SM-liigan erotuomarijohtaja Jyri Rönn ei kiertele eikä kaartele kommentoidessaan Tampereen paikallispelin haamumaaliskandaalia.
– Karmea virhehän se oli. Tämä on nopea peli ja nopeita tapahtumia eikä siihen reagoinut kukaan hallissa. Piti sitten jotain tällaistakin tapahtua, Rönn kommentoi Ilta-Sanomille puhelimitse lauantai-iltana.
--
Rönn ei ollut seuraamassa ottelua Hakametsässä, mutta on keskustellut ottelun tuomareiden kanssa.
– Maalia lähellä oleva tuomari luuli, että kiekko meni ylänurkkaan ja putosi sieltä takaisin kentälle. Siinä on ilmeisesti Ilveksen Marcus Fageruddin mailan lapa osunut maaliin ja heiluttanut verkkoa niin, että tuomari luuli kiekon olleen verkossa, Rönn selittää.
Tuomareilla on nykyisin suora radiopuhelinyhteys otteluvalvojaan ja videotuomariin, jotka olisivat voineet ilmoittaa, ettei kiekko käynyt maalissa.
– Olen puhunut tilanteesta useiden ihmisten kanssa, jotka ovat olleet hallissa. Kukaan ei osannut epäillä, että maalissa olisi jotain epäselvää. Meillä on ohjeistus siitä, että videotuomari katsoo jokaisen maalin, mutta hän ei oe osannut epäillä mitään eikä ole katsonut tilannetta ennen kuin peli on lähtenyt uudestaan käyntiin. Ja kun peli on lähtenyt uudestaan käyntiin, sääntökirjan mukaan maalia ei voi enää perua.
Tilannetta häiritsee se, että kaikissa halleissa kattokameroissa on 45 sekunnin viive. Eli peli voi ehtiä alkaa jo ennen kuin videotuomari ehtii tarkistaa maalitilanteen nauhalta.
Eikö helpointa olisi, että ohjeistettaisiin tuomareita, että peli ei saa alkaa ennen kuin tilanne on tarkastettu videolta?
– Tämä on varmasti ohje, jota pitää harkita. Se tietysti pidentää pelikatkojen pituutta, mutta onhan tämä täysin älytön tilanne. Tekniikka pitäisi saada sille tasolle, että viivettä ei olisi.
Johtuuko 45 sekunnin viive siitä, että kalusto on vanhentunutta?
– Se on hankittu ennen minun aikaani eikä tekniikka ole minun vastuullani. En ota siihen mitään kantaa.