Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 935 582
  • 19 314

rpeez

Jäsen
Soundbar on kytketty HDMI-kaapelilla, joka sen mukana tuli. Sekä soundbar että TV ovat Samsungin, soundbar halpaa mallia.
Telkkarin ääniasetuksista näyttää löytyvän digitaalisen lähdön äänenviiveen säätö. On kohdassa 120. Säätövaraa on molempiin suuntiin.
Ääni on siis kohdallaan, jos TV/digiboxi on yhdistetty verkkoon wi-fillä, mutta ei silloin, jos yhdistetty Ethernet-kaapelilla.
Pahoittelen jos en osaa kysyä oikein.
En tiedä, paranisiko kuvan laatu jos äänen saisi synkkaan Ethernet-kaapelillakin.

Kyllähän tuo haiskahtaa siltä että se johtuu TVn tavasta prosessoida data streamia eri tavoin riippuen kumpaa kautta tulee (ethernet vs wifi). Itse ottaisin noista paremman internet yhteyden käyttöön, optisen digikaapelin TVn ja soundbarin väliin (ehkä tarkoitat tätä vaikka puhut HDMIstä), ja säätäisin mainitsemallasi viivesäädöllä syncin kohdalleen ja unohtaisin koko asian.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Taas saa tuntea itsensä dorkaksi.
Ajattelin ratkaista teinien alakerrassa roikkumishaasteen hommaamalla Mesh-verkon. Syy nuorison alakerrassa viihtymiseen on siis heikko wifi yläkerrassa.

Jinxasin homman heti kärkeen elvistelemällä rouvalle, että homma hoituu näpsäkästi kun wolttaan Elisalta Huawei wifi mesh3:sen ja max 2h niin junnut siirtyy heille tarkoitettuun kerrokseen.
Tämä siis viime lauantaina.
Olin ollut muka kaukaa viisas ja googlannut asennusohjeet etukäteen, joiden perusteella homma vaikuttikin helpolta: kaksi purkkia hyvillä väleillä verkkovirtaan kiinni ja kolmas reitittimen Lan-porttiin kiinni.
Plug n' play ja v*tut, puhelin löytää verkon kyllä helposti, mutta löydetylle verkolla ei nettiyhteyttä.
Miten pystyn ryssimään noin yksinkertaisen asennuksen?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas saa tuntea itsensä dorkaksi.
Ajattelin ratkaista teinien alakerrassa roikkumishaasteen hommaamalla Mesh-verkon. Syy nuorison alakerrassa viihtymiseen on siis heikko wifi yläkerrassa.

Jinxasin homman heti kärkeen elvistelemällä rouvalle, että homma hoituu näpsäkästi kun wolttaan Elisalta Huawei wifi mesh3:sen ja max 2h niin junnut siirtyy heille tarkoitettuun kerrokseen.
Tämä siis viime lauantaina.
Olin ollut muka kaukaa viisas ja googlannut asennusohjeet etukäteen, joiden perusteella homma vaikuttikin helpolta: kaksi purkkia hyvillä väleillä verkkovirtaan kiinni ja kolmas reitittimen Lan-porttiin kiinni.
Plug n' play ja v*tut, puhelin löytää verkon kyllä helposti, mutta löydetylle verkolla ei nettiyhteyttä.
Miten pystyn ryssimään noin yksinkertaisen asennuksen?
Teitkö ohjeiden kolmoskohdan?

"Avaa selain ja kirjoita osoitepalkkiin 192.168.3.1. Asenna reititin noudattamalla ohjeita."
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Löytyykö verkkopuolen asiantuntijoita?

Kaapelia pitkin kulkeva laajakaistayhteys alkoi pätkiä tuossa ennen pääsiäistä vähän samaan tapaan kuin oma aivotoimintakin. "Ei internet yhteyttä", valittaa Windows. Välillä pelittää normaalisti muutaman tunnin ja sitten taas on poissa pelistä joitakin tunteja. Modeemin resetöinti ja laitteen irrottaminen verkkovirrasta hetkeksi ei auttanut. Verkon laitteet ovat Ethernet-kaapelilla yhteydessä modeemiin. Yhteys katkeaa kaikilta laitteilta, joten jos vika on paikallinen niin se on modeemissa tai kaapelijohdossa tms(?) Palveluntarjojan sivujen mukaan mistään alueellisesta häiriöstä ei ole ainakaan vielä ilmoitettu.

Mikäköhän voisi olla syynä moiseen temppuiluun?
 

Nurangätine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ennen kuin lähdet alla olevia kokeilemaan sen enempää olisi hyvää tietää kuinka nopea yhteys sinulla on ja mikä modeemi. Kuinka monta eri laitetta modeemiin on yhteydessä? Eikä verkon nopeukseen ole tullut muutoksia lähiaikoina?

Jos on mahdollista kokeilla toisilla johdoilla, niin saa ainakin vian rajattua pois johdoista jos ei sittenkään pelitä. Toinen asia onkin sitten jos on mahdollista kokeilla toisella modeemilla toimivuutta. Modeemin tai reittittimen ollessa jo hieman pitkäikäisempi kokeilisin myös tyhjentää DNS-välimuistin jos sitä ei ole vielä tehty ja resetointi ei auttanut. Tämän jälkeen vaikka uudelleenkäynnistys, ei ole pakollinen mutta kummasti auttaa aina. Ohjeet bittitaivas.fi:stä kohdasta Tyhjennä DNS-välimuisti (Flush DNS Cache):
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyykö verkkopuolen asiantuntijoita?

Kaapelia pitkin kulkeva laajakaistayhteys alkoi pätkiä tuossa ennen pääsiäistä vähän samaan tapaan kuin oma aivotoimintakin. "Ei internet yhteyttä", valittaa Windows. Välillä pelittää normaalisti muutaman tunnin ja sitten taas on poissa pelistä joitakin tunteja. Modeemin resetöinti ja laitteen irrottaminen verkkovirrasta hetkeksi ei auttanut. Verkon laitteet ovat Ethernet-kaapelilla yhteydessä modeemiin. Yhteys katkeaa kaikilta laitteilta, joten jos vika on paikallinen niin se on modeemissa tai kaapelijohdossa tms(?) Palveluntarjojan sivujen mukaan mistään alueellisesta häiriöstä ei ole ainakaan vielä ilmoitettu.

Mikäköhän voisi olla syynä moiseen temppuiluun?
Ota operaattoriin yhteyttä. Jos ei ole toista modeemia millä kokeilla, niin sitten vain suorilta operaattoriin yhteys. Mulla on ollut vuosien saatossa usein vastaavia ongelmia. Välillä vika on ollut talon sisäisessä kaapeloinnissa, välillä seinäpistokkeessa, välillä modeemissa ja tietysti joskus myös talon ulkopuolella on ollut verkossa hämminkiä.

Mulla on aika nollatoleranssi yhteyksien temppuilulle nykyään ja otan soittoa operaattorin suuntaan aina ensi tilassa, koska sieltä pystyvät etänä katsomaan jo aika paljon, sekä osaavat arvioida hyvin mistä voisi kiikastaa, jos yhteyden pitäisi heidän puoleltaan olla kunnossa. Asentaja tulee sitten käymään, jos ei muuten selviä.

Monesti varoitellaan, että jos asentajan pitää tulla paikanpäälle, niin se voi olla maksullista, mutta itse en ole koskaan joutunut maksamaan mitään, vaikka teoriassa ehkä joskus olisi pitänyt. Asentajat kuittaavat noita helposti ilman maksuja, jos asiakas kohtelee heitä hyvin. Ovat sen verran nähneet kärttyisiä asiakkaita, että positiiviset kokemukset otetaan ilolla vastaan.

Vaikka itsekin olen IT-alan ammattilainen, niin näille ei yleensä kotioloissa voi kauheasti tehdä. Johonkin laiteisiin tai kaapeleihin tämän kaltaiset ongelmat liittyvät lähes aina, eli niitä vaihtamalla voi ongelmaa selvittää, mutta muuten hommaa pitää hoitaa operaattorin kanssa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ota operaattoriin yhteyttä. Jos ei ole toista modeemia millä kokeilla, niin sitten vain suorilta operaattoriin yhteys. Mulla on ollut vuosien saatossa usein vastaavia ongelmia. Välillä vika on ollut talon sisäisessä kaapeloinnissa, välillä seinäpistokkeessa, välillä modeemissa ja tietysti joskus myös talon ulkopuolella on ollut verkossa hämminkiä.

Mulla on aika nollatoleranssi yhteyksien temppuilulle nykyään ja otan soittoa operaattorin suuntaan aina ensi tilassa, koska sieltä pystyvät etänä katsomaan jo aika paljon, sekä osaavat arvioida hyvin mistä voisi kiikastaa, jos yhteyden pitäisi heidän puoleltaan olla kunnossa. Asentaja tulee sitten käymään, jos ei muuten selviä.

Monesti varoitellaan, että jos asentajan pitää tulla paikanpäälle, niin se voi olla maksullista, mutta itse en ole koskaan joutunut maksamaan mitään, vaikka teoriassa ehkä joskus olisi pitänyt. Asentajat kuittaavat noita helposti ilman maksuja, jos asiakas kohtelee heitä hyvin. Ovat sen verran nähneet kärttyisiä asiakkaita, että positiiviset kokemukset otetaan ilolla vastaan.

Vaikka itsekin olen IT-alan ammattilainen, niin näille ei yleensä kotioloissa voi kauheasti tehdä. Johonkin laiteisiin tai kaapeleihin tämän kaltaiset ongelmat liittyvät lähes aina, eli niitä vaihtamalla voi ongelmaa selvittää, mutta muuten hommaa pitää hoitaa operaattorin kanssa.

Näin se täytyy varmaan huomenna tehdä ellei nyt sitten pääsiäispyhien jälkeen ala taas toimia normaalisti, jos valvomossa arjen koittaessa havahdutaan mahdolliseen laajempaan runkoverkon vikaantumiseen. On tuossa sitten varalla toinenkin kaapelimodeemi mitä kokeilla sitten jos ei Elisan puolella tosiaankaan vikaa näy. Ilmoittelen siinä tapauksessa samalla myös isännöitsijälle, että joku käy tarkistamassa taloyhtiön laitteiden kunnon, kun kyseessä on periaatteessa taloyhtiölaajakaista, johon mulla on itse hankittuna nopeampi liittymä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin se täytyy varmaan huomenna tehdä ellei nyt sitten pääsiäispyhien jälkeen ala taas toimia normaalisti, jos valvomossa arjen koittaessa havahdutaan mahdolliseen laajempaan runkoverkon vikaantumiseen. On tuossa sitten varalla toinenkin kaapelimodeemi mitä kokeilla sitten jos ei Elisan puolella tosiaankaan vikaa näy. Ilmoittelen siinä tapauksessa samalla myös isännöitsijälle, että joku käy tarkistamassa taloyhtiön laitteiden kunnon, kun kyseessä on periaatteessa taloyhtiölaajakaista, johon mulla on itse hankittuna nopeampi liittymä.
Tietääkseni normaalisti operaattori vastaa myös taloyhtiön laitteista. Elisalta se taloyhtiönkin netti tulee. En usko, että on tarvetta olla isännöitsijään yhteydessä, vaan operaattori hoitaa homman.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sisäkaapelointi ei kuulu operaattorille. Mutta jos yhteys välillä toimii ja välillä ei, se ei oikein viittaa sisäkaapelointiin. Joku aktiivilaite pykii ja tuossa tapauksessa vaihtoehtoja on yleensä tasan kaksi. Joko se on se oma purkki, tai sitten se seuraava talokytkin tms. Pätkimisviat ovat hankalia selvittää. Etäjannun pitäisi analysoida sitä silloin, kun yhteys on poikki. Jos se olisi DNS- tai runkolaitevika, siitä kärsisi aika moni muukin.

E. Piuhaongelmat voivat olla toistuvia, mutta jos yhteys on tunteja poikki ja muun ajan toimii, en oikein usko siihen. Virheilevä yhteys yleensä toimii, mutta tökkii koko ajan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi tabletilla elokuvat, sarjat ja ajankohtaisohjelmat pyörivät mainiosti, mutta Viaplayn NHL nykii?
Lienee frame rate -pohjainen juttu. Jenkkipellet elävät 60 Hz maailmassa, jolloin 30 fps sisältö toistuu nätisti. Viaplay elää 50 Hz maailmassa, vastaavasti 25 fps sisältö tulee nykimättä silmille. Tablettien näytön virkistystaajuus ei ole 50 Hz yhteensopivassa moodissa. Tästä syystä chromecastit asetetaan Suomessa 50 Hz moodiin.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Ei ole tietokone asia mutta kuitenkin. Xiaomin Android pohjainen puhelin rupes yhtäkkiä tekemään automaattisesti näytön kirkkauden säätöä mielestäni melko mielivaltaisesti.

Minulla ei siis ole tuo automaattinen asetus päällä mutta silti se välillä tummentaa näytön automaattisesti todella tummaksi ja näyttö ei mene lähellekään täyttä kirkkautta kun laittaa tappiin asti. Sitten jossain vaiheessa kun puhelimen taas aukaisee niin näyttö sokaisee täydellisesti kirkkaudellaan ja saa laitettua noin puoleen väliin slideria missä sen kuuluukin olla.

Mikähän mahtaa auttaa?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole tietokone asia mutta kuitenkin. Xiaomin Android pohjainen puhelin rupes yhtäkkiä tekemään automaattisesti näytön kirkkauden säätöä mielestäni melko mielivaltaisesti.

Minulla ei siis ole tuo automaattinen asetus päällä mutta silti se välillä tummentaa näytön automaattisesti todella tummaksi ja näyttö ei mene lähellekään täyttä kirkkautta kun laittaa tappiin asti. Sitten jossain vaiheessa kun puhelimen taas aukaisee niin näyttö sokaisee täydellisesti kirkkaudellaan ja saa laitettua noin puoleen väliin slideria missä sen kuuluukin olla.

Mikähän mahtaa auttaa?
Voi olla mekaanisesta viasta kyse, mutta ainakin puhelimen Android-version päivittämistä kannattaa kokeilla, jos on päivitys saatavilla. Jos ei ole, niin puhelimen nollaus voisi olla vaihtoehto, jos jaksaa siihen lähteä.

Mikäli vika on riittävän häiritsevä, niin kannattaa ylläolevat vaihtoehdot kokeilla. Jos ongelma ei poistu, niin saattaapi mennä puhelin vaihtoon tai takuuhuoltoon, jos on riittävän tuore.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä helvettiä. Xbox "hukannu" yön aikana yhden vitun kauden änäri 20stä.
 
Tuli tässä ihan normaalisti youtubea selailtua, ja yhtäkkiä Norton-suojaukseni ilmoitti että tunkeutumisyritys kohteesta "..." estettiin, eikä edellytetä mitään toimenpiteitä. Kun en itse näistä juuri mitään ymmärrä, niin jäin kuitenkin miettimään että pitäisikö tässä tehdä vielä jotain, päivittää systeemejä tms..

Tiedoissa hyökkäyksen nimeksi mainitaan: Attack: Zyxel Command Injection CVE-2023-28771. Pikaisella googlettelulla selvisi, että kyseessä olisi melko yleinen hyökkäys toukokuun lopulta alkaen:
Hackers exploit critical Zyxel firewall flaw in ongoing attacks (linkki bleepingcomputer julkaisun juttuun)

"Hackers are performing widespread exploitation of a critical-severity command injection flaw in Zyxel networking devices, tracked as CVE-2023-28771, to install malware.


The flaw, which is present in the default configuration of impacted firewall and VPN devices, can be exploited to perform unauthenticated remote code execution using a specially crafted IKEv2 packet to UDP port 500 on the device."


Eli, pitäisikö olla huolissaan ja tehdä jotakin lisätoimenpiteitä koneen turvaamiseksi, vai luottaa tuohon Nortonin ilmoittamaan "Ei edellytä toimenpiteitä"?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tässä ihan normaalisti youtubea selailtua, ja yhtäkkiä Norton-suojaukseni ilmoitti että tunkeutumisyritys kohteesta "..." estettiin, eikä edellytetä mitään toimenpiteitä. Kun en itse näistä juuri mitään ymmärrä, niin jäin kuitenkin miettimään että pitäisikö tässä tehdä vielä jotain, päivittää systeemejä tms..

Tiedoissa hyökkäyksen nimeksi mainitaan: Attack: Zyxel Command Injection CVE-2023-28771. Pikaisella googlettelulla selvisi, että kyseessä olisi melko yleinen hyökkäys toukokuun lopulta alkaen:
Hackers exploit critical Zyxel firewall flaw in ongoing attacks (linkki bleepingcomputer julkaisun juttuun)

"Hackers are performing widespread exploitation of a critical-severity command injection flaw in Zyxel networking devices, tracked as CVE-2023-28771, to install malware.


The flaw, which is present in the default configuration of impacted firewall and VPN devices, can be exploited to perform unauthenticated remote code execution using a specially crafted IKEv2 packet to UDP port 500 on the device."


Eli, pitäisikö olla huolissaan ja tehdä jotakin lisätoimenpiteitä koneen turvaamiseksi, vai luottaa tuohon Nortonin ilmoittamaan "Ei edellytä toimenpiteitä"?
Kun joku asiallinen tietoturvaohjelmisto (Norton kuuluu näihin) ilmoittaa torjuneensa jotain, niin siihen voi luottaa ja sehän on lähtökohtaisesti pelkästään hyvä asia. Tämähän tarkoittaa, että kyseinen ohjelmisto tekee mitä sen kuuluukin tehdä. Ja jos tuo kyseinen ohjelmisto ilmoittaa, että käyttäjältä ei vaadita toimenpiteitä, niin silloin niitä ei tuon tapauksen suhteen vaadita.

Lähinnä jos on tekemässä jotain normaalista poikkeavaa, kun tällainen ilmoitus tulee, niin voi olla syytä miettiä, että olinko tekemässä jotain mikä tämän aiheutti. Muutoin näihin ei tarvitse ihmeemmin reagoida, jos ilmoitukset eivät toistu usein.

Toki sillä käytössä olevalla ohjelmistolla voi ajaa skannin läpi, vaikka tuskin se mitään löytää.
 
Lähinnä jos on tekemässä jotain normaalista poikkeavaa, kun tällainen ilmoitus tulee, niin voi olla syytä miettiä, että olinko tekemässä jotain mikä tämän aiheutti. Muutoin näihin ei tarvitse ihmeemmin reagoida, jos ilmoitukset eivät toistu usein.

Toki sillä käytössä olevalla ohjelmistolla voi ajaa skannin läpi, vaikka tuskin se mitään löytää.
Juu, skanni tuli vielä varalta vedettyä läpi eikä mitään löytynyt. Ja juuri siksi tuli tuota hyökkäystä ihmeteltyä, kun nimenomaan en tehnyt mitään normaalista poikkeavaa tai selaillut hämäriä pornosivuja (hymiö). Youtube, jatkis, fb ja netflix taisivat olla ainoat auki olevat sivut, eikä ole koskaan aiemmin tuollaista sattunut. Täytynee nyt vaan sitten seurailla tuleeko tuollaisia ilmoituksia jatkossa enempää.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Juu, skanni tuli vielä varalta vedettyä läpi eikä mitään löytynyt. Ja juuri siksi tuli tuota hyökkäystä ihmeteltyä, kun nimenomaan en tehnyt mitään normaalista poikkeavaa tai selaillut hämäriä pornosivuja (hymiö). Youtube, jatkis, fb ja netflix taisivat olla ainoat auki olevat sivut, eikä ole koskaan aiemmin tuollaista sattunut. Täytynee nyt vaan sitten seurailla tuleeko tuollaisia ilmoituksia jatkossa enempää.
Kannattaisi päivittää modeemin firmis ellei se ole jo tehty.
Yleensä käyttäjänimi ja salasana ovat:
Admin tai Administrator
1234
 
Kannattaisi päivittää modeemin firmis ellei se ole jo tehty.
Yleensä käyttäjänimi ja salasana ovat:
Admin tai Administrator
1234
Eli siis modeemin firmwaren päivitys. Minulla on vaan se ongelma, että talonyhtiön netti ja ethernet-kaapeli suoraan seinästä koneeseen. Voisikohan ongelma siis olla vanhentunut/päivittämätön ja/tai saastunut talonyhtiön modeemi? Tuota en kai itse voi päivittää? Reilu päivä oli tosiaan taukoa näistä hyökkäyksistä kunnes tänään sattumalta jälleen youtubea katsellessa 10min sisään Norton ilmoitti torjuneensa kahdesti tuon saman hyökkäyksen.

Nyt löysin näköjään suomenkielistäkin juttua toukokuulta kyberturvallisuuskeskuksen sivulta, tosin tuossa ei vielä ole tätä minun haavoittuvuuden numerosarjaa: Kriittisiä haavoittuvuuksia Zyxelin palomuurituotteissa - Hyväksikäytöstä viitteitä | Kyberturvallisuuskeskus

Ja tuossa. Mielenkiintoista että nämä olisivat liittyneet myös informaatiovaikuttamiseen: Kyberturvallisuuskeskuksen viikkokatsaus - 23/2023 | Kyberturvallisuuskeskus

"Sekä Suomesta että muualta maailmalta on tullut tietoon lisää tapauksia, joissa Zyxelin palomuureihin on hyökätty ja saatu verkko toimimattomaan tilaan. Palvelunestohyökkäykset ovat viime aikoina liittyneet informaatiovaikuttamiseen ja niillä on ollut pääasiassa lyhyitä vaikutuksia esimerkiksi ulkoisten verkkosivujen saatavuuteen. Haavoittuviin kohtiin kohdistetut hyökkäykset voivat kuitenkin hetkellisesti vaikuttaa organisaation tietoliikenneyhteyksiin, mikäli muita suojautumiskeinoja ei ole käytössä.

Zyxelin palomuurituotteita on käytössä hyvin laajasti eri organisaatioissa. On syytä varmistaa, että palomuureissa on käytössä päivitetty laiteohjelma, jossa haavoittuvuus on korjattu."


Laitetaan vielä yksi linkki, kun on nyt alkanut muutenkin kiinnostamaan asia: Active Mirai Botnet Variant Exploiting Zyxel Devices for DDoS Attacks

"The Shadowserver Foundation, in a recent tweet, said the flaw is "being actively exploited to build a Mirai-like botnet" since May 26, 2023. Cybersecurity firm Rapid7 has also warned of "widespread" in-the-wild abuse of CVE-2023-28771.

In light of this development, it's imperative that users move quickly to apply the patches to mitigate potential risks. Federal agencies in the U.S. are mandated to update their devices by June 21, 2023."


Mitenhän nämä menee Suomessa?
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Eli siis modeemin firmwaren päivitys. Minulla on vaan se ongelma, että talonyhtiön netti ja ethernet-kaapeli suoraan seinästä koneeseen. Voisikohan ongelma siis olla vanhentunut/päivittämätön ja/tai saastunut talonyhtiön modeemi? Tuota en kai itse voi päivittää? Reilu päivä oli tosiaan taukoa näistä hyökkäyksistä kunnes tänään sattumalta jälleen youtubea katsellessa 10min sisään Norton ilmoitti torjuneensa kahdesti tuon saman hyökkäyksen.
En osaa neuvoa. Voit tietenkin kokeilla mennä modeemin sisälle, mutta epäilen sen mahdollisuutta.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En osaa neuvoa. Voit tietenkin kokeilla mennä modeemin sisälle, mutta epäilen sen mahdollisuutta.
Mikäli tuo onnistuu kuvatussa tilanteessa loppukäyttäjän toimesta tuosta vaan, lienee syytä ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan/isännöitsijään tms. Silloin sinne todennäköisesti pääsee helposti myös ilkeilymielessä ja "jotain tarttis tehrä" palveluntarjoajan toimesta pikaisesti.
@KotkaSydän
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Mikäli tuo onnistuu kuvatussa tilanteessa loppukäyttäjän toimesta tuosta vaan, lienee syytä ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan/isännöitsijään tms. Silloin sinne todennäköisesti pääsee helposti myös ilkeilymielessä ja "jotain tarttis tehrä" palveluntarjoajan toimesta pikaisesti.
@KotkaSydän
Ei modeemiin pääse ulkopuolinen sisälle ellei ole kaapannut konetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös