Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 910 400
  • 19 319

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Moikka taas,

Mun Chromcast ajaa mut hulluuden partaalle:

Asun taloyhtiössä, jossa on yhteinen Wifi - olen viimeinkin saanut Chromecastini kiinni wifiin (tässä meni noin 20 yritystä) ja se näyttää nyt niitä googlen taustakuvia ja saan google homella yhteyden laitteeseen ja nään laitteen tiedoista, että se käyttää samaa wifiä kuin esim mun kännykkä.

Eli kaiken pitäsi olla kunnossa, mutta eipä ole - kun yritän castaamista mistä tahansa aplikaatiosta, niin ko Chromecast ei näy valittavien joukossa - naapureiden laitteita kyllä näkyy.

Olen tämän kanssa nyt tapellut niin kauan, että lupaan 15 € sille, joka osaa neuvoa minua niin, että castaaminen onnistuu.

Kiitos,
Kaitsu

Oma veikkaukseni on että tuo yhteinen wifi on syynä. Aika erikoinen ratkaisu taloyhtiöltä.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Moikka taas,

Mun Chromcast ajaa mut hulluuden partaalle:

Asun taloyhtiössä, jossa on yhteinen Wifi - olen viimeinkin saanut Chromecastini kiinni wifiin (tässä meni noin 20 yritystä) ja se näyttää nyt niitä googlen taustakuvia ja saan google homella yhteyden laitteeseen ja nään laitteen tiedoista, että se käyttää samaa wifiä kuin esim mun kännykkä.

Eli kaiken pitäsi olla kunnossa, mutta eipä ole - kun yritän castaamista mistä tahansa aplikaatiosta, niin ko Chromecast ei näy valittavien joukossa - naapureiden laitteita kyllä näkyy.

Olen tämän kanssa nyt tapellut niin kauan, että lupaan 15 € sille, joka osaa neuvoa minua niin, että castaaminen onnistuu.

Kiitos,
Kaitsu
Ootko koittanu bootata chromecastia kuinka paljon? Helpoin ois nyt kokeilla lyödä tehdasasetukset ja lähteä sieltä vielä uusiksi. Ongelma saattaa myös piillä tuossa wifin verkkoasetuksissa. Käyttääköhän naapurit tuota samaa verkkoa?
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Käytin termiä "taloyhtiö" aika löyhästi - kyseessä on tällainen huoneistohotelli, jossa monet ihmiset käyttää samaa wifiä.

En ole vielä koittanut palauttaa chromecastin tehdasasetuksia, koska tosiaan mulla oli ihan valtavia vaikeuksia saada tota wifiä asennettua siihen.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Moikka taas,

Mun Chromcast ajaa mut hulluuden partaalle:

Asun taloyhtiössä, jossa on yhteinen Wifi - olen viimeinkin saanut Chromecastini kiinni wifiin (tässä meni noin 20 yritystä) ja se näyttää nyt niitä googlen taustakuvia ja saan google homella yhteyden laitteeseen ja nään laitteen tiedoista, että se käyttää samaa wifiä kuin esim mun kännykkä.

Eli kaiken pitäsi olla kunnossa, mutta eipä ole - kun yritän castaamista mistä tahansa aplikaatiosta, niin ko Chromecast ei näy valittavien joukossa - naapureiden laitteita kyllä näkyy.

Olen tämän kanssa nyt tapellut niin kauan, että lupaan 15 € sille, joka osaa neuvoa minua niin, että castaaminen onnistuu.

Kiitos,
Kaitsu
Onko castaaminen onnistunut ikinä tuon nykyisen wifin kanssa? Eihän puhelimessa ole VPN päällä?

Yksi vaihtoehto on alkaa käyttää esimerkiksi puhelimen tai tabletin langatonta tukiasemaa tuohon tarkoitukseen ja yhdistää Chromecast siihen. Asentaessa tarvinnee toisen laitteen jolla suoritetaan käyttöönotto, mutta sen jälkeen pitäisi onnistua castaaminen myös sillä laitteella joka verkkoa jakaa, kunhan langaton tukiasema on käytössä. Ainakin Android laitteiden kanssa toiminut tällä tavoin ihan ok. Joskus jotkut sovellukset vähän oikutteli tommosen järjestelyn kanssa, mutta muistaakseni suurin osa toimi ihan hyvin. Huonona puolena tuossa ratkaisussa on se, että syö verkkoa jakavan laitteen akkua tavallista enemmän. Hyvänä puolena tuossa olisi se, että jos käytössä on mobiilidata + langaton tukiasema, niin oma Chromecast ei olisi naapurien käytettävissä.

Tai jos löytyy joku oma reititin/wifin vahvistin valmiina minkä saisi toistamaan nykyistä verkkoa, niin sitä voisi kokeilla. Ehkä toimisi, ehkä ei.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Ei ole toiminut tolla wifillä koskaan, eikä ole VPN päällä.

Erinomainen idea tuo kahden puhelimen käyttö! Täytyy kokeilla huomenna, kun tulee kaveri käymään. Nyt ei itsellä ole kuin yksi laite (puhelin) jolla saa yhteyden nettiin ilman wifiä.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole toiminut tolla wifillä koskaan, eikä ole VPN päällä.

Erinomainen idea tuo kahden puhelimen käyttö! Täytyy kokeilla huomenna, kun tulee kaveri käymään. Nyt ei itsellä ole kuin yksi laite (puhelin) jolla saa yhteyden nettiin ilman wifiä.
Jos käytössä on oma puhelin nettiyhteydellä ja toinen puhelin/tabletti edes toimivalla wifillä, niin käyttöönotto pitäisi onnistua seuraavasti.

1. Verkkoyhteydellä varustetusta puhelimesta A langaton tukiasema päälle. (Tarkasta asetuksista, että jaettu verkko on 2.4g eikä 5g. Ainakaan vanhemmat Chromecastit ei muistaakseni toimi kuin 2.4g kanssa. Jos kyseistä asetusta ei löydy langattoman tukiaseman asetuksista, on se oletettavasti aina 2.4g)

2. Toisen puhelimen/tabletin B yhdistäminen siihen puhelimen A jakamaan verkkoon. Verkon nimi ja salasana löytyvät verkkoa jakavan puhelimen A asetuksista.

3. Tällä em. laitteella B Chromecastin käyttöönotto normaalisti ja sitä tehdessä valitaan Chromecastille se puhelimen A jakama verkko.

Tämän jälkeen Chromecastin pitäisi toimia laitteella B sekä verkkoa jakavalla laitteella A. Käytännössä puhelin A on se oma liittymällä varustettu puhelin ja laite B oma wifi-tabletti, vanha puhelin tai vaikka jokin kaverin laite. Jos omasta takaa löytyy jokin toinen laite käytössä olevan puhelimen lisäksi, niin käyttäisin lähtökohtaisesti sitä käyttöönottoon. Sen pitäisi sitten toimia ja olla käytettävissä jatkossakin, jos tarvetta ilmenee.

Näin ainakin itsellä toiminut Android vehkeiden kanssa kun joskus ollut tarvetta käyttää Chromecastia jossain, missä ei ole ollut muuta nettiä saatavilla. Applen laitteiden kanssa ei ole tullut kokeiltua. Toki laitteita ja sovelluksia päivitetään jatkuvasti, niin tilanne voi olla muuttunut sitten edellisen käyttökerran. Varmaan kuitenkin kokeilemisen arvoista, jos se ei nykyisellään toimi ollenkaan.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Mun tän hetken tilanne on se, että on IPhone nettiyhteydellä ja IPad pelkällä wifillä, eli IPad on sitten tuo laite A.

Mitäs sitten, kun ottaakseni yhteyden chromecastiin IPadilla mun pitää valita se wifiksi, jolloin IPad ei pääse enää nettiin - tässä vaiheessa nettiyhteyttä kai kuitenkin tarvitaan, kun pitää käyttää Google homea.

Anyway, huomenna tai perjantaina mulla pitäis olla käytössä kaksi puhelinta omilla nettiyhteyksillä niin sen pitäis kaiken järjen mukaan toimia
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun tän hetken tilanne on se, että on IPhone nettiyhteydellä ja IPad pelkällä wifillä, eli IPad on sitten tuo laite A.

Mitäs sitten, kun ottaakseni yhteyden chromecastiin IPadilla mun pitää valita se wifiksi, jolloin IPad ei pääse enää nettiin - tässä vaiheessa nettiyhteyttä kai kuitenkin tarvitaan, kun pitää käyttää Google homea.

Anyway, huomenna tai perjantaina mulla pitäis olla käytössä kaksi puhelinta omilla nettiyhteyksillä niin sen pitäis kaiken järjen mukaan toimia
Tossa tapauksessa iPhone olisi laite A, joka jakaa verkkoa ja iPad laite B, joka yhdistetään siihen puhelimen jakamaan verkkoon ja jolla suoritetaan Chromecastin käyttöönotto. Voi toki olla, että Applen vehkeiden kanssa tuo täytyy tehdä eri tavalla, ei ole tullut koskaan kokeiltua.

Voit toki kokeilla käyttöönottoa suoraan sillä iPhonella, mutta Android laitteiden kanssa se ei muistaakseni onnistu, että nettiä jakavalla puhelimella hoitaisi sen Chromecastin käyttöönoton. Ainakin aikaisemmin puhelin muistaakseni halusi poistaa verkon jakamisen käytöstä Chromecastin käyttöönoton yhteydessä, jolloin homma kaatui siihen. Käyttöönotto onnistui kuitenkin puhelimen jakamaan wifiin yhdistetyllä toisella laitteella, jolloin Chromecastin sai yhdistettyä siihen puhelimen jakamaan verkkoon.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
@Obasan - apusi ansioista mulla on nyt vihdoinkin mahdollisuus castata kämpässäni. Kiitos siitä ja lupasin tästä 15 € jonka olet ehdottomasti ansainnut, niin laitapa yksitysviestillä oma tilinumerosi tai mobilepay, niin lunastan lupaukseni.

Kiitos vielä kerran,
Kaitsu
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kotiverkon kytkin pitää vaihtaa isompaan. Minulla on yksi poe laite ja nyt se on sellaisella injektorilla hoidettu. Jos ostan kytkimen missä on PoE portteja, niin voiko niihin kytkeä muitakin kuin PoE laitteita?
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kotiverkon kytkin pitää vaihtaa isompaan. Minulla on yksi poe laite ja nyt se on sellaisella injektorilla hoidettu. Jos ostan kytkimen missä on PoE portteja, niin voiko niihin kytkeä muitakin kuin PoE laitteita?
Voi, itse hommasin viimeeksi Zyxelin 8-porttisen, jossa joka portissa on POE+, eli riittää virta tehokkaampankin laitteeseen kuten kameroihin
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Miksi läppäriltä telkkariin siirretty kuva ei näy kokonaan? Vasemmalta ja alhaalta ei näy kaikki. Ei olis nyt aikaa pelleillä. Vanha läppäri ja vielä vanhempi Samsungin TV.
 

Liitteet

  • 20240921_103408.jpg
    20240921_103408.jpg
    759,2 KB · kertaa luettu: 40

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi läppäriltä telkkariin siirretty kuva ei näy kokonaan? Vasemmalta ja alhaalta ei näy kaikki. Ei olis nyt aikaa pelleillä. Vanha läppäri ja vielä vanhempi Samsungin TV.
Telkkaarin sisääntulon näyttöasetuksista tuo on muistaakseni kiinni. Landella tappelin vanhan pöytäkoneen ja yhtä vanhan Sonyn telkun kanssa. Mutta parin oluen voimin sain ne yhteistyöhön.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi läppäriltä telkkariin siirretty kuva ei näy kokonaan? Vasemmalta ja alhaalta ei näy kaikki. Ei olis nyt aikaa pelleillä. Vanha läppäri ja vielä vanhempi Samsungin TV.
Telkkarin asetuksissa on käytännössä poikkeuksetta vaihtoehto, jolla tuon saa näkymään kuten kuuluukin. Tämä vain vaihtelee niin paljon telkkarista toiseen, että hankala neuvoa tietämättä tarkkaa mallia.

Joku kuvasuhde-nappula on usein kaukosäätimessä, josta painelemalla löytyy oikea asetus.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sain kaken toimimaan. Kuvasuhde oli 16:9, en tehnyt mitään muuta kuin painoin siitä niin korjautui. Ja on edelleen 16:9.
Kuvasuhteestahan se ei ollut kiinni, vaan siitä miten telkkari käsittelee sisääntulevan signaalin. Todennäköisesti tuolla kuvasuhteella on ainakin pari eri asetusta, joista se oikea meni nyt päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös