataan ihan pystymetsästä sopivan oloisia ihmisiä jotka sitten ajan mukaan oppivat tavoille.
Pari lausetta Veikon Koneen -rekrysivuilta:

Uusi kodintekniikan myyjä:
"Olet myyjänkannukseksi hankkinut jo jollakin alalla mutta tunnet vetoa kodintekniikan pariin."
Kodintekniikan myyntineuvottelija:
"Olet kokenut alan myyjä ja näyttöä löytyy hyvistä tuloksista."
Luotettava työnantaja:
"Lisäksi järjestämme jatkuvan tuote- ja myyntiteknisen koulutuksen tehtäviin."

Kyllähän noista löytyy melkoisia eroja, joiden perusteella (ainakin minä) voi tehdä jotain päätelmiä myyjien ammattitaidosta. Joten kyllä mielestäni voin hieman "leimata" molempia ketjuja saamieni kokemusten ja rekrysivujen perusteella.

Vastaavasti jos minä hakisin vaikka kukkakauppaan töihin. Uskoakseni osaisin hoitaa hommani teknisesti (kassat, rahaliikenne, lukitukset yms.) ihan OK ja olla ystävällinen asiakkaille. Tosin varmasti asiakkaat pettyisivät, kun huomaisivat, että en erota ruusua perunanvarresta. Vähän vastaavaa tuo Gigantin rekrypolitiikka ja saamani kokemus viestittää.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulppu kirjoitti:
Tuossa viestissäsi paljastit ainoastaan oman pikkusieluisuutesi ja taipumuksesi lapselliseen, idioottimaiseen käytökseen. Giganttia et onnistunut dissaamaan, päin vastoin.

No kyllä onnistui dissaamaan ja aiheesta. Itsekin olen törmännyt tismalleen samanlaisiin myyjiin, kuin Mr Foxin tapauksessa. On jokseenkin vittumaista kun myyjä ei kuuntele mitä hänelle sanotaan.
 

ipaz

Jäsen
Mr.Fox kirjoitti:
Kyllähän noista löytyy melkoisia eroja, joiden perusteella (ainakin minä) voi tehdä jotain päätelmiä myyjien ammattitaidosta. Joten kyllä mielestäni voin hieman "leimata" molempia ketjuja saamieni kokemusten ja rekrysivujen perusteella.

Asiakkaallahan on aina ennakko-odotukset johonkin palvelupisteeseen mennessään. On täysin ymmärrettävää että erikoisliikeeseen astuessaan odottaa henkilökunnan tietävän liikkeessä myytävistä tuotteista vähintään kohtuullisesti. Sitten taas usein tuleekin tämä laatu/hinta-aspekti. Voiko Rossossa odottaa samanlaista palvelua kuin vaikka Astorissa? Tottakai voi mutta kannattaa varautua siihen, että kun samat ranskalaiset ja pihvi maksaa yli puolet vähemmän, niin henkilökuntakin saattaa käyttäytyä erilailla.

Ok, Gigantti ja Veikon Kone ovat samalla viivalla, joten näiden kahden välillä vertailu lähtee samalta tasolta. Mitä olen Expert-myymälöissä pyörähtänyt niin ovat yleensä todella pieniä, ahtaita ja valikoima on pieni. Asiakaspalvelukin on hyvin myymäläkohtaista. Vielä Tampereen kodinkoneliikkeistä voi mainita Turtolan Mustan Pörssin. Pyörin siellä varmasti yli 20 min että yksikään myyjä kiinnitti minuun mitään huomiota. Johtopäätös - ei enää ikinä yhteenkään Mustaan Pörssiin, vaikka varmasti jossain muussa liikkeessä palvelua saisikin.

Itse olen yleensä ihan tyytyväinen jos saan edes jonkinlaista palvelua. Viimeksi kävin ostamassa kengät Tampereen Hämeenkadulla olevasta putiikista ja odottelin siinä tyhjässä myymälässä myyjää varmasti yli kymmen minuuttia. Lopulta myyjä tuli kun olin jo testannut mieleiseni ja kauniisti hymyillen totesi että näyttävät varsin hyviltä jalassani. Kertoi vielä että kannattaa ostaa tuota nahan suoja-ainetta, että kestävät. Se riitti ja olin 99 euroa köyhempi, mutta onpahan ainakin uudet ja hienot kengät jalassa. Myyjän kanssa asiakaskontaktia oli varmaankin jotain 2 minuuttia. Hyvää palvelua? Kyllä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hazardipakki kirjoitti:
Tämähän on juuri näiden lähikauppiaiden ja erikoisliikkeiden vakioitku, kun on ensin huonolla palvelulla karkoitettu maksavat asiakkaat muualle.
Tämä taas on urpojen perusvastaväite....

Yleistäen jos nyt halutaan puhua palvelusta suomessa niin nimenomaan hintakilpailu on suomessa laittanut karsimaan kaikesta palvelusta kaikilla palvelualoilla, suomeen tuli lamavuosien jälkeen tässsä "globalisaatio-huumassa" monta konsulttifirmaa joiden kuluttajatutkimuksissa huomattiin että suomessa ostokäyttäytymiseen vaikuttaa suomessa 1.hinta 2. laatu 3. matka 4.palvelu, näin suurinpiirtein järjestyksessä.

Viisastuneet porvarispedet ovat kauppaketjujen johdossa ottaneet linjaksi sen että kun kaupoissa eläkkeelle jää kokoaikainen työntekijä niin paikalle palkataan opiskelija osa-aikaiseksi.
Seurauksena on tietysti se että palvelualoille valmistuneilla ei ole kokoaikaisia työpaikkoja suhteessa valmistuneiden määrään läheskään tarpeeksi.
Osa-aikaisia palkaamalla ja ns. "uratyöntekijöistä" luopuminen heikentää ammattitaitoja nimenomaan asiakaspalvelutehtävissä koska "asiakkaanlukutaitoa" ei voi oppia kuin kokemuksella.

Jos nyt olette käynyt missään muualla kuin suomessa niin typaikkapuutetta ihmetellessä miettikää milloin olette nähneet suomessa viimeksi huoltoasemilla työntekijöitä tankaamassa asiakkiaden autoja ja pesemässä ikkunoita? tai muita ns. kesäjobbarihommia tai pikkuhommia kouluttamattomille nimenomaan palvelualoilla?

Eräs kaikille tuttu *piip*-ryhmän kauppaketju tekee niin että ns. pullopojat ovat viikolla päiväsaikaan paikallisista palvelutaloista rekrytoituja kehitysvammaisia jotka joko tulevat ryhmänä tai järjestönsä kautta huikealla 7€/päivä tuntipalkalla "tekemään töitä".
Seurauksena:
kauppaketju saa säästettyä melkoisen muhkean fyrkkaläjän vuositasolla, kehitysvammaiselle jää työpaikkaruokailun jälkeen - pari € käteen ja tietysti työnilo jota ei voi millään korvata.

Tietysti tämä näkyy meille kaikille sillä että palvelutehtäviin palkataan lisää ihmisiä ja elintarvikkeiden hinnat laskee?

Ainiinjoo, sehän on tietysti EU:n, Halosen, Kukkahattujen, Juutalaisten ja Demareiden syytä, eikä suinkaan markkinatalouden ja kustannustehokkuuden.

Siistiä juoda litra maitoa ja maksaa euro siitä kun ainoa joka siitä oikeasti saa jotain on lehmä jota nykäistään tissistä pari kertaa päivässä ja ruoka+ asunto tulee kaupan päälle, vittu ens elämässä haluun olla lehmä.
Muutenkaan kukaan ei tule vittuilemaan jos aina ei hymyilytä tai liruteta sitä maitoa kierteellä posliinikuppiin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
fat of the land kirjoitti:
Osa-aikaisia palkaamalla ja ns. "uratyöntekijöistä" luopuminen heikentää ammattitaitoja nimenomaan asiakaspalvelutehtävissä koska "asiakkaanlukutaitoa" ei voi oppia kuin kokemuksella.
Uskallan olla tästäkin vähän eri mieltä erityisesti tuosta ammattitaito-kohdasta.

Olen aikoinani työskennellyt osa-aikaisena myös videovuokraamossa (aloitin '97). Tuohon aikaan liikkeissä ei ollut vielä nettiyhteyksiä ja tuskinpa IMDB:täkään oli vielä olemassa. Elokuvat kiinnostivat, mutta ensimmäisinä päivinä useampi asiakas jäi ilman vastausta, jos kysyivät jotain tiettyä elokuvaa, mutta eivät tienneet suomenkielistä nimeä (tietokanta oli ainoastaan suomennetuilla nimillä).

Oikeastaan ensimmäisestä tilistäni hankin suomenkielisen Video-opas 1995 -kirjan, jota pidin aina mukanani töissä. Tuosta löytyi vastaus moneen kysymykseen. Jatkossa hankin vielä Leonard Maltinin Video Guide 1998:n, joka myös kulki repussa aina mukana töissä. Luonnollisesti hiljaisimpina aikoina kiertelin liikettä ympäri, luin leffojen takakansitekstejä ja tutustuin yleensäkin liikkeen valikoimiin. [liioittelu]Melko pian osasin kävellä lähes silmät kiinni oikean hyllyn ääreen, josta löytyi asiakkaan kysymä leffa.[/liioittelu] Asiakkaat arvostavat perustietämystä ja oman liikkeen tuntemista.

Kaikkia uutuusleffoja en tietenkään ehtinyt katsoa kunnolla, mutta kyselin aina kanta-asiakkaiden mielipiteen uutuusleffoista, joita en ollut vielä nähnyt. Näin osasin seuraavalle asiakkaalle kertoa edes jotain. Lisäksi pyörittelin uusimpia leffoja aina tiskin takana, joita tietysti seurasin sivusilmällä. Valmista kahvia mulla oli aina takahuoneessa (joko termarissa tai pannussa tuoretta). Kanta-asiakkaan tullessa ihmettelemään uutuushyllyä kysäisin maistuisiko kahvi? Pahvikupillinen kahvia ei maksa firmalle käytännössä mitään, mutta jälleen asiakkaat olivat tyytyväisiä. Tai ainakin käsittääkseni asiakkaat olivat tyytyväisiä päätellen kaikista juomistani oluista, joita asiakkaani tarjoilivat ollessani viihteellä. Vielä tänä keväänäkin yksi kanta-asiakkaani muisti mut lähes seitsemän vuoden takaa.

Tarkoitan tällä sitä, että kyllä asiakaspalvelussa on kaikkein eniten kyse ammattitaidosta. Ammattitaitoa voi lisätä helpostikin omalla viitseliäisyydellä. Se vain vaatii sen, että asiakaspalvelija on ylpeä työstään, haluaa kehittyä työssään ja on valmis tekemään pieniä uhrauksia jopa omasta vapaa-ajastaan.

Tuon jälkeen olen työskennellyt yhden kesän mm. baarimikkona. Olin käytännössä hommaan täysin kouluttamaton, mutta mulla oli halu oppia jotain kyseisestäkin alasta. Illat/yöt töissä ja töiden jälkeen maisteltiin tarjolla olevia tuotteita. Päivät menikin laiturin nokassa aurinkoa ottaessa ja (ostamaani) drinkkikirjaa lukiessa. Jälleen osasin suositella asiakkaille jotain uutta.

Kuten aiemmin sanoin; uskoisin, että pärjäisin teknisesti vaikka kukkakauppiaana. Jos ajautuisin ko. alalle ja mulla olisi halua työskennellä alalla, niin varmasti opettelisin alaa omalla ajallani. Sama pätee myös, jos hakisin töihin kodinkonemyyjäksi. Tai jos vaikka talikoisin paskaa, niin todennäköisesti hankkisin kirjan, joka kertoo paskantalikoinnista. Nykyisestä työstänikin mulla on hyllyssäni noin toistakymmentä kirjaa (osin koulukirjoja), joita luen vapaa-ajallani sekä erityisesti nyt sairaslomallani. Motiivinani on ylpeys työstäni ja työssä kehittyminen.
 
Viimeksi muokattu:

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Tapahtui eräässä hampurilaispaikassa olkoon nimeltään Hespurker. Ajattelin ostaa pikkunälkään hampparin ja viedä sen kotiin ja nauttia siellä sen. Huomasin tarjouksen hamppari ja mehu(tropicana) 3,95€ no ei kun tilaamaan.

Myyjä: "hei, mitä saisi olla"
Massimo: "Kanahampurilainen ja appelsiinimehu"
Myyjä: "syötkö täällä vai otatko mukaan"
Massimo: "otan mukaan"

Myyjä menee pakkaamaan ostoksia... Huomasin kun viereisellä kassalla tehtiin vastaavaa ostosta. No siellä kerrottiin Appelsiini mehun olevan loppu. Asiakas vaihtoi omenamehuun. No tyhmänä en ajatellut sen enempää omaa tilausta. Houmasin vaan kun minun myyjäni laittoi isoon mukiin Rainbow appelsiinimehua. Siinäkään vaiheessa ei leikannut. Myyjä saikin ostokset pakattua.

Myyjä: "tässä näin, hyvää ruokahalua"
Massimo: "kiitos"

kotia kun pääsin niin hokasin mehun olevan juurikin Rainbow merkkistä ja hampurilaisen olevan kala eikä kana!!! No perussuomalais menettely...tyydyin kohtaloon ja söin kiltisti väärän hampparin ja join väärän mehun. PRKL kun Tropicana mainostetaan ja saa rainbow:ta...
 

scholl

Jäsen
massimo kirjoitti:
Tapahtui eräässä hampurilaispaikassa olkoon nimeltään Hespurker. Ajattelin ostaa pikkunälkään hampparin ja viedä sen kotiin ja nauttia siellä sen. Huomasin tarjouksen hamppari ja mehu(tropicana) 3,95€ no ei kun tilaamaan.

Myyjä: "hei, mitä saisi olla"
Massimo: "Kanahampurilainen ja appelsiinimehu"
Myyjä: "syötkö täällä vai otatko mukaan"
Massimo: "otan mukaan"

Myyjä menee pakkaamaan ostoksia... Huomasin kun viereisellä kassalla tehtiin vastaavaa ostosta. No siellä kerrottiin Appelsiini mehun olevan loppu. Asiakas vaihtoi omenamehuun. No tyhmänä en ajatellut sen enempää omaa tilausta. Houmasin vaan kun minun myyjäni laittoi isoon mukiin Rainbow appelsiinimehua. Siinäkään vaiheessa ei leikannut. Myyjä saikin ostokset pakattua.

Myyjä: "tässä näin, hyvää ruokahalua"
Massimo: "kiitos"

kotia kun pääsin niin hokasin mehun olevan juurikin Rainbow merkkistä ja hampurilaisen olevan kala eikä kana!!! No perussuomalais menettely...tyydyin kohtaloon ja söin kiltisti väärän hampparin ja join väärän mehun. PRKL kun Tropicana mainostetaan ja saa rainbow:ta...

Itselleni tarjottiin Cokis, kun kävin autokaistalla, koska Tropicanaa ei ollut kuulemma saatu tavarantoimittajalta vielä ollenkaan. No aika uskomaton juttu alkaa mainostamaan kampanjaa ennenkuin otetaan selvää, koska moskaa saadaan ylipäätänsä. Onneksi minulle sentään kerrottiin tilanne. Jos olisi tarjottu jotain halpisappelsiinimehua Tropicanana, olisi se mennyt paketteineen päivineen myyjän kurkusta alas.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Parasta palvelua viime aikoina olen saanut Alkosta, joka lienee harvoja tapauksia jossa valtion monopoli palvelee kuluttajia paremmin kuin vapaa kilpailu. Tämä tietysti ei koske puliukkoja eikä niitä jotka haluavat ostaa kauppareissuillaan kossun jossain Sonka-Suomessa.

Väitteeni, joka saattaa palstamme kokoomuskaaderit berserkkiyden partaalle, perustan Tanskassa asumaani aikaan ja kokemuksiin muista Euroopan maista ja Yhdysvalloista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös