Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 852 449
  • 19 206

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

Takiainen

Jäsen
Vaikka näyttö on pimeänä voisi kokeilla painaa tuurilla näyttöä sopivasta kohtaa jolla hyväksyy yhdistämisen tietokoneeseen. Toinen vaihtoehto olisi yhdistää TV:seen ja uudemmat TV:t yleensä sallivat bluetooth hiiren käytön, jolloin pääsisi laittamaan pilvitallenuksen päälle.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Black fridaykin lähestyy ja olen ajatellut naisystävälle peliläppäriä kun hän on hieman päässyt harrastuksen makuun. Hintahaarukka varmaan siinä 600e - 900e. Lähinnä tärkeintä, että saisi rahoilleen vastinetta. Mitään super raskaita pelejä sillä tuskin pelataan, tällä hetkellä lähinnä counter strikeä. Kuitenkin niin että tulevaisuudessa ei tarvitsisi joka pelin kohdalla miettiä toimiiko vai ei jos haluaisi uuden pelin ostaa.

Mitkä on siis pahimmat sudenkuopat mitkä pitäisi väistellä kun pelikannettavaa lähdetään ostamaan? Vai kannattaako sitä edes harkita? Onko "pelikannettavat" oikeasti hyviä ja pelaamiseen tarkoitettuja vai höynäytetäänkö niillä vain meitä hyväuskoisia hölmöjä?

edit: Huomasin vasta että tietokoneen ostolle olikin ilmeisesti omat ketjunsa, pahoittelut ja modet voi siirtää oikeaan ketjuun jos siltä tuntuu.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Black fridaykin lähestyy ja olen ajatellut naisystävälle peliläppäriä kun hän on hieman päässyt harrastuksen makuun. Hintahaarukka varmaan siinä 600e - 900e. Lähinnä tärkeintä, että saisi rahoilleen vastinetta. Mitään super raskaita pelejä sillä tuskin pelataan, tällä hetkellä lähinnä counter strikeä. Kuitenkin niin että tulevaisuudessa ei tarvitsisi joka pelin kohdalla miettiä toimiiko vai ei jos haluaisi uuden pelin ostaa.

Mitkä on siis pahimmat sudenkuopat mitkä pitäisi väistellä kun pelikannettavaa lähdetään ostamaan? Vai kannattaako sitä edes harkita? Onko "pelikannettavat" oikeasti hyviä ja pelaamiseen tarkoitettuja vai höynäytetäänkö niillä vain meitä hyväuskoisia hölmöjä?

edit: Huomasin vasta että tietokoneen ostolle olikin ilmeisesti omat ketjunsa, pahoittelut ja modet voi siirtää oikeaan ketjuun jos siltä tuntuu.
Peliläppärit on vitsi. Ei mulla muuta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Peliläppärit on vitsi. Ei mulla muuta.
No eivät todellakaan ole vitsi. Ovat vain tiettyyn tarkoitukseen paremmin soveltuvia läppäreitä. Tottakai peliläppäreiden joukossa on huonojakin malleja, aivan kuten kaikkien läppäreiden joukossa yleensäkin. Yleisesti ottaen peliläppärit ovat nykyään niin valtava markkina-alue, että hinta-tehosuhde on peliläppäreissä usein erittäin hyvällä tasolla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Black fridaykin lähestyy ja olen ajatellut naisystävälle peliläppäriä kun hän on hieman päässyt harrastuksen makuun. Hintahaarukka varmaan siinä 600e - 900e. Lähinnä tärkeintä, että saisi rahoilleen vastinetta. Mitään super raskaita pelejä sillä tuskin pelataan, tällä hetkellä lähinnä counter strikeä. Kuitenkin niin että tulevaisuudessa ei tarvitsisi joka pelin kohdalla miettiä toimiiko vai ei jos haluaisi uuden pelin ostaa.

Mitkä on siis pahimmat sudenkuopat mitkä pitäisi väistellä kun pelikannettavaa lähdetään ostamaan? Vai kannattaako sitä edes harkita? Onko "pelikannettavat" oikeasti hyviä ja pelaamiseen tarkoitettuja vai höynäytetäänkö niillä vain meitä hyväuskoisia hölmöjä?

edit: Huomasin vasta että tietokoneen ostolle olikin ilmeisesti omat ketjunsa, pahoittelut ja modet voi siirtää oikeaan ketjuun jos siltä tuntuu.
Vaikka nyt BF-tarjouksista saa kohtalaisen halvalla peliläppäreitä, niin tuo hintahaarukka on aika tiukka. Jos pelata haluat, niin peliläppäri kannattaa kuitenkin hankkia, koska sieltä löytyy nykyään myös edullisempia ja silti kohtalaisen päteviä malleja.

Olen ollut valtavasti tekemisissä erilaisten läppäreiden kanssa tässä viimeisen 15 vuoden aikana ja pelaaminen on aina ollut tärkeä harrastus. On ihan totta, että joskus peliläppäreiden alkuaikoina ne olivat usein kalliita ja huonoja, mutta teknologia on kehittynyt ja peliläppäreiden markkinat kasvaneet valtavasti, joka tarkoittaa, että nykyään laitteet ovat pääosin laadukkaita ja hinta-laatusuhteeltaan päteviä.

Monet saattavat tulla kertomaan, kuinka tiettyjä merkkejä pitäisi välttää ja vain tämä merkki on riittävän hyvä. Todellisuudessa markkinoiden yleisimmät peliläppärit ovat kaikki ihan päteviltä valmistajilta, eikä mitään merkkiä tarvitse suoranaisesti välttää. Suosittelen kyllä katsomaan, että koneella olisi 24kk takuu, joka on hyvin yleinen, mutta poikkeuksiakin löytyy, jolloin niissä on yleensä vain 12kk takuu.

Tärkein vinkki, mitä halpaa peliläppäriä hakevalle voin antaa, on välttää 8GB muistilla varustettuja malleja. Toki sellaisenkin voi ostaa, jos päivittää heti toiset 8GB siihen lisää, mutta 8GB alkaa olla nykyään todella nihkeä määrä muistia - etenkin pelaamiseen.

Näytönohjaimien suhteen suositukseni on, että vähintään RTX 3050. Älä osta niitä GTX 1650 tai vastaavilla varustettuja, vaan tähtäile kolmetonnisten sarjaan. 3060 on myöskin paljon parempi kuin 3050, eli sitäkin kannattaa tavoitella, jos budjettiin sopii.

Noin muuten kannattaa vaikka kysäistä silmään osuneista malleista, että olisiko kannattava ostos, jos haluat enemmän apuja.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Peliläppärit on vitsi. Ei mulla muuta.
Noh. On niillä käyttöäkin. Itse ostin MSI:n kärkimallin 2 vuotta sitten. Iso vajaa 19" näyttö, painaa paljon ei ole kevyt kantaa, mutta kun käytän konettä 90% raskaaseen kuvankäsittelyyn niin tuossa on juuri ne speksit mitkä tekevät koneesta nopean kuvankäsittelyssä. Joten toimii vaikkei suunniteltuun käyttötarkoitukseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noh. On niillä käyttöäkin. Itse ostin MSI:n kärkimallin 2 vuotta sitten. Iso vajaa 19" näyttö, painaa paljon ei ole kevyt kantaa, mutta kun käytän konettä 90% raskaaseen kuvankäsittelyyn niin tuossa on juuri ne speksit mitkä tekevät koneesta nopean kuvankäsittelyssä. Joten toimii vaikkei suunniteltuun käyttötarkoitukseen.
Eikös tuohon käyttöön kannattaisi hommata MacBook Pro? Tosin se M1 julkaistiin vasta 2020, mutta minä en kuvankäsittelyyn muuta vehjettä edes harkitsisi (M1/M2, missä tahansa muodossa).
 

Glove

Jäsen
Eikös tuohon käyttöön kannattaisi hommata MacBook Pro? Tosin se M1 julkaistiin vasta 2020, mutta minä en kuvankäsittelyyn muuta vehjettä edes harkitsisi (M1/M2, missä tahansa muodossa).
Mihin perustuu Macin ylivertaisuus kuvankäsittelyssä? Olen tästä joskus kyllä kuullut, mutta en sen enempää perehtenyt.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mihin perustuu Macin ylivertaisuus kuvankäsittelyssä? Olen tästä joskus kyllä kuullut, mutta en sen enempää perehtenyt.
Siihen, että tuo M1-prosessori, joka sai myös seuraajan M2, on suunniteltu nimenomaan kuvankäsittelyyn. Mulla on Mac Mini M1 ja se hoitaa hommat aika vikkelästi verrattuna vanhaan loppuun asti viritettyyn wintoosaan. Niin hoitaisi varmaan tuoreempi winkkarikin, mutta mulla meni hermo mikkisoftaan jo aikoja sitten. Käyttis alkaa pykiä ihan omaa erinomaisuuttaan päivitysrumban edetessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun katsoo tabletilla urheilua livenä, kuva on nykivää. Yhteysnopeus on yli 100 Mbit/s.
Samalla tabletilla suoratoistopalveluiden tv-sarjoja ja elokuvia katsoessa on kuva moitteeton.
Tabletti ei ole mikään huippumalli; siinäkö syy?
Vai urheilulähetysten laatu?
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Kun katsoo tabletilla urheilua livenä, kuva on nykivää. Yhteysnopeus on yli 100 Mbit/s.
Samalla tabletilla suoratoistopalveluiden tv-sarjoja ja elokuvia katsoessa on kuva moitteeton.
Tabletti ei ole mikään huippumalli; siinäkö syy?
Vai urheilulähetysten laatu?
Riippuu vähän lähteestä mistä katsot.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun katsoo tabletilla urheilua livenä, kuva on nykivää. Yhteysnopeus on yli 100 Mbit/s.
Samalla tabletilla suoratoistopalveluiden tv-sarjoja ja elokuvia katsoessa on kuva moitteeton.
Tabletti ei ole mikään huippumalli; siinäkö syy?
Vai urheilulähetysten laatu?
Appiukkopuolikkaan tabletilla oli sama homma ainakin Cmoren livekuvassa, homma korjaantui seuraavalla tavalla:
Livekuvan ollessa päällä -> Rataskuvake(asetukset) -> Yhteensopivuustila videotoistossa ja siihen täppä. Muistaakseni jotenkin noin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Riippuu vähän lähteestä mistä katsot.
Viaplayn NHL Live nykii, Viaplayn elokuvat ja sarjat eivät.
Mutta kai se siitä suoran lähetyksen laadusta johtuu.
Tosin mun läppärin (1000€ kalliimpi kuin tabletti) näytöllä kuva on parempi mutta ei täysin moitteeton.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viaplayn NHL Live nykii, Viaplayn elokuvat ja sarjat eivät.
Mulla nykii myös tabletilla (iPad joku tuoreehko perusmalli) NHL. Johtuisiko jostain mystisestä FPS vs. Hz -dilemmasta? Katson niin harvoin tabletilla, ettei sinänsä jaksa ottaa stressiä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kenelläkään hajonnut kannettavan tietokoneen kuulokejakki "yön aikana"? Allekirjoittaneella hyvin kevyessä stationaarisessa käytössä ollut puolisen vuotta vanha Asuksen VivoBook 15, mihin olen PC-kaiuttimet liittänyt "vanhanaikaisesti" kuulokeliitännän kautta. Homma toimi tähän iltaan saakka mainiosti, mutta kotiin tullessani äänet eivät enää kuuluneet lainkaan. Perus kotikonstit kokeiltu ja itse kaiuttimissa ei pitäisi olla ongelmaa, kun sain ne toimimaan kännykän kautta normaalisti. Jakki tosiaan pysynyt koko ajan täysin paikoillaan, eikä vääntynyt tjsp. Tietokone ei tosiaan tunnista, että jakki olisi edes kytkettynä ja kaiuttimien ollessa kiinni, testiäänetkin ovat pelkkää hiljaista "nakutusta".

Bluetooth-ratkaisuja toki riittää ja mikäli oikein jaksan, voi koneen huollattaakin vielä takuun puitteissa, mutta vastaavaa ei koskaan aiemmin ole tapahtunut, että jakki sanoisi näin nopeasti itsensä irti, ilman osumaa, nesteen kaatumista jne.
 

Takiainen

Jäsen
Kenelläkään hajonnut kannettavan tietokoneen kuulokejakki "yön aikana"? Allekirjoittaneella hyvin kevyessä stationaarisessa käytössä ollut puolisen vuotta vanha Asuksen VivoBook 15, mihin olen PC-kaiuttimet liittänyt "vanhanaikaisesti" kuulokeliitännän kautta. Homma toimi tähän iltaan saakka mainiosti, mutta kotiin tullessani äänet eivät enää kuuluneet lainkaan. Perus kotikonstit kokeiltu ja itse kaiuttimissa ei pitäisi olla ongelmaa, kun sain ne toimimaan kännykän kautta normaalisti. Jakki tosiaan pysynyt koko ajan täysin paikoillaan, eikä vääntynyt tjsp. Tietokone ei tosiaan tunnista, että jakki olisi edes kytkettynä ja kaiuttimien ollessa kiinni, testiäänetkin ovat pelkkää hiljaista "nakutusta".

Bluetooth-ratkaisuja toki riittää ja mikäli oikein jaksan, voi koneen huollattaakin vielä takuun puitteissa, mutta vastaavaa ei koskaan aiemmin ole tapahtunut, että jakki sanoisi näin nopeasti itsensä irti, ilman osumaa, nesteen kaatumista jne.

Joskus Windows saattaa sekoilla tuon kanssa, jos on mennyt irroittamaan piuhan ja kone sammutettu piuha kytkettynä. Eli yhtenä voisi kokeilla, että piuha irti, kone sammuksiin, kytkee kaiuttimet kiinni ja kone päälle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joskus Windows saattaa sekoilla tuon kanssa, jos on mennyt irroittamaan piuhan ja kone sammutettu piuha kytkettynä. Eli yhtenä voisi kokeilla, että piuha irti, kone sammuksiin, kytkee kaiuttimet kiinni ja kone päälle.
Kokeilin pari kertaa uudelleen käynnistämistä ja koneen omaa troubleshootingia liittyen asiaan, mutta eipä näytä auttavan. Koneen äänissä muuten ei ole ongelmaa ja omat sisäiset kaiuttimet toistavat ääntä ja kuulokkeet bluetoothin kautta. Kokeilin liitäntään varmuuden vuoksi myös toisia kaiuttimia, mutta sama ongelma.

Ensimmäisen maailman haaste ja asian kanssa voi elää, mutta kovin hämmentävä juttu tapahtua ihan itsestään, piuhaa kun ei ole jatkuvalla syötöllä irrotettu liitännästä.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kokeilin pari kertaa uudelleen käynnistämistä ja koneen omaa troubleshootingia liittyen asiaan, mutta eipä näytä auttavan. Koneen äänissä muuten ei ole ongelmaa ja omat sisäiset kaiuttimet toistavat ääntä ja kuulokkeet bluetoothin kautta. Kokeilin liitäntään varmuuden vuoksi myös toisia kaiuttimia, mutta sama ongelma.

Ensimmäisen maailman haaste ja asian kanssa voi elää, mutta kovin hämmentävä juttu tapahtua ihan itsestään, piuhaa kun ei ole jatkuvalla syötöllä irrotettu liitännästä.
Äänikortin ajurit päivittäisin seuraavaksi.
Onko koneessa bios tason diagnostiikkaa, HP läppärissä on ainakin konetta startatessa pääsee funktio näppäimellä diagnostikkaan.

Eipä näytä olevan mutta softa löytyy

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ei löytänyt valitettavasti myöskään kyseinen sovellus ongelmaan ratkaisua. Pitänee laittaa ihan valmistajan omaan tekniseen tukeen viesti samaa kautta, mikäli jotain kykenisivät sanomaan. Takuutahan laitteella on jäljellä, mutta vaihtoruljanssia ei vain jaksaisi lähteä tekemään, huomioiden kun läppäriä tarvitsen joka päivä. Ehkä vain pitää antaa olla ja hankkia tarvittaessa bluetooth-lähetin.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä voisi testata myös erillistä äänikorttia, millä ohittaisi tietokoneen oman 3,5 mm-jakin, tyyliin:
Äänenlaadun tuskin voi olettaa kovin paljoa heikkenevän, jengillä kokemuksia näistä kuulokkeiden sijaan 2.1-kaiuttimissa?
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmettelin kun kannettavassa koneessa esim. Youtuben mainokset muuttuivat Viron kieliseksi yhtäkkiä. Tuumin että sijainti asetus on väärä mutta löytyi että koko kuukeli paikallistaa itsensä Viroon. Google haun alalaidassa lukee että sijainti IP-osoitteen perusteella Viro. Onko tässä joku virustyyppinen tilanne vai jotain muuta ja mites tuon saa muutettua takaisin?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ihmettelin kun kannettavassa koneessa esim. Youtuben mainokset muuttuivat Viron kieliseksi yhtäkkiä. Tuumin että sijainti asetus on väärä mutta löytyi että koko kuukeli paikallistaa itsensä Viroon. Google haun alalaidassa lukee että sijainti IP-osoitteen perusteella Viro. Onko tässä joku virustyyppinen tilanne vai jotain muuta ja mites tuon saa muutettua takaisin?
Tsekkaa julkinen IP:si ja sen jälkeen vaikka se, kelle se on rekisteröity. Tai jos et jälkimmäistä osaa, kopsaa se IP tai vähintään sen kolme ekaa tavua tänne.

PS. Asiassa on tuskin mitään dramatiikkaa. Google tuijottaa vain sitä IP-osoitetta ja tekoäly hoitaa loput.

PPS. Tän saa näköjään yhdeltäkin luukulta IP Address Lookup | Geolocation
 
Viimeksi muokattu:

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Joo ei löytänyt valitettavasti myöskään kyseinen sovellus ongelmaan ratkaisua. Pitänee laittaa ihan valmistajan omaan tekniseen tukeen viesti samaa kautta, mikäli jotain kykenisivät sanomaan. Takuutahan laitteella on jäljellä, mutta vaihtoruljanssia ei vain jaksaisi lähteä tekemään, huomioiden kun läppäriä tarvitsen joka päivä. Ehkä vain pitää antaa olla ja hankkia tarvittaessa bluetooth-lähetin.
Ei oo yks eikä kaks kertaa kun läppärin jakit päättää loppua toimimasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös