Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 869 562
  • 19 233

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Morienttes!
Enpäs nyt jaksa ryhtyä kahlailemaan viestejä läpi, josko jollakulla olisi ollut sama kysymys; jotenka: osaisikos kukaan/joku neuvoa täällä (myös yv käy), kuinka hitossa langaton asennetaan? Kun levykkeen tyrkkää sisään, niin ei se kyllä mitään saa aikaiseksi; herjailee lähinnä. Sen verran pääsin jo jyvälle jostain lontoonkielisestä lapusta, että jossain 192.168.1.1 -sivulla tarttisi kai käydä; mutta mitä käyttäjänimiä ja salasanoja se siellä oikein kaipailee?
Miksi tämä on niin vaikeaa? Levyke sisään ja menoks -meiningillä nämä yleensä toimii, mutta hieman on blondille liian vaativaa tällattinen... Buffalo on seinässä ja odottelee yhteydenottoa, heh.

Tuo 192.168.1.1 on osoite, jonka tyrkkäät selaimen osoiteriville aivan kuten vaikka www.jatkoaika.comin. Sen jälkeen kysyy REITITTIMEN käyttäjätunnusta ja salasanaa, joiden oletusasetukset löytyvät varmasti manuaalista (yleensä esim admin ja tyhjä).

Kirjauduttuasi sisään reitittimeen sun pitäisi löytää jonkinnäköinen wizard reitittimen asetusten määrittämiseksi ja langattoman verkon suojaamiseksi (WEP, WPA, WPA2). WPA2 on näistä varmin ja järjestyksessä toisinpäin. Yleensä wizard löytyy heti ensimmäiseltä sivulta. Lopputuloksena sulla pitäisi olla yksi käyttäjätunnus (reititin) ja kaksi salasanaa (eka reitittimen hallintaan ja toinen langattoman verkkosi salasana)

Mitään levyjä en ole itse yhdenkään kotikäyttöön tarkoitetun laitteen kanssa vielä joutunut käyttämään.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuo 192.168.1.1 on osoite, jonka tyrkkäät selaimen osoiteriville aivan kuten vaikka www.jatkoaika.comin. Sen jälkeen kysyy REITITTIMEN käyttäjätunnusta ja salasanaa, joiden oletusasetukset löytyvät varmasti manuaalista (yleensä esim admin ja tyhjä).

Kirjauduttuasi sisään reitittimeen sun pitäisi löytää jonkinnäköinen wizard reitittimen asetusten määrittämiseksi ja langattoman verkon suojaamiseksi (WEP, WPA, WPA2). WPA2 on näistä varmin ja järjestyksessä toisinpäin. Yleensä wizard löytyy heti ensimmäiseltä sivulta. Lopputuloksena sulla pitäisi olla yksi käyttäjätunnus (reititin) ja kaksi salasanaa (eka reitittimen hallintaan ja toinen langattoman verkkosi salasana)

Mitään levyjä en ole itse yhdenkään kotikäyttöön tarkoitetun laitteen kanssa vielä joutunut käyttämään.
Heh, naurattaa, kuinka tietokoneorientoituneena mauria nyt pidetäänkin;)
Eli pieniä tarkennuksia; pitääkö se langaton adapteri olla jo tässä vaiheessa jossakin kiinni - pitääkö buffalossa olla muitakin valoja kuin virta-valo ja 'g'? Riittääkö siis, että laitan vain 'admin' ja tyhjää? Vai voinko asettaa ne jotensakin omalla koneellani - ja jos, niin mistä se ikkuna aukee? Pitääkö sarjanumero tyrkätä johonkin? Mikä on reitittimen manuaali? *nauraa itselleen*

Tuota - itse asiassa; olisiko helpompaa, että pyydän jotakuta b1-kaltaista neroa käymään ihan paikan päällä hoitamassa homman kotiin. Eihän tästä mitään tule tällaisella tietotaitotasolla.

Eli unohtakaa, että edes kysyin.

:))

Ps. Mutta edelleenkin ihmettelen, että miksi tämä ei voi olla niin helppoa kuin esimerkiksi Photoshopin tai wordin asentaminen... Kummallista. No, elämä jatkuu..

PS.2) SUURI KIITOS kuitenkin vilpittömästä tahdosta auttaa!
 

Tuamas

Jäsen
Onko jollakulla tietoa, mika varoitus-/vika-aani koneen kaynnistyessa on yksi pitka piippaus ja kaksi lyhytta?
Tai jos ei ole tietoa, niin mistakohan tuollaisen tiedon loytaisi.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Onko jollakulla tietoa, mika varoitus-/vika-aani koneen kaynnistyessa on yksi pitka piippaus ja kaksi lyhytta?
Tai jos ei ole tietoa, niin mistakohan tuollaisen tiedon loytaisi.

Ulkomuistista heittäisin, että standardin mukaan tuo on video-ongelman virhepiippaus. Emolevyn manuaalista löytynee vahvistus.
 

Tuamas

Jäsen
Riippuu BIOSista. Toisista löytyy netistä ja toisista ei.

Oletettavasti muisti tai näytönohjain sinun tapauksessasi.

Jens, nyt loytyikin kun kaytti kolmatta kotimaista haussa.

Eli naytonohjain rikki, kuten oletinkin kun naytto ei kaynnisty eika ulkoisen nayton liittaminenkaan auttanut.

Sitten seuraava kysymys on sellainen, etta onkohan tuollaiseen HP:n viihdekannettavaan (DV69XX) vaikea itse vaihtaa naytonohjain?
Joitain ohjeita noilta norttifoorumeilta jo loytyikin, mutta kysellaan nyt taaltakin, etta kannattaako itse alkaa tilaamaan ja rapeltamaan vai ostaako kokonaan uusi kone..?
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Sitten seuraava kysymys on sellainen, etta onkohan tuollaiseen HP:n viihdekannettavaan (DV69XX) vaikea itse vaihtaa naytonohjain?

Koko emo menee uusiksi, ja sen vaihtaminen ei ole rakettitiedettä, mutta ei kyllä mitään helppoakaan. Ongelmaksi voi muodostua se, että mistä saa osia? Kaikki valmistajat eivät ole kauhean helposti tarjoamassa koneen osia varaosina.
Emon hinta voi olla muuten ihan missä vaan 200 ja 600 euron välillä.
 

Tuamas

Jäsen
Koko emo menee uusiksi, ja sen vaihtaminen ei ole rakettitiedettä, mutta ei kyllä mitään helppoakaan. Ongelmaksi voi muodostua se, että mistä saa osia? Kaikki valmistajat eivät ole kauhean helposti tarjoamassa koneen osia varaosina.
Emon hinta voi olla muuten ihan missä vaan 200 ja 600 euron välillä.

Okei, eli uuden koneen hankinta edessa. Vituttaa vain kun samaa vikaa korjasivat kaksi kertaa takuun aikana ja nyt puoli vuotta takuun paattymisen jalkeen sama vika ilmestyi jalkeen.
 

OJIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomen maajoukkueet
Verkkokamerasta

Missähän voi olla vika kun live-messengerissä koittaa ottaa videopuhelua jonkun toisen kanssa tai ylleensäkki koittaa lähettää videokuvaa jollekulle, ni lähetys näyttäs alkavan ihan oikein, mutta n.10 sekunnin päästä se videon lähetys katkiaa? keskustelu kyllä pysyy auki mutta kuvaa ei pysty lähettään. Ilmottaa vaan että "Verkkokameraistunto on päättynyt"

Käytössä on microsoft live-messenger versio2009 (14.0.8064.206) käyttöjärjestelmänä vista ja kamera on tässä läppärissa integroituna. HP pavilion dv5-1060eo.

Kamera pellaa muuten ihan oikein, mutta kun koittaa lähettää kuvaa msn:ssä ni sittenpä ei pellaakkaan. Mistähän tätä vikaa vois alkaa ettimään? Kameran ohjelmisto on päivitetty mukana tulleen cyperlink youcam-ohjelman kautta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Okei, eli uuden koneen hankinta edessa. Vituttaa vain kun samaa vikaa korjasivat kaksi kertaa takuun aikana ja nyt puoli vuotta takuun paattymisen jalkeen sama vika ilmestyi jalkeen.
Suomesta/euroopasta ostettu? Jos, niin ei muuta kuin valmistajaan/myyjään/maahantuojaan yhteyttä. Menee 99% varmasti yhä valmistajan piikkiin korjaus. Ja jos täsmälleen sama vika, saattaa jopa uutta konetta tulla. Takuu on vain lisäarvo, ei määrittele valmistajan vastuuta koneessa ilmenevistä virheistä.
 

OJIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomen maajoukkueet
Missähän voi olla vika kun live-messengerissä koittaa ottaa videopuhelua jonkun toisen kanssa tai ylleensäkki koittaa lähettää videokuvaa jollekulle, ni lähetys näyttäs alkavan ihan oikein, mutta n.10 sekunnin päästä se videon lähetys katkiaa? keskustelu kyllä pysyy auki mutta kuvaa ei pysty lähettään. Ilmottaa vaan että "Verkkokameraistunto on päättynyt"

Käytössä on microsoft live-messenger versio2009 (14.0.8064.206) käyttöjärjestelmänä vista ja kamera on tässä läppärissa integroituna. HP pavilion dv5-1060eo.

Kamera pellaa muuten ihan oikein, mutta kun koittaa lähettää kuvaa msn:ssä ni sittenpä ei pellaakkaan. Mistähän tätä vikaa vois alkaa ettimään? Kameran ohjelmisto on päivitetty mukana tulleen cyperlink youcam-ohjelman kautta.


Palatakseni vielä tähän ongelmaan johon toivoisin ratkaisua. Palautin vanhan version live-messengeristä. Nyt käytössä versio 8.1 (8.1.0178.00) ja kaikki toimii kuin junan vessa. Mikähän tuossa on vikana että tuon uudemman messenger version kanssa kamera ei pelaa oikein?
 

Slibard

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Excel kaavio

En tiedä onko tämä oikea paikka kysellä Excelistä, mutta ongelmana olisi kaavioiden tekeminen. Pitäisi saada kolme erilaista kaaviota yhteen taulukkoon. Yksi kaavio, missä on yhdessä palkissa eri väreinä eri tuloerät. Toinen kaavio, missä on yhdessä palkissa eri väreinä eri kuluerät. Lisäksi pitäisi saada samaan kaavioon käppyrä, mikä näyttää saldon. Esim. pv 1 tulot, kulut ja saldo, pv 2 tulot, kulut ja saldo jne.

Saan tehtyä kaikki erikseen, mutta en osaa yhdistää niitä samaan taulukkoon. Minulla on käytössä vanhempi Excel, ei siis 2007 (mitä en osaisikaan käyttää edes tämän vertaa).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Mulla on logitechin langaton näppäimistö. Nykyään välillä kun kirjoittelee esim. jatkoaikaan tai muulle foorumille, niin kone tajuaa joka viidennen näppäilyn ja välillä ei sitäkään. Jää kirjaimia välistä yms. Tekstiin tulee siis paljon virheitä ja usein ei pysty kirjoittamaan lainkaan. Olen koittanut vaihtaa pattereita ja tota usb-tikun paikkaa, mutta mikään ei auta. Onkohan tässä joku vika, ja pitäisi lähettää takuuseen, vai joku muu ongelma mulla?

Aika sekainen kysymys, mutta ajattelin, että ehkä jollekin on tullut samanlainen ongelma eteen joskus.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
....
Saan tehtyä kaikki erikseen, mutta en osaa yhdistää niitä samaan taulukkoon. Minulla on käytössä vanhempi Excel, ei siis 2007 (mitä en osaisikaan käyttää edes tämän vertaa).

Kelpaisiko se jos valitset mukautetuista kaavioista pylväs-alue vaihtoehdon. Näyttää tulot/kulut alueena ja saldon pylväinä. Muuta ei heti keksi.
 

Slibard

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kelpaisiko se jos valitset mukautetuista kaavioista pylväs-alue vaihtoehdon. Näyttää tulot/kulut alueena ja saldon pylväinä. Muuta ei heti keksi.

Tässä on sama ongelma kuin esim. pylväs/viiva taulussa. Pitäisi saada eriteltyä erivärein mitä yhteen pylvääseen (alueeseen) sisältyy. Esim. tulot koostuvat myynnistä ja muista tuotoista ja menot koostuvat veroista ja muista kuluista. Ja sitten vielä päälle pitäisi saada viivagraafi miten saldo kehittyy. Käytännössä pitäisi saada kaksi pinottua pylväskaaviota ja yksi viivakaavio samaan tauluun.
 

Rosa 55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sport, NYR
Mulla on logitechin langaton näppäimistö. Nykyään välillä kun kirjoittelee esim. jatkoaikaan tai muulle foorumille, niin kone tajuaa joka viidennen näppäilyn ja välillä ei sitäkään. Jää kirjaimia välistä yms. Tekstiin tulee siis paljon virheitä ja usein ei pysty kirjoittamaan lainkaan. Olen koittanut vaihtaa pattereita ja tota usb-tikun paikkaa, mutta mikään ei auta. Onkohan tässä joku vika, ja pitäisi lähettää takuuseen, vai joku muu ongelma mulla?

Aika sekainen kysymys, mutta ajattelin, että ehkä jollekin on tullut samanlainen ongelma eteen joskus.


Täysin sama vika on ollut itsellänikin välillä.
Usb-tikkua ei ole, vaan on semmoinen piuhan päässä oleva vastaanotin(vai mikä se on?). Kyseessä on ollut joka kerta yhteysongelma näppiksen ja tuon vastaanottimen välillä. Vastaanotin sijaitsee parin metrin päässä työpöydästä olevassa vaatehuoneessa ja aina on ollut liikaa romua välissä.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Mulla on logitechin langaton näppäimistö. Nykyään välillä kun kirjoittelee esim. jatkoaikaan tai muulle foorumille, niin kone tajuaa joka viidennen näppäilyn ja välillä ei sitäkään. Jää kirjaimia välistä yms. Tekstiin tulee siis paljon virheitä ja usein ei pysty kirjoittamaan lainkaan. Olen koittanut vaihtaa pattereita ja tota usb-tikun paikkaa, mutta mikään ei auta. Onkohan tässä joku vika, ja pitäisi lähettää takuuseen, vai joku muu ongelma mulla?

Aika sekainen kysymys, mutta ajattelin, että ehkä jollekin on tullut samanlainen ongelma eteen joskus.

Itseltäni löytyy logitechin näppis jossa esiintyi samainen ongelma. Sain ongelman poistettua näppiksen mukana tulleella ohjelmalla (logitech cotrolpanel tms.) sieltä näppäimistön saa "lukittua", elikkästä minkään muun koneiston ei pitäisi tämän "lukitsemisen" jälkeen päästä ottamaan yhteyksiä näppäimistöösi/koneeseesi.
Saattaa olla myös niin, että vika on siellä USB portissa tai USB-lähettimessä...
 
Yhteys pätkii

Missähän voisi olla vika, kun aina välillä kone ei saa yhteyttä nettiin? Välillä kun koneen avaa nukuksista (läppäri siis), niin vaikka yhteys näyttäisi olevan ok, ainakin reitittimeen, niin nettisivut eivät lataudu. Sitten kun käyttää reitittimen virtajohtoa irti nopeasti, niin homma pelittää taas. Tätä ei siis tapahdu aina, mutta harmittavan usein kuitenkin.
Reititin on Verkkokaupan se jokin parinkympin vekotin.

Kiitos jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Opera 10 Alpha

Latailin tuossa kokeeksi Operan 10 version kun alkaa käymään oikeasti hermoon tämä Operan kaatuilu Vista-koneessa. Mutta tässä 10-versiossa on sellainen ärsyttävä juttu että kun kirjoitan esim. tätä viestiä niin tässä on koko ajan joku oikeinkirjoituksen tarkastus päällä joka puskee tuollaista punaista aaltoviivaa tekstin alle. Millä helvetillä tämän saa pois päältä, kun ei itselle satu millään silmään tuolta asetuksista?
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Latailin tuossa kokeeksi Operan 10 version kun alkaa käymään oikeasti hermoon tämä Operan kaatuilu Vista-koneessa. Mutta tässä 10-versiossa on sellainen ärsyttävä juttu että kun kirjoitan esim. tätä viestiä niin tässä on koko ajan joku oikeinkirjoituksen tarkastus päällä joka puskee tuollaista punaista aaltoviivaa tekstin alle. Millä helvetillä tämän saa pois päältä, kun ei itselle satu millään silmään tuolta asetuksista?

Tässä kirjoituskentän päällä hiiren oikeaa näppäintä -> Check spelling -kohdasta ruksi pois.
Tai sitten menet osoitteeseen opera:config ja etsit "Spellcheck enabled by default" asetuksen, poistat ruksin ja tallennat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä kirjoituskentän päällä hiiren oikeaa näppäintä -> Check spelling -kohdasta ruksi pois.
Tai sitten menet osoitteeseen opera:config ja etsit "Spellcheck enabled by default" asetuksen, poistat ruksin ja tallennat.

Ja kiitosta paljon tästä!
 

Jokke

Jäsen
Tietojen varmuuskopiointi

Tere

Olen tuossa miettinyt, että pitäisi jotenkin järkevöittää himassa tuota varmuuskopiointia. Jos olisi vain yksi kone, niin ei olisi mitään ongelmaa. Nyt käytössä on kuitenkin pöytäkone, vaimon läppäri ja oma duuniläppäri, jota raahaan aika taajaan himaan.

Nyt mulla on yks ulkonen usb-levy. Tuon käyttö on kuitenkin aika hankalaa, kun on monta konetta mistä otetaan tietoja talteen. Lisäksi tuo levy on normaalisti kiinni xboxissa olohuoneessa.

Onko ulkoinen, ethernet-liitännällä, varustettu kovalevy järkevin vaihtoehto vai onko jotain muuta tarjolla? Mitään jatkuvasti päälläolevaa serveriä en himaan halua.

Jos tuo RJ45-levy on ainoa "oikea" ratkaisu, niin antakaa suosituksia merkistä ja mallista. Buffalon levyjä katselin tuossa, mutta lueskelin, että niissä on ollut ongelmia tuon verkkoliitännän suorituskyvyn kanssa.

Tilaa ei tarvita mitenkään järjettömästi, 500 gigaa ja siitä ylöspäin on varmaan harkinnassa.

Kiittää etukäteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meille hankittiin työpaikalle varmistuskäyttöön ulkoisia verkkokiintolevyjä (Iomega StorCenter muistaakseni), ja nuo vaikuttaa kyllä kerta kaikkiaan käteviltä kapistuksilta. Noissa purkeissa on 4 kpl 500 Gb levyjä raidattuna, eli käyttökelpoista tallennustilaa on n. 1,5 Teratavua. Ja nuo purkit on varsin pienikokoisia ja todella hiljaisia, joten tuollaista voisi hyvinkin harkita kotiinkin hankittavaksi. Hintaa on tietysti enemmän kuin joillakin perus-USB-levyillä (muistaakseni jotain 500-600 euroa) mutta onhan tuollainen raidattu systeemi tietysti turvallisempi kuin sellainen. Ja noita taitaa saada myös langattomana joten jos on langaton kotiverkko niin tuollainen saattaisi olla aika järkevä systeemi myös kotiin.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Riippuu tietysti mitä kotikäytössä tallennat. Jos jotain todella tärkeää säilytät, niin onhan tuo hyvä hankinta vaikka hintava onkin. Mutta jos esimerkiksi säilytät _OSTAMIASI_ elokuvia, luulen että ei kannata maksaa tuota hintaa, kun normaali USB-levy ajaa samaa asiaa, eikä kuolema tule jos tiedot häviää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latailin tuossa kokeeksi Operan 10 version kun alkaa käymään oikeasti hermoon tämä Operan kaatuilu Vista-koneessa...

Joo, eipä sitten auttanut tämäkään vaan juuri äsken taas keikahti selain nurin. Minä en kyllä enää ymmärrä mikä perkele tässä voi olla vikana. Kaikki mahdolliset versiot olen kokeillut Operasta, tämänkin 10 Alphan asensin ihan eri paikkaan uutena asennuksena ja ei auta mikään. Ilmeisesti se pitää vaan hyväksyä että tämä on tämän vitun Vistan ominaisuus? Täti nimittäin valitteli että hänellä tekee IE ihan samaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös