Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 860 732
  • 19 219

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tere

Olen tuossa miettinyt, että pitäisi jotenkin järkevöittää himassa tuota varmuuskopiointia. Jos olisi vain yksi kone, niin ei olisi mitään ongelmaa. Nyt käytössä on kuitenkin pöytäkone, vaimon läppäri ja oma duuniläppäri, jota raahaan aika taajaan himaan.

Nyt mulla on yks ulkonen usb-levy. Tuon käyttö on kuitenkin aika hankalaa, kun on monta konetta mistä otetaan tietoja talteen. Lisäksi tuo levy on normaalisti kiinni xboxissa olohuoneessa.

Onko ulkoinen, ethernet-liitännällä, varustettu kovalevy järkevin vaihtoehto vai onko jotain muuta tarjolla? Mitään jatkuvasti päälläolevaa serveriä en himaan halua.

Jos tuo RJ45-levy on ainoa "oikea" ratkaisu, niin antakaa suosituksia merkistä ja mallista. Buffalon levyjä katselin tuossa, mutta lueskelin, että niissä on ollut ongelmia tuon verkkoliitännän suorituskyvyn kanssa.

Tilaa ei tarvita mitenkään järjettömästi, 500 gigaa ja siitä ylöspäin on varmaan harkinnassa.

Kiittää etukäteen.
Ostin jokin aika sitten tällaisen verkkolevyn. Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään ongelmia ollut. Asennus on vähintäänkin helppoa, eikä koneen ja levyn välillä ole ollut minkäänlaisia yhteysongelmia. Kalliimpia ja varmasti parempiakin vaihtoehtoja löytyisi, mutta tuo on toistaiseksi täyttänyt tarpeeni, jotka ovat lähinnä digikuvien, videoiden ja musiikkitiedostojen taltiointi siten, että ne ovat käytettävissä molemmilta lähiverkkoni koneilta.
 
Kaikki mahdolliset versiot olen kokeillut Operasta, tämänkin 10 Alphan asensin ihan eri paikkaan uutena asennuksena ja ei auta mikään.

Eipä se välttämättä selaimen vika ole, nettisivuilla alkaa olemaan niin paljon erilaista kilkettä ettei tuollaisia kaatumisongelmia pysty juurikaan lonkalta yksilöimään, nytkin vaikuttaisi että kyse on enemmänkin jonkun selaimen käyttämän pluginin kaatuminen. Koneeseen kannattaa ensitoimenpiteenä päivittää ainakin Flash ja Java, nuo ovat ne useimmiten ongelmia aiheuttavat lisäkkeet. Operan profiilinkin voi koettaa luoda uusiksi, sehän ei muutu miksikään itse ohjelmaa uudelleen asennettaessa. Ohjeet tuohon(ja kirjanmerkkien yms. säilyttämiseen) yms. löytynevät jostain Operan tukisivuilta tms.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koneeseen kannattaa ensitoimenpiteenä päivittää ainakin Flash ja Java, nuo ovat ne useimmiten ongelmia aiheuttavat lisäkkeet. Operan profiilinkin voi koettaa luoda uusiksi, sehän ei muutu miksikään itse ohjelmaa uudelleen asennettaessa. Ohjeet tuohon(ja kirjanmerkkien yms. säilyttämiseen) yms. löytynevät jostain Operan tukisivuilta tms.

Kokeiltu Flashin päivittäminen, kokeiltu Javan päivittäminen ja kokeiltu tuo profiilin uudelleenluonti. Ja tuo selain ei edes kaadu erityisesti sellaisilla sivuilla missä on jotain Flash-/Javakilkettä vaan se saattaa tehdä sen ihan millä sivulla tahansa (on kaatunut mm. ihan perus-html:ää sisältävällä sivulla jossa ei ole mitään ylimääräistä kilkettä) ja milloin tahansa. Jotain linkkiä kun klikkaa niin selain vaan "jäätyy" ilman mitään järkevää syytä ja se on pakko sammuttaa väkisellä ja käynnistää uudelleen. Sitten taas toimii jonkin aikaa ihan normaalisti. Välillä saattaa mennä useita päiviä ettei kaadu kertaakaan, välillä kaatuilee useita kertoja päivässä. Minulta on kyllä nyt kaikki keinot lopussa, en enää keksi mitä tuossa voisi kokeilla.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kokeiltu Flashin päivittäminen, kokeiltu Javan päivittäminen ja kokeiltu tuo profiilin uudelleenluonti. Ja tuo selain ei edes kaadu erityisesti sellaisilla sivuilla missä on jotain Flash-/Javakilkettä vaan se saattaa tehdä sen ihan millä sivulla tahansa (on kaatunut mm. ihan perus-html:ää sisältävällä sivulla jossa ei ole mitään ylimääräistä kilkettä) ja milloin tahansa. Jotain linkkiä kun klikkaa niin selain vaan "jäätyy" ilman mitään järkevää syytä ja se on pakko sammuttaa väkisellä ja käynnistää uudelleen. Sitten taas toimii jonkin aikaa ihan normaalisti. Välillä saattaa mennä useita päiviä ettei kaadu kertaakaan, välillä kaatuilee useita kertoja päivässä. Minulta on kyllä nyt kaikki keinot lopussa, en enää keksi mitä tuossa voisi kokeilla.

Paljonko sulla on sitä muistipalikkaa siellä? Visvan kanssa saa melkein se kolmisen gigaa olla vähintään. Tsekkaa myös jollain netistä löytyvällä analysointiohjelmalla ettei laite ole susi ja ylikuumene, jolloin se sitten kupsahtaa aika ajoin, tämän voi toki biosistakin käydä mulkoilemassa, jos on tuttua puuhaa.

Mahdollista on myös, että koneesi on ns. sunnuntaikappale, ilman tarkempia speksejä koneesta ei yksityiskohtaisempiin neuvoihin oikein ole mahdollisuutta, mutta muutamien merkkien kohdalla nykyään on ikävä kyllä tullut eteen näitä jo kokoonpanovaiheessa huolimattomasti ja jopa väärin kasattuja masiinoja. Ongelmia syntyy sitten takuun kanssa, kun ainakin jotkut vastuussa olevat ilmoittavat suoraan, että korvaaminen ei kiinnosta, edes kuluttajansuojalautakunnan ukaasilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljonko sulla on sitä muistipalikkaa siellä? Visvan kanssa saa melkein se kolmisen gigaa olla vähintään.

8 Gigaa on muistia että siitä ei kyllä pitäisi kiinni jäädä. Enkä usko että mistään ylikuumenemisesta tms. on kyse koska itse kone ei kaatuile vaan on toiminut koko ajan vakaasti ja ilman ongelmia. Ainoa ongelma on tuo kaatuileva Opera.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
8 Gigaa on muistia että siitä ei kyllä pitäisi kiinni jäädä. Enkä usko että mistään ylikuumenemisesta tms. on kyse koska itse kone ei kaatuile vaan on toiminut koko ajan vakaasti ja ilman ongelmia. Ainoa ongelma on tuo kaatuileva Opera.

Ootko tutkinut sitten tapahtumalokia, että mikä sovellus aiheuttaa ristiriitaa? Päättelen tästä, että sulla on joku softapohjainen ongelma, ei rauta. Lokin kautta pääset varmimmin käsiksi siihen ongelman syntyjuureen, luulen. Jos ongelma on ainoastaan selaimessa, vaihda toiseen, selaimiahan riittää.

Netistä löytänet joltain alan saitilta keskustelua ihan vaikka hakusanoilla ongelma, opera, vista, saattaisi löytyä vastauksia myös näin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ongelma on ainoastaan selaimessa, vaihda toiseen, selaimiahan riittää.

Kyllä kyllä, mutta kun olen tuohon Operaan niin tykästynyt niin ei haluaisi millään vaihtaa huonompaan.

Netistä löytänet joltain alan saitilta keskustelua ihan vaikka hakusanoilla ongelma, opera, vista, saattaisi löytyä vastauksia myös näin.

Joo, olen kyllä etsiskellyt tuota mutta ei oikein ole mistään löytynyt vastausta, aika pitkälti samoja ohjeita siellä on ollut mitä sinäkin olet neuvonut. Sen olen kyllä huomannut että muillakin on ollut samoja ongelmia Vistan ja Operan kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Osaisikos joku kertoa, että mikä facebookin kanssa on ongelmana... En nimittäin pysty kirjautumaan sinne toisella koneella. Ei vaikka mitä koettaisi, aina valittaa väärää loginia/salasanaa. Kun ne samat naputtelen tuohon läppärille, pääsen sisään.

Kukakohan osaisi selittää, että mikä tuon aiheuttaa?
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Joo, olen kyllä etsiskellyt tuota mutta ei oikein ole mistään löytynyt vastausta, aika pitkälti samoja ohjeita siellä on ollut mitä sinäkin olet neuvonut. Sen olen kyllä huomannut että muillakin on ollut samoja ongelmia Vistan ja Operan kanssa.

Koitas kattella, josko tuolta löytyisi jotain vastauksia http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/c4, jos ei, hommaa nicki ja kysy. Muitakin ropellihattu saitteja kyllä löytyy, pitää vain kaivaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koitas kattella, josko tuolta löytyisi jotain vastauksia http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/c4, jos ei, hommaa nicki ja kysy. Muitakin ropellihattu saitteja kyllä löytyy, pitää vain kaivaa.

Juu, kyllä tuota pitää yrittää vielä selvitellä. Kiitosta vaan avusta!

EDIT: Vilkaisin muuten nyt tuota Windowsin tapahtumalokia ja siellä näkyy aamun kohdalla sellainen virhe kuin "Application Hang", ja kun siitä katsoo ominaisuuksia niin lukee vain että "Ohjelma opera.exe lakkasi olemasta yhteydessä Windowsiin ja se suljettiin" tai jotain sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Juu, kyllä tuota pitää yrittää vielä selvitellä. Kiitosta vaan avusta!

Varmistetaan nyt vielä, että asensithan uusimman version Opera 10:stä. Eli osoitteesta http://my.opera.com/desktopteam/blog/ sivupalkista se latest snapshot. Se on tietenkin vielä vähemmän virallinen ja tuettu versio (lue: ongelmien sattuessa se on henkilökohtainen voivoi) kuin Alpha 1, mutta kuitenkin huomattavasti uudempi ja oletettavasti ongelmiakin on aika paljon korjattu. Plus joku aika sitten Winkkari-versioon tuli automaattinen sisäänrakennettu virheenraportointi, joten sitä käyttämällä kehittäjät ainakin sais virheraportin noista kaatuiluista.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Juu, kyllä tuota pitää yrittää vielä selvitellä. Kiitosta vaan avusta!

EDIT: Vilkaisin muuten nyt tuota Windowsin tapahtumalokia ja siellä näkyy aamun kohdalla sellainen virhe kuin "Application Hang", ja kun siitä katsoo ominaisuuksia niin lukee vain että "Ohjelma opera.exe lakkasi olemasta yhteydessä Windowsiin ja se suljettiin" tai jotain sinnepäin.

Eli koita poistaa koko opera ja asenna uudestaan, joltain toiselta palvelimelta, kun mistä otit nykyisen. Saattaapa auttaa jo tämä, kun vaikuttas, että tuo nykyinen asennus ei ole ihan kohdillaan.
 
"Ohjelma opera.exe lakkasi olemasta yhteydessä Windowsiin ja se suljettiin" tai jotain sinnepäin.

Samaa oiretta täällä. Täysin mutu-pohjalta luulisin, että kun Vista on 64-bittinen ja Opera 32-bittinen, niin toiminta ei välttämättä aina pelaa yhteen. Tuo on siis pelkkää oletusta.

Operan ominaisuuksista löysin tänään yhteensopivuustilan. En tosin ole ehtinyt sen kummemmin testaamaan, että kaatuuko Opera edelleen. Eli hiiren oikealla Operan kuvakkeen päällä klikkaus, sitten Ominaisuudet, Yhteensopivuus-välilehti ja rasti ruutuun Suorita ohjelma yhteensopivuustilassa. Ja sieltä valitaan Windows XP. Ei siis vielä ole tietoa toimiiko tuolla, toivottavasti
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli koita poistaa koko opera ja asenna uudestaan, joltain toiselta palvelimelta, kun mistä otit nykyisen. Saattaapa auttaa jo tämä, kun vaikuttas, että tuo nykyinen asennus ei ole ihan kohdillaan.

Olen poistanut kahteen otteeseen Operan, ja jopa siivoillut kaikki mahdolliset viittaukset Operaan ennen uudelleenasennusta. Ja nytkin asensin tämän 10-version ihan uutena asennuksena eri paikkaan missä oli se edellinen asennus. Ja olen myös kokeillut useita eri versioita asennella mutta ilman tulosta. Ja tämä on nyt ihan viimeisin versio mikä Operasta on, juuri tuo minkä Tenho neuvoi asentamaan.

Ja Analog Kidille: Tuotakin olen kokeillut ja ei auttanut sekään. Aluksi jo luulin että nytpä taisi löytyä lääke mutta paskan marjat, samalla tavalla se kaatuilu alkoi muutaman päivän jälkeen.
 
Olen poistanut kahteen otteeseen Operan, ja jopa siivoillut kaikki mahdolliset viittaukset Operaan ennen uudelleenasennusta.

Kaatuileeko koneellasi mikään muu ohjelma kuin Opera? En kyllä pitäisi minään ihmeenä josko koneesi ja Opera nyt vain eivät ole "a match made in Heaven". Nyt nimittäin kun itse aloin muistelemaan syitä miksi alunperin vaihdoin Operan Firefoxiin, alkoivat kellot kilkattaa melko samankaltaisista muistoista. Itselläni aikanaan muuten toimivassa koneessa Opera jumahteli satunnaisesti ja aina yhtä raivostuttavasti n. 10 sekunniksi kerrallaan ja melko samanlaisen kiirastulen kävin läpi kuin sinäkin ennenkuin oli pakko luovuttaa. Opera tuntuu olevan kiukutellessaan harvinaisen pahapäinen tapaus, joissain koneissa se pirulainen ei vain kertakaikkiaan suostu toimimaan eikä oikein mitään syytä tai ratkaisua sille osaa kukaan kertoa.

(Tai no, on mulla yksi ratkaisu, mutta sitä et varmaan halua kuulla: vaihda Firefoxiin :))
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaatuileeko koneellasi mikään muu ohjelma kuin Opera?

Ei kaatuile mikään muu, ainoastaan Opera. Kyllä tässä tosiaan alkaa keinot olla vähissä, en oikein enää keksi mitä tässä voisi kokeilla. Kai se vaan pitää hyväksyä että selain kippaa sen kerran-pari päivässä... Firefoxiin tai mihinkään muuhunkaan en suostu vaihtamaan! Olen nimittäin käyttänyt Operaa suurin piirtein aikojen alusta saakka ja ei oikein huvittaisi alkaa totuttelemaan muuhun selaimeen tuollaisen sinänsä pikkuasian takia. Eihän tuo nyt nimittäin mikään maatakaatava ongelma ole vaikkakin joskus suhteellisen ärsyttävä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkos kukaan bongannut missään 3,5mm audioplugiin jakopalaa ts. jos on yksi äänilähde ja signaali pitäisi jakaa kaksiin kuulokkeisiin niin mites toimia?

Verkkokaupasta en tuollaista löytänyt käyttämilläni hakutermeillä eikä DealExtremekään ollut suosiollisempi. Kai tuollaisen askartelisi itsekin jos ei muu auta, mutta kaupallinen ratkaisu kenties jonkun pikkuvahvarin kanssa voisi olla kätevämpi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onkos kukaan bongannut missään 3,5mm audioplugiin jakopalaa ts. jos on yksi äänilähde ja signaali pitäisi jakaa kaksiin kuulokkeisiin niin mites toimia?

Verkkokaupasta en tuollaista löytänyt käyttämilläni hakutermeillä eikä DealExtremekään ollut suosiollisempi. Kai tuollaisen askartelisi itsekin jos ei muu auta, mutta kaupallinen ratkaisu kenties jonkun pikkuvahvarin kanssa voisi olla kätevämpi.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2716 Tuollaistako olit siis vailla?
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Sain haltuuni ilmeisesti Visual Componentsilla tehdyn animaation .avi-muodossa. Ongelmana on vain se, että pätkän kuvataajuus on 200 FPS, joten esimerkiksi käyttämäni Pinnacle Studio ei suostu huolimaan tuota klippiä (Studio käyttää taajuutta 25 FPS). Voikohan esimerkiksi Visualissa määrittää ulostulevan tavaran kuvanopeuden muuksi vai tarvitseeko tämä muuttaa jollakin softalla?
 

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis
Ulkoisen kovalevyn osioiminen?

Tuli tilattua Buffalon 640 GB ulkoinen kovalevy ja kysyisin, että olisiko fiksumpaa osioida kovalevy esim. neljään 160 GB osaan vai käyttää sitä yhtenä asemana ja tehdä vain kansiot erikseen musiikille, sarjoille, leffoille jne. ? Entä mikä olisi hyvä osiointiohjelma jos tähän osioimiseen on tarvetta?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos kukaan bongannut missään 3,5mm audioplugiin jakopalaa ts. jos on yksi äänilähde ja signaali pitäisi jakaa kaksiin kuulokkeisiin niin mites toimia?

Bilteman kuvastosta tuollaisen värkin bongasin tuossa joku päivä sitten kun "kirjastossa" istuin. Laadusta en osaa sanoa, enkä hintaakaan enää muista.
 
Tuli tilattua Buffalon 640 GB ulkoinen kovalevy ja kysyisin, että olisiko fiksumpaa osioida kovalevy esim. neljään 160 GB osaan vai käyttää sitä yhtenä asemana?

Ei tuolle osioinnille ole yhtään mitään syytä etenkään ulkoisella kiintolevyllä. Piste.

Tänä päivänä osioinnille on käyttöä käytännössä ainoastaan tilanteissa jossa koneessa on ainoastaan yksi fyysinen levy jolloin lätkä on fiksua osioida siten että käyttöjärjestelmä+ohjelmat tulevat ensimmäiselle osiolle ja muut datat sitten seuraavalle, jolloin suojaudutaan ainakin osin käyttiksen uudelleenasennuksen aiheuttamasta tietojen jemmaamisoperaatiolta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Kyllä nyt perkele myrkyn lykkäs. Vanhempieni läppärin käyttis, aikoinaan asentamani suom. Vista on kuulemma muuttunut ruotsinkieliseksi. Windows on ainakin enimmäkseen ja selain ilmeisesti kokonaan svenska talande. Tämä lienee käynyt windowsin tietoturva- ym. päivityksen jälkeen koska en usko että faijani olisi edes vahingossa voinut sotkea konetta.

Epämääräinen muistikuva on että olen joskus kuullut vastaavasta mutta eihän se nyt millään tule mieleen että mistä johtui ja millä sai korjattua. Kele.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mulla meni koneesta joku aika sitten emolevy paskaksi. Kovalevy otettiin talteen ja siitä tehtiin ulkoinen. Pystynkö periaatteessa ihan kaikessa rauhassa tyhjentämään koko kovalevyn (myös esim c:/windows), ja tehdä sinne sitten omia kansioita etc, vai onko siellä joitakin tiedostoja, jotka pitää säilyttää kovalevyllä, jotta sitä pystyisi lukemaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös