Mainos

Löytyykö tietokone-experttejä?

• 2 924 789
  • 19 334

Nurangätine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei tarvitse olla tietokone-expertti, vaan riittäisi kännykkäexpertti.

Miten saan muutettua sivuston kokoa chromessa pienemmäksi, alla olevasta kuvasta? Päivitin puhelimen ja sivusto muuttui "normaaliksi", kun itse tykkään pienemmällä fontilla lueskella.

Asetuksista koitin saavutettavuuden kautta laittaa zoomauksen päälle, mutta ei mitään vaikutusta. Olen lähes satavarma, että vielä ennen päivityksiä tässä oli vaihtoehtona zoomaus kolmen pisteen palkissa, jossa sai pienennettyä sivuston kokoa.

Puhelin mallia Samsung Galaxy joku xcover.
Asetukset -> Saavutettavuus (Lisäasetukset otsakkeen alla) kohdasta pitäisi löytyä slideri. Aina voi toki kokeilla tietokoneversiota sivustosta jos tuosta ei ole apua.

Lisäksi sitten löytyy mahdollisuus asentaa sovellus, käytännössä saat pikakuvakkeen josta pääset aina käyttämään sovelluksena keskustelupalstaa. Sen zoomauksesta en sitten kuitenkaan osaa sanoa juuta tai jaata.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli, pitäisikö olla huolissaan ja tehdä jotakin lisätoimenpiteitä koneen turvaamiseksi, vai luottaa tuohon Nortonin ilmoittamaan "Ei edellytä toimenpiteitä"?

Vähän vanha viesti, mutta menköön. Jos tosiaan olet suoraan kiinni taloyhtiön laajakaistassa, niin koneesi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä suoraan nettiin näkyvillä. Taloyhtiön laitteet ovat varmastikin siltaavassa tilassa, jolloin ne vain välittävät liikenteen suoraan läpi. Helpoiten tämän selvität Windows-koneella avaamalla komentotulkin ja antamalla komennon ipconfig. Jos IP-osoite ei ala 10., 172., tai 192., niin silloin koneellasi on julkinen osoite. Se selittää myös miksi tuollaisia koputteluja koneesi turvaohjelmistolle asti päätyy. Joku niitä ampuu summamutikassa kaikenlaisiin osoiteavaruuksiin, toivoen että osuvat oikeanlaiseen, päivittämättömään Zyxeliin.

Vähän vanha viesti, mutta menköön. Jos tosiaan olet suoraan kiinni taloyhtiön laajakaistassa, niin koneesi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä suoraan nettiin näkyvillä. Taloyhtiön laitteet ovat varmastikin siltaavassa tilassa, jolloin ne vain välittävät liikenteen suoraan läpi. Helpoiten tämän selvität Windows-koneella avaamalla komentotulkin ja antamalla komennon ipconfig. Jos IP-osoite ei ala 10., 172., tai 192., niin silloin koneellasi on julkinen osoite. Se selittää myös miksi tuollaisia koputteluja koneesi turvaohjelmistolle asti päätyy. Joku niitä ampuu summamutikassa kaikenlaisiin osoiteavaruuksiin, toivoen että osuvat oikeanlaiseen, päivittämättömään Zyxeliin.
Kiitoksia vastauksesta! Julkinen osoite näyttää olevan. Johonkin tuonsuuntaiseen johtopäätökseen päädyin itsekin kun luin esim. Nortonin sivuilta vastaavista tapauksista. Aika monella tuntui olevan kaapeli suoraan seinään, ja ihmettelyä, että mikä zyxel, kun ei ole mitään sen merkkistä modeemia, eikä reititintä.. Sitten ehkä vähän tyhmä kysymys. Kun käytin Nortonin vpn:ää ja jouduin silloinkin hyökkäyksen kohteeksi, niin tarkoittaako se sitä että myös tuo vpn-osoite on julkinen ja hyökkääjä pääsee sitäkin kautta jotenkin testaamaan konettani, vai?

Ja mitä itse ajattelin, niin auttaisiko esimerkiksi pelkkä reitittimen hommaaminen tuohon väliin, vai pitäisikö olla myös oma henkilökohtainen modeemi? Tällä hetkellä kun on suunnitelmissa muuttaa nykyisestä kämpästä heti uuden asunnon löydyttyä, niin olen päättänyt katsella nuo hankinnat vasta kun selviää uuden talon nettihommat. Nyt on tullut tilkittyä hyökkäyksiä sitä mukaa kun niitä ilmenee blokkaamalla hyökkäävän laitteen ip:t. Vajaa viikon sain olla rauhassa, mutta eilen piti lisätä viides ip blokkilistalle.

Siinäkin mielessä kyllä "hauska" keissi, että taloyhtiö käski olla yhteydessä palveluntarjoajaan, palveluntarjoaja DNA käski hommata paremman virusturvan, ja Nortonin puolelta sanottiin että ei tarvitse tehdä mitään kun hyökkäykset torjutaan, mutta että palveluntarjoajan pitäisi kuitenkin periaatteessa tilkitä noita niin etteivät ne pääse kuluttajan koneelle asti.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
DNA:lla vastauksesta päätellen avoin internet, eli ei tehdä mitään suodatusta sisääntulevalle liikenteelle. Silloin järkevin liike lisäturvan kannalta on hommata joku palomuuri väliin. Voi olla myös reititin, jos siinä on palomuuriominaisuudet. Vaatii hiukan tietotekniikkaosaamista, että saa privaattiosoitteen koneelle. Ei silti rakettitiedettä. Kuuluu lähes perusosaamiseen, mutta ei ole häpeä, jos ei noita asioita hallitse. Modeemia ei tarvita nykyaikana kai kuin DSL-linjan päähän, eli puhelinpistokkeen kautta tulevaan nettiin.

E. Kaikki nuo saadut vastaukset ovat ihan ok. DNA:lla riippuu yhteydestä, minkä suojan tarjoavat. Täysin avoin on täysin avoin kaiken liikenteen suhteen. Taloyhtiöllä ei ole vastuuta. Norton huolehtii koneen hyvinvoinnista, ei suodata vihamielisiä paketteja. Jos virus ei saastuta konetta, se on tehnyt tehtävänsä. Palomuuri on siis se olio, joka suodattaa liikenteen ennen omia laitteita.

Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli erillinen, esim. juurikin reitittimen palomuuri? Koneessahan tietysti on Nortonin palomuuri, mitä kautta noita hyökkääviä koneita olenkin blokkaillut.
Palomuuri on hiukan fiksumpi tuohon tarkoitukseen. Se juju on siinä, että maailmalle näkyvä IP-osoite on palomuurin ulkopuolen portissa (WAN) ja sisäpuolelle (LAN) laitetaan tyypillisesti joku 192.168.x.x -verkko, missä kaikki omat laitteet ovat keskenään. Palomuuri hoitaa sen osoitemuunnoksen (NAT) ja ulos liikennöinti on yhtä sukkelaa kuin ilman muuriakin. Mutta sisään muurin läpi ei tule mitään, mitä et aktiivisesti sääännöissä avaa. Kaikki pommitukset ja skannaukset osuvat siihen muuriin, joka oikein ylläpidettynä selviää siitä ilman vaikeuksia. Toki jotain haavoittuvuuksia on niissäkin, miksi oma aktiivisuus laitteen ylläpidossa on yhä tarpeen. Kaikki softapäivitykset on syytä ajaa laitevalmistajan suositusten mukaan.

Tuota 192.168.x.x -verkkoa ei pysty pommittamaan mistään ulkopuolelta, kun se ei näy sinne. Ainoa tapa mokata on se perinteinen tuntemattoman linkin avaaminen, minkä jälkeen sun koneesi on vaarassa saastua palomuurista huolimatta. Haittaohjelma saattaa olla jo lataantunut ja ottaa itse yhteyttä maailmalle. Siinä kohtaa tarvitaan vielä sitä koneen omaa virustorjuntaa.

Nykyreitittimissä on todennäköisesti joku kevyt palomuurisofta sisäänrakennettuna. En ole ihan viimeisen päälle niihin perehtynyt. Tarkoitan sitä, että jos pitää tehdä jotain edistyneempää filtteröintiä, se voi olla osaavallekin kaverille jo hiukan haasteellista. Yleensä riittää, kun kieltää kaiken ulkoa avattavan liikenteen oletusasetuksilla. Sisältä ulos kaikki sitten taas oletusasetuksilla auki. On niissä kai jotkut wizardit apuna, kun ottaa laitteen käyttöön. Muutama perusasia vaan pitää tietää. Kuten olen tässä ketjussa aiemminkin kertonut, mulla on Asuksen WLAN-reititin hoitamassa kodin langatonta verkkoa, lisäksi sen palomuuriominaisuus on kytketty päälle.

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@KotkaSydän
Kun käytin Nortonin vpn:ää ja jouduin silloinkin hyökkäyksen kohteeksi, niin tarkoittaako se sitä että myös tuo vpn-osoite on julkinen ja hyökkääjä pääsee sitäkin kautta jotenkin testaamaan konettani, vai?
Tuollainen VPN vain siirtää "putken" toisen pään toiseen maahan, ihan samalla tavalla koneesi on suorassa IP:ssä kiinni, se on vain eri maassa.

Ja mitä itse ajattelin, niin auttaisiko esimerkiksi pelkkä reitittimen hommaaminen tuohon väliin, vai pitäisikö olla myös oma henkilökohtainen modeemi?

Ihan vaikka tällainen, tuo oli ensimmäinen linkki haulla WLAN reititin. Noissa on palomuurit yleensä ihan valmiina päällä, eli aika pitkälle riittää kun laittaa käyntiin ja vilkaisee mahdollisen pikaohjeen. Tosin kun tietoturvaa olet lisäämässä, niin muuta ainakin oletuskäyttäjän salasana. Tai ei se pakollista ole, koska yleensä noissa pitää erikseen laittaa päälle mahdollisuus hallita niitä ulkoverkosta. Tuollaisen avulla loppuu turhat varoitukset koneella.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kertokaa hyvät ystävät, palstatoverit: mun duunikone vaihtui. Sen jälkeen ei ole suostunut ottamaan yhteyttä hotspotin kautta Samsungin S-53 duuniluuriin. Kyselee kovin salasanaa, mitä en ole onnistunut löytämään.

Kummasti yhdistää ihan nätisti (siis puhelin) aiemmin käytössäni olleeseen iPadiin, oten luuri toimiisi siellä kivasti tukiasemana.

Toi salasana on se ongelma. Mistä mä sen tuossa luurissa löydän?

Eihän tämä ongelma muuten ole, mutta mökillä ajattelin tehdä töitä, ja tuo mun oma Elisa ei oikein siellä toimi.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaa hyvät ystävät, palstatoverit: mun duunikone vaihtui. Sen jälkeen ei ole suostunut ottamaan yhteyttä hotspotin kautta Samsungin S-53 duuniluuriin. Kyselee kovin salasanaa, mitä en ole onnistunut löytämään.

Kummasti yhdistää ihan nätisti (siis puhelin) aiemmin käytössäni olleeseen iPadiin, oten luuri toimiisi siellä kivasti tukiasemana.

Toi salasana on se ongelma. Mistä mä sen tuossa luurissa löydän?

Eihän tämä ongelma muuten ole, mutta mökillä ajattelin tehdä töitä, ja tuo mun oma Elisa ei oikein siellä toimi.
Asetukset -> Yhteydet -> Mobiilitukiasema

Sieltä pitäis löytyä salasana.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisiko tämä nyt se oikea paikka kysyä VPN-palveluista. Taustaksi se, että ETA-alueen ulkopuolelle käy tie syksyllä ja joitain suomalaisia palveluita olisi varmasti hyvä käyttää edelleen. Areenaa näkee osin ja se riittänee, suoratoistopalveluista osa näkyy paikallisella twistillä. Lähinnä HBO Max ja Sky Showtime on sellaisia, joita ehkä kaipasin katsottavaksi, mutta jos määritä Suomen sijainniksi, käsitin jostain lähteestä, että se sotkee Areenan toimintoa. Ja samalla menisi mahdollisuus hyödyntää NHL TV, joka asuinmaassani on saatavilla.

Koskaan en ole mitään veepeeänniä käyttänyt, joten erittäin pahoillani olen, jos itsestäänselvyyksiä kyselen. Arvostan isosti, jos joku viitsii selvittää kuviota ja mitä vaihtoehtoja minulla voisi noilla spekseillä olla. Sekä onko palvelut yleensä käyttäjä/laitekohtaisia vai saako x määrän käyttäjiä ja laitteita ns. perhehintaan?

Takiainen

Jäsen
Olisiko tämä nyt se oikea paikka kysyä VPN-palveluista. Taustaksi se, että ETA-alueen ulkopuolelle käy tie syksyllä ja joitain suomalaisia palveluita olisi varmasti hyvä käyttää edelleen. Areenaa näkee osin ja se riittänee, suoratoistopalveluista osa näkyy paikallisella twistillä. Lähinnä HBO Max ja Sky Showtime on sellaisia, joita ehkä kaipasin katsottavaksi, mutta jos määritä Suomen sijainniksi, käsitin jostain lähteestä, että se sotkee Areenan toimintoa. Ja samalla menisi mahdollisuus hyödyntää NHL TV, joka asuinmaassani on saatavilla.

Koskaan en ole mitään veepeeänniä käyttänyt, joten erittäin pahoillani olen, jos itsestäänselvyyksiä kyselen. Arvostan isosti, jos joku viitsii selvittää kuviota ja mitä vaihtoehtoja minulla voisi noilla spekseillä olla.

Vaihtoehtoja on monia, itsellä ollut käytössä viimeisimpinä F-Securen Freedome ja toiminut omaan käyttöön riittävällä varmuudella. Maxin tai Showtimen toimivuudesta VPN:n kautta ei ole kokemusta.

VPNää ei ole pakko pitää jatkuvasti päällä, eli jos haluat Areena tai muuta suomalaista palvelua katsoa, niin voit kytkeä VPN päälle vain täksi ajaksi (riippuen päätelaitteesta). VPN on mahdollista konfiguroida myös reitittimeen, jolloin kaikki liikenne omasta lähiverkostasi näyttää tulevan VPN:n takaa.

Jotkut striimauspalvelut saattavat estää VPN:n kautta katsomisen. Tällöin ei auta muu kuin testata eri VPN-palvelua ja toivoa, että se ei olisi vielä estolistalla.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaihtoehtoja on monia, itsellä ollut käytössä viimeisimpinä F-Securen Freedome ja toiminut omaan käyttöön riittävällä varmuudella. Maxin tai Showtimen toimivuudesta VPN:n kautta ei ole kokemusta.

VPNää ei ole pakko pitää jatkuvasti päällä, eli jos haluat Areena tai muuta suomalaista palvelua katsoa, niin voit kytkeä VPN päälle vain täksi ajaksi (riippuen päätelaitteesta). VPN on mahdollista konfiguroida myös reitittimeen, jolloin kaikki liikenne omasta lähiverkostasi näyttää tulevan VPN:n takaa.

Jotkut striimauspalvelut saattavat estää VPN:n kautta katsomisen. Tällöin ei auta muu kuin testata eri VPN-palvelua ja toivoa, että se ei olisi vielä estolistalla.
Tähän sellainen lisäys, että jotkut VPN-palvelut taistelevat aktiivisesti estoja vastaan. Freedome ei tätä tee ja se on siksi yksi huonoimmista vaihtoehdoista, jos on tarkoitus striimauspalveluita käyttää.

CyberGhostia käytän itse ja voin suositella.

hege

Jäsen
Itse käytin NordVPN kun olin syksyllä pätkän Japanissa ja se toimi ihan ok ja oli soveltuva myös sen takia että free trial riitti ko. aikajaksolle sujuvasti.

hege

Jäsen
Onko täällä joku asentanut näppärästi windows 11 B550 AORUS ELITE V2 emolevylliseen koneeseen? Hieman haasteita ollut bios asetusten kanssa...

hege

Jäsen
Tarkoitatko nyt boottiasetuksia usb-tikulta asentamiseen liittyen, vai jotain muuta?
Jeps, eli ongelma on se että windowsin lataamista varten pitää olla Secure boot asetus päällä , mutta jotta sen voi laittaa päälle pitää laittaa CSM Supportasetus pois päältä. Näillä asetuksilla kone ei sitten tunnista usb:tä missä taas se Windows on. Jos taas Secure Boot on pois päältä niin kone ei yhteensopiva Windowsin kanssa...
Eli hyvä vinkkejä otetaan vastaan ;-)

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jeps, eli ongelma on se että windowsin lataamista varten pitää olla Secure boot asetus päällä , mutta jotta sen voi laittaa päälle pitää laittaa CSM Supportasetus pois päältä. Näillä asetuksilla kone ei sitten tunnista usb:tä missä taas se Windows on. Jos taas Secure Boot on pois päältä niin kone ei yhteensopiva Windowsin kanssa...
Eli hyvä vinkkejä otetaan vastaan ;-)
Siis minkä takia secure boot pitäisi olla päällä? En ole törmännyt siihen, että secure bootin pitäisi olla päällä windowsin asennuksen yhteydessä.

ace

Jäsen
Sain sähköpostiini kiristyskirjeen jonka mukaan kaikki tietoni ovat lähettäjän hallussa ja maksamalla bitcoineilla tietyn summan, hän ei levitä niitä eteen päin.

Onko kenelläkään kokemusta näistä, onkohan tämä vain kalasteluyritys vai tosi juttu?

Näistähän saa lukea säännöllisesti, mutta aika kuumottavaa on kun osuu omalle kohdalle.

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Sain sähköpostiini kiristyskirjeen jonka mukaan kaikki tietoni ovat lähettäjän hallussa ja maksamalla bitcoineilla tietyn summan, hän ei levitä niitä eteen päin.

Onko kenelläkään kokemusta näistä, onkohan tämä vain kalasteluyritys vai tosi juttu?

Näistähän saa lukea säännöllisesti, mutta aika kuumottavaa on kun osuu omalle kohdalle.
Älä maksa mitään ja poista sähköposti äläkä missään nimessä klikkaa mihinkään viestissä olevaan linkkiin. Jos lähettäneellä taholla on sinun tietosi niin sitten ne on jo muillakin, etkä sille mitään voi.

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups

Saattaahan niillä olla tai saattaa olla olematta mutta ikinä en ole kuullut että kenenkään Matti-Juhanin munakuvat ja kännitekstarit ois julkaistu jossain. Ei kannata välittää paskaakaan. Halutessasi voit laittaa viestistä kopiot poliisille mutta ei nekään asialle mitään tee

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy