Soundbar on HW-A440/XE.
Sanoit että soundbar on kytketty wifillä ja HDMI:llä? Ohjekirjan mukaan kumpaakaan ei tuosta soundbarista löydy? https://downloadcenter.samsung.com/...645/HW-A440_XE_FullManual_00_L05_210222.0.pdf
Soundbar on HW-A440/XE.
Soundbar on kytketty HDMI-kaapelilla, joka sen mukana tuli. Sekä soundbar että TV ovat Samsungin, soundbar halpaa mallia.
Telkkarin ääniasetuksista näyttää löytyvän digitaalisen lähdön äänenviiveen säätö. On kohdassa 120. Säätövaraa on molempiin suuntiin.
Ääni on siis kohdallaan, jos TV/digiboxi on yhdistetty verkkoon wi-fillä, mutta ei silloin, jos yhdistetty Ethernet-kaapelilla.
Pahoittelen jos en osaa kysyä oikein.
En tiedä, paranisiko kuvan laatu jos äänen saisi synkkaan Ethernet-kaapelillakin.
Teitkö ohjeiden kolmoskohdan?Taas saa tuntea itsensä dorkaksi.
Ajattelin ratkaista teinien alakerrassa roikkumishaasteen hommaamalla Mesh-verkon. Syy nuorison alakerrassa viihtymiseen on siis heikko wifi yläkerrassa.
Jinxasin homman heti kärkeen elvistelemällä rouvalle, että homma hoituu näpsäkästi kun wolttaan Elisalta Huawei wifi mesh3:sen ja max 2h niin junnut siirtyy heille tarkoitettuun kerrokseen.
Tämä siis viime lauantaina.
Olin ollut muka kaukaa viisas ja googlannut asennusohjeet etukäteen, joiden perusteella homma vaikuttikin helpolta: kaksi purkkia hyvillä väleillä verkkovirtaan kiinni ja kolmas reitittimen Lan-porttiin kiinni.
Plug n' play ja v*tut, puhelin löytää verkon kyllä helposti, mutta löydetylle verkolla ei nettiyhteyttä.
Miten pystyn ryssimään noin yksinkertaisen asennuksen?
Däng u, noinkin lyhyestä listasta tuon olin skipannut.Teitkö ohjeiden kolmoskohdan?
"Avaa selain ja kirjoita osoitepalkkiin 192.168.3.1. Asenna reititin noudattamalla ohjeita."
Ota operaattoriin yhteyttä. Jos ei ole toista modeemia millä kokeilla, niin sitten vain suorilta operaattoriin yhteys. Mulla on ollut vuosien saatossa usein vastaavia ongelmia. Välillä vika on ollut talon sisäisessä kaapeloinnissa, välillä seinäpistokkeessa, välillä modeemissa ja tietysti joskus myös talon ulkopuolella on ollut verkossa hämminkiä.Löytyykö verkkopuolen asiantuntijoita?
Kaapelia pitkin kulkeva laajakaistayhteys alkoi pätkiä tuossa ennen pääsiäistä vähän samaan tapaan kuin oma aivotoimintakin. "Ei internet yhteyttä", valittaa Windows. Välillä pelittää normaalisti muutaman tunnin ja sitten taas on poissa pelistä joitakin tunteja. Modeemin resetöinti ja laitteen irrottaminen verkkovirrasta hetkeksi ei auttanut. Verkon laitteet ovat Ethernet-kaapelilla yhteydessä modeemiin. Yhteys katkeaa kaikilta laitteilta, joten jos vika on paikallinen niin se on modeemissa tai kaapelijohdossa tms(?) Palveluntarjojan sivujen mukaan mistään alueellisesta häiriöstä ei ole ainakaan vielä ilmoitettu.
Mikäköhän voisi olla syynä moiseen temppuiluun?
Ota operaattoriin yhteyttä. Jos ei ole toista modeemia millä kokeilla, niin sitten vain suorilta operaattoriin yhteys. Mulla on ollut vuosien saatossa usein vastaavia ongelmia. Välillä vika on ollut talon sisäisessä kaapeloinnissa, välillä seinäpistokkeessa, välillä modeemissa ja tietysti joskus myös talon ulkopuolella on ollut verkossa hämminkiä.
Mulla on aika nollatoleranssi yhteyksien temppuilulle nykyään ja otan soittoa operaattorin suuntaan aina ensi tilassa, koska sieltä pystyvät etänä katsomaan jo aika paljon, sekä osaavat arvioida hyvin mistä voisi kiikastaa, jos yhteyden pitäisi heidän puoleltaan olla kunnossa. Asentaja tulee sitten käymään, jos ei muuten selviä.
Monesti varoitellaan, että jos asentajan pitää tulla paikanpäälle, niin se voi olla maksullista, mutta itse en ole koskaan joutunut maksamaan mitään, vaikka teoriassa ehkä joskus olisi pitänyt. Asentajat kuittaavat noita helposti ilman maksuja, jos asiakas kohtelee heitä hyvin. Ovat sen verran nähneet kärttyisiä asiakkaita, että positiiviset kokemukset otetaan ilolla vastaan.
Vaikka itsekin olen IT-alan ammattilainen, niin näille ei yleensä kotioloissa voi kauheasti tehdä. Johonkin laiteisiin tai kaapeleihin tämän kaltaiset ongelmat liittyvät lähes aina, eli niitä vaihtamalla voi ongelmaa selvittää, mutta muuten hommaa pitää hoitaa operaattorin kanssa.
Tietääkseni normaalisti operaattori vastaa myös taloyhtiön laitteista. Elisalta se taloyhtiönkin netti tulee. En usko, että on tarvetta olla isännöitsijään yhteydessä, vaan operaattori hoitaa homman.Näin se täytyy varmaan huomenna tehdä ellei nyt sitten pääsiäispyhien jälkeen ala taas toimia normaalisti, jos valvomossa arjen koittaessa havahdutaan mahdolliseen laajempaan runkoverkon vikaantumiseen. On tuossa sitten varalla toinenkin kaapelimodeemi mitä kokeilla sitten jos ei Elisan puolella tosiaankaan vikaa näy. Ilmoittelen siinä tapauksessa samalla myös isännöitsijälle, että joku käy tarkistamassa taloyhtiön laitteiden kunnon, kun kyseessä on periaatteessa taloyhtiölaajakaista, johon mulla on itse hankittuna nopeampi liittymä.
Lienee frame rate -pohjainen juttu. Jenkkipellet elävät 60 Hz maailmassa, jolloin 30 fps sisältö toistuu nätisti. Viaplay elää 50 Hz maailmassa, vastaavasti 25 fps sisältö tulee nykimättä silmille. Tablettien näytön virkistystaajuus ei ole 50 Hz yhteensopivassa moodissa. Tästä syystä chromecastit asetetaan Suomessa 50 Hz moodiin.Miksi tabletilla elokuvat, sarjat ja ajankohtaisohjelmat pyörivät mainiosti, mutta Viaplayn NHL nykii?
Voi olla mekaanisesta viasta kyse, mutta ainakin puhelimen Android-version päivittämistä kannattaa kokeilla, jos on päivitys saatavilla. Jos ei ole, niin puhelimen nollaus voisi olla vaihtoehto, jos jaksaa siihen lähteä.Ei ole tietokone asia mutta kuitenkin. Xiaomin Android pohjainen puhelin rupes yhtäkkiä tekemään automaattisesti näytön kirkkauden säätöä mielestäni melko mielivaltaisesti.
Minulla ei siis ole tuo automaattinen asetus päällä mutta silti se välillä tummentaa näytön automaattisesti todella tummaksi ja näyttö ei mene lähellekään täyttä kirkkautta kun laittaa tappiin asti. Sitten jossain vaiheessa kun puhelimen taas aukaisee niin näyttö sokaisee täydellisesti kirkkaudellaan ja saa laitettua noin puoleen väliin slideria missä sen kuuluukin olla.
Mikähän mahtaa auttaa?
Kun joku asiallinen tietoturvaohjelmisto (Norton kuuluu näihin) ilmoittaa torjuneensa jotain, niin siihen voi luottaa ja sehän on lähtökohtaisesti pelkästään hyvä asia. Tämähän tarkoittaa, että kyseinen ohjelmisto tekee mitä sen kuuluukin tehdä. Ja jos tuo kyseinen ohjelmisto ilmoittaa, että käyttäjältä ei vaadita toimenpiteitä, niin silloin niitä ei tuon tapauksen suhteen vaadita.Tuli tässä ihan normaalisti youtubea selailtua, ja yhtäkkiä Norton-suojaukseni ilmoitti että tunkeutumisyritys kohteesta "..." estettiin, eikä edellytetä mitään toimenpiteitä. Kun en itse näistä juuri mitään ymmärrä, niin jäin kuitenkin miettimään että pitäisikö tässä tehdä vielä jotain, päivittää systeemejä tms..
Tiedoissa hyökkäyksen nimeksi mainitaan: Attack: Zyxel Command Injection CVE-2023-28771. Pikaisella googlettelulla selvisi, että kyseessä olisi melko yleinen hyökkäys toukokuun lopulta alkaen:
Hackers exploit critical Zyxel firewall flaw in ongoing attacks (linkki bleepingcomputer julkaisun juttuun)
"Hackers are performing widespread exploitation of a critical-severity command injection flaw in Zyxel networking devices, tracked as CVE-2023-28771, to install malware.
The flaw, which is present in the default configuration of impacted firewall and VPN devices, can be exploited to perform unauthenticated remote code execution using a specially crafted IKEv2 packet to UDP port 500 on the device."
Eli, pitäisikö olla huolissaan ja tehdä jotakin lisätoimenpiteitä koneen turvaamiseksi, vai luottaa tuohon Nortonin ilmoittamaan "Ei edellytä toimenpiteitä"?
Juu, skanni tuli vielä varalta vedettyä läpi eikä mitään löytynyt. Ja juuri siksi tuli tuota hyökkäystä ihmeteltyä, kun nimenomaan en tehnyt mitään normaalista poikkeavaa tai selaillut hämäriä pornosivuja (hymiö). Youtube, jatkis, fb ja netflix taisivat olla ainoat auki olevat sivut, eikä ole koskaan aiemmin tuollaista sattunut. Täytynee nyt vaan sitten seurailla tuleeko tuollaisia ilmoituksia jatkossa enempää.Lähinnä jos on tekemässä jotain normaalista poikkeavaa, kun tällainen ilmoitus tulee, niin voi olla syytä miettiä, että olinko tekemässä jotain mikä tämän aiheutti. Muutoin näihin ei tarvitse ihmeemmin reagoida, jos ilmoitukset eivät toistu usein.
Toki sillä käytössä olevalla ohjelmistolla voi ajaa skannin läpi, vaikka tuskin se mitään löytää.
Kannattaisi päivittää modeemin firmis ellei se ole jo tehty.Juu, skanni tuli vielä varalta vedettyä läpi eikä mitään löytynyt. Ja juuri siksi tuli tuota hyökkäystä ihmeteltyä, kun nimenomaan en tehnyt mitään normaalista poikkeavaa tai selaillut hämäriä pornosivuja (hymiö). Youtube, jatkis, fb ja netflix taisivat olla ainoat auki olevat sivut, eikä ole koskaan aiemmin tuollaista sattunut. Täytynee nyt vaan sitten seurailla tuleeko tuollaisia ilmoituksia jatkossa enempää.
Eli siis modeemin firmwaren päivitys. Minulla on vaan se ongelma, että talonyhtiön netti ja ethernet-kaapeli suoraan seinästä koneeseen. Voisikohan ongelma siis olla vanhentunut/päivittämätön ja/tai saastunut talonyhtiön modeemi? Tuota en kai itse voi päivittää? Reilu päivä oli tosiaan taukoa näistä hyökkäyksistä kunnes tänään sattumalta jälleen youtubea katsellessa 10min sisään Norton ilmoitti torjuneensa kahdesti tuon saman hyökkäyksen.Kannattaisi päivittää modeemin firmis ellei se ole jo tehty.
Yleensä käyttäjänimi ja salasana ovat:
Admin tai Administrator
1234
En osaa neuvoa. Voit tietenkin kokeilla mennä modeemin sisälle, mutta epäilen sen mahdollisuutta.Eli siis modeemin firmwaren päivitys. Minulla on vaan se ongelma, että talonyhtiön netti ja ethernet-kaapeli suoraan seinästä koneeseen. Voisikohan ongelma siis olla vanhentunut/päivittämätön ja/tai saastunut talonyhtiön modeemi? Tuota en kai itse voi päivittää? Reilu päivä oli tosiaan taukoa näistä hyökkäyksistä kunnes tänään sattumalta jälleen youtubea katsellessa 10min sisään Norton ilmoitti torjuneensa kahdesti tuon saman hyökkäyksen.
Mikäli tuo onnistuu kuvatussa tilanteessa loppukäyttäjän toimesta tuosta vaan, lienee syytä ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan/isännöitsijään tms. Silloin sinne todennäköisesti pääsee helposti myös ilkeilymielessä ja "jotain tarttis tehrä" palveluntarjoajan toimesta pikaisesti.En osaa neuvoa. Voit tietenkin kokeilla mennä modeemin sisälle, mutta epäilen sen mahdollisuutta.
Ei modeemiin pääse ulkopuolinen sisälle ellei ole kaapannut konetta.Mikäli tuo onnistuu kuvatussa tilanteessa loppukäyttäjän toimesta tuosta vaan, lienee syytä ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan/isännöitsijään tms. Silloin sinne todennäköisesti pääsee helposti myös ilkeilymielessä ja "jotain tarttis tehrä" palveluntarjoajan toimesta pikaisesti.
@KotkaSydän