En saa enää tuntemattomasta syystä kuvaa pöytäkoneen näytönohjaimesta televisioon. Ongelma alkoi ilman että olin tehnyt mitään muutoksia laitteistoon tai piuhoihin. Sama TV ja HDMI-piuha antaa signaalin tietokoneen emolevyn kautta, joka tuntuu oudolta, olen aina ollut siinä käsityksessä ettei emolevyn pitäisi antaa signaalia niin kauan kun näytönohjain on valittuna biosista ja pyörii normaalisti, ilmeisesti tuo BIOS:in ''render standby'' mahdollistaa integroidun näytönohjaimen aktivoitumisen jos sinne iskee piuhan kiinni käynnistyessä.
Näytönohjain näyttäisi olevan kunnolla kiinni tietokoneessa, tuulettimet pyörii normaalisti jne, mutta jos tosiaan käynnistän koneen siten että HDMI-piuha on pelkästään näytönohjaimessa kiinni, en saa mitään signaalia töllöön. Jos vaihdan piuhan emolevyyn niin signaali tulee välittömästi.
Kävin BIOS:ista varmistamassa että ''Intiate Graphic adapter'' on edelleen PCIE/PCI -tilassa, nollasin biosin asetukset vielä varulta. Onkohan näytönohjain kosahtanut, tai näytönohjaimen HDMI-portti mennyt yhtäkkiä rikki vai mistähän tämä johtuisi. Näytönohjaimessa on lisäksi DVI -paikat, DVI-piuhaa mulla ei just nyt löydy joten en pysty toistaiseksi testaamaan sitä kautta. Pitänee kysellä kavereilta huomenna piuhaa lainaks jotta saa poissuljettua tuon HDMI-portin vian, omituiselta tuntuisi että HDMI-portti olisi yhtäkkiä mennyt ilman koskemisia rikki, mutta kaikkihan on aina mahdollista.
Kyllähän tätä tietokonetta näin integroidunkin näyttiksen kautta käyttelee, mutta tekisi mieli pelailla vähän raskaampia pelejä ja se ei näillä integroiduilla onnistu edes vähää alusta. Harmi jos näytönohjain (GTX 560ti 448c) on kosahtanut, onhan tämä jo n. 5 vuotta vanha, mutta edelleen varsin tehokas, eikä ylimääräistä rahaa löydy just nyt uuden ostamiseen. E: Pari lisäystä.
E2: Pääsin kokeileen DVI-paikkaakin ja ei toimi siitäkään. Hmm, mystinen vika jos ei ole rautapuolen vika.